23 juni 2018

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Jesus är vägen och sanningen och livet (Joh 14:6)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Innehållet i den här stunden vilar på den kristna trons grundval, att Jesus Kristus har försonat hela mänskligheten med Gud. Därför handlar stunden om den kristna trons väg för oss människor i skär-ningspunkten mellan nuet och evigheten. Och just i den skärningspunkten ligger det här programmets tyngdpunkt, som handlar om ’ett rätt förhållande till Gud.’ Men innan jag går vidare ska jag be om hjälp och vägledning så att allt blir rätt, både tänkt och sagt.

”Gode Gud! Jag kommer inför ditt ansikte med två absolut tomma händer, men med en uppriktig önskan om att du genom Din Ande ska ta hand om mina tankar, ord och handlingar, så att jag på ett rätt sätt förmedlar det budskap som du vill ha framfört. Herre, jag ber också att du ska låta någon lyssnare få uppleva din närvaro och välsig-nelse i dag. Tack för att du hör min enkla bön. Amen.”

Jag ska läsa Romarbrevets 5:e kapitel för dig. (Jag läser ur den ’Levande Bibeln’): ”När vi nu har fått det rätt ställt med Gud genom tron på Hans löften, har vi verklig frid med Honom på grund av vad Jesus Kristus, vår Herre, har gjort för oss. På grund av vår tro har Han fört oss in i den förmånliga ställning som vi nu befinner oss i, och vi ser med glädje och visshet fram emot att bli allt det som Gud tänkt att vi ska bli.
Vi kan också vara glada när vi möter problem och svårigheter, för vi vet att de är bra för oss – de lär oss att vara tålmodiga. Och tålamodet utvecklar vår karaktär och hjälper oss att tro och hoppas på Gud, mer och mer, tills slutligen vårt hopp är säkert och vår tro är fast.
Vi kan hålla huvudet högt vad som sedan än händer – och veta att allt är väl – för vi vet hur mycket Gud älskar oss, och vi kan känna denna Guds kärlek inom oss, därför att Gud har gett oss den Helige Ande som fyller våra hjärtan med sin kärlek. När vi var helt hjälplösa och utan någon utväg, kom Kristus – just vid rätt tidpunkt - och dog för oss som levde i synd, och som inte brydde oss om Gud” (Rom 5:1-6 – LB).

MUSIK

Jag fortsätter och läser - nu från den 7:e versen i Romarbrevets 5:e kapitel: ”Även om vi varit goda hade vi inte kunnat vänta oss att någon skulle dö för oss, trots att det naturligtvis hade varit möjligt. Men Gud visade sin stora kärlek till oss genom att sända Kristus att dö för oss, medan vi fortfarande var syndare. Och eftersom Han gav sitt blod för oss när vi ännu var syndare, hur mycket mer ska Han då inte göra för oss nu när Han förklarat oss ”icke skyldiga”? Nu vill Han rädda oss för all den Guds vrede som ska komma. Och eftersom vägen tillbaka till Gud öppnades för oss medan vi fortfarande var Hans fiender, vilken frälsning har vi då inte genom Hans Sons liv nu när vi är Hans vänner!
Nu gläder vi oss över vårt nya förhållande till Gud – alltsammans ett resultat av det som vår Herre Jesus gjorde då Han dog för våra synder och gjorde oss till Guds vänner” (Rom 5:7-11 – LB).

MUSIK

Nu läser jag sista delen av Romarbrevets 5:e kapitel:
”När Adam syndade kom synden in i hela människosläktet. Hans synd spred död i hela världen eftersom alla syndade. För även om människorna naturligtvis syndade från Adam till Mose, så dömde inte Gud dem till döden för att de bröt mot Hans lag. Han hade ju inte gett lagarna åt dem, inte heller hade Han talat om för dem vad Han ville att de skulle göra. När de dog var det alltså inte för sina egna synders skull. De hade heller aldrig själva, som Adam, brutit mot Guds förbud att äta av den förbjudna frukten. Adam var en förebild för Kristus. Men ändå är det en stor skillnad mellan människan Adams synd och Guds förlåtelse genom Kristus.
En enda människa, Adam, förde genom sin synd många människor till döden. Men det är också en enda människa, Jesus, som har sett till att Gud i sin godhet förlät och benådade människorna. Adams synd medförde alltså dödsstraff för många, medan Kristi gärning har gett oss frikännande och liv. Adams synd gjorde att synden fick makt över allting – men alla som tar emot Jesus Kristus får livet som gåva.
Ja, Adams synd förde med sig straff för alla, medan friheten från synd hos Kristus har lett till ett frikännande inför Gud, och till liv. Adam handlade så att många blev synda-re, därför att han var olydig mot Gud, och Kristus har sett till att många blir godtagna av Gud, därför att Han var lydig. Lagen gavs för att alla skulle inse vidden av sina misslyckanden. Men ju mer vi inser vår egen skuld, desto mer upptäcker vi Guds överflödande godhet då Han förlåter oss.
Förut regerade synden över alla människor och förde dem till döden, men nu regerar i stället Guds Nåd, som ställer oss i rätt förhållande till Gud och resulterar i evigt liv genom Jesus Kristus, vår Herre” (Rom 5:12-21 – LB)

MUSIK

Vad har vi nu lärt oss av det bibelsammanhang som jag har läst?Jo, vi har lärt oss två saker.

För det första: Vi var utestängda från Gud på grund av synden… men vägen tillbaka till Gud öppnades för oss medan vi fortfarande vad Guds fiender. Och den som öppnade vägen var vår Herre, Jesus Kristus, som dog för våra synder och gjorde oss till Guds vänner.

För det andra: Förut regerade synden över alla människor och förde dem till döden, men nu regerar i stället Guds Nåd, som ställer oss i ett nytt och rätt förhållande till Gud… och resultatet av det här nya förhållandet är ett evigt liv genom Jesus Kristus.

Jesus har alltså redan dött både för din synd och för hela mänsklighetens alla synder under alla tider. Det enda som återstår för ditt eviga liv är att DU MÅSTE TRO på det som Jesus redan har gjort för dig. Det här betyder att INGEN MÄNNISKA någonsin kommer att gå förlorad och tvingas tillbringa sin evighet i den eviga eldens pinorum på grund av sin synd UTAN BARA DÄRFÖR ATT HON VÄGRAR TRO PÅ JESUS – HENNES FRÄLSARE och FÖRSONARE – OCH BEKÄNNA HONOM SOM HERRE.
Själv kan du inte göra någonting alls åt din situation mer än att TRO. Du kan inte lägga till någonting och du kan inte dra ifrån någonting. FRÄLSNINGENS VÄG ÄR ÖPPNAD FÖR DIG. Det är bara till att börja vandra på den.

MUSIK

Vägen ligger alltså öppen för dig om du vågar ta det första steget ut på trons väg?
Du måste själv -personligen- ta det första steget. Hur ska du annars komma ut på trons väg och se om det som de kristna talar om är sant eller inte?
Prova själv, så får du se och avgöra. Välkommen!

Tala ut med Jesus om allt som tynger dig och ditt hjärtas innersta. Han är vägen och han har väntat länge på dig.
Jag föreslår att du tar fram din bibel och läser själv om Jesus. På det sättet kan du skaffa dig kunskap om Gud och om Jesus, Guds Son, och om trons väg. Du får naturligtvis läsa bibeln hur du vill själv, men ett gott råd är att börja med att läsa Markus Evangelium.
Du behöver inte alls plöja igenom hela bibeln först, för att försöka meritera dig eller göra dig förtjänt av Guds nåd… under tiden som du trevar dig fram till Gud. Nej, Gud låter sig finnas av dig när du uppriktigt söker Honom – med eller utan bibel. Men eftersom bibeln är Guds Ord, så kan det ju vara enklare att läsa själv åtminstone, än att fråga andra människor om vad de har läst, trott eller tänkt.
För det mesta är det ju enklare att själv titta på kartan och förvissa sig om vilken väg man ska ta än att låta andra försöka beskriva vägen… eller hur?
På samma sätt är det med vägen till Gud. Om du läser den kartan (bibeln) och de anvisningar som Gud själv har utformat… så hittar du rätt.

3 ord sammanfattar hela bibelns budskap för dig: JESUS ÄR VÄGEN !
Och den kristna tron kan sammanfattas med 4 ord: JESUS DOG FÖR DIG !

MUSIK

Om du tror att Gud uppväckte Jesus från de döda och bekänner honom som Herre i ditt eget liv – så blir du frälst. Det står så klart och tydligt i Romarbrevets 10:e kapitel.
Jag läser:
”Den frälsning genom tron på Kristus som vi predikar är redan inom räckhåll för var och en av oss. Du behöver bara säga ett ord eller tänka en tanke.
För om du öppnar munnen och bekänner att Jesus är Herre och litar på att Gud har uppväckt honom från de döda, så blir du frälst.
Det är genom den här tron som en människa blir frikänd inför Gud, och genom att bekänna sin tro i ord, blir hon frälst. För Skrifterna säger oss att ingen som tror på Kristus kommer någonsin att bli besviken” (Rom 10:8-11 – LB).

Visst kan det gå upp och ner på den kristna trons väg. Men det beror i så fall ALDRIG på att Gud sviker dig eller lämnar dig i sticket – utan ALLTID på att du själv vimsar hit och dit och inte håller fast i din tro på Jesus – Han som har gjort allt för dig.
Var ständigt vaksam på dig själv, så att du inte på något sätt kommer på sidan av din tro på Jesus. Om det ändå skulle ske, så vänd ögonblickligen tillbaka och be Jesus uppriktigt om förlåtelse och kasta dig i Hans utsträckta armar. Gud välsigne dig!

Dagens minnesord: ”Jag (Jesus) kommer snart! Håll stadigt fast vid det du har, så att ingen tar ifrån dig din segerkrans” (Upp 3:11 – Levande Bibeln).

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer