30 juli 2021

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Rom 7:6

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Den bibeltext som kommit upp för mig för den här stunden är Paulus brev till romarna, kapitel 7, vers 6 där han talar om friheten från Mose lag som nu ställt honom i Andens tjänst i stället för i boksta-vens gamla tjänst. Innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning och hjälp.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med en bön om din Andes vägledning i ordet och det mått av insikt och förstånd som jag behöver för att på ett rätt sätt kunna förmedla det glada budskapet. Jag bar också om Andens kraft och ljus, så att ditt ord blir lotsat och väglett med din välsignelse, in i någons öppna hjärta. Amen.”

Den lag och de bud som Gud gav Mose på Sinai var levnadsregler för Israels folk. Det var inget fel på de reglerna för Gud visste att människorna behövde riktlinjer för sitt liv och leverne, som de kunde följa.

På samma sätt var det i skapelsens morgon när Gud gav Adam förhållningsregler i Edens lustgård.

Men Eva ”såg att trädet var gott att äta av och en fröjd för ögat. Trädet var lockande eftersom man fick förstånd av det, och hon tog av frukten och åt. Hon gav också till sin man som var med henne, och han åt” (1 Mos 3:6). Eva frestades, båda föll för frestelsen och syndafallet var ett faktum.

MUSIK

Jag vet inte hur det hade gått om Adam och Eva hade följt Guds befallning och låtit bli Kunskapens träd. Bara Gud vet det…

Hur som helst… när de hade ätit av den förbjudna frukten, trots att Gud hade varnat dem, så frågade Gud Eva: ”Vad är det du har gjort?” Hon svarade och sa: ” Ormen förledde mig och jag åt” (1 Mos 3:13). Om Eva talade sanning när hon gav Gud det svaret, vet jag inte, men det som är uppenbart är ju att hon lyssnade på ormens förledande ord – vilket hon, såvitt jag förstår, inte behövde ha gjort. Hon valde fel.

Framtiden hade säkert blivit en annan än den blev, när Adam och Eva bröt mot Guds regler och gick sin egen väg.

Av Gud hade de första människorna tydligen fått en fri vilja, och samtidigt fått möjlighet att välja, till exempel mellan att få förstånd och inte få förstånd, vilket ju frukten på trädet med kunskap om gott och ont innebar.  

När vi tänker på det här med människornas förmåga att välja, så får vi inte glömma, att förmågan att välja, som de fått av Gud, INTE ALLS är detsamma som kunskapen att skilja mellan det som är gott eller ont. Nej, den ’kunskapen’ har INTE Gud gett oss. Den tog vi människor oss själva. Därför är det inte alls konstigt att vår värld ser ut som den gör i dag. Vi kan nämligen inte hantera kunskapen om det onda och det goda, eller på ett rätt sätt bedöma vad som är vad. Den ene tycker SI - den andre SÅ

MUSIK

Det här med att ’vara lösta ifrån lagen’ som Paulus skriver om i Romarbrevet 7, är inte detsamma som att vara laglösa – alltså sakna lag. Nej det som Paulus talar om är att den som är i Kristus Jesus är fri ifrån Mose lag -syndens och dödens lag- men är i stället skyldig att följa Andens -rättfärdighetens- lag.

Mose lag är ju en gärningarnas lag, men de 10 buden som är en sammanfattning av det väsentliga i lagen, handlar egentligen både om våra gärningar, våra ord och vårt sinnelag: ”Du skall icke ha begärelse…” står det ju i flera bud. Om man följer lagen i allt, så får man, enligt Guds löfte, också leva genom den – ett evigt liv (3 Mos 18:5).

”Köttets sinne är död, men Andens sinne är liv och frid” skriver Paulus. ”Köttets sinne är fiendskap mot Gud. Det underordnar sig inte Guds lag och kan det inte heller. De som följer sin syndiga natur kan inte behaga Gud” (Rom 8:6-8 SFB).

”Så hjälper också Anden oss i vår svaghet. Ty vi vet inte vad vi bör be om, men Anden själv ber för oss med suckar utan ord, och han som utforskar hjärtan vet vad Anden menar, eftersom Anden ber för de heliga så som Gud vill. Vi vet att för dem som älskar Gud samverkar allt till det bästa, för dem som är kallade efter hans beslut. Ty dem som han i förväg har känt som sina har han också förutbestämt till att formas efter hans sons avbild, för att sonen skulle vara den förstfödde bland många bröder. Och dem som han har förutbestämt har han också kallat. Och dem som han har kallat har han också förklarat rättfärdiga. Och dem som han har förklarat rättfärdiga har han också förhärligat (8:26-30 SFB).

”Ty med hjärtat tror man och blir rättfärdig med munnen bekänner man och blir frälst.

’Ingen som tror på honom skall stå där med skam’” står det (Rom 10:10; Jes 28:16).

MUSIK

Alltså är det så att genom tron på Jesus har GUD förklarat oss rättfärdiga och då kan vi också formas efter hans sons avbild - som Gud i förväg har bestämt är målet för vår helgelse och slutmålet för vår frälsning. ”Därför, mina älskade” skriver Paulus i sitt brev till Filipperna ”liksom ni alltid har varit lydiga, så arbeta med fruktan och bävan på er frälsning, /…/ Ty Gud är den som verkar i er, både vilja och gärning, för att hans goda vilja skall ske. /…/ ” när ni håller fast vid Livets Ord” (Fil 2:12-13; 16).

”Om ni leds av Anden, står ni INTE under lagen” skriver Paulus till Galaterna.

Då kan vårt liv i Anden också bära Andens frukt som är ”kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trohet, mildhet och självbehärskning. Sådant är lagen INTE emot. /…/ Om vi har liv genom Anden, låt oss då även följa Anden” (Gal 5:18, 22-23, 25).

”Ett nytt bud ger Jag er” sa Jesus ”att ni skall älska varandra” (Joh 13:34).

Kärleksbudet innesluter i sig både de 10 buden och hela Mose lag. ”Den som älskar sin nästa har uppfyllt lagen” står det (Rom 13:8) och när Jesus blev tillfrågad av en laglärd om vilket bud som är det största och främsta i lagen så svarade Jesus:

Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd. Detta är det största och främsta budet. Sedan kommer ett som liknar det: ’Du skall älska din nästa som dig själv.’ På dessa två bud hänger hela lagen och profeterna” (Rom 13:8; Matt 22:35-40).

MUSIK

Jesus sa: ”Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva lagen, utan för att fullborda” (Matt 5:17).

Lagen var indelad i 613 bud, och det har alltid varit diskussioner bland judarna om vilka bud som är viktigast. Därför var det i och för sig inte så konstigt att den frågan kom upp i olika sammanhang. Men förr skulle himmel och jord förgås, än att den minsta prick av lagen skulle upphävas. Guds morallag är ett uttryck för hans vilja och hans helighet och kan inte upphävas av någon. Den är alltid giltig för allt Guds folk.

Felet med frågorna var inte att man ville kontrollera med Jesus hur man skulle tolka lagen och buden på rätt sätt, utan felet var att man ibland av avundsjuka dolde sina motiv när man försökte snärja Jesus och få något att anklaga honom för.

Det fanns hela tiden en antagonism inbyggd mellan gruppen av skriftlärda och fariséer som höll stenhårt på den rättfärdighet som rätta gärningar enligt lagen ledde till - och den rättfärdighet som kom av tron på Jesus, så att ”den vägen” till att lära känna Gud också var den rätta vägen till det eviga livet. Kännedom om Skrifterna, som man vårdade så högt, var ju inte fel i sig, men felet var att de laglärda gav Guds anspråk i lagbud och stadgar, en mänsklig tolkning, som koncentrerades mer på detaljer än på principer. De brydde sig mer om ATT människor handlade på ett visst sätt, än om vilka motiv som låg bakom deras handlingar. De utgick mer från hur man skulle göra än hur man skulle vara. Det här synsättet kallar vi ’gärningarnas lag.’

Lagens andliga innehåll, alltså kärleken till Gud och människor, kommer aldrig att förändras oavsett hur man tänker eller vilket synsätt man föredrar. Därför poäng-terade Jesus särskilt att han hade kommit för att fullborda lagen och utföra de gärningar som Fadern hade sänt honom att göra.

MUSIK

Jesus var ju född av kvinna och ’ställd under lagen’ och i uppdraget att helt och fullt följa Faderns vilja fullbordade Jesus sin försonargärning när han gav sitt liv till lösen för hela mänsklighetens synder.

Den här fullständiga underkastelsen under Faderns vilja, fick alltså till följd att Jesus en gång för alla segrade över all ondska på Golgata kors - en seger som har evig giltighet och kommer att bestå i evigheternas evigheter.

Djävulen och hela hans anhang är fullständigt besegrade, och under åberopande av Jesu blods beskydd och i hans kraft genom den Helige Ande, kan du och jag nu gå vidare i det världsomspännande evangelisationsuppdraget som Jesus gav sina lärjungar. ”Men inte bara för dem ber jag” sa Jesus ”utan också för dem som genom deras ord kommer att tro på mig” (Joh 17:20).

Vårt uppdrag är alltså att gå ut till alla folk och folkslag med det glada budskapet om möjligheten för alla till frälsning genom tron på Jesus och räddning undan vredesdomen till det eviga livet i Guds himmel.

Lyssna nu min vän: En mycket kort sammanfattning av allt vad jag har sagt är att: Jesus är vägen till Gud genom trons rättfärdighet, och genom bekännelsen av Jesus som Herre blir man frälst och räddad. Amen.

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer