15 april 2024

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

”Rättfärdighet kommer att tillräknas oss
som tror på Honom” – Jesus (Rom 4:24)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet. När jag bad, läste min bibel och funderade på den kristna trons verkliga innehåll, så kom jag att tänka på Abraham, trons fader. Men innan jag går vidare ska jag be om vägledning och hjälp så att allt blir rätt tänkt och sagt.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med mitt hjärtas bön om vägledning i ditt ord och hjälp att på rätt sätt framföra det budskap som du vill ha förmedlat till någon lyssna-re som just nu också tänker på den kristna trons verkliga innehåll. Amen.”

Jag blev fascinerad av vad aposteln Paulus skriver i sitt brev till romarna, i det 4:e kapitlet, där han talar om Abraham, trons fader, som fick löftet av Gud om sonen Isak och dennes avkomlingar, alltså Israels folk.
Paulus förklarar att Abraham blev rättfärdig genom sin tro på Gud och inte genom Mose lag eller de laggärningar som judarna traditionellt förlitade sig på.
Han förklarar också sambandet mellan tro och nåd och säger att ”därför måste det bero på tro, för att det skulle vara av nåd, så att löftet kunde bli beståndande för alla Abrahams avkomlingar, inte bara för dem som hörde till lagens folk, utan också för alla som enbart har Abrahams tro” (Rom 4:16 – 1917).

MUSIK

Ju mer jag läser och börjar förstå något av vad Guds nåd verkligen innebär, ju djupare blir min beundran för Guds gränslösa och storsinta inställning till oss människor som han har skapat. Att Guds rättfärdighet tillräknades Abraham av nåd genom tron, gäller ju inte bara honom, skriver Paulus, utan den tillräknas också alla oss andra som tror på Gud, han som från de döda uppväckte Jesus, vår Herre.
I det 5:e kapitlet skriver Paulus vidare till romarna att när vi nu har blivit gjorda rättfärdiga av tro, så har vi frid med Gud, genom vår Herre, Jesus Kristus. Han har gett oss tillträde till den nåd som vi nu lever i och vi är stolta över hoppet att få del av Guds härlighet.
Och allt detta beror på att Gud bevisade sin kärlek till oss alla däri att Kristus dog för oss, medan vi ännu var syndare.

Alla har vi alltså, medan vi fortfarande var Guds ovänner, blivit försonade med Gud och blivit gjorda rättfärdiga genom hans Sons död... vi ska därför också genom honom bli frälsta undan vredesdomen.
Detta ser vi av den 10:e versen som lyder så här: Ty om vi var Guds fiender och blev försonade med honom genom hans Sons död, då ska vi, när vi nu är försonade, så mycket säkrare bli räddade genom hans Sons liv.
Ibland har Du kanske liksom jag undrat över om Gud i förväg visste om att människorna som han hade skapat med en fri vilja, skulle falla i synd. Jag tror faktiskt att Gud visste om allt det där, men -och det är egentligen det mest fantastiska med alltsammans- det var det pris Han hade bestämt sig för att betala.

MUSIK

Människorna i Edens lustgård kunde ju använda sin fria vilja på 2 sätt. Antingen genom att nonchalera Gud och ta avstånd från Honom och därigenom trassla in sig i synd och skuld, eller tro på Gud, bli försonad och frälst av nåd. Som jag har sagt tidigare måste det vara av nåd och inte förtjänst för att det skulle bero på tro. Det är ju just när det gäller Abraham som sambandet mellan tro och nåd åskådliggöres och blir tydligt och klart.

Slutsatsen av allt det jag sagt hittills är alltså att
en människa aldrig på något sätt kan förtjäna sin frälsning, utan den ges henne alltid av nåd genom hennes personliga tro på Jesus.
Att bara följa Mose lag kunde inte då, och kan inte heller idag frälsa någon, varken Abraham eller någon annan därför att människan var försvagad på grund av synden. Men tron på Gud genom Jesus Kristus leder till försoning, rättfärdiggörelse och frälsning. DET ÄR GUDS VÄG FÖR DIG OCH MIG OCH FÖR ALLA MÄNNISKOR!

Man ska komma ihåg att synden fanns i världen innan lagen fanns. Men synd räknas inte där det inte finns någon lag. Den som inte haft någon lag att rätta sig efter kommer att dömas på yttersta dagen efter sitt samvetes lag (Rom 2:11-16). Ska jag läsa det för dig?
Ja, jag tror att jag ska göra det. Vill du läsa tillsammans med mig kan du göra det om du slår upp i din bibel Paulus brev till romarna, och det 2:a kapitlet.

MUSIK

Jag läser alltså Rom 2. Vi börjar med vers 11 och läser till och med vers 16. Där står det så här:

”Ty hos Gud finns inget anseende till personen. Alla de som utan lag har syndat ska också utan lag förgås, och alla de som med lag har syndat ska genom lag bli dömda. Ty icke lagens hörare är rättfärdiga inför Gud, men lagens görare ska förklaras rättfärdiga. Därför när då hedningarna som inte har lag, av naturen gör vad lagen innehåller, så är hedningarna utan att ha lag, sig själva en lag, när de ju på det sättet visar, att lagens verk är skrivna i deras hjärtan. Därom utgör också deras egna samveten ett vittnesbörd, så också i den inbördes umgängelsen, deras tankar, när de anklagar eller försvarar dem. Ja, så ska det befinnas vara på den dag, då Gud, enligt det evangelium jag förkunnar, genom Kristus Jesus dömer över vad som är fördolt hos människorna” (Rom 2:11-16 – 1917).
Hedningarna som det står om i den här texten det är alltså -ur judarnas synvinkel- du och jag, och alla andra icke-judar förstås. Och lagen är naturligtvis Mose lag, som vi hedningar inte har, men vi har då enligt det bibelställe jag läste, i stället en samvetets lag skriven i våra hjärtan och våra egna tankar som kommer att anklaga oss eller försvara oss på den yttersta dagen.

Det var ju så att Jesus var sänd av Gud som judarnas Frälsare och Messias, men judarna stötte bort evangeliets budskap ifrån sig och ville inte tro på Jesus som Messias, varför alltså Paulus blev fri att gå med Guds evangelium till oss hedningar.

MUSIK

Visserligen förekom det också att Jesus hjälpte hedningar, men det var enligt skriften egentligen inte Jesu uppgift. Jag tänker då t.ex. på den samaritiska kvinnan vid Jakobs brunn i staden Sykar i Samarien... eller den kananéiska kvinnan vars dotter plågades av en ond ande... Till henne sa Jesus själv: ”Jag är inte utsänd till andra än till de förlorade fåren av Israels hus.”
När Jesus sände ut sina tolv lärjungar sa han till dem: ”Ställ inte er färd till hedningar-na och gå inte in i någon samaritisk stad, utan gå hellre till de förlorade fåren av Israels hus.”
 
Men Jesus vittnade om sig själv och om Johannes Döparen och bestraffade folkets otro med orden: ”Vad ska jag likna detta släkte vid?” Man säger om Johannes att han varken äter eller dricker... och att han är besatt av en ond ande. Medan man om Människosonen som både äter och dricker säger: ”Se, vilken frossare och vindrinka-re han är, en publikaners och syndares vän.” (Matt 11:18-19).

Men alla judar stötte inte bort evangeliet ifrån sig. Det var främst fariséerna och de skriftlärde som kände sin ställning hotad av Jesus. Till och med de rådsherrar som trodde på Jesus var rädda för fariséerna och ville inte bekänna sin tro, för att de inte skulle bli utestängda från synagogan. Många av de judar som exempelvis hade varit med Jesus när han kallade Lasarus ut ur graven och uppväckte honom från de döda trodde ju på honom och gav honom sitt vittnesbörd.

MUSIK

GUDS NÅD ÄR VAR MORGON NY!
Det är bibelns underbara budskap till oss alla. Och där synden och skulden är stor där är nåden ändå större.

Vad säger skriften om Guds oerhörda nåd och frälsning? Jo, den säger att om dina synder är blodröda så kan de bli snövita och om de är röda som scharlakan så kan de bli vita som vit ull. (Jes 1:18). Vi kommer aldrig att kunna fatta längden, bredden eller djupet av Guds nåd, ty så hög som himmelen är över jorden så väldig är Hans nåd över dem som frukta honom står det. Så långt som öster är från väster, låter han våra överträdelser vara från oss. Såsom en far förbarmar sig över barnen, så förbarmar sig Herren över dem som fruktar honom. Ty han vet vad för ett verk vi är, han tänker på att vi är stoft. En människas dagar är som gräset, hon blomstrar såsom ett blomster på marken. När vinden går däröver, då är det icke mer, och dess plats vet icke mer därav.

Men Herrens nåd varar från evighet till evighet över dem som frukta honom och hans rättfärdighet intill barnbarn, när man håller hans förbund och tänker på hans befallningar och gör efter dem.” (Ps 103:17-18 – 1917).

Dagens minnesord: Att rättfärdighet tillräknades Abraham av nåd -genom tron- gäller
ju inte bara honom utan den tillräknas också ALLA oss andra som tror på Gud, han som från de döda uppväckte Jesus, vår Herre (Rom 4:13-16 – 1917).

MUSIK

Veckans andakter, v 18

  • måndag 29 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud har nu i den sista tiden talat till oss genom sin Son" (Hebr 1:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Vår vardagstro på den ende sanne Guden får ibland sina törnar. Kanske genom vår egen otro eller våra egna tvivel, och ibland kanske genom vad andra människor säger eller... Läs mer

  • tisdag 30 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Är du den som skulle kommaÄ (Matt 11:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden har alltid en klart kristen och evangelisk grundton om Jesus Kristus. Det betyder också för mig en solid grund för min vardagstro och evighetslängtan. Men innan jag går vidare ska jag... Läs mer

  • onsdag 1 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Liksom blixten går ut från öster och syns ända borta i väster, så skall Människosonens ankomst vara (Matt 24:27 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om en enkel kristen vardagstro, för oss som är ovärdiga men ändå får vara Guds barn därför att Jesus,... Läs mer

  • torsdag 2 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Om ni har tro, bara som ett senapskornÄ (Matt 17:20 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om enkel kristen vardagstro och ett evighetshopp genom Jesus Kristus som vår räddare och Frälsare. Jag sitter och tänker på oss som har en enkel barnatro i vårt... Läs mer

  • fredag 3 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    När detta börjar ske, så räta på erÄ (Luk 21:28 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en enkel och rofylld stund som handlar om kristen tro i vardagslivet och inför evigheten. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp genom den Helige Ande så allt blir... Läs mer

  • lördag 4 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Är vårt evangelium dolt, så är det dolt för dem som går förlorade (2 Kor 4:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Teologin bakom den kristna tron som den här stunden handlar om är mycket enkel. Den kan mycket enkelt uttryckas med 4 ord. JESUS DOG FÖR DIG. Innan jag går... Läs mer

  • söndag 5 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Ljus ska lysa fram ur mörkret (2 Kor 4:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Kristen vardagstro är enkel och det är det som den här stunden handlar om. Både vardagstron och tron på det eviga livet i Guds gemenskap grundar sig helt på Jesus Kristus och hans korsdöd för alla... Läs mer