6 juli 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Ty domen skall utan barmhärtighet drabba den som icke har visat barmhärtighet… (Jak 2:13 – 1917)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Eftersom jag vill att den här stunden ska vila på det kristna budskapet om frälsning och förlåtelse, brukar jag tala om sådant som möter oss vanliga människor på vår vandring under vår stund på jorden - på den kristna trons väg. Jag vill väcka dina tankar över hjärtats inre och inte över det yttre som är uppenbart för ögonen. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning genom den Helige Ande.

”Gode Gud! Jag tackar dig för att du hjälper mig att göra det som är rätt i Dina ögon. Jag förmår inte själv att styra mina tankar och därför behöver jag din vägledning så att jag kan förstå Dina tankar om hur Du vill ha budskapet framfört och förmedlat. Herre, låt din välsignelse vila över mig och mina lyssnare. Var nära den som söker Ditt ansikte och Ditt ords ljus – och låt det lysa upp deras livs vandringsstig. Amen.”

Inför den här stunden vill jag lyfta fram de ord som Jesus sa till fariséerna och de judiska ledarna, i Matteus Evangelium, kapitel 23 och vers 23. Jag gör det därför att jag tror att de kan vara viktiga för oss också som lever i dag.

Så här sa Jesus:
”Ve er, fariséer och religiösa hycklare! Till och med av kryddväxter som dill och kummin ger ni Gud en tiondel, men ni är likgiltiga för det som är långt viktigare: rättvisa, medlidande och trohet.”

MUSIK

Det Jesus menar när han säger detta är att det handlar INTE om det yttre som är uppenbart för ögonen… utan vad det egentligen handlar om är hur människans inre är beskaffat. Det handlar alltså om att vara rättvis, visa medlidande och trohet. Visst ska man ge Gud sitt ’tionde’ om man vill följa Skriftens ord och få uppleva Guds välsignelser i sitt liv och över sina ägodelar… men för den skull ska man inte försumma det som är ännu viktigare.
Det här säger Jesus i första hand inte för att anklaga dig eller mig, utan för att korri-gera oss, så att vi ändrar oss och inte går förlorade. Alltså för att vi ska komma rätt och nå fram till det eviga livet.

Om jag går till mig själv och mitt eget liv, så tycker jag åtminstone själv att det finns mycket att önska som borde vara annorlunda än det är. Men jag får göra som jag hoppas att du också gör, lyssna och begrunda Jesu ord. Det betyder att jag måste pröva mitt eget liv, både i yttre och i inre bemärkelse. Jag måste fråga mig själv om jag gör rätt mot min nästa och mot Gud? Handlar jag rättvist och riktigt så långt jag själv förstår? Har jag medlidande med svaghet? Inte bara med mina egna svagheter – utan också i lika hög grad med andras svagheter och brister?
Visar jag trohet mot Gud och mot de människor omkring mig som litar på mig… eller finns det kanske anledning till eftertanke och omprövning både för mig och för dig?

MUSIK

Varför angrep Jesus fariséerna och de skriftlärde så hårt? Jo, det gjorde han för att de var mycket noga med alla små och oväsentliga saker, men kunde överse med det som var mycket viktigare. De ville inte erkänna Jesus som deras Messias. Som fol-kets religiösa ledare borde de ha känt igen honom. De hade ingen ursäkt för sin otro. Det fanns också inslag av oärlighet i deras otro… de var blinda för ordet eftersom de INTE VILLE SE… och när de inte trodde var det därför att de INTE VILLE TRO.
Det Jesus sa till fariséerna och de andra religiösa ledarna var hans sista försök att hejda dem från att gå vidare på sin onda väg. Jesus visste att de redan några dagar senare skulle övertala folket att begära Barrabas frigiven och få Jesus korsfäst. När Jesus nu håller sitt sista offentliga tal, är det alltså Hans sista tillfälle att personligen varna människorna för att följa efter de här ’Messias-fienderna’ och sanningens mot-ståndare.
Fariséerna la tunga bördor på folket - i form av föreskrifter - som var svåra att bära och för det enkla folket var det inte ens möjligt att känna till allt som de religiösa ledarna försökte lägga på deras skuldror. Medan Jesus inbjöd de trötta att ta på sig Hans ok i stället - ett ok som var till hjälp så att de kunde bära sin börda - så fogade fariséerna så många traditioner och uttolkningar till vart och ett av Guds bud att det blev en praktisk omöjlighet för människor som skulle sköta sitt dagliga arbete, att rätta sig efter alla föreskrifterna. Det innebar också att de uppriktiga människornas samveten blev belastade.
Det allra värsta var att fariséerna själva inte ville ta på sig alla de här ’bördorna’ utan hittade på utvägar att kringgå det hela så att buden skulle bli lättare för dem själva.
De hycklade alltså, och det var därför som Jesus gick till så hårt angrepp.

MUSIK

I vilket avseende berör då de här tankarna dig och mig? Jo, det gör det i samma ögonblick som du eller jag begär mer av andra människor än vad vi själva förmår att leva upp till. Vi måste lära oss -allesamman- att för det första inte döma andra, och för det andra inse att vi alla lever i Guds verkstad och formas av Hans hand, så länge vi lever kvar i den här världen. Kanske måste du och jag ta oss en riktig funderare på att verkligen försöka hjälpa våra medmänniskor i stället för att döma dem… och samtidigt försöka inse att vi långt ifrån är fullkomliga själva. Jesus var mycket, mycket barmhärtig mot sina medmänniskor. Vi borde också försöka att vara barmhärtiga och inte kritisera andra för deras göranden och låtanden… särskilt om de är ärliga och uppriktiga sökare, men kanske inte har kommit så långt än på trons väg. Då har vi kanske en möjlighet att skapa förtroende och en början till vänskap som så små-ningom kan leda fram till en djupare kunskap om den kristna tron på Jesus, frälsning-ens underbara verklighet och ett evigt liv i Guds himmel.

Hur ska vi då klara oss i den här världen, så full av frestelser och allt annat som vill störa vår frid och vår Gudstro? Den hemska sanningen är att vi klarar oss INTE i vår egen kraft. Det är därför vi måste ha hjälp, och bibelordet talar om för oss hur det ska gå till. Vi måste för det första ’omvända oss’ – alltså vända om.
Vaddå, vända om, undrar du kanske? Jo, om vi vill vara ärliga inför oss själva – och det måste vi ju vara – så måste vi vända om från vår onda väg och det dåliga och kanske egenrättfärdiga liv som vårt samvete anklagar oss för.

MUSIK

Vi måste allesamman vända om från vår egen självsvåldiga och onda väg, till Jesus – som är den levande och nya vägen. Det är inte så att Jesus, Guds Son, pekar ut den rätta vägen för dig… nej JESUS SJÄLV ÄR VÄGEN TILL GUD GENOM TRON.
(Joh 14:6). Det är det som är så viktigt. Det är Jesus som är den väg du måste gå på för att nå himlens land. Och Han vill att du ska vandra så nära Honom som möjligt och dela ditt liv med Honom så innerligt så att till slut Hans sätt att tänka blir Ditt sätt att tänka, och Hans liv blir Ditt. Ni blir då båda fullkomligt förenade till ETT med Gud, som det uttryckligen står i bibeln att Jesus ber om. (Joh 17:21-23). Vi blir inte förena-de till ETT i kroppsligt avseende utan i andligt. Det är den andliga gemenskapen som det handlar om här. För lika visst som att du har en kropp, så har du också en ande. När Gud skapade dig en gång -för det har Han gjort- så såg Han till att Hans livsande blev inblåst i dig för att du överhuvudtaget skulle kunna bli en levande varelse.

Tycker du att det här låter svårt att förstå? Ja, det kan hända, men man behöver ju inte heller förstå allt – eller hur? Det fungerar precis lika bra ändå. Inte behöver du tvunget förstå hur en radio fungerar till exempel, för att kunna höra mig nu. Det fun-gerar ändå, och det är precis på samma sätt med det andliga livet. Du behöver inte förstå någonting alls av det… Du behöver bara tro på det och i den tron ta emot allt vad Gud har skänkt dig i Jesus Kristus och genom Honom. Då blir du en ny skapelse. Det gamla är förgånget och ett nytt andligt liv har börjat växa i ditt innersta.
Om du vill fundera på det här som jag har sagt… så gör det i lugn och ro. Överila dig inte och spring inte iväg innan du har bestämt dig för att vara ärlig och åtminstone undersöka hur det hänger ihop.

MUSIK

Gå till den kyrka som du har förtroende för eller tala med någon kristen person som du känner om frågor som du vill ha svar på. Känner du ingen i din närhet, så ring eller ta kontakt på något annat sätt, med en präst eller pastor som har en personlig tro på Jesus Kristus. Akta dig för sådana som bara är präster eller andliga ledare för att de har det som ett jobb eller tjänst – men själva saknar en personlig tro på Jesus.
Gå till botten med ditt andliga sökande och din längtan efter ro och frid i ditt inre. Ge dig inte förrän du själv är övertygad om att du har funnit det som du sökte efter. Betala aldrig några pengar för att få reda på frälsningens väg för ditt hjärta. Den upp-
lysningen ska alltid vara gratis. Skaffa dig annars en Bibel och läs själv. Om du inte har någon bibel så gå till biblioteket och låna en eller köp en i bokhandeln. Om du köper en enkel utgåva, utan omslag av skinn och en massa guldtryck så kostar den inte så många kronor.
Läs sedan själv. Studera i lugn och ro och sök ärligt och uppriktigt sanningen om den kristna tron och huvudpersonen själv – Jesus Kristus, Guds Son. Om du tycker att du inte vet var du ska börja läsa, så är ett enkelt råd att börja läsa Markus evangelium i Nya Testamentet - som är den senare delen av bibeln. Ta det lugnt och läs ett stycke i taget. Bed till Gud om vägledning och insikt i den text som du läser. Jag garanterar att du kommer att uppleva att en ny värld öppnar sig för dig, precis som det gjort för miljontals människor före dig.

Dagens minnesord: Ditt ord är mina fötters lykta och ett ljus på min stig (Ps 119:105)

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer