11 mars 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Jag är den som utplånar dina brott för min egen skull, jag minns inte mer dina synder (Jes 43:25 – Bibel 2000)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Den här stunden är bara till för syndare - som behöver och vill ha förlåtelse. Men innan jag tar ytterligare ett steg på den kristna trons väg, ska jag be om Guds hjälp och vägledning genom den Helige Ande.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med tacksamhet för allt du gjort för oss människor. Evangeliet -det glada budskapet om frälsning- är ju till för oss alla. Hjälp mig, Herre, att förmedla ditt ord på rätt sätt, så att det kan tas emot i din Andes kraft, av någon lyssnare som öppnar sitt hjärta för Din Sanning. Amen.”
 
Jesus sa: ”Det är inte de friska som behöver läkare, utan de sjuka” (Luk 5:31).
Alla människor - både jag och Du som lyssnar nu har syndat och saknar Guds härlighet i våra liv. När Paulus, Jesu lärjunge och apostel, ska förklara det här för romarna, att alla har syndat inför Gud, säger han att t.o.m. judarna - trots att de har det företrädet att de äger Guds löftesord -  allesamman har syndat, precis som hedningarna.
Men det underbara är att det slutar inte där... i någon sorts evig fördömelse för dig och mig, utan likaväl som att alla har syndat inför Gud, så har Gud berett en rättfärdighet för alla genom tro på Jesus Kristus.
Vad är det för en rättfärdighet från Gud, som jag talar om? Jo, det är en universell rättfärdighet som gäller för alla människor. Alla som har levat sedan urminnes tid... alla som lever just nu... och alla som kommer att leva intill tidens slut.
ALLTSÅ GÄLLER DET FÖR DIG OCKSÅ!

MUSIK

Om jag säger alla människor, så måste det ju gälla Dig också... eller hur? Du ingår ju också i ordet och begreppet alla – eller hur !
Vad har vi alltså lärt oss av den kristna läran nu? Jo, att Du har syndat inför Gud... men att Gud också har gett Dig en möjlighet att bli fri från Dina synder och få en fullkomlig och absolut 100%-ig förlåtelse för allt som Du gjort. Det är alltså en evigt giltig förlåtelse för all synd. Har du funderingar och undrar hur det är med den synd man kallar ’arvssynden’ så gäller Guds förlåtelse för den synden också. Tror du inte på talet om ’arvssynd’ så är du förlåten i alla fall.

GUD HAR - I JESUS - FÖRLÅTIT ALLA MÄNNISKOR ALLA DERAS SYNDER.
Gud säger själv (Jes. 43:25): ”Jag är den som utplånar Dina överträdelser för min egen skull, och Dina synder kommer jag icke mer ihåg.”

På ett annat ställe heter det (Apg.10:43): ”Om honom (Jesus) bär alla profeterna vittnesbörd och betyga, att var och en som tror på honom ska få syndernas förlåtelse genom hans namn.”

MUSIK

Du ser alltså att genom hela bibeln, både i det gamla och det nya testamentet, strålar Guds förlåtelse fram för alla synder - MEN INTE GENOM NÅGOT ANNAT NAMN ÄN JESUS !
Det här innebär att Du kan bli fullständigt fri från syndens skuld - genom Kristi blod (Rom. 3:25); från syndens makt - genom Guds Ande (Rom. 8:2-4) och från syndens väsen - genom Kristi återkomst (1 Tess. 5:23).   Alltså en fullständig befrielse ! Ingenting finns kvar av det gamla !

Varför tror Du att det här programmet ofta handlar om vår oduglighet eller ovärdighet? Tror Du att det för att jag försöker göra mig märkvärdig på något sätt eller för att jag ser ner på Dig eller andra människor som har misslyckats på något sätt? Ack nej, min vän, så är det inte. Om Du visste hur många gånger som jag har misslyckats själv... Verkligheten är ju den att Du och jag är absolut odugliga i oss själva för att kunna göra någonting åt synden och allt som hänger samman med den i våra liv. I själva verket är det inte förrän vi inser att vi själva är komplett oförmögna att lösa  vår syndaskuld, som Gud får en chans att visa vad han kan och vad han redan en gång för alla har gjort i Jesus Kristus - som tog vår skuld på sig själv. Allt av den enkla anledningen att Gud visste hur det hängde ihop och att du och jag aldrig skulle klara av det största problemet en människa ställs inför - nämligen sin egen synd och skuld.
Om inte synden hade varit ett så oöverstigligt problem för oss människor, varför tror du då att Gud själv behövde ingripa och skaffa bort synden genom sin Sons död på ett kors?

MUSIK

Gud hatar synden - men han älskar syndaren! Gud hatar alltså det felaktiga och det onda som du gör - men han hatar inte dig själv.
Hur kan det komma sig?
Jo, det hänger samman med att synden är en andemakt som verkar i människan, och en sådan makt kan inte bekämpas med andra medel än andliga vapen, och det var inte människan var utrustad med från början. Men den Helige Ande har funnits med ända sedan skapelsens morgon. Och när Jesus skulle födas in i vår värld så skedde det genom den Helige Ande. Det var absolut nödvändigt för annars hade människans syndiga natur redan från början varit en belastning för Jesus.
Det under som skedde, när Gud grep in och ställde sig i vägen för synden, var att Jesus blev både Gud och människa på samma gång. Det hade ingen dittills räknat med var möjligt. Varken änglar eller onda makter i himlarymderna hade någonsin kunnat föreställa sig något så oerhört stort.

Gud bevisade alltså sin suveräna förmåga att lösa det till synes olösliga problemet med att ta bort människornas synd. Hur gjorde han det då?
Jo, Han tog den på sig själv - i Jesu namn. Han tog själv Din och min skuld på sig.

Så ville Gud en gång för alla bevisa - för alla varelser i himmelen, på jorden och under jorden, att Han är absolut rättfärdig i allt vad Han gör ! (Rom 3:23-26 – SFB).

MUSIK

Eftersom Gud nu en gång för alla tagit bort all synd, så finns det bara en sak för Dig att göra, och det är att ta emot den här största gåvan som mänskligheten någonsin fått - FRÄLSNINGENS GÅVA. Det är det här kristendomen handlar om. Det vi kallar evangeliet är alltså DET GLADA BUDSKAPET om att det finns förlåtelse för all synd, bara vi vill tro på det.
Varför rusar då inte alla människor fram och formligen rycker åt sig himmelrikets och Guds förlåtelse, så att de får ro och frid i sina hjärtan - om det här budskapet är sant - att det finns förlåtelse för alla synder och för alla människor?
Sanningen är att många människor gör det, men för många verkar det vara ett oöverkomligt steg det här att dels erkänna att man är en syndare som behöver förlåtelse, och dels tro på Jesus för att få förlåtelsen. Jag tror att det första hindret är vår stolthet och det andra hindret är vår fria vilja som helst inte vill ge upp förnuftets väg... för att gå in på trons väg. Det verkar ju så totalt oförnuftigt, och mot all mänsk-lighet - att inte själv ta hand om sitt liv, utan låta någon annan göra det…
Många människor säger därför i sitt innersta, att det där med Gud och hans Son Jesus som förlåter synder, det är ju ingenting för mig. Jag gör väl så gott jag kan... betalar mina skatter, lurar ingen såvitt jag vet... slår inte frun eller ungarna... utan är väl som folk är mest… Javisst, allt det där är jättebra... mänskligt sett... men jag sa ju att synden är ett andligt problem – och inte mänskligt. Därför har det ingenting alls med dina goda gärningar att göra. Du kan skänka bort allt du äger till de fattiga och behövande... till och med ditt liv... men det har ingen betydelse i sammanhanget, för det gäller fortfa-rande inte någon mänsklig prestation. Sanningen är att INGEN mänsklig prestation kan lösa problemet med synden och skulden i människans inre.

MUSIK

Min käre vän som ännu är tveksam till det jag försöker berätta för dig... det här med syndaförlåtelsen genom Jesu död på ett kors... tycker du att det verkar konstigt?  Javisst, bibeln håller fullständigt med dig i din bedömning. Bibelordet talar till och med om det som en ren ”dårskap” - alltså mentalt fullkomligt galet. Trots det så säger bibelordet att Guds dårskap är ändå mycket större än all samlad mänsklig vishet tillsammans.
För Gud löste problemet med synden - det var nämligen omöjligt för människan själv!
Är Du ateist och inte tror på Gud överhuvudtaget? Ja, då är det lite svårare förstås... för man måste ju tro på Gud om man vill komma till honom - eller hur?  Så långt kan vi väl åtminstone -rent förnuftsmässigt- vara överens? Det har alltid förvånat mig vilken möda som myndigheter och olika politiska fraktioner i olika länder lägger ner på att bekämpa de kristna och deras Gud - trots att de själva förnekar Guds existens.
Är det någonting som är tokigt så är det väl det? Nu är det så att en oandlig männi-ska KAN INTE förstå andliga problem och därför kämpar de på mot Gud och de kristnas tro på Honom utan att förstå att ju mer man förbjuder den ju mer utbreder den sig. Man lägger alltså ner en oerhörd möda på att bekämpa någonting som man inte själv tror på. För den ICKE TROENDE är alltså det kristna budskapet en total dårskap, men för den som tror är det vägen till ett evigt liv.

Dagens minnesord: ”Om Honom (Jesus) vittnar alla profeterna, att var och en som tror på Honom får syndernas förlåtelse genom hans namn” (Apg 10:43).

MUSIK

Veckans andakter, v 18

  • måndag 29 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud har nu i den sista tiden talat till oss genom sin Son" (Hebr 1:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Vår vardagstro på den ende sanne Guden får ibland sina törnar. Kanske genom vår egen otro eller våra egna tvivel, och ibland kanske genom vad andra människor säger eller... Läs mer

  • tisdag 30 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Är du den som skulle kommaÄ (Matt 11:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden har alltid en klart kristen och evangelisk grundton om Jesus Kristus. Det betyder också för mig en solid grund för min vardagstro och evighetslängtan. Men innan jag går vidare ska jag... Läs mer

  • onsdag 1 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Liksom blixten går ut från öster och syns ända borta i väster, så skall Människosonens ankomst vara (Matt 24:27 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om en enkel kristen vardagstro, för oss som är ovärdiga men ändå får vara Guds barn därför att Jesus,... Läs mer

  • torsdag 2 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Om ni har tro, bara som ett senapskornÄ (Matt 17:20 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om enkel kristen vardagstro och ett evighetshopp genom Jesus Kristus som vår räddare och Frälsare. Jag sitter och tänker på oss som har en enkel barnatro i vårt... Läs mer

  • fredag 3 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    När detta börjar ske, så räta på erÄ (Luk 21:28 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en enkel och rofylld stund som handlar om kristen tro i vardagslivet och inför evigheten. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp genom den Helige Ande så allt blir... Läs mer

  • lördag 4 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Är vårt evangelium dolt, så är det dolt för dem som går förlorade (2 Kor 4:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Teologin bakom den kristna tron som den här stunden handlar om är mycket enkel. Den kan mycket enkelt uttryckas med 4 ord. JESUS DOG FÖR DIG. Innan jag går... Läs mer

  • söndag 5 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Ljus ska lysa fram ur mörkret (2 Kor 4:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Kristen vardagstro är enkel och det är det som den här stunden handlar om. Både vardagstron och tron på det eviga livet i Guds gemenskap grundar sig helt på Jesus Kristus och hans korsdöd för alla... Läs mer