7 juli 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

”…alla mina dagar blev uppskrivna i Din bok, de var bestämda förrän någon av dem hade kommit” (Ps 139:16 – 1917)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Jag vill alltid att det kristna budskapet ska lysa igenom på alla sätt och jag hoppas att du också ska känna hur den kristna grundtonen finns med i allt. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning och hjälp genom den Helige Ande, så att allt blir rätt tänkt och sagt.

”Gode Gud! Jag kommer till dig med en bön om förstånd så att jag kan ta till mig ditt ord. Jag ber också om vägledning i bibelordet så att jag med den Helige Andes hjälp kan se de samband som du vill visa oss. Jag ber, Herre, att du just nu ska låta någon lyssnare få uppleva din närhet, kärlek och barmhärtighet på ett påtagligt sätt. Amen.”

För mig är den kristna grundtonen alltid förbunden med förtroende, förtröstan och frid. Alltså ett obegränsat förtroende för Gud, en förtröstan på nåden i Jesu försoning och en obeskrivlig frid i hjärtat genom den Helige Ande. Själv har jag en stor längtan efter mycket mer av den underbara Gudsnärvaron från evighetens värld, så att jag kan vandra vidare på min väg genom livet med ett ännu större mått av förtroende, förtröstan och frid inom mig… Och för att kunna bära ut välsignelse med ny kraft till dig varje gång som du vill lyssna in den himmelska tonen om förlåtelse för all synd i namnet Jesus… för just Din räddning ur olika förhållanden som du kanske har trass-lat in dig i och för att du ska förstå att det finns ett evigt liv i ljus och glädje för Dig.

Jag vet inte hur du har det som lyssnar nu, men kanske känner du inom dig ett stort tomrum, därför att du saknar den där friden som jag talar om i ditt innersta.

MUSIK

Du är kanske orolig inom dig av olika anledningar… kanske för hur din framtid ska bli. Särskilt gäller det din familj… din livskamrat och dina barn. Du undrar kanske hur det ska gå för dem. Kanske slits du mellan din innerliga omsorg om deras välbefinnande och deras framtid – och ditt eget välbefinnande och Din egen framtid…
Kanske beror slitningarna i ditt innersta på att ditt hjärta är delat. Det är kanske din egen längtan efter en djupare gemenskap med en annan människa, som är den verkliga orsaken. Men den personen som du känner så för, är INTE din egen man eller hustru, utan en annan som du känner en djup tillgivenhet för. Du tycker kanske att han eller hon ger dig allt det som du längtat så länge efter… en djup känsla av samhörighet och förtrolighet… och du blir så glad när du tänker på det… för att inte tala om hur underbart det känns när ni träffas…
MEN, det finns en ’hake’ i det hela… någonting som gör att dina känslor inte blir sanktionerade och godkända av ditt eget samvete i ditt inre. Till råga på allt så vet du att du handlar fel… men försvarar dig ändå med att DU inte orkar fortsätta att leva så som det är nu…
Om du är man så vill jag fortsätta att tala med dig som har ett delat hjärta, beroende på den andra kvinnan som du har låtit tränga sig in. Ja, det är faktiskt så. INGEN kan komma in i DITT hjärtas innersta om DU inte själv öppnar DIN hjärtedörr.

MUSIK

Men hur han hon kunnat komma in? Jo, därför att DIN vaksamhet har avtagit och dämpats av din egen längtan efter värme och tröst. En längtan som sträcker ut sina känselspröt  i en sökande förtvivlan eftersom ditt eget hjärtas tomrum är så stort.
Därför att du, som jag, är skapade för att ha frid i vårt inre, och när den friden inte finns där, då känner vi oss tomma, förvirrade och saknar livsglädje.
Och vi som tror på Gud då, hur är det med oss? Klarar vi oss undan alla sådana angrepp på vår hjärtefrid? NEJ, tyvärr gör vi inte det, utan vi drabbas också. Och då beror det på hur starka vi är… inte i oss själva för det räcker aldrig inför de här attackerna, utan det beror ALLTID helt och hållet på hur starka vi är i Gud, genom vår tro och hur vår andliga vapenrustning, alltså vårt andliga skydd fungerar.
Vaddå andligt skydd – undrar du kanske? Sådant där kan man väl inte göra någon-ting åt – eller hur? Jo, min vän, det är frågan om en andlig strid som förs med vapen mot ditt sinne. Det handlar alltså om sinnlighet och om tillfredsställelse för din egen själviska längtan – eller hur?
Du vet att det jag säger är sant… men du vet också innerst inne att även om du är beredd att lämna allt det yttre… din fru, din familj, hus och hem… så är det en sak som du aldrig kommer att lämna - säger du - åtminstone för dig själv. Och det är din tro på Gud.
Hallå, hallå… min vän. VAKNA!
Trots din fasta föresats så håller du ju på att lämna allt det som din Guds-tro är grundlagd på, nämligen trohet, trofasthet och förtroende!!!

MUSIK

Har du redan passerat gränsen för äktenskapsbrottet, så är vägen tillbaka till ett upprättat förhållande mycket lång – men inte omöjlig – om du kastar dig i Guds barmhärtiga armar och ber både Honom och din hustru om förlåtelse och gör allt du kan och som står i din makt för att förtroendet och respekten ska kunna komma igen. Men utan GUDS HJÄLP skulle jag säga att det är nästintill – hopplöst ! Men… och det är här Gud kommer in i bilden med Sin allmakt och Sin gränslösa kärlek till oss människor. Den som vill ha Gud med i sammanhanget kan absolut räkna med en hjälp som står över allt annat som kan nämnas med namn.
Det är nämligen så att eftersom Gud har skapat oss alla, så vet Han också exakt hur vi är ’konstruerade’ - in i minsta detalj. Och Han vet också hur han ska handskas med den som vill lägga sitt liv i Hans hand.
Guds kunskap om dig och om alla dina förhållanden är helt uppenbara för Honom.
Han vet absolut allting om dig. Ingen enda detalj har gått Honom förbi. Och Guds makt på den som tror är OÄNDLIGT STOR. Är man sedan två i ett äktenskap som tror på Gud, då finns det faktiskt alla förutsättningar för ett mycket lyckligt slut – hur man än har trasslat till det för sig – mänskligt sett.
Min vän! Börja med att ta Gud på allvar – då tar Han dig också på allvar !

Vägen tillbaka är som sagt svår, men inte omöjlig. Be Gud om förlåtelse! Avsluta definitivt Ditt förhållande vid sidan om… och be din fru och dina barn, om de är stora nog att förstå det hela, om förlåtelse. Be också Gud om hjälp att reda ut allt som du vet om är fel, och som går att på något vis ordna upp. Lämna resten till Herren! Du kan inte göra mer… och gräv sedan inte i saken mer. SE FRAMÅT !

MUSIK

Kanske kommer det tankar till dig av och till om att alltsammans minsann inte var ditt fel… och att du tycker att din fru minsann också har skyldigheter mot dig osv. osv. Det känns mycket förödmjukande och förnedrande för din självkänsla. Javisst, kostar det på!
Men det viktigaste av allt är att Din hjärtefrid blir återställd och att en ny framtid ligger framför. Det finns en handledning direkt från Guds Ord om hur vi män ska bete oss och handskas på ett rätt sätt inför Gud, med vår hustru.
Det står att Du som är man är pliktig att älska din hustru som Kristus älskar försam-lingen. Men det står ingen likadan uppmaning till kvinnan eller hustrun att älska sin man. Varför kan man ju förstås undra – i dessa jämställdhetens tider? Själv tror jag att det beror på att Gud har placerat mannen med ett större ansvar inom äktenskapet för att skydda kvinnan för attacker mot familjen - utifrån.

Vad består Guds kärlek i till oss? Jo, däri att HAN FÖRST ÄLSKADE OSS, medan vi ännu var syndare. Sedan, när vi i tro hade tagit emot Guds kärlek, DÅ, men först då kunde vi älska tillbaka – eller hur? Är det inte sant? Älskade DU Gud innan du kom till tro? Nej, ditt förhållande till Gud grundar sig -från början- INTE på en ömsesidig kärlek, utan beror på att Gud FÖRST älskade dig!
Varför talar jag om det här? Jo, därför att precis så ska det vara mellan Dig och Din fru. Det är därför bibeln jämför din kärlek till henne med Jesu kärlek till sin församling.

Du man! Det är Din skyldighet att älska Din hustru först! Sedan ska du – så sant Gud lever – få uppleva Din hustrus gensvar till Dig.

MUSIK

Så sätt igång bara! Gör allt du kan för att din hustru ska trivas och få det så innerligt och fint som du bara kan tänka dig. Sedan ska du få se hennes reaktion. DET ÄR DIN BELÖNING!
Ja, jag vet att det kanske verkar långsökt… men låt det göra det då. Bry dig inte om hur det låter eller hur det verkar… bara gör som Gud säger i sitt ord. Det är Han som står för direktiven – INTE DU!
Men du får njuta frukterna av att följa Guds ordning i ditt äktenskap och i din familj.

Äktenskapet är instiftat och grundlagt i Guds skapelse. Skulle Han inte veta hur det går till att hålla äktenskapet i helgd, så att både mannen och kvinnan inför Guds ansikte får ut allt av kärlek och gemenskap som Gud garanterar om och när man följer Hans föreskrifter? Han, universums Skapare och Upprätthållare, går fullkomligt i borgen SÅSOM FÖR EGEN SKULD för att den som vill tro på Honom och på Hans ord finns himmelrikets ALLA välsignelser tillgängliga.
Vill du att ditt liv och ditt äktenskap ska bli lyckligt? Vill du att ditt liv ska bli till välsig-nelse för dina medmänniskor? Gå då in för att följa Guds ord i bibeln till 100 procent.
Ju fortare du går in på Guds väg, ju fortare når du fram till ett lyckligt slut… och till sist det eviga livet i Guds himmel.

Dagens minnesord: ”Ha din lust i Herren. Då skall han ge dig vad ditt hjärta begär” (Ps 37:4 – 1917).

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer