6 juli 2022

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Så lärde han, fastän han var ”Son”, lydnad genom sitt lidande; och när han hade blivit fullkomnad, blev han, för alla dem som är honom lydiga, upphovet till evig frälsning (Hebr 5:8-9 – 1917)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Jag ska, som många gånger tidigare, tala om den kristna trons väg i vardagslivet och inför evigheten som ligger framför. Jag hoppas att kunna tala om olika trosfrågor som kan vara av gemensamt intresse för oss på vår vandring genom livet under vår stund här på jorden. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så allt blir rätt.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med en innerlig bön i mitt hjärta, om att du ska låta den Helige Ande ta en total kontroll över mina tankar och mina ord. Herre, låt de lyss-nare som jag har med mig i dag inför ditt ansikte, få uppleva din välsignelse, frid och harmoni. Låt också någon få en djupare förtröstan på dig och din kärlek. Amen.”

Många av oss har, eller har haft, en barnatro där längst inne i den mest privata delen av hjärtat. Kanske gick du i söndagsskolan när du var barn, och den tro som du bär med dig därifrån ska du vara mycket rädd om. Även om den är tilltufsad av livets svå-righeter så finns den där som en mycket viktig barlast i ditt liv, och som en referens- punkt under din vidare vandring på trons väg… även om du inte tänker på det.

Jag ska tala lite mer om den där tilltufsade tron som finns där, även om den är lite skamfilad kanhända och har sina brister på olika sätt. En sak ska du ha klart för dig från början och det är att Gud sände INTE sin Son hit till jorden för att han skulle pyssla om oss, så att vi skulle bli fullkomliga människor. Nej, han kom hit för att ta hand om oss ’i befintligt skick’ med all synd, skuld och brist. Jag tror inte att någon av oss kommer att bli fullkomlig – inte så länge vi lever här på jorden i alla fall.

MUSIK

Någon har sagt att Guds församling är en verkstad där de människor som vill tro, bearbetas och formas av Gud genom sin tro. Församlingen är inte någon utställ-ningslokal för färdiga och heliga personer, utan just för sådana som behöver både ansas, putsas och korrigeras på olika sätt. Jesus sa att han hade kommit för att kalla syndare till bättring och inte för att kalla rättfärdiga som ingen bättring behöver.
Det betyder att vi som tror på Gud INTE bara därför är färdiga som kristna på något sätt, utan har en lång väg kvar att vandra…

Själv är jag ofta nedslagen och ledsen över mina brister och min egen ofullkomlighet. Det kanske inte är så betydelsefullt för andra människor vad mina brister består av, men för mig själv upplever jag det som sprickor i min försvarsmur… sprickor som jag skulle vilja inte fanns.
Jag vet inte hur du har det som lyssnar nu. Jag känner dig inte, men kanske har du det på samma sätt? Men då ska vi tillsammans se efter vad bibeln kan innehålla för svar på sådana frågor. Kanske du undrar om bibeln verkligen kan ha svar på sådana frågor, när livet har gått sönder och allting är trasigt. Ja, jag tror det…

MUSIK

När allting är trasigt som en lerkruka som fallit i golvet och gått i bitar… och inte går att laga igen, då slår jag upp min bibel och läser från profeten Jeremia och det 18:e kapitlet i Gamla Testamentet. Där står det så här:

”Detta är det ord som kom till Jeremia från Herren, Han sa:
’Stå upp och gå ner till krukmakarens hus; där vill jag låta dig höra mina ord.
Då gick jag ner till krukmakarens hus och fann honom upptagen med arbete på krukmakareskivan. Och när kärlet som krukmakaren höll på att göra av leret misslyckades i hans hand, begynte han omigen, och gjorde därav ett annat kärl så, som han ville ha det gjort” (Jer 18:2-4 – 1917).

Nu går vi tillbaka till det jag sade i början… och det gäller inte bara dig som ännu inte har kommit till tro på Jesus, utan det gäller i högsta grad dig också, som kanske vandrat med Jesus på trons väg under lång tid…
Vad var det då som jag sa förut, som var så viktigt? Jo, jag sa att du som vill tro på Jesus under ditt liv här på jorden, lever i Guds verkstad, där Han vill forma dig så att Hans avsikt med ditt liv kan komma fram och blomma ut. Och på drejskivan, i kruk-makarens verkstad, ligger nu leret som ska formas, och just där i det sammanhanget ser man mycket tydligt vad Gud menade när han talade till profeten Jeremia.
När kärlet som Gud arbetar med på sin ’drejskiva’ går sönder, så slänger han inte bort den mjuka och formbara leran, utan han börjar omigen och gör ett annat kärl. Och trots att det som han först gjorde gick sönder, så ser man inga fel, sprickor eller brister på det nya kärlet. Hur kan det komma sig?
Jo, därför att leret är mjukt och låter sig formas av mästarens hand på nytt… och på nytt igen… om det gått sönder igen…
Och det är alltså inte så att mästaren försöker dölja sprickorna i det misslyckade kär-let. Nej, sprickorna finns inte kvar längre! Därför är det så viktigt att hålla kvar vid bilden av krukmakarens verkstad. För så länge som du och jag VILL VARA kvar i Mästarens hand, så länge kan Han forma oss… och alla våra sprickor och brister försvinner när Gud börjar på nytt… från början… igen.

MUSIK

Så sluta upp med att se dig själv som en ’färdig’ stelnad och hårdbränd produkt som kanske faller och går sönder så att den aldrig kan bli bra igen.
Nej, vi är allesamman precis som lera i Guds hand, så länge vi lever här på jorden. Och försöker du intala dig någonting annat, så lurar du bara dig själv. Gud lurar du aldrig… Han vet att du är stoft.

Visst finns det en del människor som nått längre med Gud på trons väg än oss andra, men det är inte konstigare än att vissa människor är äldre än andra, därför att de fötts tidigare och levt längre.
Nej, min vän, låt oss tillsammans ta Gud i handen och inse att vi hela tiden är i den store Mästarens krukmakareverkstad. Vi blir aldrig så färdiga att vi inte behöver formas om… lite här och där… kanske till och med MYCKET både här och där… innan vi passerat trons skola på Guds väg med oss genom livet.

MUSIK

Med Guds hjälp får vi vandra framåt på vägen hela tiden. Och om vi stapplar eller faller… så är Han där och vill hjälpa oss att resa oss upp igen, så länge som vi själva vill ha Guds hjälp med att resa oss upp och börja om igen.

Kom igen, min vän… så tar vi nya tag. Guds nåd mot dig är gränslös… och Jesus, Guds Son, förlåter dig och renar dig från alla synder. Och Han helar alla dina brister. Jag tycker att det är så underbart att vi får uppleva Guds enorma godhet och barm-härtighet. Att vi får komma igen… och komma igen, gång efter annan. När man tror att allting gått sönder och är förstört, så står Jesus där bland skuggorna och väntar på dig igen. För att du ska ta ett nytt tag i Hans hand och vandra vidare…

Käre vän, som lyssnar nu! Vad du än gör, så ge aldrig upp!

Den gamle gudsmannen Josef Mattsson-Bozé sa en gång: ”Den som ger upp vinner aldrig seger! Och den som vinner seger ger aldrig upp!” Och visst är det sant.
Så länge Guds stora och världsomfattande frälsningsplan inte är fullbordad, vilket inte kommer att ske förrän Jesus kommer tillbaka på himmelens skyar, så finns det hopp om nåd, frälsning genom tron på Jesus och ett evigt liv för dig som lyssnar.
Jag kom att tänka på bibelordet igen från Johannes första brev, det 1:a kapitlet och den 9:e versen där det står:
”Om vi bekänner våra synder, så är Han trofast och rättfärdig, så att Han förlåter oss våra synder och renaR oss från all orättfärdighet” (1 Joh 1:9).

MUSIK

Om du vill ha några bibelord till med dig på Din tros väg, så har jag några här:

”Dårarna säger i sina hjärtan: Det finns ingen Gud” (Ps 53:1).
”Gud skådar ner från himmelen på människors barn för att se om det finns någon
förståndig någon som söker Gud” (Ps 14:2).
”Kasta din börda på Herren. Han skall uppehålla dig; Han skall i evighet icke tillstädja att den rättfärdige vacklar” (Ps 55:23).
”Om era synder än är blodröda, så kan de bli snövita, och om de är röda som schar-lakan, så kan de bli som vit ull” (Jes 1:18).

En gammal sång i ett av Einar Ekbergs sånghäften lyder så här: ”Någonstans bland alla skuggorna står Jesus. För att hjälpa dig i nöden är Han där. Ser du efter skall du finna att där står Han, för att lätta alla bördor som du bär”.

Men det krävs ju av dig själv, som det står i sångtexten, att om du vill finna Honom måste du se efter var Han finns. Du måste söka Honom och bry dig om Honom. Därför att så länge som Du bryr dig om Honom och vill ha Hans hjälp, så bryr Han sig om Dig och vill hjälpa Dig.
Den som ger upp vinner aldrig seger – och den som vinner seger ger aldrig upp!
GLÖM INTE DET!

Dagens minnesord: ”Se, nu är frälsningens dag” (2 Kor 6:2)

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer