2 april 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Var öppen för varje uppgift som kommer i din väg (Pred 7:19)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden slog jag upp den Levande Bibeln och stannade inför några rader ur den bok som heter ‘Predikaren’. Där står det i det 7:e kapitlet och den 19:e versen: ”Var öppen för varje uppgift som kommer i Din väg. Om Du då fruktar Gud, kan Du räkna med hans välsignelse.” Men innan jag går vidare på trons väg med de orden i bakgrunden så ska jag be om Guds hjälp och vägledning så allt blir rätt.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med två tomma händer men med ett hjärta och sinne som är vidöppet för dig och din Andes vägledning och hjälp. Ta kontroll över mina tankar, ord och handlingar så att allt blir rätt förstått och förmedlat av mig. Amen.”

I den sista versen i kapitel 7 i den Levande Bibeln står det: ”...även om Gud har skapat oss människor som vi borde vara, tror vi alltid att vi själva vet bäst” (Pred 7:30 – LB).

Visst har Predikaren rätt och jag har ofta undrat över det där med att vi människor alltid tror att vi själva vet bäst. Egentligen är det nog så att inte förrän vi verkligen inser att vi inte begriper ett dugg - då börjar vi ställa in oss på Guds våglängd. Och när Gud ”ligger i sändning” som någon sa, då gäller det att ha sin mottagare rätt inställd och vara lyhörd för vad Gud vill säga, genom sin Helige Ande.

MUSIK

Är du lyhörd för Guds röst? Uppfattar du signalerna i ditt innersta - från Guds hjärta? Om inte - kan det kanske bero på att du inte är ’rätt inställd’ eller hur?
Vaddå rätt inställd? - frågar du kanske.
Ja, jag menar har du en rätt inställning till Gud? Tror du verkligen på Bibelns ord att ”Guds makt på oss som tror är översvinnligt stor...? Inte förrän du har gjort den sanningen till ett med dig själv, har du öppnat dig för Guds inflytande och inverkan på ditt liv. Gud kan göra allt vad Han vill med och för oss - men ofta begränsar du och jag Guds makt genom att vara motsträviga och inte vilja öppna oss för Hans kärleksfyllda handlande.
Om det jag säger känns övertygande i ditt innersta nu, så betyder det att Guds maning har nått fram till dig också. Öppna dig för Guds handlande i ditt liv, och du kommer att få se underbara saker hända, som du nog aldrig trodde var möjliga. Gud har all makt och Gud är kärlek! Glöm aldrig det. Mänsklig makt kan alltid missbrukas... det är därför vi ska vara på vår vakt mot sådant. Men Guds makt missbrukas aldrig - tvärtom är det så att ju mer makt och inflytande du låter Gud få i ditt liv, ju bättre blir allting för dig - därför att Gud är kärlek, och bara vill ditt allra bästa.

Jag vet inte om Du kommer ihåg berättelsen om drottningen av Saba. I vilket fall, så reste hon en lång väg för att få träffa kung Salomo och lära känna hans vishet, som Gud hade gett honom. Hon ville att han skulle lära henne leva ett rikt liv.

Kung Salomo säger visserligen till henne att den bästa förutsättningen för att lära, är att vara öppen för nya tankar - men han tillägger också: ”Det vi hör - det glömmer vi. Det vi ser - kommer vi ihåg. Men endast det vi gör, blir bestående.”

MUSIK

Man behöver inte fysiskt resa så långt som drottningen av Saba gjorde. Men du kan ta fram din bibel och leta fram Ordspråksbokens urgamla tankar... och damma av dem i stunder när du kanske inte tror att vi har någonting att ge varandra längre.

”Bara det vi gör blir bestående” sa kung Salomo.
Ja, visst är det så. Därför gäller det att försöka göra gott medan tid är.
”Det är saligare att giva än att taga” - är ytterligare några, inte bara tänkvärda, utan också sanna ord ur bibelns skattkammare av vishet.
Om jag förstår det rätt och riktigt, så måste det betyda att det alltid är mer positivt att ge än att ta.
Tänk om vi skulle börja praktisera de här visa bibelorden lite mer. Tänk om du och jag skulle börja samla skatter... i himlen, där ingen tjuv kan stjäla och mask och mal inte kan förstöra. VILKEN INVESTERING MIN VÄN! Den är absolut helgarderad - genom Gud eget löfte!

Jag vet ju inte om du som lyssnar nu har någon erfarenhet av att dina förhoppningasr slagit fel. Kanske hade du investerat ditt kapital efter något råd av någon förnumstig förståsigpåare. Kanske var det ett försök av dig att spara till din pension. Kanske var det något annat som föresvävade dig. Aktievinster kanske... eller fastighetsvärden som du trodde skulle fortsätta i en ständigt uppåtgående spiral... Men det blev inte så. Kanske blev du ruinerad... eller bara bränd och klarade dig med ett nödrop. Du kom kanske undan ’med blotta förskräckelsen’ som man brukar säga ibland. Tänk om du i stället hade tagit till dig Guds vishet - om att det är saligare att ge än att ta!
Då hade du nu haft en skatt i himlen.

MUSIK

Gud uppmanar oss att samla skatter i himmelen. ”Ty där din skatt är kommer också ditt hjärta att vara” står det. Jag vet inte om det finns någon annan anledning också till Guds uppmaning att samla skatter i himlen. Hur som helst, så måste det innebära att det är något föredömligt och bra, naturligtvis - att samla skatter i himlen. Gud uppmanar aldrig dig eller mig till något som är felaktigt eller dåligt på något sätt - det kan vi lugnt utgå ifrån. Jordisk rikedom kan ju vara bra förstås... åtminstone gör det kanske livet litet enklare att leva ibland... även om det inte gör någon lyckligare. Men felet med den jordiska rikedomen är ju att vi aldrig kan ta den med oss när vi dör. Och dö ska vi ju alla... förr eller senare. Det måste vara det som är själva poängen med att samla sig skatter i himlen... att de finns kvar där... fästa vid ditt hjärta... den dag du kommer dit. För det är väl till himmelen du vill komma... eller hur?

Om vi ska tala lite mer om himlen, så tror jag personligen att vi kommer att bli mycket överrraskade när vi en gång kommer dit. Jag tror inte att vi någonsin kunnat föreställa oss något så underbart, som det Gud har berett åt oss som tror på honom. Min egen mamma fick för många år sedan... innan hon dog... göra ett besök i himlen, som hon sedan berättade för mig om. ”Jag har aldrig sett något så vackert” sa hon. ”Aldrig sett gräs så grönt... eller blommor i så underbara färger.”
”Säg till alla som Du träffar på” sa hon till mig, att det verkligen finns en annan värld, precis som bibeln undervisar om. Och det är absolut värt all vår strävan att få komma dit en gång.”

MUSIK

Min mamma fick vid sitt besök i himlen också träffa Jesus, som hon älskade av hela sitt hjärta. Mötet med honom sammanfattade hon så här: HANS KÄRLEK KRÄVDE INGEN MOTPRESTATION - från min sida.
Så grät min mamma och längtade hem till himlen av hela sitt hjärta. En kort tid senare gick hon över gränsen till ett bättre land... en bättre tillvaro... bortom alla sorger och bekymmer. Där väntar hon nu, på oss andra, till dess att vår stund på jorden är slut 
- enligt Guds egen tidplan.

Var och varannan dag hör man om eller läser om olika människor som försöker sig på att se framåt i tiden och förutsäga vad som ska ske. Men den ende som med 100%-ig säkerhet vet vad som ska ske och när och hur allt kommer att bli, är Gud själv.
Jag tror att mönstret är mycket komplicerat och även om Gud ville uppenbara för dig eller mig hur framtiden kommer att se ut, så skulle vi nog inte kunna ta det till oss. Men en hel del har Gud redan sedan lång tid tillbaka uppenbarat för oss människor, om vi bara vill läsa innantill.
Lika sant som att alla bibelns profetior hittills slagit in och visat sig vara absolut sanna, lika säkert är det att det som ännu inte hänt - men står omtalat på bibelns blad, kommer att inträffa exakt så som det är beskrivet där. Ta själv fram din bibel, läs och begrunda... om du verkligen vill veta vad som kommer att ske.

MUSIK

Gud har inte dolt sina tankar för någon som uppriktigt vill ta del av hans budskap. Gud ger också vishet till den som söker honom och vill lära sig förstå. Men då krävs det ju naturligtvis att du bestämmer dig för att vilja tro. Dels tro på att Gud verkligen finns till... annars är det ju ganska meningslöst att försöka nå fram till honom, eller hur... och sedan tro på att det han sagt i sitt ord verkligen är sanningen och ingenting annat. Gud är inte långt borta från någon enda av oss människor. Och vägen till Gud ligger öppen för alla som vill tro på JESUS Guds Son.

JESUS är nämligen vägen till Gud, och utan Jesus kommer du aldrig att nå fram till Gud. Jesus sa själv: ”Jag är vägen och sanningen och livet” (Joh 14:6).
Precis så har Gud bestämt att det ska vara, och precis så är det också. Prova på att ta Gud på orden och sök Honom genom tron på Jesus. Jag garanterar att om du söker Honom av ett uppriktigt hjärta så kommer du också att finna Honom.

Välkommen till Jesus!
Han har väntat länge på dig. Långt innan du ens visste om att han fanns till – därför att Han älskar dig. Du får komma till honom precis som du är. Om du inte själv tycker att du duger, utan gärna skulle vilja bli en bättre människa först – så glöm det.

Du får lov att komma I BEFINTLIGT SKICK.

Om det finns saker i ditt liv som behöver korrigeras så får du börja med det sedan. Det är inget villkor för att du ska duga inför Honom - Jesus - din Frälsare, som för länge sedan betalade priset för dina synder, din frälsning och räddning – med sitt eget blod.

Dagens minnesord: ”Guds makt på oss som tror är översvinnligt stor” (Ef 1:19)

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer