5 mars 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Han (Gud) ställde inte människorna till svars
för deras överträdelser (2 Kor 5:19 – Bibel 2000).

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Ibland får jag en särskild tanke på min egen oduglighet eller ovärdighet inför Gud, och jag tänkte därför tala lite om det, för dig som kanske känner det på samma sätt. Men för att allt ska bli rätt ska jag börja med att be Gud om hans hjälp och vägledning genom den Helige Ande.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med mina funderingar på min oduglighet eller ovärdighet. Jag lägger ner allt vid ditt kors och ber dig om nåd, hjälp och vägledning så att allt blir rätt när jag nu ger mig ut på trons hav. Låt någon lyssnare också få del av din vägledning och dina välsignelser. Tack att du hör min enkla bön och svarar mig på den, så att jag får den insikt som jag behöver. Amen.”

Den här stunden är för dig som känner dig ovärdig - kanske oduglig. Det är inte jag som tycker att du är oduglig... inte Gud heller... men ibland kan det vara så att man kanske själv tycker det. Om det är så just för dig - då är det här programmet alltså riktat från mitt hjärta till ditt hjärta - därför att jag själv känner det så ibland. Men trots allt så försöker jag att gå hans ärenden som har tagit hand om mitt liv, eftersom jag inte klarar av den saken själv nämligen. Den som däremot klarar av det med glans heter JESUS. Han är Guds Son. Har Du hört talas om honom?

MUSIK

Jesus, det är han som bryr sig om sådana som jag. Han gav sitt liv för sådana som mig. Jesus är svaret på alla mina problem - därför att jag är en syndare, frälst av nåd. Är Jesus svaret på dina problem och bekymmer också, tror du?
Jag tror det och ska berätta lite mer för dig om denne förunderlige Jesus... han som är ”Guds väsens avbild” som det står i bibeln (Hebr.1:3)
Vad menas med det då? Jo, för det första att Jesus själv är Gud. Han är en del av den treenige Guden (som består av Gud-Fadern, Gud-Sonen och Gud-Den Helige Ande). Om Du tycker att det är svårt att fatta hur Gud kan vara en och samtidigt tre, så håller jag med om att det inte är alldeles enkelt att förstå. Nu behöver man ju inte tvunget förstå allt heller, för att tro - eller hur? Jag brukar för mig själv tänka på en triangel. Bilden är kanske inte så särskilt elegant, men den är enkel och lätt att förstå. Trots att en triangel har TRE hörn (spetsar, vinklar eller vad man vill kalla det), så är det ju ändå EN triangel - eller hur?
Jesus är alltså Guds Son. Dessutom menar jag att Jesus är god. Det står nämligen i min bibel att Gud är god, Han är ljus och Han är kärlek. Han är också barmhärtig, långmodig och stor i mildhet...och han älskar människorna, som han själv har skapat. När man talar om detta med avbilder, bilder och förebilder... så har det blivit viktigt, (för mig åtminstone), att ha en tydlig bild av Jesus. Om du har en TV-apparat hemma så förstår du kanske vad jag menar. Om bilden är suddig så ser man inte vad den föreställer. Är ljudet dessutom otydligt så förstår man kanske inte heller hur man ska tolka det budskap som bilden vill förmedla. På samma sätt är det med evangeliet - det glada budskapet om räddning för Dig och mig och alla människor.

MUSIK

Evangeliet är en Guds kraft till frälsning för alla som vill tro på Jesus. Men om Din bild av Jesus är otydlig så blir Din tro lätt också felaktig, felriktad och förvrängd, och det blir svårt att omfatta den när ditt hjärta söker sin ro och tröst i Gud och i Guds väsen och allt det goda som Gud står för i relation till oss människor.
Gud bryr sig om Dig och mig. Inte för att vi är duktiga, präktiga eller felfria utan därför att han vet att vi behöver hjälp för att vi ska klara oss och inte gå under.
Gud har nu en gång för alla ”konstruerat” människolivets förutsättningar på det sättet att vi allesammans föds, lever en kortare eller längre tid och sedan dör. Han har också lika säkert och detaljerat planerat hur vårt liv ska fortsätta efter det vi kallar ”döden”.
Säkert har Du också någon gång funderat över var Du kommer ifrån och vart Du är på väg...

Gud funderar aldrig över hur det ska gå för Dig. Han vet allting om hur det kommer att bli. Det är därför han ordnade det så att alla människor kan få all den hjälp de behöver för sin själs frälsning och ett evigt liv. Gud visste nämligen från början att alla människor behöver hjälp. Ingen klarar sig själv! Jovisst klarar Du dig själv, tycker Du kanske. Men den dag när ditt liv är slut...vad sätter Du då din tro till? Din rikedom är ingenting värd då! Din utbildning ger dig ingen hjälp! Var finns hjälpen???
JESUS ÄR SVARET PÅ DEN STORA LIVSFRÅGAN!  Han är vägen, sanningen och livet - för alla som vill tro på honom och hans erbjudande om räddning. Han vill ge Dig av sin frid. En frid och ro som övergår allt förstånd. Oavsett vilka omständigheter Du lever under, så kan och vill Jesus rädda dig och ge dig - alldeles gratis - ett evigt liv. Är det inte ett fantastiskt erbjudande? Vill Du ta emot det erbjudandet från Jesus själv, så säger han till Dig: ”Tvivla inte, bara tro!”

MUSIK

Det finns ingen magisk trollformel eller några särskilda ord som du måste säga eller något särskilt som du måste göra för att Din tro ska fungera på rätt sätt. JESUS har redan gjort allt som behöver göras för Dig. Nu är det bara Ditt eget hjärtas tro på Jesus som det handlar om - ingenting annat. I bibeln, boken som handlar om Jesus, står det att den som tror i sitt hjärta och bekänner med sin mun att Jesus är Herre - han ska bli räddad. Gud kräver ingenting annat av Dig! Jag kommer nu tillbaka till det jag tidigare talade om, nämligen den bild som du och jag har av Gud eller Guds Son, Jesus. Kanske har du, precis som jag hade förut, en bild av Jesus som den som dömer dig för det ena eller det andra som du har gjort tidigare i Ditt liv. Allt det som du kanske tänker på att du gjort orätt mot någon tidigare kan vi kalla synd. Men Jesus har redan förlåtit alla människor alla deras synder! Hur mycket oförlåten synd finns det då kvar - om allt är förlåtet? INGENTING! Nej, just det, det finns inga oförlåtna synder. Det står i min bibel att Gud tillräknar inte människorna deras synder! Har du hört något så underbart? Du är fri, för Din synd är förlåten! Vem har förlåtit den då? JO, TÄNK ATT DET HAR JESUS GJORT, NÄR HAN DOG FÖR DIG PÅ ETT KORS! Det enda Gud kräver är att Du tror på det! DÅ TRÄDER NÄMLIGEN FÖRLÅTELSEN I KRAFT FÖR DIN SKULL! GUD HATAR NÄMLIGEN SYNDEN - MEN HAN ÄLSKAR SYNDAREN!  GUD ÄLSKAR DIG!  Det är det kristna evangeliets kärna - Det glada budskapet till Dig. IDAG!

MUSIK

Jag sa förut att JESUS MÅSTE BLI HERRE I DITT LIV !  Varför är det så? Jo, det finns bara två herrar - två härskare, som har makt över oss människor. Den ena är Gud och den andra är en fallen ängel som bibeln kallar ”Djävulen”. Antingen tillhör Du Gud eller Djävulen. Det finns nämligen inga andra alternativ ! Jag tror att Gud hade tänkt från sin skapelses början, att det bara skulle finnas ett alternativ - nämligen han själv. Men i Edens lustgård satte Adam och Eva större tilltro till vad ormen-Djävulen sa, än till vad Gud hade sagt.  DÅ KOM SYNDEN IN I MÄNSKLIG-HETEN! Och alltsedan dess har vi allesammans haft samma problem med att välja vem vi vill tillhöra! Gud har nämligen skapat oss med en fri vilja.

Vill Du tillhöra Djävulen så behöver Du inte göra någonting mer än fortsätta ditt liv utan Jesus. Ditt val är nämligen redan gjort. Det gjordes av Adam och Eva en gång för alla. I och med deras val så har nämligen alla människor syndat, och saknar Guds härlighet i sina liv. Det står också i min bibel att syndens lön är döden, ett liv utan Gud, både här på jorden och i evigheten.

Vill Du tillhöra Gud så måste Du låta honom bli Herre i Ditt liv. Du måste då välja Jesus genom att tro på honom och låta honom bli herre - och härskare - i Ditt liv. Gud har då lovat ett evigt liv åt alla som vill tro på Hans Son Jesus Kristus.
Vårt liv här på jorden slutar på samma sätt för oss alla - med kroppens fysiska död. Skillnaden visar sig först efteråt. Den som har satt sin tilltro till Guds löfte får ett evigt liv i ett nytt väsen, ett andligt väsen. Den som inte under sin tid på jorden har velat tro på Jesus går förlorad. Bibeln talar nämligen om betydelsen av begreppet ”synd” som liktydigt med ”att förlora målet” eller ”gå förlorad”. Bibelns ord är här alldeles klart och tydligt. Det finns en himmel men det finns också dess motsats - ett helvete.

Alla människor har ett fritt val! VILKET ÄR DITT VAL?

MUSIK

Innan vi avslutar den här stunden vill jag bara säga att Du behöver inte alls vara eller känna dig usel eller oduglig för att vara älskad av Gud och bli räddad till en glad evighet i Guds himmel. Det Du däremot behöver göra är att:

TRO PÅ JESUS SOM DIN PERSONLIGE FRÄLSARE - FÖR DINA SYNDERS SKULL - OCH LÅTA HONOM BLI HERRE I DITT LIV.

Den kristna trons grundprincip är att Jesus, Guds Son, har dött för dig – i ditt ställe – för att du skulle kunna bli räddad från den andliga, eviga, döden. Det enda som krävs av dig är alltså att du tror på den levande Jesus Kristus, eftersom Gud har uppväckt honom från de döda, och personligen bekänner honom som herre i ditt eget liv. Det är bibelns kristallklara budskap som du själv kan läsa i Romarbrevet, kapitel 10 och verserna 9 och 10.

Dagens minnesord: ”Om jag än vandrar i dödsskuggans dal, fruktar jag intet ont, ty du är med mig. Din käpp och stav, de tröstar mig” (Ps 23:4 – SFB).

MUSIK

Veckans andakter, v 18

  • måndag 29 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud har nu i den sista tiden talat till oss genom sin Son" (Hebr 1:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Vår vardagstro på den ende sanne Guden får ibland sina törnar. Kanske genom vår egen otro eller våra egna tvivel, och ibland kanske genom vad andra människor säger eller... Läs mer

  • tisdag 30 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Är du den som skulle kommaÄ (Matt 11:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden har alltid en klart kristen och evangelisk grundton om Jesus Kristus. Det betyder också för mig en solid grund för min vardagstro och evighetslängtan. Men innan jag går vidare ska jag... Läs mer

  • onsdag 1 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Liksom blixten går ut från öster och syns ända borta i väster, så skall Människosonens ankomst vara (Matt 24:27 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om en enkel kristen vardagstro, för oss som är ovärdiga men ändå får vara Guds barn därför att Jesus,... Läs mer

  • torsdag 2 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Om ni har tro, bara som ett senapskornÄ (Matt 17:20 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om enkel kristen vardagstro och ett evighetshopp genom Jesus Kristus som vår räddare och Frälsare. Jag sitter och tänker på oss som har en enkel barnatro i vårt... Läs mer

  • fredag 3 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    När detta börjar ske, så räta på erÄ (Luk 21:28 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en enkel och rofylld stund som handlar om kristen tro i vardagslivet och inför evigheten. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp genom den Helige Ande så allt blir... Läs mer

  • lördag 4 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Är vårt evangelium dolt, så är det dolt för dem som går förlorade (2 Kor 4:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Teologin bakom den kristna tron som den här stunden handlar om är mycket enkel. Den kan mycket enkelt uttryckas med 4 ord. JESUS DOG FÖR DIG. Innan jag går... Läs mer

  • söndag 5 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Ljus ska lysa fram ur mörkret (2 Kor 4:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Kristen vardagstro är enkel och det är det som den här stunden handlar om. Både vardagstron och tron på det eviga livet i Guds gemenskap grundar sig helt på Jesus Kristus och hans korsdöd för alla... Läs mer