28 februari 2017

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

1 Petr 2:16

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. När aposteln Petrus i sitt första brev, i det 2:a kapitlets 16:e vers skriver om den troendes frihet från syndens fången-skap -genom sanningen i Jesus Kristus- så betyder det på samma gång att han är Jesu Kristi slav, med en tjänares ställning och ansvar - efter det ljus som Gud ger var och en i sitt ord och genom den Helige Ande. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så allt blir rätt.

”Gode Gud! Du som är himmelens och jordens Herre och har skapat allt med ditt blotta ord. Jag prisar och tackar dig för att du bryr dig om oss små människor och ger oss det förstånd och den vishet som du vet att vi behöver för att på rätt sätt förstå och ta till oss ditt ord. Hjälp oss, Herre, att rätt förvalta de möjligheter du ger oss. Amen.”

Alla människor är kallade till frihet från synden, men alla tar inte emot den frihet som de erbjuds genom tron på Jesus, utan föredrar att stanna kvar i syndens träsk.

Aposteln Paulus skriver i sitt brev till de troende i Galatien: ”Ni är kallade till frihet, bröder. Använd bara inte friheten så att den onda naturen får något tillfälle, utan tjäna varandra i kärlek. Ty hela lagen är uppfylld i detta enda budord: Du skall älska din nästa som dig själv” (Gal 5:13-14 – SFB).

MUSIK

”Mina älskade” skriver Petrus, ”jag uppmanar er som främlingar och gäster att hålla er borta från de köttsliga begären som för krig mot själen” (1 Petr 2:11 – SFB).

Det är pinsamt när man tvingas konstatera att den gamla syndanaturen finns kvar i ens innersta och där för krig mot själen och trons övertygelse. Jag har funderat över det men inte kommit fram till någon annan förklaring än att så länge vi är kvar i den här lekamliga kroppen, så kommer vi också att vara påverkade av den syndanatur som vi ärvt efter Adam och Eva. Att vår ande har blivit pånyttfödd genom Guds nåd och tron på Jesus vår frälsare, är en obestridlig sanning. Den som tror har ju fått sin döda ande uppväckt av Gud och är alltså en ny andlig skapelse, men köttet, kroppen, som själen bor i, är fortfarande densamma och vi får i Guds vapenrustning kämpa varje ögonblick för att inte bli besegrade, både av våra egna köttsliga begär och av alla onda makter som kommer att föra sitt krig mot oss - intill slutet av vår levnad.

Jag vet inte hur du upplever det som lyssnar just nu, men vi människor är ju alla ori-ginal och skapade olika. Därför kan det vara så att någonting som tynger dig och vill hindra dig från att blomma ut i din tro, till välsignelse för dina medmänniskor, kanske inte alls påverkar mig eller hindrar mig på samma sätt. Men att vi som tror på Jesus, Guds Son, allesamman är utsatta för den ondes alla brinnande pilar är tyvärr sant.

Paulus skriver därför i sitt brev till efesierna: ”Tag dessutom TRONS SKÖLD. Med den kan ni släcka den ondes ALLA brinnande pilar” (Ef 6:16 – SFB).

MUSIK

Det är tråkigt att behöva påminna varandra om den här ständiga kampen mellan det onda och det goda, men den är tyvärr inte desto mindre både sann och verklig. Paulus förklarar så här: ”Ty vi strider inte mot kött och blod utan mot furstar och väldigheter och världshärskare här i mörkret, mot ondskans andemakter i himlarna” (Ef 6:12 – SFB).

För den som inte är andligt orienterad kan det här med ’ondskans andemakter’ verka främmande eller helt overkligt. Många människor saknar på grund av sin okunnighet och bristande insikt, därför förståelse för den andliga verkligheten, och tycker bara att det är ’en kul grej’ med alla dessa monster, demoner, häxor och liknande som har börjat få en större och större plats i vårt samhälle, ofta med affärsmässiga förtecken. De förstår inte heller varken att det faktiskt existerar onda makter eller att de driver sitt spel och utövar sitt andliga inflytande på de människors sinnen som lämnar ut sig. Eftersom kristendomsfientligheten och gudlösheten i vårt land fått en sådan omfatt-ning, ibland under förespegling av att man vill vara tolerant och öppna upp för allmän religionsfrihet, så inser man i sin okunnighet inte heller kristendomens absoluta sär-ställning, utan jämför friskt med vilka andra religioner som helst som gör anspråk på att få plats i vårt sekulariserade samhälle.

Hur detta har kunnat ske är obegripligt, men djävulens bästa knep och lögn för att lura människor är att få så många som möjligt att tro att han bara existerar i deras fantasi och inte i verkligheten. Då behöver man ju inte bry sig om att ta honom på allvar – eller hur? Och tar man honom inte på allvar så ser man ju inte heller till att ha någon beredskap MOT honom och hans agerande.

Den enda tröst vi har är att vår Gud och hans Son, Jesus Kristus, som på sitt kors har besegrat djävulen och allt det onda en gång för alla, också håller allt i sin hand och att ingenting i hela hans skapelse undgår Honom. Varken det som för oss är synligt eller det som är osynligt för oss - i människornas innersta.

MUSIK

Om du inte vill tro på det jag säger om onda andemakter, så behöver du ju inte göra det. Men kan du då förklara all denna ondska och detta våld som hela tiden ökar på alla områden? Och ju längre du förnekar ondskans existens ju större utbredning får den. Om inte ondskan och synden hade varit en verklighet, varför skulle då Jesus behövt födas in i vår värld och lida och dö på ett kors för att eliminera dem? Jo, Gud visste mycket väl att människan är född ond med onda tankar (1 Mos 8:21) och där-för måste hon frälsas om hon ska kunna räddas undan den eviga döden till det eviga livet – som är Guds mål med alla människor (Joh 3:16).

Genom fasta och bön till himmelens Gud kan han avväpna alla de onda makterna. Det är därför Paulus, i samband med den andliga vapenrustningen, skriver: ”Gör detta under ständig åkallan och bön och bed ALLTID i Anden. Vaka därför och håll ut i bön för alla de heliga” (Ef 6:18 – SFB).

En dag vid den slutliga domen skall Jesus, den enväldige och i allt rättvise domaren, ställa djävulen och hela hans anhang till svars för allt ont som de har gjort mot de miljarder människor som de har lurat att INTE TRO PÅ JESUS, och döma dem till evig pina i eldsjön som brinner natt och dag i evigheternas evigheter. (Upp 20:10-15).

MUSIK

Om du tillhör dem som ibland undrar om den kristna tron verkligen är till för intelligen-ta och oberoende människor eller bara för trångsynta icke-frigjorda typer utan eget ansvar för sitt liv, så rekommenderar jag dig att läsa Bibeln, som är världens mest spridda och lästa bok. Den handlar om den kristna tron och det eviga livet. Det mest lättillgängliga budskapet om Jesus Kristus, Guds Son, skriver evangelisten Markus.

Men om du börjar läsa i Gamla Testamentet, så kan du läsa om Jesus där också.

Till djävulen, den gamle ormen som förledde Adam och Eva i Edens lustgård sa Gud: ”Jag skall sätta fiendskap mellan dig och kvinnan och mellan din avkomma och hennes avkomma. Han skall krossa ditt huvud och du skall hugga honom i hälen”

(1 Mos 3:15). Det var alltså kvinnans (Evas) avkomma och inte mannens (Adams) eftersom Jesus inte skulle födas av någon mans vilja utan genom Den Helige Ande tusentals år senare (Luk 1:35).

Talet om syndafallets följder (i 1:a Mosebokens 3:e kapitel) följs upp i budskapet om korset som en dårskap, i Nya Testamentet. Så här förklarar bibeltexten Guds syn på den frälsning som han själv har planerat för hela mänskligheten, eftersom hans vilja är att alla människor ska bli frälsta:

”Ty detta budskap om korset är en dårskap för dem som blir förtappade, men för oss som blir frälsta är det en Guds kraft. Det står ju skrivet (Jes 29:14): ”Jag skall göra de visas visdom om intet, och de förståndigas förstånd skall jag slå ner. Var är de visa? Var är de skriftlärda? Var är den här världens ordvrängare? Har inte Gud gjort den här världens visdom till dårskap? Jo, eftersom världen i sin visdom inte lärde känna Gud i hans vishet, beslöt Gud att genom den dårskap som vi predikar frälsa dem som tror. Ty judarna begär tecken och grekerna söker visdom. Men vi predikar Kristus som korsfäst, för judarna en stötesten och för hedningarna en dårskap. Men för de kallade, både judar och greker, predikar vi Kristus som Guds kraft och Guds vishet. Ty Guds dårskap är visare än människor, och Guds svaghet är starkare än människor” (1 Kor 1:18-25 – SFB).

MUSIK

Den kristna teologin är mycket enkel och består av 4 ord: JESUS DOG FÖR DIG.

Gud lät sin Son födas in i vår värld i mänsklig gestalt – utan någon del av allas vår arvssynd i sig – eftersom han blev avlad av den Helige Ande. Han levde här, gjorde gott och hjälpte alla, men av avundsjuka bland hans folk, blev hans liv förkortat när han korsfästes utanför Jerusalem, på Golgata kulle. Trots att han inte hade gjort något ont mot någon, dömde alltså den romerske landshövdingen Pontius Pilatus honom till döden.

”Syndens lön är döden” står det (Rom 6:23) men Jesus hade inte syndat på någon enda punkt och därför kunde döden inte ta hans liv och dödsriket inte heller behålla honom i sitt våld. Jesus blev gjord till synd – och dog för den – men det var inte för sin egen synd, utan för din och min. (2 Kor 5:21). Och ingen tog hans liv ifrån honom utan han gav det frivilligt (Joh 10:18) – som en full lösen för din och min skuld.

Ty Gud är en, och en är medlare mellan Gud och människor, en människa, Kristus Jesus, som gav sig själv till lösen i allas ställe” (1 Tim 2:5-6 – SFB). Tro på Honom, Jesus, som har dött i ditt ställe, så blir allt förlåtet och du får evigt liv. Amen.

MUSIK

Veckans andakter, v 18

  • måndag 29 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud har nu i den sista tiden talat till oss genom sin Son" (Hebr 1:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Vår vardagstro på den ende sanne Guden får ibland sina törnar. Kanske genom vår egen otro eller våra egna tvivel, och ibland kanske genom vad andra människor säger eller... Läs mer

  • tisdag 30 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Är du den som skulle kommaÄ (Matt 11:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden har alltid en klart kristen och evangelisk grundton om Jesus Kristus. Det betyder också för mig en solid grund för min vardagstro och evighetslängtan. Men innan jag går vidare ska jag... Läs mer

  • onsdag 1 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Liksom blixten går ut från öster och syns ända borta i väster, så skall Människosonens ankomst vara (Matt 24:27 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om en enkel kristen vardagstro, för oss som är ovärdiga men ändå får vara Guds barn därför att Jesus,... Läs mer

  • torsdag 2 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Om ni har tro, bara som ett senapskornÄ (Matt 17:20 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om enkel kristen vardagstro och ett evighetshopp genom Jesus Kristus som vår räddare och Frälsare. Jag sitter och tänker på oss som har en enkel barnatro i vårt... Läs mer

  • fredag 3 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    När detta börjar ske, så räta på erÄ (Luk 21:28 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en enkel och rofylld stund som handlar om kristen tro i vardagslivet och inför evigheten. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp genom den Helige Ande så allt blir... Läs mer

  • lördag 4 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Är vårt evangelium dolt, så är det dolt för dem som går förlorade (2 Kor 4:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Teologin bakom den kristna tron som den här stunden handlar om är mycket enkel. Den kan mycket enkelt uttryckas med 4 ord. JESUS DOG FÖR DIG. Innan jag går... Läs mer

  • söndag 5 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Ljus ska lysa fram ur mörkret (2 Kor 4:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Kristen vardagstro är enkel och det är det som den här stunden handlar om. Både vardagstron och tron på det eviga livet i Guds gemenskap grundar sig helt på Jesus Kristus och hans korsdöd för alla... Läs mer