10 oktober 2019

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Min utgångspunkt för det här tillfället handlar om judarnas otro. Trots att Jesus hade gjort så många tecken inför dem, så trodde de flesta judarna inte att Han var Messias. Det fanns visserligen de som gjorde det, till och med bland medlemmarna i Stora Rådet. ”Men för fariséernas skull ville de inte bekänna det, för att de inte skulle bli uteslutna ur synagogan. De ville hellre bli ärade av människor än av Gud” står det (Joh 12:42-43 SFB).

För att allt ska bli rätt tänkt, förstått och förmedlat av mig på det här området, så vill jag börja med att be om Guds ledning genom den helige Ande.

”Herre, jag kommer inför Ditt ansikte med en bön om att Du ska leda mig och mina lyssnare in i Ditt ord. Hjälp oss att ta till oss ordet, så att det får verka på rätt sätt i våra hjärtan. Vägled oss, Herre, genom Din helige Ande och korrigera våra tankar om vi är på väg att tänka fel och dra fel slutsatser. Amen.”

Kanske har du som jag ibland undrat över hur judarna kunde avvisa Jesus och tron på Honom, som deras Messias, när de såg allt som hände av under och tecken omkring Honom. Men det finns en förklaring till det, och Jesaja profeterade om det över 400 år innan Guds tid var inne för Jesus att födas in i vår värld.

MUSIK

Gud sade till Jesaja: ”Gå och säg till detta folk: Hör alltjämt, men förstå intet; se alltjämt, men förnim intet. Förstocka detta folks hjärta, och tillslut dess öron och förblinda dess ögon, så att det inte kan se med sina ögon eller höra med sina öron eller förstå med sitt hjärta och omvända sig och bli helat.” (Jes 6:9-10 -- 1917).

I kapitel 53 profeterade Jesaja vidare och sa: ”Vem trodde vår predikan, för vem var Herrens arm uppenbarad? --- Vi gick alla vilse som får, var och en gick sin egen väg, men all vår skuld lade Herren (Gud) på Honom (Jesus).” (Jes 53:1, 6 SFB).

Det var alltså Herren Gud själv som hade befallt att det skulle vara så. Trots att frälsningen kommer från judarna, så förutsa Jesaja att deras hjärtan skulle förstockas så att de inte satte tro till Jesus som deras Messias, och det budskap som Han kom med till dem. Hur kan det komma sig? För det första ska man ha klart för sig att eftersom Gud vill att alla människor ska bli frälsta (1 Tim 2:4) så förstockar Han aldrig den som inte själv har förhärdat sitt hjärta, vilket Israels folk gjort upprepade gånger. (Jfr Jes 65:2). Dessutom tror jag att Gud hade en avsikt till med sitt handlande. Genom att flertalet av judarna stötte ifrån sig budskapet, så beredde Gud en möjlighet för oss hedningar att få höra evangeliet och ta det till oss. Inte i stället för judarna, utan tillsammans med dem (fast det ska -enligt bibeln- ske i framtiden).

Aposteln Paulus sa (Apg 13:46 SFB): ”Guds ord måste först predikas för er. Men då ni visar det ifrån er och inte anser er själva värdiga det eviga livet, se, då vänder vi oss till hedningarna. Ty så har Herren befallt oss: ’Jag har satt Dig till ett ljus för hedningarna, för att Du skall bli till frälsning intill jordens yttersta gräns.’”

MUSIK

Trots alla under och tecken som judarna såg att Jesus gjorde, så trodde alltså de flesta inte på Honom. Det är ju likadant i dag som det var på Jesu tid, men man kan ju kanske tycka att de som levde då -samtidigt med Jesus- hade andra förutsättning-ar än vi till en mer direkt kontakt, och lättare kunde komma till tro på Honom.

Men tydligen var det inte så.

Alla hjärtan är inte mottagliga för den sådd av evangeliets budskap om riket som Gud låter dem få del av. Om det beror på människans stolthet att hon vill klara sig själv och inte ta emot Guds Nåd till frälsning eller vad, vet jag inte. (Matt 13).

Jag kommer i sammanhanget att tänka på berättelsen om den rike mannen och Lasarus i dödsriket. Den rike mannen bad då Abraham, efter sin död, att han skulle sända Lasarus till hans bröder och varna dem, så att inte de också skulle komma till samma pinorum som han själv. Men Abraham svarade: ”Lyssnar de inte till Mose och profeterna, kommer de inte heller att bli övertygade ens om någon uppstår från de döda.” (Luk 16:31 SFB). Troligtvis är det så och inte så många som man skulle önska öppnar sitt hjärta och tar emot evangeliets budskap – inte heller i vår tid.

Visst är det tacksamt om man får se resultat av det arbete man lägger ner, men jag har lärt mig att oavsett ’resultat’ så måste jag följa den kallelse Gud har lagt i mitt hjärta. Mitt uppdrag är att vara ett troget vittne om Guds frälsning, och även om det är tråkigt att inte så många som jag skulle önska tar emot budskapet, så får jag inte låta besvikelsen sätta ner mitt mod. Jag är ju inte ansvarig för andra människors beslut, utan mitt uppdrag är att förkunna evangeliet om frälsning i namnet Jesus och låta människorna förstå att de har ett avgörande i sin egen hand. Uppdraget att varna är mitt, men den enskilda människans eget beslut är alltid avgörande för om livet ska sluta i ett evigt helvete eller en evighet i Guds paradis.

MUSIK

Om du som lyssnar nu, undrar i ditt hjärtas innersta om det jag säger är sant, så vill jag ge dig ett råd. Be till Gud att Han ger ditt inre ljus över evangeliet, så att du förstår om det är sant eller inte. Ge dig inte förrän du är absolut bombsäker på antingen det ena eller det andra. Om du söker Gud och Hans Sanning i Jesus Kristus, av ett uppriktigt hjärta, så ska du garanterat få uppleva att Han möter dig och låter dig förstå. Gud har aldrig avvisat någon ännu, som uppriktigt söker Honom och den Sanning som Han låter predikas, eftersom det är Hans vilja att alla människor ska bli räddade från den domskatastrof som kommer att gå över världen. När Gud skapade människan så var det Hans mening att hon skulle leva i Paradiset för evigt, utan att behöva bekymra sin om sin försörjning och sådant. Men så kom synden in i mänsk-ligheten när Adam och Eva gjorde uppror mot Gud och satte sin egen vilja före Guds. Guds mål var ju att människorna skulle få leva bekymmerslöst i alla sina dagar, men människorna ’missade målet’ när de inte ville tro på Guds varning om kunskapens träd. Ordet ’synd’ betyder just ’att missa målet’ och detta med att synden skiljer människan från Gud har alltsedan dess förföljt människosläktet. Men Gud grep in i historien, och tog genom sin kärlek till människorna, på sig själv syndens följder genom döden på det kors där Hans Son Jesus Kristus gav sitt liv. För den som vill tro på Jesu uppståndelse från de döda och bekänna Honom som sin Herre finns det därför en ny väg tillbaka till Guds gemenskap. Det är evangeliets grundsanning.

MUSIK

Nyckeln till kunskapen om Guds Sanning i Jesus Kristus, har funnits tillgänglig för dig så länge evangeliets budskap har spridits, genom bibelordet och förkunnelsen på olika sätt. Guds Ord i Bibeln är därför nyckeln som öppnar låset och gör de andliga sanningarna åtkomliga för oss. Psalmisten skriver därför i psalm 119, vers 105: ”Ditt ord är mina fötters lykta och ett ljus på min stig.”

Att ha kunskap om Guds Sanningar är ett oerhört stort steg på vägen till Gud, men man ska ha alldeles klart för sig att det INTE är ’kunskapen’ i sig som frälsar och räddar en människas liv för evigheten, utan hjärtats tro på att Gud har uppväckt Jesus från de döda och munnens bekännelse av Jesus som Herre.

Bibelns ord från Rom 10:9-10 uttrycker denna sanning absolut kristallklart.

Jag läser: ” Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herre och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt Honom från de döda, skall du bli frälst. Ty med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst.

Alltså hjälper det dig inte även om du kan hela bibeln utantill och har all kunskap som finns om bibeltexterna – men inte i ditt eget hjärta tror att Gud har uppväckt Jesus från de döda och inte heller bekänner Jesus som Herre i ditt eget liv och inför dina medmänniskor. Hjärtats tro och munnens bekännelse betyder ALLT!

Jag hoppas att jag med detta har uttryckt mig tillräckligt klart och tydligt!

MUSIK

Vad betyder det då för en människa att hon kommit till tro på Jesus Kristus? Jo, det betyder att hon är ’kristen’ och har gått över från att vara ett djävulens barn - till att vara ett Guds barn. Det finns nämligen bara två makter i den här världen. En ond, som är djävulens, och en god, som är Guds. Antingen tillhör man alltså den ena eller den andra. Det finns inga andra alternativ.

Vill man inte tro det, så är man inne på någon annan väg än den kristna trons väg, och utsatt för någon ’irrlära’ som inte är i enlighet med Guds ord och vilja.

Om du tycker att det här budskapet verkar svårt att ta till sig, så är det så i alla fall - om du verkligen vill veta Sanningen med stort S.

Du ska absolut inte tro bara för att jag säger det, utan du ska pröva själv och komma till en absolut övertygelse i ditt hjärtas innersta. Det här gäller ditt eviga liv, och ingenting kan ju vara viktigare att klara ut absolut fullständigt – eller hur?

Bry dig inte om vad andra människor säger eller tycker. Att bli ärad av människor betyder ingenting i det här sammanhanget. Det enda som är viktigt är att bli ärad av Gud och att du får ditt namn skrivet i Livets Bok. Och det sker när du tror på den som Gud har sänt till din räddning och låter Honom, Jesus, ta plats som Herre i ditt liv. Då blir ditt namn också inskrivet i Livets Bok.

Vad är Livets Bok för någonting?

Om du tar fram din bibel och slår upp den allra sista delen som heter Johannes Uppenbarelse och läser kapitel 20 så ser du vad Livets Bok är för någonting. Den boken öppnas vid den slutliga domen över alla människor. Finns ditt namn med där blir du räddad – finns det inte med så går du förlorad för evigt.

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer