11 juli 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Om era synder är blodröda, så kan de bli snövita… (Jes 1:18)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Som vanligt ska det handla om vår vandring på den kristna trons väg och de tankar som det kan ge anledning till. Och eftersom den här stunden vilar på en evangeliskt kristen grundton, så handlar budskapet förstås om Jesus Kristus som är vår grund i livet. Men innan jag går vida-re ska jag be om Guds hjälp och vägledning så allt blir rätt.

”Gode Gud! Jag kommer till dig, du som är den ende Sanne Guden. Du ser min oförmåga och mina tillkortakommanden, men du vet också hur bristerna ska kunna avhjälpas. Inte genom min egen styrka eller kraft, utan genom Din Ande. Låt, Herre, din vägledning bli kanaliserad genom ditt ord och genom den vishet som du vill låta oss få del av. Jag ber att någon lyssnare ska bli välsignad och få uppleva din närhet och frid i sitt hjärta genom den Helige Andes verk och sin tro på dig Jesus. Amen.”

Jag tänkte i dag särskilt uppehålla mej vid tanken på vilka olika mål vi kan ha i livet.
I och för sig så tror jag inte alltid att det här måltänkandet är något allena saliggöran-de, men det kan ju inte skada ibland att försöka lugna ner sig så pass mycket så att man i alla fall hinner ta sig en funderare på vad man håller på med – eller hur?

MUSIK

Det var häromdagen som jag faktiskt satt och funderade över vad jag hade för mål med mitt liv och det jag sysslar med. Jag minns inte vilken särskild anledning det var, som gjorde att jag började tänka på det, men jag gjorde det i alla fall.

De flesta av oss har ju ett arbete att sköta varje dag... och det betyder ju att man ska upp och igång varje morron. Ibland lugnt och fint... men ibland stressigt, rörigt och obalanserat. Så kommer vi då till vår arbetsplats och så drar det igång... med allt som ska göras... en del som kanske till och med borde varit gjort redan, och som bara MÅSTE hinnas med före kvällen… Ja, förresten, måste och måste. Man tror att man måste så mycket, men egentligen är det inte så mycket som är nödvändigt.

Jag kom att tänka på det där tillfället som bibeln talar om, när Jesus sitter hemma hos Marta och Maria och den ena systern gör sig en massa omak med anledning av att Jesus hade kommit på besök... medan den andra systern sätter sig ner vid Jesu fötter och ’bara’ lyssnar.

Jag tänkte på det här när en god vän till mig blev väldigt sjuk. Han blev inlagd på intensivvården och kvar där -utanför sjuksalen och lasarettsområdet- fanns vardags-livets pulserande malström.
Men han låg stilla avkopplad från allt det där, och lät sig tas om hand av den vänliga vårdpersonalen. Han hade naturligtvis inget val men vad händer med företaget... personalen... kunderna... och uppdragsgivarna. Ja, vad händer?  Det händer inte så mycket förstås, mer än att alla människor undrar var han blev av... ingen svarar i telefon, man får inga besked osv.

MUSIK

Livet går vidare... Kunderna och uppdragsgivarna skaffar sig andra kontakter som kan ta vid... där min gode vän tidigare var en given resurs.
Människor föds, växer upp, går i skolan och lär sig det ena och det andra, arbetar, bildar familj... anstränger sig och gör sitt yttersta för att trygga familjens framtid. Så rätt som det är kommer det kanske in oförutsedda saker i livet. Kanske sjukdom... kanske annat. Och livet som dittills malt på och malt på, ibland i en evig kretsgång kanske man kan tycka, går ner på tomgång så att säga... och så är det plötsligt slut.
Naken kom man in i världen... naken lämnar man den.
Men livet går vidare... för dem som är kvar.

Endast ett är nödvändigt, sa Jesus.
Vaddå? Jo, det finns bara en enda sak som du och jag kan ta med oss när vi lämnar det här jordelivet... och det är en frälst själ.
Men för att få en frälst själ med sig, måste man lyssna till vad Jesus säger om det livet, döden och vad som kommer sedan...

”Det är människan förelagt att en gång dö och sedan dömas”, står det (Hebr 9:27).

Man dör alltså först och kommer att dömas sedan. Det säger mig att det måste finnas någonting efter döden. Och om man ska dömas, så måste man ju dömas av någon och efter någonting som man gjort eller inte gjort - eller hur? En dom är ju ett beslut som grundar sig på några omständigheter av något slag.
En vanlig jordisk domstol tar ju ställning till om man följt eller inte följt lagens regler.

MUSIK

Den dom som sker efter döden tar också ställning till vissa  omständigheter... om man följt de föreskrifter som Gud anvisat för oss människor. Men inte bara levnadsreglerna som vi finner dem t ex i 10 Guds bud... utan framför allt gäller frågan hur du fattat ditt beslut när det gäller Jesus, Guds Son, som har erbjudit dig förlåtelse och frihet från dina synder. Har DU sagt DITT obetingade JA till Jesus och hans erbju-dande om nåd, då får Du också gå in i Din Faders glädje, som bibeln uttrycker det. (Matt 25:21, 23 – 1917).

Har du sagt NEJ eller försökt att komma runt frågan genom att avstå från att besvara den, så har du ignorerat Guds erbjudande till dig… det enda som var verkligt viktigt under hela ditt jordeliv. Och bibeln säger att du då går evigt förlorad. (Joh 3:16).

Vilket mål har du i ditt liv?  Försöker du tjäna så mycket pengar som möjligt? Ja, det är inget principiellt fel i det, så länge som inte pengarna blir herre över dig. Men pengar kommer aldrig att ge dig någon lycka. Det enda av bestående värde inför evigheten är en frälst själ.

Naturligtvis behöver vi alla pengar till livets nödtorft, men det ger ingen lycka. Lycka och frid i hjärtat kan inte köpas för pengar. Den får man gratis av Jesus, om man vill tro på Honom. Det behövs varken pengar eller någonting annat som du kan prestera.
Det behövs bara att du vill tro. Lägg din vilja i Hans - JESU- hand. Det räcker.

MUSIK

Försök att ta dig tid någon dag. Tid att tänka efter. Låt ingenting störa dig. Gå åt sidan för dig själv ett tag och tänk efter vad du håller på med…

Har du någon gång reflekterat över att ditt liv faktiskt tar slut en dag? Det gör ju det, antingen du vill eller inte. Är du förberedd för den dagen?
Har du gjort allt du kunnat för att inte den dagen ska komma över dig oförberett? Du som brukar försöka planera ditt liv på olika sätt - har du planerat för den dag när ditt liv tar slut?

Kanske har du funderat någon gång på det som jag nu försöker att tala med dig om... men du har kanske förträngt det... stött bort det ifrån dig, för det är så svårt... och varför ska man bry sig när det finns så många andra frågor och problem att ta tag i nu. Du kan börja fundera över det där sedan när du får mer tid... kanske när du blir pensionerad... har du kanske tänkt…
Men ett är säkert. Du vet ingenting om morgondagen. Varken du eller jag vet någonting om när vår stund på jorden är slut. Vi vet bara att den tar slut en dag.
Borde man inte försöka förbereda sig? Borde inte du förbereda dig?

Varför är det så svårt med själens frågor om liv och död? Visst är det lättare med allt sådant som man kan se och ta på... som man liksom vet var man har. Men själen... och anden, ja vad ska man göra med sådana frågor? Det ger bara oro inne i en, eller hur? Varför är det så då?

MUSIK

Varför blir du orolig när jag frågar dig hur din själ mår?
Jo, det är därför att du kanske inte vet hur den mår... eller också vet du mycket väl, att den mår väldig dåligt.
Och varför mår den dåligt? Jo, därför att du inte har något svar på de här frågorna som jag ställt till dig. Du har inte fått svar på livets gåta – om varför du lever. Vart är du på väg? Och vad händer efter döden? Du har inte fått svar, därför att du inte har frågat den ende som vet.

DÄRFÖR ÄR DU OROLIG I DITT HJÄRTA!
I samma ögonblick som ditt hjärta får svar på de innersta frågorna och ditt samvete blir rent... så blir du också övertygad om att ditt eviga väl är i goda händer, därför att det är Han Jesus, som har makten över döden i sin hand, som du då förlitar dig på.
Och då har döden ingenting att hota dig med längre förstår du. Du är fri som fågeln, och kan tacka Gud för varenda dag han låter dig leva. Och den dag ditt liv är slut så vandrar du glad och nöjd vidare, hand i hand med Jesus som har övervunnit döden... in i evighetens ljusa land. Där ingen sorg och klagan ska vara mer.
Sök kontakt med Jesus. Han är lika nära dig som den luft du andas. Säg: ”Jesus, jag vill tro på DIG. Förlåt mina synder och ta hand om mig.”  En sådan enkel bön lyssnar hela himlen efter... och den går direkt till Jesu hjärta. Han väntar på DIG!

Dagens minnesord: Kom, låt oss gå tillrätta med varandra, säger Herren… (Jes 1:18)

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer