13 mars 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

”Du skall ge honom namnet Jesus” (Matt 1:21 – SFB).

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska presen-tera Jesus för dig som kanske inte känner till honom förut. Men innan jag går vidare i det sammanhanget ska jag be om hjälp och vägledning så att mina försök att göra Jesus synlig för dig blir de rätta och sanna.

”Gode Gud! Jag kommer inför ditt ansikte med en bön om hjälp och vägledning så att jag på rätt sätt kan göra Jesus synlig för någon lyssnare som kanske inte känner honom tidigare. Herre, jag ber att din Ande ska hjälpa mig och stödja bibelordet med
sin kraft så att det når fram till någon lyssnares hjärta som väntar nu. Amen.”

Jesus är Guds Son, som levde för omkring 2000 år sedan. Hans födelse och liv var så viktigt för mänskligheten så vi inrättade till och med vår tideräkning efter hans födelse. Det finns alltså en tid före Kristi födelse (som vi skriver f.Kr.) och en tid efter
Kristus (som vi skriver e.Kr.)
Enligt den nedtecknade beskrivningen av Jesus, som finns i Bibeln, föddes han på ett för människorna övernaturligt sätt - ett gudomligt sätt är mera rätt att säga - eftersom Jesus inte avlades på vanligt mänskligt vis, genom en kärleksrelation mellan man och kvinna, utan genom den Helige Ande (den tredje personen i gudomen) som på Guds uppdrag lät jungfrun Maria bli havande och föda en son.

Jesus hade nämligen före sin jordiska födelse ingen fysisk - mänsklig - kropp, utan var som Gud Fadern och den Helige Ande, en andevarelse – alltså en av tre i den gudomliga treenigheten.

MUSIK

Jesu födelse var ingen överraskning för de samtida prästerna och profeterna, utan den hade förutsagts och nedtecknats många, många år i förväg. De visste VAR Han skulle födas, för det var förutsagt att det skulle ske i en liten judisk stad som hette Betlehem. Men man visste inte NÄR det skulle ske, eller på vilket sätt.
När Guds tid var inne så föddes i alla fall Jesus, och det är också därför som vi kristna firar den högtid som vi kallar jul som en påminnelse om Jesu födelse.
Anledningen till att Jesus föddes, var Guds lösning på ett problem som man inte sedan skapelsens morgon klarat av bland människorna, nämligen att handskas med synden. För att förstå syndens natur,som är opposition mot Gud själv, och varför det var så viktigt att ta itu med den, måste vi gå tillbaka till tiden för Guds skapelse av människan.
Gud har inte bara skapat det vi ser av himmel och jord - alltså den fysiska världen som vi kan se med våra ögon och uppleva med våra andra sinnen på olika sätt - utan också en andlig värld, som alltså är icke-materiell.
Det ligger helt utanför en människas förstånd att fatta det, och därför ska jag inte på något sätt försöka mig på att göra det heller, utan bara konstatera att den andliga och osynliga världen existerar helt i enlighet med bibelns ord och beskrivningar, lika visst som att den fysiska och synliga existerar för oss.

MUSIK

Det är mycket möjligt att det också finns andra system eller former av existens som Gud har skapat, men det har Han i så fall inte låtit oss människor få reda på.
I den andliga världen finns det i alla fall miljoner änglar. Det finns tronänglar, furstar, keruber, andar och väldigheter av olika slag. De är alla skapade av Gud till hans tjänst och är hierakiskt organiserade ungefär som man kan föreställa sig soldater med befäl av olika slag.
I bibeln står det också att det finns en del änglar som står till de människors tjänst som tror på Jesus och ska få Guds frälsning till arvedel. (Hebr 1:14).

Från början fanns det bara en God makt i hela universum - GUD SJÄLV. Men någonting hände i himlavärlden. En mäktig ängel (som bibeln kallar Lucifer eller Satan) ville bli lik Gud och reste sig då i opposition mot Gud själv. Det här tolererade inte Gud utan kastade ut honom från himlen tillsammans med hans änglar som också opponerade sig mot Gud. På det sättet uppstod det en God makt och en ond makt. Gud på ena sidan med sina änglar och Satan på andra sidan med sina.
Opposition mot Gud är detsamma som synd och synd leder till döden när tiden är inne.
Alltsedan det här hände i himlen, har det varit och är fortfarande en ständig kamp och strid mellan det onda och det Goda i universum, alltså i himmelen, på jorden och under jorden. Gud, som har skapat människorna och älskar allesamman, vill rädda dem från det onda, men det pågår ändå en ständig strid mellan Gud och Satan om människornas själar.

MUSIK

Eftersom det är Guds lag i universum att synd leder till död så finns det inget undan-tag från den regeln. Alla människor som dör gör det alltså på grund av att synden en gång kom in i paradiset och lurade de första människorna Adam och Eva. Den synden kallar vi för arvssynden och den leder fortfarande till döden för alla människor om inte Gud själv griper in i sin skapelseordning och gör undantag.

Synden kom alltså in i människorsläktet genom EN enda människas felsteg.
Då är det ju inte heller mer än rätt att räddningen undan syndens makt också kom genom EN enda människa. Det var det problemet Gud löste på sitt underbara sätt.

Satan hade ju döden i sitt våld kan man säga, genom syndens makt. Men döden hade bara rätt att ta den människas liv som bar på sin del av arvssynden eller själv hade syndat. Gud är oerhört noga när det gäller vad som är rätt och fel, för Han själv är absolut rättfärdig, och kräver därför att alla andra som på något sätt också vill ha sitt ord med i laget, också ska till 100% respektera att allt ska gå absolut rätt och rättvist till, oavsett vad det gäller.

När Jesus föddes genom den Helige Ande, fick han alltså ingen del av arvssynden med sig som en belastning från födseln. Under de omkring 33 år som Jesus levde här på jorden syndade han inte själv heller på något sätt, eller gjorde något annat som på något sätt rättvist kunde leda till döden.

MUSIK

När judarna och deras ledare av avundsjuka, bestämde sig för att döma Jesus till döden och avrätta honom genom korsfästelse, begick man det största justitiemord som universum någonsin skådat. Ett klart orättvist handlande och ett absolut brott emot Guds regler om dödens rättigheter mot människorna med anledning av deras synd.
Nu gick det faktiskt till så att Jesus gav sitt liv för att uppfylla Guds krav på att någon skulle offras för att försona människornas synd. Ingen tog det ifrån Honom.

Men de romerska soldaterna dödade alltså Jesus och Döden gjorde som den alltid gjort tidigare under seklernas gång, den tog emot Jesus i dödsriket.
MEN DET VAR DET ÖDESDIGRA MISSTAGET SATAN OCH DÖDEN GJORDE !

Jesus hade ju nämligen inte begått någon synd!

Bibeln uttrycker det så att döden kom i en sådan vånda över sitt misstag så hela dödsriket fick konvulsioner, eftersom man klart hade överträtt sina befogenheter enligt Guds lag. Jesus övervann alltså döden på ett absolut korrekt sätt, och Satan förlorade därför för evigt sin makt över människorna!
Satan är alltså till 100% besegrad och Jesus har nycklarna till döden och dödsriket.
Dem tog han med sig när han uppstod på 3:e dagen efter sin död på korset.

MUSIK

Detta är alltså vad läran om kristen tro handlar om. Befrielsen från ALL synd genom JESUS KRISTUS för ALLA människor som vill tro, i ALLA tider.

Men som om inte denna den största av alla segrar över ondskan vore nog, så har också Gud lovat varje människa som vill tro på Jesus och det han gjort, ett evigt liv, eftersom segern över döden är vunnen av Jesus en gång för alla.

Vi människor kan inte göra någonting för att förbättra oss själva, alltså någonting som har betydelse för vår räddning och frälsning - och det eviga livet.
ALLT SOM BEHÖVER GÖRAS ÄR REDAN GJORT AV JESUS !

Det enda Gud kräver av dig själv är att du i tro på Jesus bekänner din synd - så är allt klart.

Det verkar ju otroligt enkelt - eller hur - och det är det också. Gud har själv valt att ’arrangera frälsningen’ på det sättet för att ingen människa skulle kunna berömma sig av att själv ha, genom goda gärningar eller liknande, nått fram till eller gjort sig förtjänt av räddning och frälsning. Det är bara nåd! Därför beror det på din tro!
Vill man inte ta emot frälsningen av nåd, så finns det inget annat sätt. Din stolthet och självberömmelse kan du låta fara sin kos, annars kommer den definitivt att hindra dig från att få kontakt med Gud genom tron på Jesus.

Dagens minnesord: ”Vem trodde vad som predikades för oss…?” (Jes 53:1 – 1917).

MUSIK

Veckans andakter, v 18

  • måndag 29 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud har nu i den sista tiden talat till oss genom sin Son" (Hebr 1:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Vår vardagstro på den ende sanne Guden får ibland sina törnar. Kanske genom vår egen otro eller våra egna tvivel, och ibland kanske genom vad andra människor säger eller... Läs mer

  • tisdag 30 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Är du den som skulle kommaÄ (Matt 11:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden har alltid en klart kristen och evangelisk grundton om Jesus Kristus. Det betyder också för mig en solid grund för min vardagstro och evighetslängtan. Men innan jag går vidare ska jag... Läs mer

  • onsdag 1 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Liksom blixten går ut från öster och syns ända borta i väster, så skall Människosonens ankomst vara (Matt 24:27 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om en enkel kristen vardagstro, för oss som är ovärdiga men ändå får vara Guds barn därför att Jesus,... Läs mer

  • torsdag 2 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Om ni har tro, bara som ett senapskornÄ (Matt 17:20 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om enkel kristen vardagstro och ett evighetshopp genom Jesus Kristus som vår räddare och Frälsare. Jag sitter och tänker på oss som har en enkel barnatro i vårt... Läs mer

  • fredag 3 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    När detta börjar ske, så räta på erÄ (Luk 21:28 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en enkel och rofylld stund som handlar om kristen tro i vardagslivet och inför evigheten. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp genom den Helige Ande så allt blir... Läs mer

  • lördag 4 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Är vårt evangelium dolt, så är det dolt för dem som går förlorade (2 Kor 4:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Teologin bakom den kristna tron som den här stunden handlar om är mycket enkel. Den kan mycket enkelt uttryckas med 4 ord. JESUS DOG FÖR DIG. Innan jag går... Läs mer

  • söndag 5 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Ljus ska lysa fram ur mörkret (2 Kor 4:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Kristen vardagstro är enkel och det är det som den här stunden handlar om. Både vardagstron och tron på det eviga livet i Guds gemenskap grundar sig helt på Jesus Kristus och hans korsdöd för alla... Läs mer