13 januari 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Aposteln Paulus skriver till de troende i Efesus och påminner dem om att det bara är AV NÅD som de är frälsta genom sin tro (Ef 2:8). Han tillägger också att det inte är beroende på dem själva och deras goda gärningar, utan GUDS GÅVA ÄR DET, för att ingen ska berömma sig.  
Men innan jag går vidare ska jag be om vägledning så allt blir rätt.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med en bön om vägledning i bibelordet och hjälp att förstå det rätt så jag kan ta det till mig och så att det blir verksamt i mitt hjärta. Jag ber också för den lyssnare som just nu är med mig inför din tron, och utber sig nåden och förmågan att lyssna in din röst till vägledning i sitt eget liv. Amen.”

Om Enok skriver Hebréerbrevets författare i bibeln så här: ”Genom tron togs Hanok bort utan att möta döden. Och man fann honom inte mer, ty Gud hade tagit honom till sig. Innan han togs bort, hade han fått det vittnesbördet att han funnit nåd hos Gud. Men utan tro är det omöjligt att behaga Gud. Ty den som kommer till Gud måste tro att han är till och belönar dem som söker Honom” (Hebr 11:5-6 – SFB).
De ord jag fastnade särskilt för var: ”Utan tro är det omöjligt att behaga Gud.”

MUSIK

Ett annat bibelställe, om Guds hjälp, står omtalat i Gamla Testamentet (2 Krön 20).

Det handlar där om ett krig som Israels barn kämpade i. I det här fallet, som jag tänker på, var det Ammons och Moabs barn det gällde. Kung Josafat som var här-förare för Israel, bekände inför allt folket sin egen och sin härs oförmåga och att de inte visste vad de skulle göra - utan såg upp till Herren sin Gud och väntade på hjälp ifrån Honom.

De trodde alltså på Gud och förlitade sig ’bara’ på Honom - till 100 %.

När kung Josafat med allt sitt folk bekände sin egen totala oförmåga och att de inte visste vad de skulle göra mot den stora fiendeskaran som kom emot dem, då kom Herrens Ande över en av profeterna och alla som var församlade fick höra de här tröstande orden från Gud: ”Så säger Herren till er: Frukta inte och var inte förskräck-ta för denna stora skara, ty striden är inte er utan Guds” (2 Krön 20:15 – SFB).

Det står vidare om kung Josafat att han gjorde vad rätt var i Herrens ögon, och inför den här striden hade han låtit ställa upp män som skulle sjunga till Herrens ära och lova honom i helig skrud. De skulle sjunga: ”Tacka Herren, ty Hans Nåd varar i evig-het” (2 Krön 20:21 – SFB).

Mänskligt sett verkar det ju minst sagt underligt att ställa upp sin armé på det sättet med sång... och Du undrar kanske hur det hela slutade...
Jo, det står så här: ”Och när de började att sjunga och lova, lät Herren ett angrepp komma bakifrån på Ammons barn… som hade kommit mot Juda…

...OCH DE BLEV BESEGRADE! ---------  INTE EN ENDA FIENDE KOM UNDAN!

MUSIK

Vad var det då som hände där på slagfältet när man sjöng och tackade Gud, så Han lät ett angrepp ske bakifrån på fienden som angrep Juda? Jo, det hände 2 saker.

Det första var att Kung Josafat bekände sin egen och sina egna soldaters totala oför-måga och okunnighet om vad man skulle göra med fienderna.
Det andra var att man var villig att ära Gud och förhärliga hans namn inför hela Juda och alla Jerusalems invånare. Därför ställde man upp sångarna som skulle sjunga till Guds ära: ”Tacka Herren, ty Hans nåd varar i evighet.”

Resultatet av det här blev dels att Gud gav seger över fienden på den dagen, och dels att Gud lät en förskräckelse komma över alla de främmande rikena runtomkring, när de hörde att Herren hade stridit mot Israels fiender. Texten som relaterar den här händelsen slutar med orden: ”Josafats rike hade nu ro, ty hans Gud gav honom lugn på alla sidor” (2 Krön 20:30 – SFB).

Det är en evig sanning att utan tro kan ingen finna nåd hos Gud. Men Gud handlar inte på samma sätt alla gånger när han vill visa sin trofasthet och allmakt. Gud är så stor så han behöver aldrig upprepa sig och handla på samma sätt två gånger. Därför kan du som lyssnar nu heller aldrig i förväg förvänta dig att Gud ska handla på något sätt som du sett eller hört om eller känner till i förväg. Det enda som du verkligen kan förvänta dig och den enda erfarenhet som du kan få av Guds trofasthet är att han verkligen ÄR TROFAST.  Det kan du förvänta dig. På vilket sätt det ska ske, är ingenting som du ska låta din erfarenhet blockera för varken Gud eller dig själv.
Bara lita på det som Jesus sa: ”För Gud är ingenting omöjligt!”

MUSIK

Jag tror att Gud älskar att göra under och tecken inför människorna. Inte för att de ska falla i någon sorts beundran för själva undrets skull, utan för att de ska förstå att det är GUD själv -universums Herre- som står bakom alltsammans. I tro ska vi ge honom äran och så finna Hans Nåd på nytt och på nytt igen... till frälsning och ett segerrikt liv för egen del - redan här på jorden - kanske också för att kunna bli till välsignelse och hjälp för våra medvandrare. Kanske kan vi lätta lite på deras börda eller lyfta på deras slöja av sorg... så att Guds nåd och ljus kan lysa fritt in i deras hjärtan. Gud älskar dig så mycket. Om du inte känner eller förnimmer hans närvaro, så är han där i alla fall - hela tiden. Hur kan jag säga det så trosvisst - undrar du?
Jo, det står så här i min bibel: ”Den som är förenad med Herren är en ande med Honom” (1 Kor 6:17 – SFB).

Håller du dig till Herren- men känner ändå ingenting och förnimmer ingenting? Stod det att om du kände eller förnam någonting av Guds närvaro så kunde du veta att han är hos dig? Hur läser du? Jag läser så här, för det står så: ”DEN SOM ÄR FÖRENAD MED HERREN ÄR EN ANDE MED HONOM.”

I den nya bibelöversättningen Bibel 2000 står det: ”Men den som förenar sig med Herren blir till en enda ande med Honom.” Är du förenad med Herren genom din tro på Honom? Då är du ett med Honom! Enligt Guds eget Ord så är alltså Gud i dig och ett med dig, genom din tro!

Sedan står det andra underbara saker också i din bibel. T ex:  att ett rent hjärta ger dig på nytt en frimodig och villig ande (Ps 51:12, 14 – SFB). Följden av att Guds Ande är given, utgjuten och mottagen blir en bönens och nådens ande (Sak 12:10).

MUSIK

Jag vet inte om du någon gång har upplevt att livet helt plötsligt känts så befriat rofyllt och underbart att få leva. Jag har gjort det några gånger, men det är ingenting som jag kan ta åt mig själv på minsta sätt, även om jag av nåd får vara med om det. Det är så underbart. Och jag tror att det inträffar när någon eller kanske många, ber för mig, fast att jag inte alls känner till det. Ibland har jag fått veta i efterhand att man varit samlade till bön för någonting som jag varit delaktig i... och jag har då -genom Guds Nåd- på ett förunderligt sätt också fått del av den välsignelse som flödar ut från Guds tron.

Jag var med på en själavårdskurs för ett tag sedan, och lyssnade då till en bibeltext (från Ef 2)  som handlar om att vi som var döda blev levande genom Kristus. Plötsligt förstod jag, för första gången, vad GUDS NÅD är. Jag har ju läst de där verserna många gånger tidigare... men nu stod det kristallklart för mig att JAG också var DÖD innan Gud, genom Jesus, gjorde min ande levande. Och är man DÖD så är man ju definitivt avskuren från verkligheten, utan någon som helst egen förmåga att göra någonting - eller hur? ”Men Gud som är rik på barmhärtighet” står det i min bibel ”har älskat oss med så stor kärlek, också när vi ännu var döda genom våra överträdelser, att han har gjort oss levande tillsammans med Kristus. Av nåd är ni frälsta. Ja, han har uppväckt oss med honom och satt oss med honom i den himmelska världen, i Kristus Jesus, för att i kommande tider visa sin överväldigande rika nåd genom godhet mot oss i Kristus Jesus” (Ef 2:4-7 – SFB).

Var det någon som sa TACK JESUS i sitt hjärta? Jag tyckte precis att det flöt en stor våg av tacksägelse upp mot Guds tron - från dig min käre lyssnare - från ditt hjärtas innersta.

MUSIK

Tänk att få vandra varje dag omsluten och fylld av Guds Nåd! Kanske du känner dig förkastad och odugligförklarad av dina medmänniskor... och det värsta är ju om du själv känner samma sak inom dig…Kanske var du en gång ett oönskat barn... Kanske blev du bortadopterad och har i hela ditt liv undrat hur din mamma och pappa kunde göra så… Kanske har man skrikit ’horunge’ till dig... Kanske har det lett till att du alltid och på olika sätt sökt bekräftelse på att du duger ändå, för din bild av dig själv blev så skadad av allt det där. Men Gud som är allvetande, Han vet allt om hur det kan kännas och hur förtvivlad man är i sitt innersta... Efesierbrevet talar om att vi allesamman är födda i synd...vi är vredens barn... olydiga och självcentrerade... (egotrippade säger man kanske i dag)... och på grund av syndafallet är vi döda och har missat målet fullständigt. Därför är det bara GUDS NÅD och ingen egen presta-tion eller förmåga alls som ger oss liv igen. Guds gåva är det! Gud tog initiativet för att Han älskar utan krav på någon motprestation eller respons från oss.  Gud är barmhärtig. Han är medveten om hur vi människor har det. Han är full av medkänsla med oss och han har förmåga att sätta sig in i vår situation. Gud har medlidande med oss och han handlar mot oss full av kärlek och barmhärtighet. ”Ty hans verk är vi” (Ef 2:10) - grundtexten betyder MÄSTERVERK! Varsågod och ta emot - det är Guds Sanning - oavsett hur du känner det inom dig.

Dagens minnesord: ”En tillflykt är han, urtidens Gud, och här nere råder hans eviga armar” (5 Mos 33:27 – SFB).

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer