17 december 2019

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Den här stunden vill jag ägna mig åt att tala om en fördjupad gudsfruktan, och jag hoppas att du som lyssnar eller läser vill instämma i min önskan att vi alla ska få en större lyhördhet för Guds röst, och insikt om Guds vilja med våra liv.

Men jag vill börja med att be om den Helige Andes vägledning och ljus över ordet , så att allt blir rätt tänkt, uttryckt och förmedlat av mig.

”Gode Gud! Jag tackar Dig för Din gränslösa nåd och godhet mot oss människor. Jag tackar Dig också för att jag, i namnet Jesus, får komma inför Ditt ansikte. Jag öppnar mitt hjärta för Dig, och ber om förstånd att rätt läsa och ta till mig Ditt ord. Jag ber också om vishet att både för mitt eget innersta och för den som lyssnar, på ett sätt som är rätt i Dina ögon, lägga ut texten och förklara dess innebörd. Hjälp mig att inte själv stå i vägen på något sätt, för det som Du vill ha sagt. Tack för att Du leder mig på rätta vägar för Ditt stora namns skull. Amen!”

Att frukta Gud – vad betyder det? Jo, det betyder att respektera den Allsmäktige, som har skapat himmel och jord. Att VILJA underordna sig Mästaren, som leret låter sig formas i krukmakarens hand – och i ALLT låta sig bli ledd av Hans starka arm, vishet, allmakt och kärlek. Guds Ord ger kunskap om gudsfruktan (Ords 2:1,5 SFB).

MUSIK

I det lite gammaldags ordvalet ”att frukta Gud” ligger inte alls -som många tror- någon underförstådd rädsla eller fruktan för en hård och sträng Gud inbyggd.

Skriften säger: ”Rädsla finns inte i kärleken, utan den fullkomliga kärleken driver ut rädslan. Rädslan hör ju samman med straff, och den som är rädd är inte fullkomnad i kärleken. Vi älskar därför att Han först har älskat oss” (1 Joh 4:18-19 SFB). Guds kärlek är djupare och starkare än alla andra band – alltså starkare t ex än familjeband (Matt 10:37 SFB) och i Kristus når Guds kärlek fram till oss människor.

I sin översteprästerliga förbön i Joh 17:23 säger Jesus: ”Den härlighet som Du har gett mig har jag gett dem, för att de skall vara ett, liksom vi är ett: jag i dem och Du i mig, för att de skall vara fullkomligt förenade till ett. DÅ skall världen förstå att Du har sänt mig och har älskat dem så som Du har älskat mig” (Joh 17:23 SFB).

Jesus ber alltså här dels för sina lärjungar, och dels för dig och mig, eftersom det står: ”Men inte bara för dem ber jag utan också för dem som genom deras ord kommer till tro på mig” (vers 20, 1917). Det Jesus säger här, innebär att apostlarnas ord (alltså i Nya Testamentet) också skulle va en grundval för tron i den kristna församlingen (vid sidan av lagen och profeterna i GT). I vers 21 säger Jesus: ”Jag ber att de alla skall vara ett och att såsom Du, Fader, är i mig och jag i Dig, också de skall vara i oss, för att världen skall tro att Du har sänt mig” (Joh 17:21 SFB).

MUSIK

Det är ju så här att Guds kärlek i Jesus Kristus, är en garanti för den troende, att alla hinder och fiender ska övervinnas (Rom 8:31 SFB) och genom den Helige Ande, som är Guds gåva till oss, så utgjuts Guds kärlek i våra hjärtan, och vi får visshet om den slutliga frälsningen. Det står skrivet: ” Det hoppet bedrar oss inte, ty Guds kärlek är ut-gjuten i våra hjärtan genom den Helige Ande, som Han har gett oss” (Rom 5:5 SFB).

Du och jag får alltså va medvetna om vår del i Guds kärlek. Vi får också vandra i den, i vårt förhållande till vår nästa. Och det ger oss frimodighet med tanke på domen, står det.

Jag läser från 1 Joh. brev, kapitel 4 och vers 15: ” Den som bekänner att Jesus är Guds Son, i honom förblir Gud och han själv förblir i Gud. Och vi har lärt känna den kärlek som Gud har till oss och tror på den. Gud är kärlek och den som förblir i kärleken förblir i Gud, och Gud förblir i honom. I detta har kärleken nått sitt mål hos oss: att vi är frimodiga på domens dag. Ty sådan Han är, sådana är också vi i den här världen” (1 Joh 4:15-17 SFB).

Jag sa tidigare att Guds Ord ger kunskap om gudsfruktan. Jag läser bibelns ord från Ordspråksbokens 2:a kapitel, vers 1 och 5:

”Min son, om du tar emot mina ord och gömmer mina bud inom dig --- DÅ skall du förstå Herrens fruktan och finna kunskapen om Gud. Ty det är Herren som ger vishet, från Hans mun kommer kunskap och förstånd” (Ords 2:1,5 SFB).

MUSIK

Den vise kung Salomo säger också, längre fram i Ordspråksboken: ”Herrens fruktan är en källa till liv, en hjälp att undgå dödens snaror” (Ords 14:27 SFB).

Vår gudsfruktan grundas på Guds helighet.

Från bibelns blad och Johannes Uppenbarelse på ön Patmos, dit han var landsför-visad, läser jag ur ”Sången till Lammet” i det 15:e kapitlet: ”Vem skulle inte frukta Dig, Herre, och prisa Ditt namn? Ty endast Du är helig, och alla folk skall komma och tillbe inför Dig, ty Dina rättfärdiga domar har uppenbarats” (Upp 15:4 SFB).

Vi ska leva i gudsfruktan (2 Pet 3:11 SFB) och öva oss i den (1 Tim 4:7 SFB). Varför ska vi öva oss i gudsfruktan? Jo, därför att den är nödvändig för vår helgelse – om vi vill komma närmare Gud.

Aposteln Paulus skriver i sitt 2:a brev till korintierna så här: ”Våra hjärtan är vidöppna. Hos oss har ni det inte trångt, men hos er är det trångt. Gör som vi! Jag talar som till barn. Vidga också ni era hjärtan.” ---

…Gud har sagt: ”Jag skall bo hos dem och vandra med dem, och jag skall vara deras Gud, och de skall vara mitt folk” (Hes 37:27 SFB). --- Jag skall vara er Fader, och ni skall vara mina söner och döttrar, säger Herren, den Allsmäktige. Då vi alltså har dessa löften, mina älskade, så låt oss rena oss från all besmittelse från kött och ande och i gudsfruktan fullborda vår helgelse” (2 Kor 6:11-13,16,18; 7:1 SFB).

Paulus skriver också, i sitt 1:a brev till Timoteus, om att hålla sig till ”vår Herre Jesu Kristi sunda ord och till den lära som hör till gudsfruktan…” (1 Tim 6:3 SFB).

MUSIK

Paulus skriver i sitt brev till Titus, om ”att leda Guds utvalda till tro och till insikt om den sanning som hör till gudsfruktan och som ger hopp om evigt liv. Ja, evigt liv har Gud, som inte kan ljuga, utlovat från evighet” (Tit 1:1-2 SFB).

Dina och mina egna tros-prestationer, om vi nu tycker oss ha några sådana, är såvitt jag förstår, dels onödiga och dels uteslutna.

Petrus skriver nämligen i sitt 2:a brev: ”Ty ALLT som hör till liv och gudsfruktan har Hans gudomliga makt skänkt oss genom kunskapen om Honom, som har kallat oss genom sin härlighet och ära. Genom dem har Han gett oss sina dyrbara och mycket stora löften, för att ni i kraft av dem skall få del av gudomlig natur, sedan ni kommit undan det fördärv som på grund av begäret finns i världen.

Gör därför allt ni kan för att i er tro bevisa dygd, i dygden insikt, i insikten självbe-härskning, i självbehärskningen uthållighet, i uthålligheten gudsfruktan, i gudsfruktan broderlig kärlek och i kärleken till bröderna kärlek till alla människor. Ty om allt detta finns hos er och växer till, blir ni inte overksamma eller utan frukt när det gäller kunskapern om vår Herre Jesus Kristus” (2 Pet 1:3-8 SFB).

Den vise Salomo skriver också om gudsfruktan så här: ”Herrens fruktan förlänger livet, men de ogudaktigas år blir förkortade” (Ords 10:27 SFB).

Genom att akta på Guds Ord och vara tacksam för allt det goda som Gud ger dig, så kan du alltså förlänga ditt liv. Hur kan det komma sig? Jo, jag tror att det lugn och den harmoni som gudsfruktan medför i en människas inre, sprider sig till det fysiska livet i kroppen, som alltså mår väl, håller sig friskt och åldras saktare. Om du är stressad och uppjagad, otacksam över det du har och alltid på språng efter det som du INTE har, så är ditt inre i ständig anspänning och din kropp får inte heller den vila som den behöver. Du bränner då ut dig i båda ändar, så att säga och ditt liv förkortas.

Gud den Allsmäktige, som själv har skapat oss människor, vet naturligtvis hur allt det där ska samverka, för att människolivet ska bli så bra som möjligt – på alla sätt. Men om vi inte vill låta oss styras och korrigeras, så får vi naturligtvis själva betala priset.

MUSIK

Paulus skriver också om människor med en falsk gudsfruktan att de: ” är fördärvade i sitt sinne och har vänt sig bort från sanningen, och (som) menar att gudsfruktan är en god affär” (SFB) – eller som den äldre översättningen uttrycker det:

”…människor som menar, att gudsfruktan är ett medel till vinning” (1 Tim 6:5, 1917).

Paulus tar sedan (i den 6:e versen) udden av sina ord att ”gudsfruktan är en god affär” genom att lägga till: ”Ja, gudsfruktan i förening med ett förnöjt sinne är verkligen en stor vinning.” (1 Tim 6:6 SFB).

Det är verkligen en stor skillnad på betydelsen av ordet ”vinning” i de där 2 verserna.

Om människorna i de sista dagarna skriver Paulus till Timoteus:

”Det skall du veta att i de sista dagarna skall det komma svåra tider. Människorna kommer att älska sig själva och vara penningkära, skrytsamma, stolta, hånfulla, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, gudlösa, kärlekslösa, oförsonliga, skvaller-aktiga, obehärskade, råa, fientliga mot det goda, falska egensinniga, och högmodiga. De skall älska njutning i stället för Gud och ha ett sken av gudsfruktan men förneka dess kraft. Håll dig borta från dem! (2 Tim 3:5 SFB). Det gäller för dig och mig också!

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer