17 juli 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

”Ingen kommer till Fadern, utom genom mig” (Joh 14:6)

Välkommen till "En stilla stund” med Jan Eric Emgård. En lugn och stillsam stund ska vi ha som vanligt, nära Jesus och Guds Ande som jag vill ska leda dig och mig och våra tankar från början till slut. Det är bara då som vi kan få uppleva Guds närhet, eftersom Jesus själv sa att ”Ingen kommer till Fadern utan genom mig!” Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så allt blir rätt.

”Gode Gud! Jag kommer till dig, du som ensam styr världsalltet och varje människas vägar. Herre, låt mig få del av din viljas väg med den här stundens innehåll, så att det blir till välsignelse och hjälp för någon lyssnare som är med just nu. Amen.”

Du kan tala om Gud och tro på Gud hur mycket som helst, men om du inte vill gå vägen genom tron på Jesus, så kommer du aldrig fram till Gud. Men du är alltid väl-kommen att vandra med oss andra på trons väg... den väg om förlåtelse, frid och frälsning som vi brukar tala om i det här programmet.
Jag vet inte hur inriktat ditt hjärta är på att få uppleva den Helige Andes ledning till hjälp, men varför inte börja med och be om det... nu. Jag ber och du får givetvis också vara med om du vill:

”Helige Ande, du som är allas vår Hjälpare. Vår bön är att du ska visa Jesus för oss och vårt hjärtas inre blick, så att det blir alldeles kristallklart för oss att vägen till Gud går genom Jesus och den försoning som Han är för våra synder. Tack för att du är vår Hjälpare och vår vägledare som vill leda oss rätt under vår vandring på trons väg. Tack också för att du är vår dagliga kraft, och din eld vill lysa så att vi klart ser vägen vi ska gå och kan undvika alla villospår. Tack för att din eld också upplivar vårt andli-ga sinne och håller våra hjärtan brinnande. Du vet att vår tros glöd kan slockna så lätt, men vi ber nu att du ska låta vår gemensamma tro på Jesus få flamma upp och med din hjälp lysa på den väg som vi vill visa våra medvandrare på. AMEN!”

MUSIK

Min käre vän - låt oss vandra vidare på trons väg i full förvissning om att vi har den bäste vägledare som existerar. Alla frågor kan Han svara på. Alla faror kan Han hjälpa oss att undvika – Han, den Helige Ande, som har utgått från Gud Fadern själv.
Han gör aldrig någonting som är i konflikt med Guds tanke eller avsikt. Aldrig heller någonting som strider mot bibelordet på någon enda punkt. Den Helige Ande försöker bara att hela tiden visa oss på Jesus och förklara allt för oss om evangeliets innersta sanningar. Hans mål är bara ett - att förhärliga Jesus och lyfta fram frälsningens underbara hemlighet för oss, så att vi kan omfatta den med vår tro – även om den är svag. Apostlagärningarna är den bibelbok som undervisar oss om den Helige Ande och hans ankomst till jorden, så som Jesus hade förutsagt. Under 40 dagar efter sin uppståndelse från de döda, var Jesus bland sina lärjungar och talade med dem om Guds rike. Han sa bland annat till dem: ”Lämna inte Jerusalem utan vänta där på vad Fadern har utlovat, det som ni har hört av mig. För Johannes döpte med vatten, men få dagar härefter ska ni bli döpta i den Helige Ande.”

MUSIK

När Jesus talade om den Helige Ande som skulle komma, förstod inte lärjungarna, utan frågade i stället om när riket skulle upprättas åt Israel.
Jesus sa då till lärjungarna: ”Det tillkommer inte er att få veta tider eller stunder som Fadern i sin makt har fastställt... men när den Helige Ande kommer över er, ska ni få kraft och bli mina vittnen både i Jerusalem och i hela Judéen och Samarien och sedan intill jordens ända” (Apg 1:7-8 – 1917).

Sedan blev Jesus upptagen till himmelen och lärjungarna stannade kvar i Jerusalem som Jesus hade sagt åt dem. Och de var tillsammans och när pingstdagen var inne fick de uppleva det som Jesus hade sagt skulle hända.
De blev alla uppfyllda av den Helige Ande och talade om Guds väldiga gärningar. Och alla som hörde dem tala, fick höra det på sitt eget modersmål, så att alla begrep precis vad det var frågan om.
Och den lärjunge som hette Petrus trädde fram och talade till alla de församlade judarna och alla Jerusalems invånare och förklarade vad som just hade skett... att den Helige Ande hade av Gud Fadern blivit given till Jesus och att han -i sin tur- hade sänt Honom till jorden. ”Så må nu hela Israels hus veta och vara förvissat om” fortsatte Petrus, ”att denne Jesus som ni har korsfäst, Honom har Gud gjort både till Herre och till Messias” (Apg 2:36).

