7 juli 2017

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

(2 Mos 31:18)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Bibeltexten från 2 Mos 31 och vers 18 har kommit upp för mig. Det står där talat om ’vittnesbördets två tavlor’ som Gud hade skrivit på med Sitt finger. Men innan jag går vidare vill jag be om vägled-ning och styrning av mina tankar och ord så att allting blir rätt.

”Herre! Jag kommer inför Ditt ansikte inte bara med en önskan om hjälp, utan med en helt uppenbar förnimmelse om min egen oförmåga att ta mig an det här ämnet. Gode Gud, jag ber om att Din Helige Ande ska ge mig den insikt som jag behöver för att rätt kunna förmedla det budskap som Du vill ha framfört. Amen.”

’Vittnesbördets två tavlor’ var alltså lagens tavlor som förvarades i förbundsarken. Lagtavlorna vittnar om förbundet mellan Gud och Hans folk, men också om Herrens vilja, och om den Gud som uppenbarar Sig. De gammaltestamentliga skrifterna vittnar om Jesus (Joh 5:39) och hela Johannes evangelium kallas ett ’vittnesbörd’ (Joh 21:24).

Bibeln, Guds Ord eller Den Heliga Skrift, har den alltid hetat, innan en klåfingrig bibelkommission tog bort det epitetet för Bibel 2000, och började betrakta Bibeln som vilken gammal kulturell urkund som helst – utan gudomlig uppenbarelse. Men så går det när Guds Ande inte tillåts sanktionera Ordet och uppenbara Sig som den tredje personen Han är i Gudomens treenighet. Oerhört pinsamt för en kristen bekännare.

Personligen betraktar jag den nya översättningen som en skamfläck på de kristna trons himmel - sedan må den vara hur officiell som helst.

MUSIK

Guds eget vittnesbörd borde inte få hanteras på det här sättet som jag nu har talat om, men när majoriteten av en sekulariserad statsledning tar sig före att låta männi-skor utan andlig insikt och egen erfarenhet av Skriftens frälsande kraft översätta Guds Ord, så blir resultatet just så skrämmande och andefattigt som det blivit.

Som väl är finns det andra översättningar att tillgå, men att Sverige som -åtminstone officiellt- varit ’kristet’ i över 1000 år ska behöva figurera i ett sådant sekulariserat bibel-sammanhang är helt otroligt.

Hur ska ledningen för ett land kunna upprätthålla moral och etik bland befolkningen, när man inte själv ser det som sin absoluta plikt att föra vidare de värdegrunder som under århundraden byggt upp samhälle och folk i hjärtegrunden?

Det vilar en tvivelaktighet och en dekadent disharmoni av andlig natur över Sveriges land i dag. En disharmoni som tar sig många olika uttryck, mestadels ur hjärtans inre. Familjeupplösning, aborternas mångfald, hot och våldstendenser av absurd natur, psykiska sjukdomar och drogmissbruk som inte kan hanteras av varken sjukvården eller av andra myndigheter.

MUSIK

Vad skrev Gud på de två lagtavlornas båda sidor? (2 Mos 32:15-16). Jo, Han skrev samma ord på de båda nya stentavlorna som stod på de första tavlorna som Mose i sin upprördhet slog sönder när han kom ner från berget Sinai och fick se guldkalven som Israels barn tillbad och dansen som de ägnade sig åt.

De ursprungliga budorden av Gud var de här (2 Mos 20:2-17):

1) Jag är Herren, din Gud, som har fört dig ut ur Egyptens land, ur träldomshuset.

(Det här budet är judendomens första. Gud är alltså Frälsaren).

2) Du skall inte ha andra gudar vid sidan av Mig.

3) Du skall inte göra dig någon bildstod eller någon avbild av det som är uppe i

himlen eller nere på jorden eller av det som är i vattnet under jorden.

4) Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem.

5) Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren skall inte låta den bli

ostraffad som missbrukar Hans namn.

6) Tänk på sabbatsdagen så att du helgar den.

7) Hedra din far och din mor, så att du får leva länge i det land som Herren, din

Gud, ger dig.

8) Du skall inte mörda.

9) Du skall inte begå äktenskapsbrott.

10) Du skall inte stjäla.

11) Du skall inte bära falskt vittnesbörd mot din nästa.

12) Du skall inte ha begär till din nästas hus. Du skall inte ha begär till din nästas

hustru, inte heller till hans tjänare eller tjänarinna, hans oxe hans åsna eller

något annat som tillhör din nästa.

MUSIK

Mose lag, som den ursprungligen gavs - med löftet om evigt liv till den som höll lagen i allt (3 Mos 18:5) kunde inte återställa gudsförhållandet för Israels barn - efter deras ovilja att ta emot Jesus - utan ett nytt gudomligt frälsningsingripande måste till. Den nya lydnaden mot Herrens vilja får alltså sin uppfyllelse i Jesus Kristus, och Israels kommande frälsning kan nu bara ske genom den ’messianska förlossningen’ dvs genom Jesus, judarnas Messias. Allt det här leder till ett nytt och bättre förbund som också hedningarna får del i (Jesaja skriver om ’ett ljus för hednafolken’ Jes 42:6).

Då ska hjärtats innersta omskäras genom Andens nyskapande inflytande. Lagen ska skrivas på hjärtats tavla av kött och Herren ska verka fram en ny lydnad och uppfyl-lelse av lagen, en lydnad som egentligen alltid har varit lagens innersta väsen.

Jesaja skriver också i sitt 53:e kapitel om Herrens tjänare, Jesus Kristus, som genom att offra Sitt eget liv åstadkommer en fullständig syndaförlåtelse, och den förlåtelsen ska vara det nya förbundets grundval. Jag saknar ord för Guds outgrundliga vishets rikedom, och instämmer fullt ut med Paulus när han i sin lovsång till den Outgrundlige skriver (Rom 11:33-36): ”O, vilket djup av rikedom och vishet och kunskap hos Gud! Hur outgrundliga är inte Hans domar och hur outrannsakliga Hans vägar. Vem har lärt känna Herrens sinne eller vem har varit Hans rådgivare? Eller vem har först givit Honom något som Han måste betala igen? Av Honom, genom Honom och till Honom är allting. Honom tillhör äran i evigheter, amen.”

MUSIK

När Gud lägger Sin lag i våra hjärtan, så betyder det att för den som vill följa Hans befallningar, blir det en total längtan efter att lyssna in Guds röst och lyda Honom i allt. Tyvärr går det där inte automatiskt -det är i alla fall min erfarenhet- utan man måste hela tiden villigt delta i den helgelseprocess som Anden utför, för att kunna växa till och vandra vidare med Herren på den kristna trons väg. Det är så mycket man måste lära sig att arbeta bort av egensinnighet, högmod, stolthet och kanske till och med falsk ödmjukhet. Att övervinna och behärska sig själv arbetar en del av oss med. Självsäkerhet och egenrättfärdighet är andra hinder som vi måste få bukt med, om vi ska kunna göra insatser av andlig natur för Guds rike.

Jag vet förstås inte vad du brottas med som lyssnar just nu, men ofta är kampen med oss själva den svåraste att klara av. Genom bön tycker man att allting borde kunna förändras, och visst är det så – men det är inget ögonblicksverk. Om trons människor skriver Hebréerbrevets författare att ”de besegrade kungariken, skipade rätt, fick löften uppfyllda, täppte till lejons gap, släckte rasande eld och undkom svärdshugg. De var svaga men blev starka, de blev väldiga i strid och drev främmande härar på flykten” (Hebr 11:33-34)

Det finns många andra exempel också som visar att det INTE finns något område där tron inte kan vara till hjälp och nytta.

”Allt förmår den som tror” sa Jesus (Mark 9:23) till fadern som hade en pojke med en stum och döv ande i sig. ”Jag tror. Hjälp min otro!” ropade fadern – som kanske ville tro, men tvekade när han inom sig prövade om hans tro kunde vara tillräcklig.

