8 mars 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Han sände budbärare framför sig (Luk 9:52 – SFB).

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Det här programmet är till för dig som kanske känner dig oduglig, men som ändå undrar - om eller hur - just du ändå kan få vara med i arbetet för Guds rike, på något sätt. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning.

”Gode Gud! Jag kommer inför ditt ansikte med en bön om hjälp att rätt förstå ditt ord och förmedla budskapet om dig. Jag ber, Herre, om att den Helige Andes kraft ska ledsaga evangeliet in i någon lyssnares hjärta så att det blir till välsignelse. Amen.”

Det finns några ord i en bibelvers som gav mig uppslaget till innehållet i den här stunden. Det står så här om Jesus, och jag läser från Lukas evangelium det 9:e kapitlet, verserna 51 och 52: ”När tiden för hans bortgång var inne, vände han sitt ansikte mot Jerusalem fast besluten att gå dit upp. Han sände budbärare framför sig, och de gav sig iväg och gick in i en samaritisk by för att förbereda hans ankomst.”
Jesus skickade alltså sina lärjungar i förväg, som budbärare, för att förbereda hans ankomst. Det var just de där 3 orden ”förbereda hans ankomst” som liksom höjde sig över texten i övrigt och därför tilldrog sig min uppmärksamhet på ett särskilt sätt. Jag ställde därför frågan till mig själv, hur jag personligen, som budbärare, förbered-er hans ankomst.

MUSIK

Hur förberedde Jesus själv människorna och deras hjärtans jordmån?
Vad sa Jesus till sin samtid och sina medmänniskor? Jo, han undervisade på olika sätt, efter deras förmåga att fatta det, ibland i klartext och ibland med liknelser, men huvudbudskapet var alltid ett och detsamma: ”Omvänd er, för Guds rike är nära!” Det var ett hoppets budskap och inte ett hot!

Och Johannes, som var en av Gud sänd budbärare och vägröjare, som skulle röja väg för Jesus i människornas hjärtan, hur gjorde han?
Jag läser ur den ’Levande Bibeln’ (Joh. 1:15). Så här står det: ”Johannes visade människorna på Jesus och sa till folkskarorna: Detta är den man som jag talade om när jag sa: Någon kommer som är mycket större än jag, för han fanns till långt före mig. Vi har alla fått del av de rika välsignelser han har fört med sig till oss - vi har fått välsignelse efter välsignelse till skänks.”

Vad gjorde Johannes? Jo, han visade människorna på Jesus! Har Du visat någon av dina medmänniskor på Jesus? Har du förberett någon - och ditt eget hjärta först och främst - på Jesu ankomst? Har du tagit Jesu uppmaning till dig själv? Har du omvänt dig och gjort sinnesändring? Det måste ju vara det första steget - eller hur? Varför tror du annars att Jesus var så sträng mot fariséerna och de laglärde?  De kunde ju lagen och visste vägen... de skulle ju vara ett föredöme för folket... men var de det?

MUSIK

Vad kan du och jag alltså göra för att förbereda Jesu ankomst?

Jo, vi kan som ett första steg se till att vårt eget hjärta är rättsinnigt inför Gud... och om det inte är det, omedelbart se till att det blir det, genom att be om förlåtelse och rening i Jesu blod.
Nästa steg är att visa vår medmänniska på Jesus. Tala om att det finns en Gud som vill din medmänniska väl och som genom sin Son, Jesus Kristus, har förlåtit hans eller hennes alla synder och orätta handlingar, och erbjudit ett evigt liv för alla som vill tro på sanningen i evangeliet.
DET är att förbereda människorna på Jesu ankomst!

Att förbereda människorna på Jesu ankomst innebär alltså först och främst att förbereda deras hjärtan och sinnelag på att det finns förlåtelse för synd och syndare här på jorden, genom namnet Jesus.
En annan sak, som följer av den första, är att människor då också förbereder sig på Jesu andra tillkommelse.
Bibeln, som är Guds Ord, talar klart och tydligt om detta. Jesus kom första gången till vår jord när han lät sig födas av en kvinna hit till vår jord och blev människa under-ställd samma mänskliga livsvillkor som du och jag, för att fullt ut kunna förstå vår mänskliga natur och de begränsningar och förutsättningar som vårt liv här på jorden vilar på.

På samma sätt talar Bibeln klart om för oss att Jesus ska komma tillbaka till vår jord, en andra gång, men då på samma sätt som han lämnade den, alltså på en molnsky som tog honom bort vid hans himmelsfärd. Då, när Jesus kommer tillbaka, ska han ta med sig -till sin himmel- alla de människor som under alla tider personligen har trott på Gud och på hans Son - Jesus Kristus.

MUSIK

Johannes, Guds vägröjare, kunde peka på Jesus och säga: ”Se, Guds lamm som tar bort världens synd.”
Du och jag kan ju inte peka på eller visa våra medmänniskor på samma fysiska sätt på Jesus som Johannes kunde, för vi lever ju inte samtidigt, men vi kan lita på Jesu egna ord när han sa: ”Se, jag är med er alla dagar intill tidens ände” och på det sättet tala om Jesus och berätta vad han lärde och vad han gjorde. För den som då väljer att tro på dina ord är Jesus densamme idag som han var förr och alltid kommer att vara. Jesus förlåter då synder som förr. Han helar trasiga hjärtan och sinnen som förr. Han gör sjuka friska, låter blinda se igen och döva höra. Ofärdiga och handi-kappade hjälper han. Döda får liv igen och allt annat som för människor är omöjligt kan ske och är möjligt för Gud.

Därmed har jag inte sagt att alla människor blir friska eller hjälpta, och jag har inget svar på frågan varför de inte blir det. Säkert finns det ett svar, men jag har det inte. Det viktigaste för en människa är trots allt inte hälsa och rikedom, utan en frälst själ.
Det är det enda, och det viktigaste, som du kan ta med dig härifrån jorden, när ditt liv är slut!

MUSIK

Finns det något mer som du och jag kan göra när det gäller att röja vägen för Jesus och förbereda människornas hjärtan?
Ja, jag tänkte fråga dig... har du någon gång varit på besök hos någon som har bjudit dig på fest? Kanske har du då stått utanför dörren vid entrén och just lyft ditt finger för att knacka på eller ringa på dörren... när du fått syn på dörrmattan under dina fötter... där det står ”VÄLKOMMEN”.
Varför tror du att den som bor i huset har valt en sådan matta? Det måste väl vara för att den som står utanför ska känna sig välkommen - även innan han har knackat på dörren - eller hur?

Likadant är det med Gud! Han har sagt sitt ”VÄLKOMMEN” till dig, långt innan du ens fanns till och började fundera på att knacka på... och fråga om Han var hemma!!!

Slå upp din bibel och läs Johannes evangelium, kapitel 3 och vers 16, så får du se att det är sant. Jag läser: ”Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte ska gå under utan ha evigt liv.”

Hur är det med Dig? Har Du sagt DITT Välkommen - och öppnat ditt hjärtas dörr - för Jesus?

MUSIK

Jag läser vad Jesus säger i bibelns sista bok – Uppenbarelseboken: ”Se! Jag har länge stått vid dörren, och jag knackar oupphörligt på. Om någon hör min röst OCH öppnar dörren, så ska jag komma in och dela gemenskapen med honom och han med mig” (Upp 3:20 – Levande Bibeln).
På liknande sätt säger jag till dig - som Johannes sa en gång om sig själv: ”Jag är rösten av en som ropar i öknen - Jämna vägen för Herren!” 
Alltså - du hör rösten, men du måste SJÄLV öppna dörren till ditt hjärtas innersta.
Nyckeln sitter nämligen på insidan – det är din fria vilja.

Du har alltså hört rösten, fått inbjudan och Gud säger själv sitt VÄLKOMMEN till dig.
Vad väntar du på? Tänker du att det där får vänta till dess att jag har ordnat upp mitt liv och alla trassligheter jag ställt till med? När Jesus gick omkring här på jorden så såg han det i alla fall inte på det sättet. Han sa i stället:
”Det är inte de friska som behöver läkare, utan de sjuka!”  Klokt sagt, eller hur?

Vad tror Du Jesus menade med det?
Jag tror han menade att det är den som HAR ett tilltrasslat liv som behöver hjälp.
Är det DIG Jesus menar!? Då är det ju DU som är ’kvalificerad’ för att få hjälp ögonblickligen.
Så fort du säger ditt ja till Jesus, så är Han där hos dig, för att hela och hjälpa!

VÄLKOMMEN TILL JESUS - där får du ögonblicklig hjälp, frid och ro i ditt innersta.

Dagens minnesord: Jesus sa: ”Om någon hör min röst och öppnar dörren, ska jag gå in till honom och hålla måltid med honom och han med mig” (Upp 3:20 – SFB).

MUSIK

Veckans andakter, v 18

  • måndag 29 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud har nu i den sista tiden talat till oss genom sin Son" (Hebr 1:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Vår vardagstro på den ende sanne Guden får ibland sina törnar. Kanske genom vår egen otro eller våra egna tvivel, och ibland kanske genom vad andra människor säger eller... Läs mer

  • tisdag 30 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Är du den som skulle kommaÄ (Matt 11:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden har alltid en klart kristen och evangelisk grundton om Jesus Kristus. Det betyder också för mig en solid grund för min vardagstro och evighetslängtan. Men innan jag går vidare ska jag... Läs mer

  • onsdag 1 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Liksom blixten går ut från öster och syns ända borta i väster, så skall Människosonens ankomst vara (Matt 24:27 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om en enkel kristen vardagstro, för oss som är ovärdiga men ändå får vara Guds barn därför att Jesus,... Läs mer

  • torsdag 2 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Om ni har tro, bara som ett senapskornÄ (Matt 17:20 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om enkel kristen vardagstro och ett evighetshopp genom Jesus Kristus som vår räddare och Frälsare. Jag sitter och tänker på oss som har en enkel barnatro i vårt... Läs mer

  • fredag 3 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    När detta börjar ske, så räta på erÄ (Luk 21:28 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en enkel och rofylld stund som handlar om kristen tro i vardagslivet och inför evigheten. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp genom den Helige Ande så allt blir... Läs mer

  • lördag 4 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Är vårt evangelium dolt, så är det dolt för dem som går förlorade (2 Kor 4:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Teologin bakom den kristna tron som den här stunden handlar om är mycket enkel. Den kan mycket enkelt uttryckas med 4 ord. JESUS DOG FÖR DIG. Innan jag går... Läs mer

  • söndag 5 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Ljus ska lysa fram ur mörkret (2 Kor 4:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Kristen vardagstro är enkel och det är det som den här stunden handlar om. Både vardagstron och tron på det eviga livet i Guds gemenskap grundar sig helt på Jesus Kristus och hans korsdöd för alla... Läs mer