3 april 2023

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Joh 1:12

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Den bibeltext som jag för den här stunden utgår från (Joh 1:12) handlar om att Jesus -som helig andevarelse- föddes in i vår värld och blev människa, men inte blev mottagen av sina egna. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så att allt blir rätt.

”Gode Gud! Jag kommer till dig med en bön i mitt hjärtas innersta - en bön om hjälp, insikt i ordet och vägledning så att jag med din Andes kraft kan förmedla det budskap som du vill ha framfört och ingenting annat. Tack att du hör min enkla bön. Amen.”

Att Jesus från sin eviga förut-tillvaro föddes in i vår värld genom den Helige Ande och jungfru Maria, uttrycker Johannes i sitt evangelium med orden: ”Ordet blev kött och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den Enfödde har av Fadern, och han var full av nåd och sanning”---”Han kom till sitt eget, och hans egna tog inte emot honom. Men åt alla som tog emot honom gav han rätt att bli Guds barn” (Joh 1:14, 11 – SFB).

”Av hans fullhet har vi alla fått, nåd och åter nåd. Ty lagen gavs genom Mose (som en förebild och ett löfte), nåden och sanningen kom genom Jesus Kristus (som upp- fyllelsen av löftet). Ingen har någonsin sett Gud. Den Enfödde, som själv är Gud, och är hos Fadern, har gjort honom känd” (Joh 1:16-18 – SFB).

MUSIK

Att Israel, Guds egendomsfolk, inte tog emot Jesus, som Johannes skriver, är ju ett faktum, men man kan ju undra över varför det var så. Jag har hört flera olika förkla-ringar under mina dagar, men om någon av dem är den riktigt sanna vet jag inte.

Jag vet att Gud, genom profeten Jesaja, förstockade deras hjärtan så att de inte kunde ta till sig budskapet och förstå. Men det var ju ingen illasinnad inställning eller avsikt från Guds sida, utan tvärtom var det hans vredes svar på att ökenfäderna under sina 40 år i Sinai öken själva förhärdade sina hjärtan (Ps 95:8-11).

Evangelisten Johannes utvecklar den frågan i kapitel 12 och skriver: ”Fastän han (Gud) hade gjort så många tecken inför dem, trodde de inte på honom. Så uppfylldes profeten Jesajas ord: ’Herre, vem trodde vad som predikades för oss, och för vem var Herrens arm uppenbarad? Alltså kunde de inte tro./…/Jesus ropade: Den som tror på mig, han tror inte bara på mig utan på honom som har sänt mig, och den som ser mig, han ser honom som har sänt mig. Jag är ljuset som har kommit till världen, för att ingen som tror på mig skall bli kvar i mörkret” (Joh 12:37-39; 44-46 – SFB).

En annan förklaring till otron är Israels felaktiga förväntningar. De visste visserligen

-genom profeten Mika- att ”en som skall härska i Israel” skulle födas i Betlehem. ”Hans ursprung är före tiden, från evighetens dagar” (Mika 5:2). Men att den väntade härskaren -”judakonungen”- från den lilla staden Betlehem, var deras Messias var höljt i dunkel för dem. De väntade ju på en ’härskare’ som kunde befria dem från ockupationsoket under romarna, och inte på ett litet barn i ett stall.

MUSIK

Om man ska fundera vidare på den verkliga anledningen till att Israel förkastade Jesus, så tror jag personligen att Gud var den verkliga ’historieskaparen’ bakom allt som skedde. Gud hade nämligen från skapelsens början bestämt att kvinnans avkomma skulle krossa ormens (djävulens) huvud (1 Mos 3:15). Guds slutmål var alltså att Djävulen och hela hans onda anhang totalt skulle tillintetgöras.

Den rättfärdige och gudfruktige Simeon hade av den Helige Ande fått den uppenba-relsen att han inte skulle se döden, förrän han hade sett Herrens Smorde - alltså judarnas Messias - ”ett ljus som skall uppenbaras för hedningarna och en härlighet för ditt folk Israel” (Luk 2:25-32 – SFB). Jesus (Herrens frälsning) var alltså bestämd till att frälsa sitt folk från deras synder (Matt 1:21). Det var därför hans födelse, hans liv och död var så noggrant planerade och förutbestämda.

Men det bakomliggande syftet var ännu mycket underbarare än så. Enligt Skriften är Guds tankar så mycket högre än våra mänskliga tankar som himlen är högre än jorden. Därför hade Gud bestämt sig för att, samtidigt med sitt eget folks frälsning och räddning, dels utrota all synd och all ondska från hela människosläktet -genom att tillintetgöra Satan, syndens ursprung- och dels erbjuda alla människor, både judar och hedningar, samma frälsningsmöjlighet.

Guds tankar är verkligen högre än våra mänskliga tankar. Annars hade nog bara Israels folk kunnat bli frälsta. Jesus sa ju själv: ”Jag är sänd endast till de förlorade fåren av Israels hus” (Matt 15:24 – SFB).

MUSIK

”Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?” ropade Jesus till sin Fader, när han hängde på korset. (Matt 27:46).

Gud hade inte övergivit Jesus, men jag tror att den synd Jesus blev gjord till när han tog allas synder på sig själv, var så fruktansvärd så Gud var -i sin helighet- tvungen att vända bort sitt ansikte från sin egen Son.

Det var hela mänsklighetens ALLA synder under ALLA tider som Jesus bar och dog för, när han offrade sig själv och sitt eget blod för dig och mig.

En sådan uppgörelse med det onda hade aldrig hänt tidigare. Förutom det att Jesus korsfästes till följd av Pilatus dom, en dom som var historiens största justitiemord, så blev Jesus mottagen av Döden i dödsriket.

Skriften säger klart och tydligt att ”Syndens lön är döden” (1 Mos 2:17; Rom 6:23).

Eftersom Jesus inte hade syndat på någon punkt så var det ett klart brott av döden att gå emot Guds klara befallning, att på synd följer död.

Att någon syndfri passerat dödens gränslinje hade aldrig hänt tidigare. Ibland hade det väl visserligen hänt att någon gick frivilligt i döden för någon annan, men ALDRIG att den personen som gav sitt liv också i sig själv hade varit helt utan synd och skuld.

Gud är Herre över Döden (Jes 25:8; Rom 6:9), och följden av Dödens brott mot Guds regler blev att Gud uppväckte Jesus från de döda och eftersom dödens makt nu var bruten (Hebr 2:14) och Döden inte längre var ’herre i sitt eget hus’ så tog Jesus nycklarna med sig till dödsriket när han uppstod (Upp 1:18). Därför behöver du och jag inte längre frukta för döden (Hebr 2:15).

MUSIK

Alltså! Om du som lyssnar nu tar emot Jesus -genom att tro på honom i ditt hjärta- så har du fått RÄTT att bli Guds barn. Vad betyder det? Jo, det betyder att i det ögon-blick som du utnyttjar den rätt som Jesus har gett dig, t.ex. genom att klart deklarera: ” Jag tror på Jesus. Jag bekänner mina synder och ber i ditt namn om förlåtelse för dem. Av nåd tar jag emot förlåtelse för allt och vill att Jesus skall vara herre i mitt liv

så är du frälst, ett Guds barn, och kommer att bli räddad för evigheten undan den eviga döden.

Så enkelt är det, för att ingen ska berömma sig av egna goda gärningar. Allt som be-hövde göras för att syndens makt skulle brytas -som jag har beskrivit här ovan- är redan gjort. Du KAN inte och du SKALL inte lägga till någonting eller dra bort någon-ting från Guds kompletta frälsningsverk i Jesus Kristus. Försöker du dig på någonting sådant så har du missförstått Guds gåva till mänskligheten. ”Ingen människa förkla-ras rättfärdig inför honom genom laggärningar” (Rom 3:20; Gal 2:16 – SFB).

Om du på något sätt försöker att i egen kraft eller genom egna goda gärningar nå fram till din egen frälsning så får du ta några steg tillbaka och börja om -av nåd- vid korsets fot.

”Ty av nåden är ni frälsta genom tron inte av er själva, GUDS GÅVA ÄR DET, inte på grund av gärningar, för att ingen skall berömma sig” (Ef 2:8-9 – SFB).

Betyder det att vi inte ska göra några goda gärningar? Jo, det är klart att vi ska göra goda gärningar mot våra medmänniskor (Jak 2:14-26), men gärningarna bereder oss ingen frälsning från synd och skuld, ingen ingång genom pärleporten till Guds himmel och inget evigt liv i Guds gemenskap – i det sammanhanget gäller bara JESU BLOD.

MUSIK

Profeten Jesaja skrev följande omkring 750 år innan Jesus föddes:

”Vem trodde vår predikan, för vem var Herrens arm uppenbarad? Som en späd planta sköt han (Jesus) upp inför honom (Gud), som ett rotskott ur torr jord. Han hade varken skönhet eller majestät. När vi såg honom var hans utseende inte tilldragande. Han var föraktad och övergiven av människor, en smärtornas man och förtrogen med lidande, lik en som man skyler sitt ansikte för, så föraktad att vi räknade honom för intet.

Men det var våra sjukdomar han bar, våra smärtor tog han på sig, medan vi höll honom för att vara hemsökt, slagen av Gud och pinad. Han var genomborrad för våra överträdelsers skull, slagen för våra missgärningars skull. Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår är vi helade.

Vi gick alla vilse som får, var och en gick sin egen väg, men all vår skuld lade Herren på honom.

Han blev misshandlad, men han ödmjukade sig och öppnade inte sin mun. Lik ett lamm som förs bort till att slaktas, lik ett får som är tyst inför dem som klipper det, så öppnade han inte sin mun.

Genom våld och dom blev han borttagen. Vem i hans släkte besinnar att när han rycktes bort från de levandes land, blev han plågad på grund av mitt folks överträdelse?/…/ Han utgav sitt liv i döden och blev räknad bland förbrytare, han som bar de mångas synd och trädde in i överträdarnas ställe” (Jes 53:1-8, 12 – SFB).

Kom till Jesus i tro min vän! Bara i hans namn finner du frälsning, ro och frid. Amen.

MUSIK

Veckans andakter, v 18

  • måndag 29 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud har nu i den sista tiden talat till oss genom sin Son" (Hebr 1:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Vår vardagstro på den ende sanne Guden får ibland sina törnar. Kanske genom vår egen otro eller våra egna tvivel, och ibland kanske genom vad andra människor säger eller... Läs mer

  • tisdag 30 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Är du den som skulle kommaÄ (Matt 11:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden har alltid en klart kristen och evangelisk grundton om Jesus Kristus. Det betyder också för mig en solid grund för min vardagstro och evighetslängtan. Men innan jag går vidare ska jag... Läs mer

  • onsdag 1 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Liksom blixten går ut från öster och syns ända borta i väster, så skall Människosonens ankomst vara (Matt 24:27 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om en enkel kristen vardagstro, för oss som är ovärdiga men ändå får vara Guds barn därför att Jesus,... Läs mer

  • torsdag 2 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Om ni har tro, bara som ett senapskornÄ (Matt 17:20 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om enkel kristen vardagstro och ett evighetshopp genom Jesus Kristus som vår räddare och Frälsare. Jag sitter och tänker på oss som har en enkel barnatro i vårt... Läs mer

  • fredag 3 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    När detta börjar ske, så räta på erÄ (Luk 21:28 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en enkel och rofylld stund som handlar om kristen tro i vardagslivet och inför evigheten. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp genom den Helige Ande så allt blir... Läs mer

  • lördag 4 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Är vårt evangelium dolt, så är det dolt för dem som går förlorade (2 Kor 4:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Teologin bakom den kristna tron som den här stunden handlar om är mycket enkel. Den kan mycket enkelt uttryckas med 4 ord. JESUS DOG FÖR DIG. Innan jag går... Läs mer

  • söndag 5 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Ljus ska lysa fram ur mörkret (2 Kor 4:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Kristen vardagstro är enkel och det är det som den här stunden handlar om. Både vardagstron och tron på det eviga livet i Guds gemenskap grundar sig helt på Jesus Kristus och hans korsdöd för alla... Läs mer