Men Jesus såg längre än så. Han befallde den stumme och döve anden att fara ut ur pojken och aldrig mer komma in i honom – och det skedde så. Jag vet inte riktigt varför Jesus ofta hänvisade till tron hos den som sökte hjälp hos Honom. Såvitt jag förstår så är det ändå inte tron i sig själv som botar, men den är en kanal för Guds kraft att bota. Alltså sker allt i en samverkan mellan tron hos den som söker hjälp och Jesus som är den livgivande och helande läkaren.

MUSIK

Trons människor, som omtalas i Hebréerbrevet 11, hade mäktiga fiender men de vann stora segrar, tack vare sin tro. ”Tron följer dit Gud leder” säger en bibelkom-mentator. Under det gamla förbundets tid var vägen till en direkt Gudskontakt ännu inte öppen, men genom Jesu offerdöd har Gud öppnat en möjlighet, genom förlåten, för sann tillbedjan – i tro på Jesus och Hans fullbordade försoningsverk.

Din och min tro på Gud är någonting som växer till efterhand när våra erfarenheter av Gudsingripanden blir fler och fler. ”Utan tro är det omöjligt att behaga Gud” står det

(Hebr 11:6). Trons människor lägger beslag på Guds löften och nöjer sig inte med att bara höra om vad Gud har gjort för andra.

”Ingen når fram till Guds närvaro, förrän han har lärt sig tro att Gud verkligen existe-rar” skriver en kommentator. Det var tron som gjorde Hanok (eller Enok 1. Mos 5:24) välbehaglig för Gud. Om Hanok inte hade haft tron, skulle han inte ha fått någon försäkran om att han behagade Gud. Gud vill ha tjänare som tror på Honom – som Gud, med Hans vishet, Hans godhet och Hans makt. Gud längtar efter att löna dem som tjänar Honom. Gör det du också så behagar du Gud. Amen.

MUSIK

Veckans andakter, v 18

  • måndag 29 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud har nu i den sista tiden talat till oss genom sin Son" (Hebr 1:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Vår vardagstro på den ende sanne Guden får ibland sina törnar. Kanske genom vår egen otro eller våra egna tvivel, och ibland kanske genom vad andra människor säger eller... Läs mer

  • tisdag 30 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Är du den som skulle kommaÄ (Matt 11:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden har alltid en klart kristen och evangelisk grundton om Jesus Kristus. Det betyder också för mig en solid grund för min vardagstro och evighetslängtan. Men innan jag går vidare ska jag... Läs mer

  • onsdag 1 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Liksom blixten går ut från öster och syns ända borta i väster, så skall Människosonens ankomst vara (Matt 24:27 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om en enkel kristen vardagstro, för oss som är ovärdiga men ändå får vara Guds barn därför att Jesus,... Läs mer

  • torsdag 2 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Om ni har tro, bara som ett senapskornÄ (Matt 17:20 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om enkel kristen vardagstro och ett evighetshopp genom Jesus Kristus som vår räddare och Frälsare. Jag sitter och tänker på oss som har en enkel barnatro i vårt... Läs mer

  • fredag 3 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    När detta börjar ske, så räta på erÄ (Luk 21:28 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en enkel och rofylld stund som handlar om kristen tro i vardagslivet och inför evigheten. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp genom den Helige Ande så allt blir... Läs mer

  • lördag 4 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Är vårt evangelium dolt, så är det dolt för dem som går förlorade (2 Kor 4:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Teologin bakom den kristna tron som den här stunden handlar om är mycket enkel. Den kan mycket enkelt uttryckas med 4 ord. JESUS DOG FÖR DIG. Innan jag går... Läs mer

  • söndag 5 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Ljus ska lysa fram ur mörkret (2 Kor 4:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Kristen vardagstro är enkel och det är det som den här stunden handlar om. Både vardagstron och tron på det eviga livet i Guds gemenskap grundar sig helt på Jesus Kristus och hans korsdöd för alla... Läs mer