30 november 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

”Kom, låt oss gå till rätta med varandra, säger Herren.”
 (Jes 1:18 – SFB).

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden kom det för mig att det skulle handla om ’domen’. Alltså den dom som alla människor, enligt bibelns ord, måste vara med om och där den rättfärdige domaren är Jesus själv, vår Frälsare och Herre, som ska döma oss alla efter våra gärningar under jordelivet - på
gott och ont. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds Andes vägledning och hjälp så att allt blir rätt tänkt och sagt.

”Gode Gud! Tack för att Du hjälper oss att förstå bibelordet på rätt sätt, så att vi kan ta det till oss. Jag tackar Dig också, Herre, för att den Helige Ande lotsar Dina ord in i någon lyssnares hjärta, med frid, kraft och välsignelse. Amen.”

Om det här med domen skriver aposteln Paulus så här till de kristna i Korint:
”Ty vi måste alla, sådana vi är, träda fram inför Kristi domstol, för att var och en skall få igen sitt jordelivs gärningar, alltefter som han har handlat, vare sig han har gjort gott eller ont. Då vi alltså vet, vad det är att frukta Herren, söker vi att vinna männi-skor, men för Gud är det uppenbart, hurudana vi är; och jag hoppas, att det också är uppenbart för era samveten” (2 Kor 5:10-11 – 1917).
Jag läser samma text ur den Levande Bibeln, eftersom den kan vara lite lättare att förstå. Där står det så här:
”För vi måste alla ställas inför Kristus för att dömas, och våra liv kommer att granskas av honom. Var och en kommer att få vad han har gjort sig förtjänt till under sitt jordis-ka liv, gott eller ont. På grund av den djupa respekt för Herren som vi alltid känner inom oss, arbetar vi intensivt för att vinna andra. Gud känner oss och vet att vi är uppriktiga i detta, och jag hoppas att ni också verkligen är medvetna om det.”

MUSIK

Jag vet inte hur du upplever dig själv inför den här texten som jag nu läste för dig.
Själv känner jag det som en rannsakande och absolut rättvis generalgranskning inpå bara benen, om man nu får uttrycka sig så. ’Inpå bara benen’ räcker inte heller på långa vägar om jag förstått det rätt. Här gäller det alla handlingar, motiv och tankar etc. som varit medvetna sedan den dag man lärt sig skilja mellan gott och ont, och till det ögonblick man dragit sin sista suck. Hur kan man då vara så säker på att domen blir ’rättvis’ undrar du kanske. Jo, det kan man vara absolut förvissad om, eftersom Gud i varje människas innersta, redan från födseln, skapat en outplånlig minnesregi-strering av allt som sker under en människas hela liv. Och allt det kan lyftas fram och återges på domens dag, där var och en av oss då får se och höra allt vi tänkt, sagt och gjort i samband med alla de situationer som kommer att bedömas. Jag tror inte att varken du eller jag eller någon annan människa, som kan göras ansvarig för sina handlingar, kommer undan den här domen. Alla som av någon anledning inte kan ta eget ansvar, får nog en egen ’gräddfil’ direkt in i Guds härlighet, för att i nästa ögon-blick bli helt rehabiliterade till den person de en gång var avsedda att bli. Vilken dag det blir för alla som t.ex. dött i barnaåren, eller varit handikappade under hela sitt liv.

MUSIK

Med tanke på allt som jag själv varit med om, så borde jag nog närmast fundera över var jag ska ta vägen neråt någonstans - utanför Kristi domstol. Men när jag tänker så, så finns det en sak som kommer upp för mig, och får mig på andra tankar. För länge sedan hade jag en dröm. Jag såg mig själv någonstans, kanske i Guds himmel jag är inte säker. Men någon visade upp för mina ögon, anteckningar som förts om allt som hänt under hela mitt liv, sida upp och sida ner. På en del ställen var anteck-ningarna överkorsade och det stod någonting skrivet där, som jag först inte kunde läsa. När jag fick komma närmare såg jag att det diagonalt, rakt över stod JESUS.
Det stod JESUS på många ställen och så småningom förstod jag att allt det som stått där tidigare var totalt borta och omöjligt att läsa. Namnet JESUS var liksom skrivet med blod och jag förstod då att det var mina synder som var borttvättade med Jesu blod. Förlåtelsen var så absolut och total så man kunde tro att det aldrig stått någonting annat där förut. Men det där var länge sedan nu, och hur mitt livs bok ser ut i dag vet jag ingenting om.

Det är två bibeltexter i det här sammanhanget som jag skulle vilja lyfta fram nu. Den ena handlar om hur våra synder kan bli förlåtna och den andra texten handlar om att den som tror på Jesus är ett med honom och den Helige Andes lag, så att det inte blir någon fällande dom över våra tidigare synder, missgärningar eller felsteg. Det blir en dom för oss också, men bara om det som vi kan godkännas och få lön för. Om det också brinner upp, så går vi miste om lönen, men kommer själva att bli räddade – ”såsom genom eld” – står det. Allt liv kommer alltså till sist att dömas. De ogudak-tiga kommer inte att bestå provet, men de rättfärdiga kommer att dömas fria – alltså frikännas.

MUSIK

Jag börjar med bibelns text om möjligheten för DIG att få förlåtelse för DIN synd. Så här säger Herren Gud genom profeten Jesaja:
”Kom låt oss gå till rätta med varandra, säger Herren. Om era synder än är blodröda, skall de bli snövita, om de än är röda som scharlakan, skall de bli vita som ull”
(Jes 1:18 – SFB).

Jag läser samma text men hämtar den nu från den Levande Bibeln. Så här står det:
”Kom, nu ska vi tala med varandra om den här saken! säger Herren. Det spelar ingen roll hur svåra fläckarna efter era synder är. Jag kan ta bort dem och göra er lika rena som nyfallen snö. Till och med om ni är nerfläckade som av klarröd färg, kan jag göra er vita som ull!”

Den där texten jag läste om scharlakan och vit ull, handlade alltså om möjligheten att överhuvudtaget bli förlåten. Då kommer vi till frågan om vem det är som förlåter synder?
Jesus svarar på det så här, och situationen kan Du läsa själv om i Din egen bibel: ”Men det ska ni veta att Människosonen har makt på jorden att förlåta synder. Och han sade till den lame: Till dig säger jag: ’Stig upp, ta din bädd och gå hem!’ (Mark 2:10-11 – SFB).

MUSIK

Jag läser samma bibelord men hämtar dem nu från den Levande Bibeln, där det står så här: ”Men jag ska bevisa för er att Människosonen (Jesus) har makt redan här och nu att förlåta synder. Sedan vände han sig till den lame och sa: Stå upp. Tag din bår och gå hem. Du är frisk.”

Så till sist kommer jag till frågan om den friande eller fällande domen. jag läser som tidigare först den äldre översättningen. Så här står det:

”Så finnes nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus. Ty livets Andes lag har i Kristus gjort mig fri ifrån syndens och dödens lag. Ty det som lagen inte kunde åstadkomma, i det att den var försvagad genom köttet, det gjorde Gud, då Han för att borttaga synden sände sin Son i syndigt kötts gestalt och fördömde synden i köttet. Så skulle lagens krav uppfyllas i oss, som vandrar icke efter köttet, utan efter Anden” (Rom 8:1-4 – 1917).

Så läser jag samma bibeltext, som till innehållet är densamma, men till ordalydelsen annorlunda i den Levande Bibeln:
”Det blir alltså ingen fällande dom för dem som tillhör Kristus Jesus. Andens livgivan-de kraft, som är min genom Jesus Kristus, har nämligen fört mig ut ur syndens och dödens onda cirkel. Vi blir inte frälsta från syndens grepp genom att lära oss Guds bud, för vi klarar inte av att hålla dem. Men Gud satte en ny och annorlunda plan i verket för att rädda oss. Han sände sin egen Son i en mänsklig kropp som vår - med den skillnaden att vår är syndig - och han krossade syndens makt över oss, genom att ge sig själv som ett offer för våra synder. Därför kan vi nu lyda Guds lagar, om vi är ledda av den Helige Ande och inte längre lyder den gamla naturen som finns i oss.”

MUSIK

Allt det som jag nu läst och talat om, gäller lika för alla människor. Eftersom DU som lyssnar just nu, alltså ingår i gruppen ’alla människor’ så omfattas DU också, precis på samma sätt som alla vi andra, av Guds Nåd och möjligheten till frälsning genom Jesus Kristus. Om Du tror på Jesus ÄR DU REDAN FRIKÄND och kommer därför INTE under någon fällande dom över DITT liv, trots all synd och skuld som DU och vi alla har - eller har haft. DIN TRO PÅ JESUS GER DIG EVIGT LIV!

Vi ber:
”Herre Jesus Kristus. Vi kommer inför Dig med alla våra synder, brister och tillkortakommanden. Vi ber att Du ska ta hand om alltsammans och är verkligen ledsna och ångerfulla för allt som vi har gjort fel i våra liv. Vi ber Dig att förlåta oss och vänder oss nu bort från allt som vi vet är fel. Tack för att Du dog på korset för vår skull, så att vi kan bli förlåtna och fria. Tack för att Du erbjuder oss förlåtelse och Din Helige Ande. Vi ber, kom in i våra liv genom Din Helige Ande och var med oss för alltid. Tack, Herre Jesus. Amen.”

Dagens minnesord: ”DET ÄR FULLBORDAT” (Joh 19:30 – SFB).

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer