9 mars 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Att frukta Herren är vishetens begynnelse…

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Några välkända bibelord från den 111:e psalmen är utgångspunkten för den här stunden. I psalmens sista vers står det: ” ATT FRUKTA HERREN ÄR VISHETENS BEGYNNELSE, insikt vinner de som gör hans vilja. För alltid ljuder Hans lov” (Ps 111:10 – Bibel 2000).
Men innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning och hjälp så allt blir rätt.

”Gode Gud! Jag ber om vägledning i ditt ord genom den Helige Ande, så att jag kan förmedla budskapet på rätt sätt, med den kraft som du låter åtfölja det. Amen.”

Läser man den Levande Bibeln så lyder samma text som jag läste förut så här: ”Hur kan människor bli visa? Enda sättet att lära sig vishet är att räkna med Gud för man växer i vishet genom att lyda hans lagar. Prisa hans namn i evighet!”

En dag läste jag en bok som heter "Frid med Gud", skriven av den välkände kristne förkunnaren Billy Graham, från USA.

Han började med att citera de gamla tänkarna och filosoferna, bl. a. Aristoteles och Platon. Sedan kom han in på de urgamla mänskliga funderingarna om civilisationens mål och lyfte då fram 3 målsättningar som varit vägledande under tider som gått - och kanske fortfarande är det.
Den första är politisk frihet. Den andra är bildning och den tredje är materiell välfärd.

MUSIK

Under seklernas gång har människorna alltså hyllat de här målen om frihet, bildning och välfärd som eftersträvansvärda i sig, och satt sin tilltro till att om eller när de målen uppnåddes skulle människorna bli lyckliga.
Kan man med facit i hand konstatera att det blivit så, någonstans? Nej och åter nej! Målen i sig är det inte något fel på, men man har glömt -eller helt enkelt inte velat ta med- GUD i bilden.

Man har inte velat ta till sig den urgamla visdomen, trots att den är så uppenbar och lätt att ta till sig för den som vill. Vilken visdom, frågar du kanske. Det vore väl vara någonting för våra politiker att lära sig – eller hur?
GUDS VISDOM förstås! Det är ju Han som har skapat himmel och jord och allt vad som finns på dem, och människorna till sin egen avbild. Skulle Han inte veta hur systemet fungerar och i vilken ordning det ska skötas?

Hur ska då målsättningen vara för mänskligheten och civilisationen för att det ska bli ett lyckligt resultat av alla våra gemensamma ansträngningar? Ja, det är bara att läsa innantill, och jag läser för dig ur 1917 års bibelöversättning (Matt. 6:33):
”SÖKEN FÖRST EFTER HANS (alltså Guds) RIKE OCH HANS RÄTTFÄRDIGHET, SÅ SKALL OCKSÅ ALLT DETTA ANDRA TILLFALLA ER.”

MUSIK

Samma bibelställe enligt översättningen Bibel 2000 lyder så här: ”Sök först hans rike och hans rättfärdighet, så ska ni få allt det andra också.”

Detta betyder alltså i klartext att om vi ger Gud första platsen i våra liv och lever efter Hans vilja, så kommer Han att ge oss allt det andra - med glädje därtill.

Varför provar vi inte den här vägen då, som bibeln undervisar oss om, när alla andra vägar och försök har visat sig vara felaktiga och inte uppfylla de krav på lycka som mänskligheten i alla tider har längtat efter?

Det är en mycket bra fråga.
Svaret på den är också svaret på frågan om civilisationernas undergång. Och det enkla svaret är att människan alltid velat gå sin egen väg - utan Gud!

DÄRFÖR BLIR ALLT FEL!

Har människornas drömmar om politisk frihet, utbildning och materiell välfärd lett fram till någon lycka för oss? Jag har i alla fall aldrig hört talas om någon plats på vår jord där de målen lett till någon lycka för människorna - har du?

Jag läser nästa vers också i sammanhanget: ”GÖR ER DÄRFÖR INGA BEKYMMER FÖR MORGONDAGEN. DEN FÅR SJÄLV BÄRA SINA BEKYMMER. VAR DAG HAR NOG AV SIN EGEN PLÅGA” (Matt 6:34 – Bibel 2000).

MUSIK

Vad kan vi lära oss av det här då? Jo, Gud visste redan på förhand att om vi människor inte först sökte hans rike och hans rättfärdighet - så skulle vi få bekymmer för morgondagen!
Hur är det idag, om du försöker att höja din blick lite grann över den mänskliga horisonten? Är det inte just bekymmer och oro som präglar oss och vår tids civilisation - precis på samma sätt som den har präglat civilisationerna före oss?

VAD ÄR DÅ DET ABSOLUT VIKTIGASTE AV ALLT SOM VI MÄNNISKOR BORDE GÖRA NU?
Jo, det är att gå tillbaka till de urgamla stigarna och trampa upp dem igen.
Göra exakt som Skapelsens Herre anvisade i tidernas gryning:

SÖK FÖRST HANS RIKE OCH HANS RÄTTFÄRDIGHET!
Om vi nu har klarat ut för oss vilken inriktning och målsättning vi borde följa, och vilka mål vi borde sträva efter, för att resultatet för oss alla ska bli det absolut bästa tänkbara, varför gör vi inte det då?
Svaret och sanningen är att vi inte vill !

Det fantastiska är alltså att kunskapen om hur vi borde handla finns mitt framför ögonen på oss, men vi vill inte ens försöka att ta till oss den givna visheten och kunskapen och använda den.

MUSIK

Trots att människor alltså försökt och försökt otaliga gånger och misslyckats varenda gång, så  fortsätter vi ändå, lika halsstarrigt, att göra om samma sak och misstag gång efter gång...
Hur kan det vara så?
Jo, det är så därför att människan i grunden är för stolt för att inse sina egna begränsningar och inte vill ödmjuka sig inför den ende som hon skulle kunna lära sig någonting av - nämligen GUD själv!

MÄNSKLIGHETENS STÖRSTA MISSTAG ÄR ALLTSÅ ATT VI SATT GUD ÅT SIDAN ! Kommer vi människor då aldrig att lära oss hur vi ska handla?
Nej tyvärr, inte så länge som vi inte vill låta Guds vishet råda ibland oss.

Men bibeln talar om en framtid som heter ”Tusenårsriket” när det alltså ska vara frid på jorden i tusen år. Vill du veta mer om det så kan du läsa själv i bibelns sista bok, Uppenbarelseboken, kapitel 20, verserna 1-6.
Tusenårsriket är alltså enligt bibeln bokstavligen ett jordiskt gudsrike, där Jesus Kristus ska regera med sina heliga under tusen år. Det här gudsriket på jorden ska vara ett rättfärdighetsrike och ett fridsrike, där folken inte längre ska lära sig att strida mot varandra. Guds härlighet ska då uppfylla jorden som vattnet täcker havets botten. När de tusen åren har gått till ända, så ska det bli ett sista uppror mot Gud. När det upproret slagits ner, ska Guds eviga rike komma, med nya himlar och en ny jord, där rättfärdighet bor.

Vill Du vara med då?
Det går alldeles utmärkt, för du är inbjuden till Guds Rike. Alla som vill tro på Jesus, Guds Son, som han har sänt till din räddning, får vara med då.

MUSIK

Guds huvudprincip i ALLA sammanhang är kärlek och rättvisa. Evangelisten Johannes skriver: ”För så älskade Gud världen att han gav oss sin ende Son, för att var och en som tror på honom, inte ska gå under utan ha evigt liv” (Joh. 3:16).

Ta till dig bibelns sanningar, min vän. I Bibeln – böckernas bok – finns alla Guds anvisningar om hur det mänskliga livet ska levas för att det ska bli så bra som möjligt. Och eftersom Han har skapat alltsammans, inklusive oss människor, så vet Han givetvis bäst hur allt fungerar. Gud har alltså skapat förutsättningarna för både vårt jordiska, timliga, liv och för det andliga, eviga, livet.
Lura inte dig själv, så att du går miste om det eviga livet i ljus och harmoni, bara för att du inte tycker dig vara säker på -eller har hittat några bevis för- olika saker i den kristna tron som du funderat över eller är tveksam till. Be i stället till Gud att Han undervisar dig och ger dig svaren på dina olika frågor. Ge dig inte! Läs din bibel och börja t.ex. med att läsa Markusevangeliet, innan du går vidare. Om du söker Gud och Hans Sanning i namnet JESUS, så kommer du garanterat att finna det du söker.

Dagens minnesord: ”Sök först Hans (Guds) rike och Hans rättfärdighet, så skall ni få 
                                 allt det andra också” (Matt 6:33 – Svenska Folkbibeln).

MUSIK

Veckans andakter, v 18

  • måndag 29 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud har nu i den sista tiden talat till oss genom sin Son" (Hebr 1:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Vår vardagstro på den ende sanne Guden får ibland sina törnar. Kanske genom vår egen otro eller våra egna tvivel, och ibland kanske genom vad andra människor säger eller... Läs mer

  • tisdag 30 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Är du den som skulle kommaÄ (Matt 11:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden har alltid en klart kristen och evangelisk grundton om Jesus Kristus. Det betyder också för mig en solid grund för min vardagstro och evighetslängtan. Men innan jag går vidare ska jag... Läs mer

  • onsdag 1 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Liksom blixten går ut från öster och syns ända borta i väster, så skall Människosonens ankomst vara (Matt 24:27 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om en enkel kristen vardagstro, för oss som är ovärdiga men ändå får vara Guds barn därför att Jesus,... Läs mer

  • torsdag 2 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Om ni har tro, bara som ett senapskornÄ (Matt 17:20 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om enkel kristen vardagstro och ett evighetshopp genom Jesus Kristus som vår räddare och Frälsare. Jag sitter och tänker på oss som har en enkel barnatro i vårt... Läs mer

  • fredag 3 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    När detta börjar ske, så räta på erÄ (Luk 21:28 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en enkel och rofylld stund som handlar om kristen tro i vardagslivet och inför evigheten. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp genom den Helige Ande så allt blir... Läs mer

  • lördag 4 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Är vårt evangelium dolt, så är det dolt för dem som går förlorade (2 Kor 4:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Teologin bakom den kristna tron som den här stunden handlar om är mycket enkel. Den kan mycket enkelt uttryckas med 4 ord. JESUS DOG FÖR DIG. Innan jag går... Läs mer

  • söndag 5 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Ljus ska lysa fram ur mörkret (2 Kor 4:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Kristen vardagstro är enkel och det är det som den här stunden handlar om. Både vardagstron och tron på det eviga livet i Guds gemenskap grundar sig helt på Jesus Kristus och hans korsdöd för alla... Läs mer