MUSIK

Du kan själv fortsätta och läsa i Apostlagärningarna om hur det sedan blev i fortsättningen för lärjungarna. Det var minsann inte bara ’guld och gröna skogar’ som man brukar säga . Nej då, det blev en våldsam förföljelse mot församlingen i Jerusalem. Men de som blev förföljda och på det sättet kringspridda, gick omkring och förkunnade evangelium om Jesus, undervisade om Guds rike, om omvändelsen från synden och att göra bättring och låta döpa sig i Jesu namn.

På några år spred sig på det sättet kunskapen om evangeliet och Guds rike. Sedan började Paulus sina missionsresor till Macedonien, Tessalonika, Aten och slutligen till Rom. Till slut kom det kristna budskapet till oss här i Europa...och så småningom ända upp hit till Norden... till vårt land...och hem till dig. Och alltsammans är den Helige Andes verk, precis som Jesus sa: ”När den Helige Ande kommer över er, ska ni få kraft och bli mina vittnen intill jordens ända.” Alla människor har inte fått kunskap om Jesus än, men många miljoner har det, och har också tagit emot Jesus i sitt hjärta... och på det sättet funnit vägen till Gud för evigt... De har funnit Guds väg och fått uppleva Hans frid i sitt innersta - en frid som övergår allt mänskligt förstånd.
Många människor som läser sin bibel, får ju kunskap om evangeliet om Jesus och den Helige Andes verk, men tror att detta bara gällde för den kristna trons första tid och för de lärjungar som levde då.
Men Paulus säger (Apg 2:39 – 1917) till judarna och alla Jerusalems invånare: ”Gör bättring och låt alla döpa er i Jesu Kristi namn till era synders förlåtelse; då ska ni som gåva undfå den Helige Ande. Ty er gäller löftet och era barn, jämväl alla dem som är i fjärran så många som Herren, vår Gud, kallar.”

MUSIK

Vill du läsa mer om livet i Anden, så slå upp den bibelbok som heter ”Paulus brev till romarna” eller Romarbrevet och det 8:e kapitlet, så hittar du där de underbara orden som har löst och frigjort så oändligt många människor:
”Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus. Ty livets Andes lag har i Kristus Jesus gjort mig fri från syndens och dödens lag.”

Och vidare från den 26:e versen:
”Så kommer Anden vår svaghet till hjälp; ty vad vi rätteligen bör bedja om det vet vi icke, men Anden själv manar gott för oss med outsägliga suckar. Och Han som rannsakar hjärtan, Han vet vad Anden menar, ty det är efter Guds behag, som Han manar gott för de heliga.”

Min vän som läser eller lyssnar nu. Du har lika stora möjligheter som alla andra människor att få uppleva den Helige Ande i ditt liv om du vill det. Det står på ett ställe i bibeln att ”Gud ger inte Anden efter mått”. Och jag tror att med det menas att Gud inte mäter upp åt oss ett visst mått av Helig Ande, som vi så att säga får nöja oss med. Nej, den Helige Ande får så stor plats i ditt och mitt hjärta som vi ger Honom.
Och tro framför allt inte att den Helige Ande är någon sorts belöning för din stora tro eller någon annan fantastisk godhet eller prestation. Nej, det är precis som Paulus säger: ”Gör bättring och låt döpa er i Jesu Kristi namn då ska ni som gåva få den Helige Ande.”

MUSIK

Den Helige Ande är alltså en gåva som du får, för att ditt liv ska bli kraftfullt och din frimodighet ska växa. Jesus visste precis vad vi människor behövde. Han vet att vi är svaga och försagda i oss själva, och därför behöver mer kraft. Därför gav Han oss den Helige Ande. Och jag tror att du och jag skulle kunna leva ett mycket rikare och kraftfullare liv om vi verkligen tog till oss vad Jesus vill ge oss i den Helige Andes kraft. Inte alls för att vi ska vandra omkring här på jorden som någon sorts exalterade fantaster... som nästintill lämnat det jordiska och gått över i någon sorts himmelsk existens... Nej! Nej! Vi står med båda fötterna på jorden och behöver verkligen mer kraft i vårt vardagsliv. Och det är precis där vi också kan få uppleva den Helige Andes välsignelse, hjälp och vägledning för varje dags behov.
Rätta till ditt liv och leverne! ”Gör bättring”, som bibeln uttrycker det. Låt döpa dig i Jesu namn och du ska som gåva få den Helige Ande i ditt liv. Läs din bibel och lär känna Jesus. Hur gör man det säger du? Ja, hur lär du känna andra människor? Genom att umgås med dem förstås... det är ju det bästa och det enklaste. Eller genom att läsa om dem. Precis på samma sätt lär du känna Jesus, genom vad evangeliet berättar för dig. Och genom att umgås med Jesus i bönen - ditt samtal med honom genom tron.
Gud välsigne dig. Ge inte upp! Gud har inget anseende till personen. För Honom är vi alla precis lika. Samma mänskliga svagheter... samma behov av Guds hjälp stund för stund... och samma möjligheter att nå fram till Guds hjärta.

Dagens minnesord: ”Den som Gud har sänt, han talar Guds ord; Gud ger nämligen inte Anden efter mått” (Joh 3:34 – 1917).

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer