31 juli 2019

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

1 Kon 18:24

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Den bibeltext som kommit upp för mig, som bakgrund till den här stunden, är hämtad från 1 Kon 18:24. Den handlar om profeten Elia och hans utmanande proklamation av Guds kraft på berget Karmel.

Men innan jag går vidare vill jag be om ytterligare vägledning genom Guds Ande.

”Gode Gud! Du som ser och vet allt, du vet också att jag inte har någon förmåga att se in i den framtid som tillhör dig. Du ensam vet vem eller vilka som då kommer att lyssna till de ord som du nu lägger i min mun inför den här stunden. Hjälp mig, Herre, att lyssna och förstå vad du vill ha sagt, så att ditt budskap blir rätt förmedlat. Amen.”

Det var omkring år 850 f. Kr. som ett påbud av kung Ahab samlade alla Baals och Aseras profeter i Israel, tillsammans 850 stycken på berget Karmel, som inte ligger så långt från hamnstaden Haifa i Israel. (1 Kon 18:19). Då trädde Elia fram för allt folket och sa: ” Hur länge skall ni halta på båda sidor?” Och anledningen till de här anklagande orden av Elia var att kung Ahab, som för övrigt var en både skicklig kung och statsman, hade blivit påverkad av sin hedniska hustru Isebel. Hennes dyrkan av växt- och fruktbarhetsguden Baal förledde också folket, så att de i sitt religiösa liv, lät avguden Baal inta Herrens plats. Delar av Israel avvek på det sättet i sin gudsdyrkan från Israels Gud, JAHVE, och det var mot det som Elia uppträdde med stränghet och kraft och talade om att folket ’haltade på båda sidor’ (1 Kon 18:21).

MUSIK

Jag vet inte om du ser en parallell till dyrkan av en avgud liknande Baal, här i vårt land, Sverige, men jag tycker mig själv se sådana kopplingar där man, i frigörelsens namn, avviker från den värdegrund som den kristna tron etablerat under drygt 1000 år. Att hävda en begränsning av vars och ens totala frihet, inte minst i sexuellt avse-ende, betraktas ju i dag som högst intolerant. Men en sådan ’intolerans’ anser jag väger mycket lätt i jämförelse med de oöverskådligt negativa följder som en opposi-tion mot den kristna värdegrunden kommer att föra med sig för hela vårt samhälle. Tyvärr opponerar sig ytterst få med en kraft och stränghet liknande den som profeten Elia proklamerade på Karmel. Som jag ser det, är vi på väg mot en katastrof av våld och övergrepp. Att ingen på allvar tar tag i den här frihets-filosofin som under sekler-

nas gång raserat så många kulturer och samhällen, kan såvitt jag förstår, bara bero på att politiker och andra makthavare är mer rädda om sina taburetter än om sitt lands invånare, nationens välgång och fortbestånd.

Det verkar som om de är beredda att sälja ut alla ’normala’ mänskliga levnadsnor-mer, för en vattvälling av väljar-röster. Man kan likna det vid den linssoppa som Jakobs bror, Esau, sålde sin dyrbara förstfödslorätt för, och som han sedan, när det var för sent, ångrade djupt. Måtte vår Gud besvara våra böner med en förändringens eld från himlen, mot de svenska politiker som med sina röster fullt medvetet till och med styr in kristendomsfientlighet och lössläppthet i EU-maktens boningar.

MUSIK

Jag upphör aldrig att förvåna mig över hur snabbt och omfattande ’drak-sådden’

-bland annat av fientlighet mot normal familjebildning- sprider sig i samhällskroppen.

Men ’frukten’ av en sådan fientlig filosofi, som spridits under årtionden, skjuter nu upp med kraft och breder ut sig mer och mer. Vilken ’frukt’ talar jag om? Jo, erfarenheten visar att det snart inte finns den minsta barn-grupp eller skolklass som inte innehåller ett antal osäkra och otrygga individer från splittrade hem. Ordet ’katastrof’ är en alltför mild benämning på denna sociala cancersvulst.

Varför görs ingenting radikalt som förhindrar en sådan samhällsupplösning?

Svaret är förmodligen att de personer -från toppen till botten på samhällsstegen- som delar de här familjefientliga och upplösande värderingarna är flera än de som vill hålla fast vid det säkra, genuina och traditionella - baserat på kristna värderingar.

Personligen har jag aldrig tidigare, så tydligt som i dessa dagar, blivit klar över vilka oerhörda effekter ett gudsförnekande liv och leverne för med sig. Det tragiska är också att det som rivits ner under det senaste halva seklet, tar minst lika lång tid att bygga upp igen – om det räcker. Jag tänker på och jämför med Israels folk i öknen som under 40 år fick se Herrens otroliga under och tecken, men ändå avföll och tjänade andra gudar. Därför tappade Gud också till slut tålamodet med dem -sitt eget folk- som han själv kallat ut ur Egypten efter 400 års slaveri, och inte en enda stridsduglig man över 20 års ålder (förutom Kaleb och Josua) fick komma över floden Jordan in i löfteslandet -Kanaans land- som Gud med ed hade lovat Abraham och hans efterlevande.

MUSIK

Det är svårt för en vanlig människa att förstå, vilken avgörande inverkan tron på Gud har på hela livshållningen, och allt som från den enskilde sedan fortplantar sig ut i samhället. Men när man ser vilka följder ett sådant sekulariserat leverne för med sig, på alla livets områden -till och med på kort sikt- så måste man väl ändå förstå att det inte är för inte som Gud har gett oss människor lagar, bud och levnadsregler som vi ska följa, om inte hela samhället ska gå under. Vi klarar oss helt enkelt inte utan dem.

Även den som saknar en personlig kristen gudstro, borde ju -tycker man- kunna se en ren ’samhällsnytta’ av en kristen livshållning. Men bibelordet visar än en gång sin klara och tydliga sanning, given av Gud, i förklaringen till varför det ser ut som det gör i vår värld. Paulus skriver i sitt brev till den kristna församlingen i Korint: ” Ty den här tidsålderns gud har förblindat de otroendes sinnen, så att de inte ser ljuset som strålar ut från evangeliet om Kristi härlighet – Han som är Guds avbild” (2 Kor 4:4).

Precis så är det!

De otrognas sinnen är alltså så förblindade, så att de inte ser eller förstår varken ATT eller HUR evangeliets sanningar påverkar hela människans sätt att vara och bete sig. Ända sedan syndafallets dagar har hon försökt att, med sin egen förmåga, bedöma skillnaden mellan det som är gott och det som är ont - en förmåga som hon INTE fick av Gud när hon skapades- utan som hon tog sig själv när hon TVÄRT EMOT Guds klara och tydliga befallning åt av frukten på kunskapens träd.

MUSIK

Eftersom Israels folk ’haltade på båda sidor’ -som Elia uttryckte det- så hade han ju, som jag nämnde tidigare, bett kung Ahab att kalla samman alla Baals och Aseras 850 profeter på berget Karmel, och låtit dem bygga upp sitt altare. De fick först välja vilken av de 2 offertjurarna som de ville ha, stycka den och lägga den på veden UTAN att tända eld. Sedan skulle de åkalla sina gudar. Elia skulle sedan, när de andra profeterna var klara, göra samma sak själv och åkalla Herrens namn -Israels Gud- över offret. ” Den Gud som svarar med eld, han är Gud” sa Elia.

Och allt folket svarade: ”Ditt förslag är bra.” (1 Kon 18:24).

Ja, du vet kanske hur det hela avlöpte. För den som inte är så bevandrad i bibeln, kan jag tala om att Baals och Aseras profeter höll på att anropa sina gudar från morgonen ända till eftermiddagen, vid tiden för matoffret, - mer och mer frenetiskt. Men inte ett ljud hördes, ingen svarade och ingen tycktes heller bry sig om dem.

”Då sa Elia till folket: ’Kom fram hit till mig!’ Och allt folket gick fram till honom. Då byggde han åter upp Herrens altare, som hade blivit nerrivet. Elia tog 12 stenar, lika många som Jakobs söners stammar /…/ Av stenarna byggde Elia ett altare i Herrens namn och grävde ett dike runt altaret, stort nog för två sea-mått (= omkring 25 liter) vatten. Han lade upp veden, styckade tjuren och lade den på veden. Sedan sa han: ’Fyll fyra krukor med vatten och häll ut vattnet över brännoffret och veden.’ Han sa vidare: ’Gör så en gång till.’ De gjorde så för andra gången. Därefter sa han: ’Gör så för tredje gången.’ De gjorde så för tredje gången. Vattnet flöt runt omkring altaret, och han lät också fylla diket med vatten.’

MUSIK

”Då tiden var inne att frambära matoffret, trädde profeten Elia fram och sa: ’Herre, Abrahams, Isaks och Israels Gud, låt det bli känt i dag att det är Du som är Gud i Israel, att jag är din tjänare och att det är på din befallning jag har gjort allt detta. Svara mig, Herre, svara mig, så att detta folk förstår att det är du som är Gud, och omvänd du deras hjärtan.’

”DÅ FÖLL HERRENS ELD ner och förtärde brännoffret, veden stenarna och jorden och torkade upp vattnet som fanns i diket. När allt folket såg detta föll de ner på sina ansikten och sa: ’DET ÄR HERREN SOM ÄR GUD! DET ÄR HERREN SOM ÄR GUD!’”

Jag har lyft fram den här berättelsen om Elia och Israels folk, för att påminna dig om hur det var i gamla tider – men eftersom Gud är densamme i går och i dag och i all evighet (Hebr 13:8) – så är hans kraft också densamma. Det betyder att han både kan och vill bevisa sin existens, sin makt och sin kraft i dag, för dig och för oss alla, på det sätt som han själv väljer att göra det på.

Han gjorde det för profeten Elia, kung Ahab, alla Baals och Aseras profeter och inför hela det avfälliga folket -Israel- den där gången på berget Karmel.

Guds makt att visa sig för vårt svenska folk är alltså densamma i dag. Om eller hur han väljer att göra det, vet jag inte. Det avgör han själv. Måtte det bara bli snart, innan svenska folket går under i liderlighetens pöl och apatins moras. Låt oss ropa till vår Gud om hjälp. ”Den Gud som svarar med eld, han är Gud.” Amen.

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer