20 september 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

”Över den rättfärdige skall hans rättfärdighet komma, och över den ogudaktige skall hans ogudaktighet komma” (Hes 18:20 – 1917)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Från bibelns blad och profe-ten Hesekiels 18:e kapitel läser jag om ‘Den gudomliga vedergällningens ordning.’
Det handlar bland annat om att det inte finns något samband mellan den ena människans ondska och att straffet för detta skulle drabba någon annan - till exempel i förhållandet mellan far och son eller tvärtom. Men innan jag går vidare ska jag be Gud om vägledning och hjälp så att allt blir rätt tänkt och sagt.

”Gode Gud! Tack för att jag får komma till dig med min bön och mina önskningar varje dag. Jag ber om att du genom den Helige Ande vägleder mig i ditt ord och hjälper mig att förmedla ditt budskap på rätt sätt. Herre, låt någon lyssnare i dag få uppleva din närhet och välsignelse i sitt innersta. Amen.”

Det finns i Israel ett ordspråk som lyder ”Fäderna äter sura druvor, och barnens tänder bliva ömma därav” men det ordspråket har enligt Herren Gud ingen grund.
Den enes synd drabbar inte den andre, utan var och en får stå för sina egna gärningar och synder. ‘Den som syndar, han skall dö’ står det (Hes 18:2, 20).

”Hur kan ni nu fråga: ‘Varför skulle icke sonen bära på sin faders missgärning?’ Jo, sonen övade ju rätt och rättfärdighet och höll alla mina stadgar och gjorde efter dem; därför skall han förvisso få leva. Den som syndar han skall dö; en son skall icke bära på sin faders missgärning, och en fader skall icke bära på sin sons missgärning.
Över den rättfärdige skall hans rättfärdighet komma, och över den ogudaktige skall hans ogudaktighet komma.” (Hes 18:19-20 – 1917).

MUSIK

”Men nu säger ni: ‘Herrens väg är icke alltid densamma.’ (Hes 18:25 – 1917).
Hör då, ni av Israels hus:
‘SKULLE VERKLIGEN MIN VÄG ICKE ALLTID VARA DENSAMMA?’
ÄR DET ICKE FASTMER ER VÄG, SOM ICKE ALLTID ÄR DENSAMMA?’

Om den rättfärdige vänder om från sin rättfärdighet och gör, vad orätt är, så måste han dö till straff därför; genom det orätta som han gör måste han dö.
Men om den ogudaktige vänder om från den ogudaktighet som han har övat och i stället övar rätt och rättfärdighet, då får han behålla sin själ vid liv. Ja, eftersom han kom till insikt och vände om från alla de överträdelser han hade begått, skall han förvisso leva och icke dö.

ALLTSÅ: JAG SKALL DÖMA VAR OCH EN AV ER EFTER HANS VÄGAR, NI AV ISRAELS HUS, SÄGER HERREN, HERREN.
---
Jag har ju ingen lust till någons död, säger Herren, Herren.
Omvänd er därför, så får ni leva” (Hes 18:25-28, 30, 32 – 1917).

MUSIK

Det har i alla tider funnits tankar om vilket samband synden eventuellt har med straffet - alltså vad som kan vara den bakomliggande orsaken - i andlig bemärkelse.

Jesus tar upp den här frågan när några kom till Honom och berättade om ”de galiléer, vilkas blod  Pilatus hade blandat med deras offer.” Jesus svarade då: ”Menar ni att dessa galiléer var större syndare än alla andra galiéer, eftersom de fick lida sådant? Nej, säger jag er; men om ni inte gör bättring ska ni alla förgås på samma sätt. Eller de arton, som dödades, när tornet i Siloam föll på dem, menar ni att de var mer brottsliga än alla andra människor, som bor i Jerusalem?
Nej, säger jag er; men om ni inte gör bättring, ska ni alla förgås på samma sätt”
(Luk 13:1-5 – 1917).

Jesus tar upp ett annat exempel på frågan om orsak och verkan, i samband med att han botar en blindfödd man. Så här skriver evangelisten Johannes:
”När Han (Jesus) nu gick vägen fram, fick Han se en man, som var född blind. Då frågade hans lärjungar Honom och sade: ‘Rabbi, vilken har syndat, denne eller hans föräldrar, så att han har blivit född blind?’
Jesus svarade: ”Det är varken denne, som har syndat, eller hans föräldrar, utan så har skett, för att Guds gärningar skulle uppenbaras på honom” (Joh 9:1-3 – 1917).

MUSIK

När fariséerna hade förhört den blinde mannen -som nu kunde se igen- om hur han hade fått sin syn tillbaka, så sade de till honom: ”Du är hel och hållen född i synd, och du vill undervisa oss!” och drev sedan ut honom ur synagogan.
Jesus fick sedan höra, att de hade drivit ut honom, och när han så träffade honom, sade han: ”Tror du på Människosonen?”--- Då sade han: ”Herre, jag tror.” Och han föll ned för Honom (Jesus). Och Jesus sade: ”Till en dom har jag kommit hit i världen, för att de som inte ser skall se och för att de som ser skall bli blinda.”
När några fariséer, som var i Hans närhet, hörde detta sade de till Honom: ”Är då kanske också vi blinda?” Jesus svarade dem: ”Vore ni blinda, så hade ni inte synd. Men nu säger ni: ‘Vi ser’, därför står er synd kvar” (Joh 9: 1-3, 34-35, 38-41; 1917).

Jesus avslöjar i det här sammanhanget den judiska religionens otillräcklighet, eftersom den i sin iver att leva efter lagens bokstav glömmer bort kärleken till människorna. Det fanns -och finns ju än i dag- en utbredd uppfattning att sjukdom och annat lidande var straff för synd, och man tyckte sig ha stöd för det i Psalm 89, vers 33. Men nu var det ju här frågan om en man som ‘var född blind’ - vilket var något helt annat. Mannen kunde ju rimligen inte ha syndat före sin födelse. Eller var det föräldrarna som skulle straffas med ett blint barn? Man läste och menade sig finna stöd för det i Skrifterna (bland annat i 1 Mos 25:22 och 4 Mos 14:18). Men Jesus gick alltså direkt emot den judiska uppfattningen. Varken barnet eller föräld-rarna var orsaken till blindheten.
Gud hade heller inte ‘ställt till med blindheten’ för att vid lämpligt tillfälle visa sin makt att bota, men medan dagen varar måste Jesus göra Faderns vilja - nämligen att bota.

MUSIK

Fariséerna verkar att ha varit mer intresserade av att få något att anklaga Jesus för -till exempel brott mot sabbatsbudet - än av att den blinde mannen nu kunde se.

Jesus överträdde aldrig något bud som Hans Fader hade gett. Det var fariséernas tolkning av buden däremot, som de blev rasande över att Jesus inte tog hänsyn till. Fariséerna var ju den erkända auktoriteten när det gällde hur lagen skulle tolkas och förstås. För att om möjligt snedvrida hela det uppenbara händelseförloppet till en nackdel för Jesus, började de därför ifrågasätta om mannen verkligen varit blind och förhörde både de kringstående, mannens föräldrar och honom själv om hur det hade gått till när han blev frisk och fick sin syn.
Men den blindfödde mannens eget vittnesbörd ”NU KAN JAG SE!” var det oveder-sägliga beviset som inga motargument bet på.
Det gjorde fariséerna så ilskna så de anklagade honom först för att vara ”hel och hållen född i synd” och drev sedan bort honom från synagogan. Fariséernas andliga blindhet var total…

Hur är det då med oss, du och jag? Jag vet inte, men troligtvis har vi inte heller någon anledning att slå oss för bröstet när det verkligen gäller.

Frågan som vi kan ställa oss är: Ser vi med glädje när människor blir helade genom Guds kraft i Jesu namn, eller är det mer aktuellt att ifrågasätta Guds barmhärtighet och under bland syndare och ogärningsmän?

Aposteln Paulus förmanade de kristna i Korint och sade: DEN SOM MENAR SIG STÅ, MÅ SE TILL ATT HAN INTE FALLER! (1 Kor 10:12).

MUSIK

Vi ber:
”Gode Gud, jag ber att du låter den Helige Ande vaka över oss allesamman, så att vi är vaksamma på hur vi själva lever och hur vi tänker och handlar. Visa oss, Herre, om vi håller på att trampa fel och hamna på sidan om din viljas väg med våra liv. Hjälp oss också att vara barmhärtiga mot våra medvandrare, så som du är barmhär-tig mot oss. Om vi med din hjälp och vägledning har kommit några steg framåt på vägen, så hjälp oss så att vi inte fångas i någon sorts stolthet eller andlig högfärd över det, utan att vi i ödmjukhet fortsätter att vandra tillsammans med dig så att du kan undervisa oss om rättfärdighetens och helgelsens väg. Herre, det är så mycket som vi borde lära oss om Din omsorg om de människor som du har skapat och ditt mål som är att ingen enda av dem ska gå förlorad. Hjälp oss att få del av din syn på våra medmänniskor och den absoluta rättfärdighet som alltid styr Dina tankar och Dina handlingar.
Tack för att du hör min enkla bön och hjälper oss alla i fortsättningen, så att vi får bli till välsignelse på något sätt för någon av våra medvandrare. Amen.”

Dagens minnesord: ”Jorden är Herrens, och allt vad därpå är, jordens krets och de som bor därpå” (Ps 24:1 – 1917).

MUSIK

Veckans andakter, v 18

  • måndag 29 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud har nu i den sista tiden talat till oss genom sin Son" (Hebr 1:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Vår vardagstro på den ende sanne Guden får ibland sina törnar. Kanske genom vår egen otro eller våra egna tvivel, och ibland kanske genom vad andra människor säger eller... Läs mer

  • tisdag 30 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Är du den som skulle kommaÄ (Matt 11:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden har alltid en klart kristen och evangelisk grundton om Jesus Kristus. Det betyder också för mig en solid grund för min vardagstro och evighetslängtan. Men innan jag går vidare ska jag... Läs mer

  • onsdag 1 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Liksom blixten går ut från öster och syns ända borta i väster, så skall Människosonens ankomst vara (Matt 24:27 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om en enkel kristen vardagstro, för oss som är ovärdiga men ändå får vara Guds barn därför att Jesus,... Läs mer

  • torsdag 2 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Om ni har tro, bara som ett senapskornÄ (Matt 17:20 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om enkel kristen vardagstro och ett evighetshopp genom Jesus Kristus som vår räddare och Frälsare. Jag sitter och tänker på oss som har en enkel barnatro i vårt... Läs mer

  • fredag 3 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    När detta börjar ske, så räta på erÄ (Luk 21:28 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en enkel och rofylld stund som handlar om kristen tro i vardagslivet och inför evigheten. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp genom den Helige Ande så allt blir... Läs mer

  • lördag 4 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Är vårt evangelium dolt, så är det dolt för dem som går förlorade (2 Kor 4:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Teologin bakom den kristna tron som den här stunden handlar om är mycket enkel. Den kan mycket enkelt uttryckas med 4 ord. JESUS DOG FÖR DIG. Innan jag går... Läs mer

  • söndag 5 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Ljus ska lysa fram ur mörkret (2 Kor 4:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Kristen vardagstro är enkel och det är det som den här stunden handlar om. Både vardagstron och tron på det eviga livet i Guds gemenskap grundar sig helt på Jesus Kristus och hans korsdöd för alla... Läs mer