14 mars 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Överallt dit den dubbla strömmen kommer upplivas alla
levande varelser… (Hes 47:9 – SFB).

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden kom det
upp några rader från en gammal sång i mina tankar när jag bad om Guds ledning.
Kören lyder så här: ”Som hjorten efter vatten, jag längtar efter dig. Med all din rika fullhet, nu Gud välsigna mig.” Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så allt blir rätt.

”Gode Gud! Jag tackar dig för att du alltid är med mig och hjälper mig att på dina vägnar frambära det budskap som du vill ha framfört. Jag ber att du ska -genom den Helige Ande- ta en total kontroll över mig. Låt det bli till välsignelse för någon lyssnare som öppnar sitt hjärta för dig och det som du vill säga. Amen.”

Min käre vän som lyssnar just nu. GUD ÄR I SÄNDNING! Ställ in ditt hjärtas mottagare så att du kan ta emot allt vad Gud i sin nåd vill ge dig, precis nu.
Låt ingenting störa dig, och om det behövs, låt ditt liv korrigeras efter Guds våglängd.

Om Du längtar efter att få komma in i centrum av GUDS KRAFT - i den dubbla strömmen - som profeten Hesekiel skriver i kapitel 47… så lyssna. Jag läser: ”Och överallt, dit den dubbla strömmen kommer, där upplivas alla levande varelser... ty deras vatten kommer från helgedomen” (Hes. 47:8)” - då måste du vara noga med din andes mottagare på Guds våglängd. Du måste vara noga med att ta bort ’bruset’ som vill störa dig, för att du inte ska kunna uppfatta Guds svag röst tydligt och klart.

MUSIK

”Paulus skriver i sitt brev till romarna att ”Evangelium är en Guds kraft till frälsning för var och en som tror” (Rom. 1:16)
Guds kraft gäller alltså för alla människor - för dig också - om Du vill tro på Jesus.
Bibelordet säger klart och tydligt: ”Ty talet om korset är visserligen en dårskap för de som går förlorade, men för oss som blir frälsta är det en Guds Kraft.” (1 Kor. 1:18).
Talet om korset är alltså en GUDS KRAFT.
Vad betyder det då? Jo det betyder att själva ”grundbulten” i evangeliet är talet om Jesu kors. Varför det? Jo, därför att det var på korset som Jesus fullbordade förso-ningsverket. Det var där han försonade dig och mig med Gud.
Hur kunde det ske? Jo, din synd, som för evigt skiljde dig från gemenskapen med Gud, tog Jesus på sig själv och betalade den med sitt eget blod genom sin egen död på korset. Det skuldebrev eller den skuld-sedel som Din synd var uppskriven på, den utplånades av Jesus genom hans död på korset i ditt ställe.

Min vän: GUDS VÄSEN ÄR KRAFT och Hans Andes gåva är kraft-utrustning, för alla som vill tro – Du också!

-MIN KRAFT  ÄR DENSAMMA IDAG SOM DEN ALLTID HAR VARIT-  säger
Herren, Han den alltigenom Helige och Evige - Urtidens Gud - Han som är av evighet.


MUSIK

Tänk på att det aldrig är fråga om någon människas kraft, utan om Guds Kraft.
Bibelordet säger klart: ”Icke genom någon människas styrka eller kraft ska det ske, utan genom min Ande, säger Herren Sebaot” (Sak. 4:6)

En människas frälsning ligger aldrig i hennes egen hand. Hon kan inte göra varken från eller till i egen kraft. Allt som behövde göras för hennes frälsning är redan gjort av JESUS, Den Helige Gudens Son. Därför har Gud upphöjt honom och givit honom ett namn som är över alla andra namn.
Det enda en människa kan göra, när det gäller sin frälsning, är att ta emot eller förkasta JESUS.
Alla människor måste göra något av det - antingen ta emot Jesus i sitt hjärta och tro på honom - eller förkasta honom... och säga nej till honom... vända honom ryggen.

Man kan inte låta bli att ta ställning till en gåva.
Antingen tar man emot den eller också så tar man inte emot den – eller hur?

Det finns bara 2 sorters människor. Antingen tillhör Du Guds barn eller också tillhör Du Djävulens barn. Det finns inga andra ”herrar” att tillhöra.

Gud har ju givit oss 10 bud att följa.
Det första lyder: ”Du skall inga andra gudar hava jämte mig.”

Vad betyder det? Jo, det betyder att om du vill vara ett Guds barn och tillhöra honom som har skapat himmel och jord, så kan Du inte samtidigt tillhöra någon annan. Det är en omöjlighet.
Jesus sa själv (Matt. 6:24): ”Ingen kan tjäna två herrar; ty antingen kommer han då att hata den ene och älska den andre, eller kommer han att hålla sig till den förre och förakta den senare. Ni kan inte tjäna både Gud och Mamon”.

Du och jag måste alltså välja mellan de båda. Man kan inte tjäna både Gud och materialismen. Vår tillit till och tro på Gud kan aldrig ersättas av den förmögenhet eller det gods som vi kan samla på jorden.

MUSIK

Jesus sa själv (Mark. 8:36): ”Vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen, men förlorar sin själ?... och vad kan en människa ge till lösen för sin själ?”
Svaret är: INGENTING!

Det enda du kan ta med dig från denna jord, när du dör, det är en frälst själ!

GÖR DET! TRO PÅ JESUS - då får du ett mycket mer innehållsrikt och rofyllt liv redan här på jorden, och du räddar din själ för evigheten.
Man får aldrig glömma att man bara är förvaltare av sitt jordiska gods som egentligen är Guds egendom. Det ligger alltså ingen synd i att äga eller förvalta egendom i sig. Men förvaltaren får inte ge sig ut för att vara husbonden själv. Det är den synden som, ofta omedvetet, sitter så djupt i den naturliga människan, och som Jesus påtalar och fördömer.

MUSIK

Jesus sa: ”Den som är trogen i det minsta, han är också trogen i vad mer är, och den som är orättrådig i det minsta, han är också orättrådig i vad mer är. Har ni nu inte varit trogna, när det gällde den orättrådige Mamons goda, vem vill då betro er det sannskyldiga goda?” (Luk. 16:10-11).
Jag läser samma bibelställe ur den Levande Bibeln:
”...om ni inte är hederliga i de små tingen, så kommer ni inte att vara det i de stora. Om ni bedrar någon aldrig så lite, så kommer ni inte att vara hederligare när ni får större ansvar, och om ni är opålitliga ifråga om världslig rikedom, vem kan då betro er med himmelrikets sanna rikedomar?"

Människans förhållande till de materiella värdena - i motsats till de andliga värdena - visar alltså hennes karaktär och andliga inställning...
Det är nog också så att en rätt förvaltning av de materiella värdena, avslöjar en förståndets och karaktärens mognad, som kan bana väg för en högre, andlig, värld.

Den som däremot sviktar här, avslöjar också att han inte har förmåga att förvalta de andliga värdena efter Guds vilja.

Det är djupt tragiskt, men inte mindre sant, att många av oss människor sitter djupt rotade i en tilltro till och en förtröstan på pengar och detta jordiska... som hindrar oss från att få uppleva Guds Kraft på ett mycket mer fullödigt sätt.

MUSIK

Jag tror absolut att Gud vill öppna himmelens fönster över oss, både i materiellt och andligt avseende, men han vill att vi alltid och i alla sammanhang, ska sätta HONOM och Hans rättfärdighet först.

Det står ju så: ”Sök först efter Hans (alltså Guds) rike och Hans rättfärdighet, så ska också allt detta andra tillfalla er” (Matt. 6:33).

Gör jag det? Gör Du det? Ja, låt oss rannsaka oss själva och våra hjärtans innersta och håller vi inte måttet inför vår egen uppriktiga granskning, så låt oss så fort som möjligt rätta till det som är fel.
Jag tror att Guds granskning av vårt liv och leverne på evighetens morgon, blir mycket mer inträngande och djuplodande än vad vi kan ana. Låt oss därför sätta igång redan nu att röja upp i den mån som samvetets röst väckts inom oss.
Gud vill ALLTID vårt bästa och väcker inte vårt samvete med aja, baja och fy,fy, utan han vill alltid föra oss tillbaka till Jesus Kristus och hans offer för dig i ditt ställe. Han vill också ge oss all den kraft som vi behöver varje dag för att kunna klara oss igenom alla prövningar, frestelser och svårigheter.

För oss människor är alla förutsättningar desamma. Vår frälsning har ingenting med egen förmåga eller duktighet att göra. Det är samma NÅD för oss allesamman Ingenting annat gäller inför Gud och hans rättfärdighet än Jesu Kristi seger på Golgata kors. Det är samma tro och nåd för oss alla. Dig och mig! Amen.

Dagens minnesord: ”Ty talet om korset är visserligen en dårskap för dem som går förlorade, men för oss som blir frälsta är det en Guds kraft” (1 Kor 1:18).

MUSIK

Veckans andakter, v 18

  • måndag 29 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud har nu i den sista tiden talat till oss genom sin Son" (Hebr 1:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Vår vardagstro på den ende sanne Guden får ibland sina törnar. Kanske genom vår egen otro eller våra egna tvivel, och ibland kanske genom vad andra människor säger eller... Läs mer

  • tisdag 30 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Är du den som skulle kommaÄ (Matt 11:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden har alltid en klart kristen och evangelisk grundton om Jesus Kristus. Det betyder också för mig en solid grund för min vardagstro och evighetslängtan. Men innan jag går vidare ska jag... Läs mer

  • onsdag 1 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Liksom blixten går ut från öster och syns ända borta i väster, så skall Människosonens ankomst vara (Matt 24:27 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om en enkel kristen vardagstro, för oss som är ovärdiga men ändå får vara Guds barn därför att Jesus,... Läs mer

  • torsdag 2 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Om ni har tro, bara som ett senapskornÄ (Matt 17:20 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om enkel kristen vardagstro och ett evighetshopp genom Jesus Kristus som vår räddare och Frälsare. Jag sitter och tänker på oss som har en enkel barnatro i vårt... Läs mer

  • fredag 3 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    När detta börjar ske, så räta på erÄ (Luk 21:28 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en enkel och rofylld stund som handlar om kristen tro i vardagslivet och inför evigheten. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp genom den Helige Ande så allt blir... Läs mer

  • lördag 4 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Är vårt evangelium dolt, så är det dolt för dem som går förlorade (2 Kor 4:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Teologin bakom den kristna tron som den här stunden handlar om är mycket enkel. Den kan mycket enkelt uttryckas med 4 ord. JESUS DOG FÖR DIG. Innan jag går... Läs mer

  • söndag 5 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Ljus ska lysa fram ur mörkret (2 Kor 4:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Kristen vardagstro är enkel och det är det som den här stunden handlar om. Både vardagstron och tron på det eviga livet i Guds gemenskap grundar sig helt på Jesus Kristus och hans korsdöd för alla... Läs mer