15 mars 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Gudsfruktan i förening med förnöjsamhet (1 Tim 6:6)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. En bibelvers har ringt i mina öron de senaste dagarna. Det är aposteln Paulus som skriver till sin ’broder’ Timoteus: ”Gudsfruktan i förening med förnöjsamhet är verkligen en stor vinning” (1 Tim. 6:6). Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp genom den Helige Ande.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med en önskan om din hjälp och vägledning så att allt blir rätt framfört och förmedlat, till välsignelse för någon lyssnare. Amen.”

Det saken egentligen handlade om när Paulus lyfte fram den här bibeltexten, var de ”ständiga tvister mellan människor, som är fördärvade i sitt sinne och har tappat bort sanningen, människor som menar att gudsfruktan är ett medel till vinning.”
Det finns ett talesätt som jag egentligen inte vet var det kommer ifrån, men man hör ibland att: ”Svepningen har inga fickor!” och menar med det att vi människor inte kan ta något med oss härifrån när vi dör.
Bibeln säger precis samma sak i den 7:e versen av det jag läste förut, nämligen: ”Vi har ju inte fört något med oss till världen, just därför att vi inte kan föra något med oss ut därifrån” (1 Tim. 6:7)

MUSIK

Jag ska läsa samma bibelställe som tidigare, och några verser till, men nu från den Levande Bibeln, som innehåller en text som är lite lättare att förstå. Det står så här:
”Önskar du bli verkligt rik? Det är du redan om du är gudfruktig och förnöjsam. Vi hade faktiskt inga pengar med oss när vi kom till denna världen, och vi kan inte ta med oss ett enda öre när vi dör. Därför bör vi vara helt och hållet nöjda utan pengar, om vi har vad vi behöver av mat och kläder. Men människor som längtar efter att bli rika börjar snart göra alla möjliga ljusskygga saker för att få pengar, handlingar som skadar dem och som leder till ogudaktighet och slutligen sänder dem till helvetet, för kärleken till pengar är första steget till alla slags synder. En del människor har till och med vänt sig bort från Gud på grund av sin penningkärlek, och som en följd av det har de drabbats av många sorger”(1 Tim 6:6-10).
I en bok av Jamie Buckingham som heter ”På Nya Vägar - nycklar till inre läkedom”
tog jag vara på en del tankar, därför att det här med förnöjsamhet och vad det betyder, är verkligen någonting att fundera över.

Jesus sände den Helige Ande hit till världen för att ge oss kraft, frimodighet och tillfredsställelse i våra hjärtan NU. Det är svårt för en del människor att förstå det. De betraktar evangeliet som en räddningsplanka, som i värsta fall kan hålla dem flytande på förtvivlans hav. Från en sida sett så ligger det naturligtvis en sanning i detta, men evangeliet är mer än en räddningsplanka. Evangeliet är ett glatt budskap, som betyder förnöjsamhet, glädje och fullhet - inte någon gång i framtiden utan JUST NU.
Det är tråkigt att många kristna går miste om det här, genom att de inte öppnar sig för den Helige Ande. När det blir tal om den Helige Ande, går deras tankar till profeter, helbrägdagörare och undergörare över huvud taget. De förstår inte, att syftet med den Helige Andes kommande i världen var att leda oss in i ett överflödande liv genom Jesus Kristus - NU.

MUSIK

Visst satte Paulus värde på materiella gåvor och de ägodelar som var hans, men han gjorde helt klart, att han inte var beroende av dem för att kunna vara lycklig. Han menade alltså att förnöjsamhet betyder MER än ekonomisk trygghet, god hälsa, ett arbete och en aktad ställning i samhället.
Det går inte att jämställa yttre framgång med den lycka och förnöjsamhet som bara kommer av sinnets förvandling genom den Helige Ande.

Det var en gång en man som hade allt vad han behövde. Han fick kläder och tre mål mat om dagen helt gratis och dessutom ett eget rum. Han skyddades av en beväpnad livvakt, mot alla som eventuellt skulle vilja skada honom. Han hade ingen hyra att betala och behövde inte fatta några större och avgörande beslut. Han ägde maximum av trygghet och en garanterad framtid med minimal risk. Men ingen som är vid sunda vätskor skulle ändå vilja byta med honom - för han satt i fängelse på livstid.
Han hade alltså allt vad yttre trygghet innebar men är ett utmärkt exempel på att förnöjsamhet inte är en frukt av yttre förhållanden. Den måste komma inifrån, från ett nytt sinnelag, som gör oss förnöjda, hur livet än gestaltar sig för oss.

Jag påstår inte alls att jag själv skulle vara något under av förnöjsamhet, men jag har varit med om att den Helige Ande har fyllt mitt inre med en sådan kraft och frid, så det kan jag inte beskriva med mänskliga ord. Det fullkomligt bubblar av glädje och fri-modighet inom en och man känner i hela sin varelse att man befinner sig i Guds kraftfält.

MUSIK

För den som arbetar med olika radioprogram finns det vissa saker som är viktiga. Ett exempel på det är när vi ’ligger i sändning’ som man säger. När jag sitter här vid mikro-fonen - som jag gör just nu! Då får ingen störa mig. Den röda lampan är tänd utanför dörren och innanför dörren, på bordet framför mig, lyser den gröna lampan, som betyder att ”sändning pågår”. Men det avgörande för att du ska kunna höra min röst är ju att du har ställt in din mottagare på rätt våglängd - eller hur?

Varför börjar jag prata om det här nu? Jo, det gör jag för att du lättare ska förstå hur viktigt det är att vara rätt inställd i sitt hjärta när GUD LIGGER I SÄNDNING!  Gud vill alltid nå dig med sin kraft - men är DU mottaglig?

Evangelium är en GUDS KRAFT till frälsning - står det i  min bibel.

Det betyder att om du inte vill ha med Guds kraft att göra, utan vill försöka i din egen kraft, så får du gärna göra det. GUD HINDRAR DIG INTE! Han låter dig hålla på så länge du vill. Till och med hela livet, om du vill ha det så! Men om du ger upp din egen kraft och söker Guds kraft, då vill han hjälpa dig. Kanske har hela ditt liv då runnit bort för dig, men det kan du ju i så fall inte lasta Gud för - eller hur?
Man ska emellertid vara klar över bibelns ord, och jag läser från Jesaja 55:6 där det står så här:
”Sök Herren (GUD) medan han låter sig finnas; åkalla honom, medan han är nära.”
Levande Bibeln uttrycker det så här: ”Sök Herren, medan Du kan finna honom!
Bed till honom nu... för Han vill förlåta allt!”

MUSIK

De ord ur bibeln som jag läste om att man ska söka Gud medan han låter sig finna, tror jag vill undervisa oss om att det kan komma en dag när det är försent att söka Gud. Man kan nämligen försitta de tillfällen som Gud i sin nåd vill ge, så att det blir försent

De här orden finner man i Gamla Testamentet när kung David ställer fram sin son inför folket och säger till honom:
”Du min son Salomo, må lära känna din faders Gud och tjäna honom med hängivet hjärta och med villig själ; ty Herren Gud rannsakar alla hjärtan och förstår alla uppsåt och tankar. Om du söker honom, så låter han sig finnas av dig, men om du överger honom, då förkastar han dig evinnerligen” (1 Krön 28:9)

Ett annat liknande ställe (2 Krön. 15:2) innehåller följande ord av den Helige Ande, genom profeten Asarja, när han gick ut mot Asa, konungen i Juda, som då kom tillbaka till Jerusalem efter att ha besegrat etiopierna i striden. Han sa: ”Herren är med er, när ni är med honom, och om ni söker honom, så låter han sig finnas av er; men om ni överger honom, så överger han också er.”

En ytterligare varning för att förhärda ditt hjärta ger Hebréerbrevets författarer och skriver: "Så säger Den Helige Ande: 'I dag om ni får höra hans röst, må ni icke förhärda era hjärtan’..." (Hebr 3:7).
Psalmisten skriver i den 95:e psalmens 8:e vers: ”O, att ni idag ville höra hans (Guds) röst! Förhärda inte era hjärtan..."

MUSIK

IDAG ÄR FRÄLSNINGENS DAG för Dig min vän, som lyssnar just nu till Guds erbjudande om nåd och förlåtelse. Genom att du tror på Jesus i ditt hjärta och tar personlig ställning för Jesus som din Herre och Frälsare, får du också förlåtelse för alla dina synder, frid i ditt innersta och ett evigt liv. Dröj inte, min vän! Gör slag i saken och bestäm dig NU!

Det finns många människor som har skjutit upp det här viktigaste och absolut livsav-görande beslutet till en annan dag. ”Längre fram någon gång”…sa de. Men många fick aldrig något nytt tillfälle därför att en olyckshändelse eller någonting annat lika abrupt förkortade deras liv.

Vi ber tillsammans. Om du vill lämna ditt hjärta till Jesus nu, så får du gärna vara med.

”JESUS, jag kommer nu inför ditt ansikte. Med mig har jag de lyssnare som just nu öppnar sina hjärtan för dig, i tro på Dig för att bekänna sina synder och få din förlåtelse. Tack för att du har tagit våra synder på dig själv för att vi skulle slippa undan den eviga döden. Tack för att du har betala det fulla priset för våra själars frälsning. Vi har ingen-ting av egen godhet eller rättfärdighet som skulle kunna göra oss värdiga din frälsning, utan allt är bara din nåd. Tack Jesus för att  du hör min enkla bön. AMEN!”

Dagens minnesord: ”Sök Herren medan han låter sig finnas; åkalla Honom medan han är nära” (Jes 55:6)

MUSIK

Veckans andakter, v 18

  • måndag 29 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud har nu i den sista tiden talat till oss genom sin Son" (Hebr 1:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Vår vardagstro på den ende sanne Guden får ibland sina törnar. Kanske genom vår egen otro eller våra egna tvivel, och ibland kanske genom vad andra människor säger eller... Läs mer

  • tisdag 30 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Är du den som skulle kommaÄ (Matt 11:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden har alltid en klart kristen och evangelisk grundton om Jesus Kristus. Det betyder också för mig en solid grund för min vardagstro och evighetslängtan. Men innan jag går vidare ska jag... Läs mer

  • onsdag 1 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Liksom blixten går ut från öster och syns ända borta i väster, så skall Människosonens ankomst vara (Matt 24:27 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om en enkel kristen vardagstro, för oss som är ovärdiga men ändå får vara Guds barn därför att Jesus,... Läs mer

  • torsdag 2 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Om ni har tro, bara som ett senapskornÄ (Matt 17:20 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om enkel kristen vardagstro och ett evighetshopp genom Jesus Kristus som vår räddare och Frälsare. Jag sitter och tänker på oss som har en enkel barnatro i vårt... Läs mer

  • fredag 3 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    När detta börjar ske, så räta på erÄ (Luk 21:28 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en enkel och rofylld stund som handlar om kristen tro i vardagslivet och inför evigheten. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp genom den Helige Ande så allt blir... Läs mer

  • lördag 4 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Är vårt evangelium dolt, så är det dolt för dem som går förlorade (2 Kor 4:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Teologin bakom den kristna tron som den här stunden handlar om är mycket enkel. Den kan mycket enkelt uttryckas med 4 ord. JESUS DOG FÖR DIG. Innan jag går... Läs mer

  • söndag 5 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Ljus ska lysa fram ur mörkret (2 Kor 4:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Kristen vardagstro är enkel och det är det som den här stunden handlar om. Både vardagstron och tron på det eviga livet i Guds gemenskap grundar sig helt på Jesus Kristus och hans korsdöd för alla... Läs mer