17 juni 2018

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Vad hjälper det en människa, om hon vinner hela världen men förlorar sin själ? (Mark 8:36 – 1917)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Livets mening börjar i ditt inre. Där ska det vara lugn, stillhet och frid, för då blir du som människa harmonisk, glad och lycklig. Men en sådan frid kan du inte skapa själv och den har ingenting med materiell välfärd att göra. Den hänger samman med din Skapare som har lagt ner en evighetslängtan i dig. Men innan jag går vidare ska jag be om hjälp och vägledning så allt blir rätt.
”Gode Gud! Jag kommer till dig med en bön dels om vägledning i ditt eget ord, och dels om hjälp med att på ett rätt sätt kunna förmedla det budskap om förlåtelse och nåd som du vill ha framfört till någon lyssnare just nu. Tack för att du är med oss alla dagar och hjälper oss när vi vänder oss till dig. Amen.”

Den längtan som Gud har lagt ner i ditt hjärta handlar om frihet från skuld, befrielse från synd och förlåtelse i namnet Jesus med en frid från Honom – FRIDSFURSTEN.
Tänk att få känna frid och lugn i sitt inre. För mig är det väldigt viktigt och jag blir alltid så glad inombords när jag får vara med om att känna den friden strömma igenom mitt hjärta.
Härom morgonen blev jag plötsligt överrumplad på något sätt av en otrolig lyckokäns-la. Jag blev så glad över att jag fick leva… Jag kan inte beskriva det riktigt men jag blev så glad inom mig så att det riktigt bubblade över.
Och du! Det är konstigt så snäll och vänlig jag blir mot alla människor, när jag är så där glad själv. Jag tror att Gud vill att du och jag ska få vara så där glada, och glädja oss åt allt vackert i naturen som Han har skapat.

MUSIK

Ja, jag vet att du tycker att jag är en romantiker ... som inte ser livets orättvisor … och priset går upp nästan på allting … och skatterna är ett annat bekymmer för de flesta av oss. Men du, jag tror faktiskt inte att de som styr och ställer här i landet, har det så lätt heller. Jag vet ingenting om politik och sådant, men ibland har jag tänkt att det måste vara rätt så hopplöst att försöka ’få ihop det’ på alla håll och kanter. Jag menar jag vet ju hur svårt det kan vara, bara att få ihop min egen börs och klara mig något så när helskinnad igenom alla ekonomiska labyrinter.
Nej, nu talar vi om något annat, tycker jag.

Jodå, jag vet också att livet inte alltid är så rosenrött kanske. Men varför ska man tvinga sig vid att hänga kvar i tankarna på allt elände??? Man kan ju åtminstone för sig själv tänka som någon lustigkurre sa häromdan att ”livet är ju inte bara guld och gröna skogar … det är ju en dans på rosor också!!!”
Jovisst, jag vet att det går an att vara skojfrisk när allting är bra och livet är ljust. Men ack och ve blir det ju alltför ofta… Trots att de flesta av oss har det så bra jämfört med stora delar av mänskligheten på vår jord.

MUSIK

Nu lite mer allvar!

I min bibel står det mycket som är bra, men ett ställe i Psalm 34 och den sista versen fick jag ögonen på när jag tänkte på den här stunden.
Det står så här: ”Herren räddar sina tjänares liv, de som flyr till Honom är fria från skuld” (Ps 34:23 – Bibel 2000).
Ibland tror jag att du och jag belastar oss med skuld för det ena eller det andra, trots att det inte behövs. Särskilt behövs det inte för den som har Guds Son, Jesus Kristus, på sin sida som Frälsare och Vän.

Bibeln säger ju klart ifrån om det här, att den som tar sin tillflykt till Gud, för honom eller henne är skuldproblemet löst. Vår skuld blev lagd på Jesus för att vi skulle få frid och när Jesus gav sitt liv för dig så tog han också din skuld på sig själv. Därför står det att ”…ingen skall stå med skuld som tar sin tillflykt till Honom” (Ps 34:23 – 1917).

Min vän som lyssnar just nu … TAG DIN TILLFLYKT TILL JESUS ! Tag emot hans förlåtelse och befrielse från synd och skuld … och tag emot hans frid i ditt innersta!
Öppna ditt sinne mot evighetens Gud som har skapat himmel och jord … och oss människor till sin egen avbild. JESUS VILL GE DIG FRID I HJÄRTAT !

Jag vet inte om du tillhör dem som funderar över Guds existens … och det är klart att om man inte tror på Gud så kan man ju inte be till Honom heller – eller hur? Man måste ju tro att Gud finns till om man ska be till Honom. Annars ber man ju bara ut i tomma intet och det verkar ju inte särskilt intelligent…

MUSIK

Du tycker kanske att Gud borde bevisa sin existens på något sätt – om Han nu finns. Men tänk efter lite grann! Varför ska Gud bevisa för dig att Han finns till? Jag kom att tänka på de små myrorna i skogen… Inte behöver du bevisa för dem att du finns till. Vad bryr du dig om, om de tror att du finns eller inte? Du existerar ju i alla fall, oavsett vad en liten myra kan tänka eller inte om dig – eller hur?
ÄNDÅ ÄR INTE GUD SÅDAN! Varför det då? Jo, därför att Han faktiskt bryr sig om dig och vill att du ska veta att Han finns till. Därför har Han sagt i sitt ord, i bibeln, att den som söker Honom -GUD- ska också finna Honom. Gud vill helt enkelt att du ska kunna finna Honom, av den enkla anledningen att Han vill ha gemenskap med dig. Psalmisten uttrycker det så fint tycker jag i den 8:e psalmens 4:e vers där det står så här:
”När jag ser Din himmel, Dina fingrars verk, månen och stjärnorna som Du har berett, vad är då en människa, att Du tänker på henne, eller en människoson, att Du låter Dig vårda om honom?” (Ps 8:4 – 1917).

Tänk att det står i bibeln att Gud, universums skapare och upprätthållare, tänker på dig! Han undrar hur du har det… Inte hur mycket pengar du tjänar, eller vad du har gjort med pengarna. Nej, Han undrar hur du har det där innerst i ditt hjärta…
Han undrar också när Han får bli din vän…

MUSIK

Gud är din VÄN med stort V – men du är kanske inte hans än, eller hur? Har du en daglig gemenskap med Honom? Talar du med Gud som med din bäste vän om allting som tynger dig eller som gläder dig? Du vet väl att du får tala med Honom i bön om du vill – och när du vill. Inte bara när du sitter snyggt uppsträckt i kyrkan, ny-tvättad, ren och snygg… Nej, mitt i vardagslivets slit, svett, smuts och damm. Där, just där du är, får du känna Hans handtryckning och höra Hans varma röst säga:  ”Jag är med dig! Jag vet att det är svårt ibland, men tro på mig, jag ska hjälpa dig!
JAG ÄR MED DIG ALLA DAGAR !”

Han säger också med sin deltagande stämma: ”Jag vet att det är besvärligt ibland. Jag har själv levt på jorden, så jag vet hur det kan vara … och hur människorna kan vara … Jag förstår hur du känner dig. Men låt mig ta hand om situationen.
LITA PÅ MIG !”

Min vän! Låt inte ditt hjärta tyngas ner av omsorger om det här livets materiella del. Allt det där kommer ju ändå att tas ifrån dig och förgås en gång. Det enda som du kan ta med dig från det här livet -när du lämnar det en dag- är en frälst själ. Ingen-ting annat! Men det är också allt som har en verklig och evig betydelse.
Ingen, utom möjligen skattmasen eller dina eventuella arvingar, bryr sig om hur mycket pengar eller annat som du har lyckats skrapa ihop under ditt liv.

En enda sak är viktig! Är din själ räddad för evigheten eller är den inte det? Bara du själv vet svaret på den frågan.

MUSIK

Kom ihåg bibelns ord: ”Vad hjälper det en människa att vinna hela världen om hon får betala med sitt liv? Med vad skall hon köpa tillbaka sitt liv?
Den som skäms för mig och mina ord i detta trolösa och syndiga släkte, honom skall också Människosonen skämmas för när han kommer i sin Faders härlighet med de heliga änglarna” (Mark 8:36-38 – Bibel 2000).

Ingen – varken du eller jag kan någonsin räkna med att komma in i himlen om vi förlitar oss på alla goda gärningar som vi kanske har gjort mot våra medmänniskor under vår stund på jorden. Allt det där är bra, och helt i enlighet med vad Jesus sa om att man ska älska sin nästa som sig själv, men det öppnar inte pärleporten för dig till Guds himmel.
Vill du komma in där så finns det bara en sak som öppnar porten för dig och det är din personliga tro på Jesus, Guds Son. INGENTING ANNAT !

”Kasta din börda på Herren, han skall uppehålla dig; Han skall i evighet icke tillstädja att den rättfärdige vacklar” (Ps 55:23 – 1917)


Dagens minnesord: Om era synder än är blodröda, så kan de bli snövita, och om de är röda såsom scharlakan kan de bli som vit ull (Jes 1:18 – 1917)

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer