12 mars 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Se, jag står vid dörren och klappar på (Upp 3:20 – SFB).

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Att Jesus står utanför hjärtats dörr och klappar på, är en välkänd bild för den som läser sin bibel. Jesus bryter sig aldrig in, utan väntar alltid till dess att han blir inbjuden. Det är bakgrunden till inne-hållet i den här stunden. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp.

”Gode Gud! Jag kommer till dig med en bön om hjälp och vägledning, så att det bud-skap som du vill ha framfört också blir rätt förmedlat av mig. Herre, tag en total kon-troll över mina tankar, ord och handlingar så allt blir rätt och ingenting annat. Amen.”
 
Under de sista dagarna har det 3 gånger -i olika sammanhang- kommit upp ungefär samma sak och jag känner mig därför väldigt angelägen om att få dela med mig till dig som lyssnar nu. Först läste jag några rader som den andlige ledaren Lewi Pethrus skrev en gång. Nästa parallell kom när jag såg en intervju med den f.d. ateisten men numera kristne förkunnaren och skribenten Sven Reichman.
Och den tredje gången tanken kom upp var något jag läst som Maria Scherer skrivit. Jag tar gärna del av hennes tankar och funderingar.

MUSIK

För att komma till saken, så skrev pastor Pethrus under rubriken ”Öppen eller stängd dörr” så här och hänvisar till bibelordet från Bibelns sista bok, Uppenbarelseboken, kapitel 3 och vers 20: ”Se, jag står för dörren och klappar; om någon lyssnar till min röst och upplåter dörren, så ska jag gå in till honom och hålla måltid med honom och han med mig” (1917). De här orden är riktade till den avfälliga och ljumma försam-lingen i Laodicea. Jesus står inte bara utanför dörren redo att gå in - han står utanför den, därför att man har förkastat honom. Jesus står alltså utanför församlingens dörr. Är det möjligt? Ja tyvärr, det är möjligt. Lite längre ner i artikeln förklarar pastor Pethrus vad han menar och fortsätter: Genom församlingens självbelåtenhet - man tyckte sig nämligen vara rik och behöv-de ingenting - hade man avfallit från sitt beroendeförhållande till Gud.
”Man förtröstade inte på Gud längre utan på det man fått av Gud!”

Den parallell jag uppmärksammade i intervjun med Sven Reichman var hans defini-tion av begreppet ”tro”. Han säger då: ”Tro är allt det som inom människan ger upphov till beslutsamhet och handlingskraft. Om man sedan tror på New Age, vetenskap, politik, Gud eller sig själv spelar kanske ingen roll för handlingskraften. Om ens tro ytterst hänger på något som är mindre än Gud blir det lätt bara en tro på tron. När så ”tron på tron” rasar faller människan ihop och blir i starkt behov av själavård.”
Den 3:e associationen jag fick till de andra båda, av Lewi Pethrus och Sven Reichman, var något jag läste - jag tror att det var Maria Scherer som skrev om kärleken och kärlekens väsen - att det finns de som älskar själva kärleken i stället för personen som är föremålet för kärleken.
Visst låter det paradoxalt.

MUSIK

Pastor Pethrus som skriver att församlingen i Laodicea trodde mer på vad man fått av Gud än på Gud själv...
Sven Reichman som säger att det finns de som tror på tron och när den rasar så faller människan ihop...
och till sist Maria Scherer som menar att många älskar själva kärleken i stället för personen.

Min käre vän, om Du har det på något sådant här sätt, ta itu med saken ögonblickligen och koncentrera din blick och din tro på JESUS och ingenting annat.
Jag har inte förstått det tidigare, men det är tydligen så att vi människor lätt halkar utanför det vi har avsett eller tänkt att inrikta oss på. Det som är så skrämmande och farligt är hur lätt det är att nästintill omedvetet  komma snett och missa målet.
Apropå det här med ’att missa målet’ så var det någon som sa att ordet synd på bibelns grundspråk (hebreiska) betyder just ”att missa målet”. Jag är inte så bra på varken hebreiska eller grekiska, men det svenska uttrycket ”att missa målet” det begriper jag bättre betydelsen av.
Tänk att bibeln talar om en kristen församling som håller på med en massa ‘kristen verksamhet’ men saknar Jesus, som är församlingens grundval. Med ett sådant resonemang kan man ha kvar sin församlings-gemenskap men ändå förlora sin gemenskap med Gud. Det motsatta kan väl också vara fallet, antar jag. Det vill säga att man kan ha gemenskap med Jesus, men inte vara med i någon församling, även om det måste vara svårt i längden att inte byggas upp till sin inre andliga människa, på en gemensam grund och med kristna som har samma tro på Jesus som man själv har.

MUSIK

Det är tragiskt att man på ett så felaktigt sätt till och med kan ägna sig åt ingående studier av bibeln och texterna där, utan att få en klar blick på Jesus, som texterna handlar om.
Många teologer och andra har ju en oerhört stor kunskap och kännedom om skrifterna, men saknar ändå ’livet’ - det liv som ÄR ordet - människornas ljus, som bland annat aposteln Johannes talar så underbart om i sitt första kapitel där det står: ”I begynnelsen var Ordet (Jesus) och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. Detta var i begynnelsen hos Gud. Genom det har allt blivit till, och utan det har intet blivit till, som är till. I det var liv, och livet var människornas ljus, och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte fått makt över det” (Joh 1:1-5 – 1917).

Din och min uppgift som kristna är att skapa tro på Jesus - livet - människornas ljus, genom att försöka förklara för våra medmänniskor vem Jesus är... och visa att det är han som har makt att här på jorden förlåta deras synder... På det sättet kan vi göra Jesus synlig för dem, så att de tar till sig försoningens och förlåtelsens budskap, så att Gud -Fadern- kan dra dem till sig, som det står i Skriften.

Jag tycker inte om att säga det, men måste ändå hålla med Sven Reichman, när han i sin intervju säger att: ”Folk får gärna säga nej till Jesus, men det är vår uppgift att förklara för dem VEM de tar ställning MOT.”

MUSIK

Det är ju livsviktigt att man förstår - inte vad man säger ja eller nej till, som om det vore en tro vilken som helst - utan VEM man säger ja eller nej till, det vill säga Jesus själv, som gjort allt för dig, för att du skulle få en total förlåtelse för all synd - och sedan ett evigt liv som gåva.

Hebréerbrevets författare skriver i det 12:e kapitlets 25:e vers: ”Se till, att ni inte avvisar honom (Jesus) som talar. Ty om inte de (dvs. judarna, Guds egendomsfolk) kunde komma undan som avvisade Honom (Jesus) när Han här på jorden tillkänna-gav sin vilja, hur skall då vi kunna det om vi vänder oss bort från Honom (Jesus) när Han talar från himmelen.”
De här orden förklarar att ett ändå större straff väntar den som förkastar det NYA förbundet -med försoningen genom Jesus- än som väntar dem som förkastade det GAMLA förbundet - genom Mose lag.

Det viktigaste med en tro måste väl vara att den är sann - eller hur?
Som jag sa tidigare räcker det ju inte bara att tro på en tro, för när den tron rasar så faller ju människan ihop. Och har hon inte haft problem förut så får hon det då…

MUSIK

Hur vet man då vad man ska tro på, säger du kanske. Det finns ju så många olika uppfattningar om vad som är det rätta...

Det enklaste jag kan säga är: Pröva själv, så upptäcker du snart var sanningen finns.
Aposteln Paulus sa så här, när han hade blivit kastad i fängelse för sin tros skull: ”Jag vet på vem jag tror...” (2 Tim. 1:12).
Jesus sa själv till Marta - vid Lasarus grav: ”Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig ska leva om han än dör, och den som lever och tror på mig ska aldrig någonsin dö” (Joh 11:25-26 – 1917).

Men som sagt var, du behöver varken tro på tron eller på mig, utan pröva själv, det är det enklaste. Hos Jesus finner du förlåtelse, frid och ro.
DET ÄR GARANTERAT SÅ - av det enkla skälet att Jesus lever medan andra gudar är döda och kan inte hjälpa dig idag. För det är ju nu, idag, som du behöver hjälp - eller hur?

Sök Jesus av ett uppriktigt hjärta och Du kommer garanterat att finna honom.
Hur kan jag vara så säker på det?
Jo, det står så, och bibelns ord är sant:
”Bed och ni skall få, sök och ni skall finna, bulta och dörren skall öppnas för er.
Ty var och en som ber, han får, och den som söker han finner, och för den som bultar skall dörren öppnas” (Matt 7:7-8 – SFB).
Bed i tro på Jesus och ditt liv kommer att bli förvandlat.

Dagens minnesord: ”Se till att ni inte avvisar Honom (Jesus) som talar” (Hebr 12:25 – SFB).

MUSIK

Veckans andakter, v 18

  • måndag 29 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud har nu i den sista tiden talat till oss genom sin Son" (Hebr 1:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Vår vardagstro på den ende sanne Guden får ibland sina törnar. Kanske genom vår egen otro eller våra egna tvivel, och ibland kanske genom vad andra människor säger eller... Läs mer

  • tisdag 30 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Är du den som skulle kommaÄ (Matt 11:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden har alltid en klart kristen och evangelisk grundton om Jesus Kristus. Det betyder också för mig en solid grund för min vardagstro och evighetslängtan. Men innan jag går vidare ska jag... Läs mer

  • onsdag 1 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Liksom blixten går ut från öster och syns ända borta i väster, så skall Människosonens ankomst vara (Matt 24:27 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om en enkel kristen vardagstro, för oss som är ovärdiga men ändå får vara Guds barn därför att Jesus,... Läs mer

  • torsdag 2 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Om ni har tro, bara som ett senapskornÄ (Matt 17:20 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om enkel kristen vardagstro och ett evighetshopp genom Jesus Kristus som vår räddare och Frälsare. Jag sitter och tänker på oss som har en enkel barnatro i vårt... Läs mer

  • fredag 3 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    När detta börjar ske, så räta på erÄ (Luk 21:28 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en enkel och rofylld stund som handlar om kristen tro i vardagslivet och inför evigheten. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp genom den Helige Ande så allt blir... Läs mer

  • lördag 4 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Är vårt evangelium dolt, så är det dolt för dem som går förlorade (2 Kor 4:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Teologin bakom den kristna tron som den här stunden handlar om är mycket enkel. Den kan mycket enkelt uttryckas med 4 ord. JESUS DOG FÖR DIG. Innan jag går... Läs mer

  • söndag 5 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Ljus ska lysa fram ur mörkret (2 Kor 4:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Kristen vardagstro är enkel och det är det som den här stunden handlar om. Både vardagstron och tron på det eviga livet i Guds gemenskap grundar sig helt på Jesus Kristus och hans korsdöd för alla... Läs mer