10 juli 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

”…du ska öppna deras ögon så att de omvänder sig
från mörkret till ljuset och från Satans makt till Gud…” (Apg 26:18)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Jag vill verkligen att den här stunden ska vila på en evangeliskt kristen grund och handla om tron på Jesus Kristus, Guds Son. Han som har makt att förlåta all synd och ge hjärtat frid. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp genom den Helige Ande, så att allt blir rätt tänkt av mig och framfört så som du, Herre, vill ha budskapet förmedlat.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med en bön och begäran om stöd för mina tankar och ord när de ska förmedla frälsningens budskap. Jesus, du som själv är vägen till Gud genom all synds förlåtelse och frälsning i ditt namn, du vet också hur budskapet ska framföras för att bli mottaget och myllas ner i hjärtats innersta hos den lyssnare som just nu är med mig för att lyssna till Din röst genom budskapet om dig. Amen.”

I min bibel står det att ”Jesus Kristus är densamme i går och i dag, så och i evighet” (Hebr 13:8 – 1917). Om du tycker att Jesus är långt borta från dig och ditt hjärtas tro - vem kan det då vara som har flyttat på sig? 
Ja, inte är det Jesus. Han står där fortfarande och väntar på att du ska säga ditt JA till honom, och bjuda in Honom i ditt liv, så att det blir glädje, frid och harmoni.

Jag är ganska säker på att du tror på Gud och att du kanske till och med ber till Honom ibland. Men ändå har du inte fått uppleva att den där friden som jag så ofta talar om, har blivit en verklighet för dig. Du tycker visserligen att det känns bra att be till Gud, men det har inte blivit den revolution i ditt liv som du hade förväntat dig.
Om du har det så, så ska jag tala om för dig varför jag tror att det blivit lite ’bakvänt’ i ditt liv och på din kristna tros väg. Du har helt enkelt vänt dig till fel person.

MUSIK

Det är rätt att Gud är Din Far, men syndernas förlåtelse och friden kommer genom Jesus, Guds Son. ”Min frid ger jag er” sa Jesus. (Joh 14:27 – 1917). Syndernas förlåtelse och vägen till Gud går genom Jesus Kristus. Jesus sa: ”Mig är given all makt i himlen och på jorden” (Matt 28:18). ”Tro på Gud... tro också på mig!” sa Jesus (Joh 14:1). 
När människorna på Jesu tid inte trodde att han kunde förlåta synder, så talar bibeln om ett tillfälle när man bar fram en man till honom för att Han skulle göra mannen frisk. Mannen låg på en säng för han var alldeles lam och kunde inte gå själv. Då sa Jesus först till mannen - det som var det allra viktigaste för honom: ”Min son, dina synder förlåtas dig”.
Men när de som var kunniga i skriften opponerade sig och sa att Jesus hädade -för ingen annan än Gud kunde enligt deras mening förlåta synder- sa Jesus:

”För att ni ska veta att ’Människosonen’ (Jesus kallade sig själv så) här på jorden har makt att förlåta synder, säger jag till Dig, och så vände han sig till den lame mannen: ”Stå upp, tag din säng och gå hem!” (Luk 5:20-24 – 1917).

MUSIK

När Jesus sa till den lame mannen att stå upp och gå hem, DÅ förstod människorna som satt där -omkring Jesus- att det som var enkelt att säga det var ju att ‘förlåta någon hans synder’ men det som var svårt, och som kunde ses av alla, det var ju att bota den lame och göra honom frisk. När mannen reser sig upp från sin säng i allas åsyn, packar ihop sina saker och går ut ur huset, jublar han och tackar Gud för Hans godhet, och människorna som såg allt det här hända inför sina ögon sa: ”Vi har i dag sett förunderliga ting” (Luk 5:26).
Förstår du nu vad jag vill säga till dig? Jesus är densamme idag och Han förlåter först och främst dina synder... för det är det absolut viktigaste i ditt liv... men visst gör Han också människor friska från deras sjukdomar och elände. Alla blir frälsta som vill bli det... men alla blir tyvärr inte friska, trots att de vill bli det. Varför vet jag inte. Jag har inget svar på det. Det vet bara Jesus.
Men Gud vill att alla människor ska bli frälsta. Det är det viktigaste av allt! 
Men frälsningen finns bara hos Jesus Kristus, genom tron på Honom, därför att så har Gud bestämt att det ska vara.

Om du undrar över den 3:e personen i gudomen, den Helige Ande, så är han den Hjälpare som Gud har gett åt dig... som ger dig frimodighet och kraft i ditt liv. ”Av mitt ska han taga”, sa Jesus, och ge till er. Fritt, som en gåva. Inte för att du är något andligt proffs på något sätt... nej kanske snarare tvärtom, brukar jag säga. Den som har störst behov får mest kraft, det är min erfarenhet. ”Gud ger inte Anden efter mått” står det i min bibel. Vad betyder det då? Jag tror att det betyder att Gud ger Anden efter så stort behov som du har, och så stort utrymme som du ger honom i ditt liv.

MUSIK

Om du är osäker om den Helige Ande, Hans ledning och Hans gärningar så läs din bibel och utforska själv. Lika visst som att en seglare inte seglar bara efter vinden utan efter kompassen och kartan (eller sjökortet som det heter på sjön), lika säkert är det att du måste lita mer på vad bibeln säger om den Helige Ande, än vad andra människor säger, som kanske inte ens själva har någon personlig erfarenhet av gudomens 3:e person, och därför går miste om mycket under sin vandring på trons väg. För visst kan man leva och tro på Gud och vara frälst i Jesu namn utan att ha en egen personlig upplevelse och erfarenhet av den Helige Ande... men jag vill inte vara den personen. Utan min erfarenhet av den underbara frid i hjärtat och den ledning jag får i mitt innersta av den Helige Ande, vet jag knappt om jag ens hade kunnat tala med dig nu och gett dig någon vägledning alls.
Jag är lika övertygad om den Helige Andes medverkan i förbindelsen mellan dig och den frälsning som du kan uppleva i Jesu namn, som att det behövs kraft och energi för att det som jag nu talar med dig om, ska nå fram till ditt öra. Min övertygelse är att den Helige Ande skapar tro i ditt hjärta OM DU SJÄLV VILL ÖPPNA DIG FÖR DEN. Hur omöjligt det än ser ut för dig och hur ‘lite tro’ du än tycker själv att du har, så finns det bara ett enda villkor för att din tro ska bli fullkomlig - och det är att du säger: ”Jag vill tro på dig Jesus. Hjälp mig!”
I det ögonblicket sker en fullständig förvandling i ditt inre... ett ljus kommer att gå upp för dig och ett helt nytt liv har börjat för dig.

MUSIK

Ditt eviga väl beror på 2 saker. För det första beror det på vad Jesus har gjort för dig och för det andra beror det på om du själv vill tro på det som Jesus redan har gjort. Ingenting annat behövs för att ditt liv ska bli förvandlat och övergå till en ny skapelse, med ett evigt liv i Guds gemenskap. Eftersom Jesus redan har dött för dina synder en gång för alla, så återstår det bara för dig att tro. Det är allt! Det finns en händelse som på ett enkelt sätt förklarar att du aldrig kommer att dö för din synds skull utan bara för att du eventuellt inte vill ta emot förlåtelse. ----- För många år sedan satt det en dödsdömd fånge i ett fängelse i Amerika. Många människor hade bönat och bett guvernören i den delstaten där fången fanns att han skulle skona mannens liv och ge honom nåd. Guvernören blev till slut så påverkad av de många människornas väd-janden, att han beslöt sig för att besöka fången i fängelset för att själv göra klart för sig OM nåd kunde komma ifråga. Av någon anledning var guvernören svartklädd den där dagen, när han kom för att besöka den dödsdömde fången.
Så fort fången fick se den svartklädde mannen sa han: ”Försvinn, jag vill inte ha med dig att göra.” ”Men, vänta lite, sa mannen, ni vet inte vem jag är.” Fången som trodde att guvernören var en präst som kom för att ge honom sista smörjelsen eller något liknande, skrek ut sin avsky och ropade: ”Försvinn! jag vill inte se er, eller ha med er att göra.” Guvernören blev förargad och vände hem igen med oförättat ärende.

MUSIK

När guvernören hade gett sig iväg... kom fångvaktaren in till fången i dödscellen och sa: ”Vet du vem du var oförskämd mot och inte ville ta emot?” ”Nej!” sa fången ”det var väl någon präst eller pastor som ville be för mig eller något sådant och jag avskyr alla de där människorna, eftersom jag inte tror på Gud.” ”Det var ingen präst” sa fångvaktaren. ”Det var guvernören som var här för att eventuellt benåda dig och låta dig slippa dödsstraffet. Men du avvisade honom och ville inte lyssna.”
Det berättas att när fången sitter i elektriska stolen för att avlivas, ber han att få säga en sak, och det får han. Han säger: ”Jag dör inte för vad jag gjort utan för att jag inte ville ta emot nåd!” Säger du fortfarande nej till Jesus och den nåd han erbjuder dig?
Jag vet att det kan vara svårt för vissa människor att ta Jesus-namnet på sina läppar. Varför är det så? Jo, därför att det ligger en sådan oerhörd kraft i det namnet. Det finns inget annat namn som döden, dödsriket och alla onda andemakter, demoner och fallna änglar, bävar och fasar så inför... som namnet Jesus. Därför att Jesus Kristus är segraren som övervann dem allesamman på Golgata kors. Han gav sitt liv i döden. Ingen tog det ifrån Honom. Bibeln säger att syndens lön är döden, men Jesus syndade inte på någon enda punkt under hela sitt jordeliv och därför hade synden ingen makt över honom. Alltså gjorde döden ett stort misstag och tvingades lämna ifrån sig nycklarna till dödsriket. Därför har Jesus också all makt över döden i sin hand och är LIVETS HERRE.
Han uppstod igen från de döda och lever i dag. Därför kan Jesus förlåta synder i dag om du bara vill tro på honom. Ska ditt liv gå förlorat, helt i onödan? Du som är en klok och eftertänksam människa. Varför tillåter du inte dig själv att se fram emot ett evigt liv i glädje och frid... bara för att du inte vill ta Jesus och den förlåtelse han erbjuder dig på allvar? Min vän! Ta emot Jesus i ditt hjärta innan det är för sent!

Dagens minnesord: Jesus Kristus är densamme i går och i dag… (Hebr 13:8)

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer