3 maj 2018

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Om ni har tro, bara som ett senapskorn… (Matt 17:20 – SFB)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om enkel kristen vardagstro och ett evighetshopp genom Jesus Kristus som vår räddare och Frälsare. Jag sitter och tänker på oss som har en enkel barnatro i vårt hjärta. En tro där Gud är god, Jesus är barnens vän och Guds Ande påminner oss om hur änglarna står inför Guds tron beredda att handla ögonblickligen på Guds uppdrag. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så allt blir rätt.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med en bön om din vägledning och hjälp, så att jag på rätt sätt kan förmedla det budskap om frälsning och evigt liv genom tron på din Son, Jesus Kristus, som du har sänt till alla människors räddning. Amen.”

Kanske var ditt liv en gång sådär enkelt och självklart, med en barnatro utan några krångliga förklaringar om hur det ena eller andra skulle tolkas så att det passade in i vårt mänskliga tänkande. Men så kom det en dag när du började ifrågasätta allt det där enkla och rättframma. Du började kanske dela upp Gudsbegreppet och kritiskt analysera det som du trodde att du hade kommit till insikt om.
Det du kanske aldrig tänkte på, är att en människas förstånd är så oerhört begränsat och att hon aldrig vet vad hon inte vet. Men ett vet i alla fall jag, och det är att Gud är densamme i går, idag och i evighet. Evangeliet, det glada budskapet om förlåtelse från all synd och orenhet, är Guds Kraft och gäller för alla människor. Gudsordet är som ett frö i ditt hjärta, när du tar emot det. Det skapar i dig en längtan efter renhet och mening i livet och hjälper dig när du känner dig ensam på din livsväg. Men utan Guds Kraft går det inte alls, för i oss själva kan vi inte stå emot synden.

MUSIK

Många tror att vi kristna försöker fly från verkligheten, men det är inte sant. Det handlar i stället om att ha en Hjälpare mitt i den hårda och kalla verkligheten, där du och jag så ofta står ensamma med våra frågor. Öppna ditt hjärta i tro min vän och läs din bibel! Utan Guds kraft blir det inget resultat av det ord som likt ett frö sås ut i ditt hjärtas andliga åker. Men när du tar emot det i tro så följer Guds kraft med ordet in i din själ. Och resultat har du rätt att förvänta dig (Matt 17:20).
Hur skulle det vara om en lantbrukare t ex satte potatis men inte förväntade sig att han skulle få en skörd som var större än den mängd han satte? Då skulle du tycka att det var ju en konstig figur, eller hur?
Självklart måste vi förvänta oss att Guds egen lag om sådd och skörd ska visa sig vara sann. Den sanningen i Guds lag betyder 2 saker. Dels att det du sår det får du också skörda. Alltså om du sätter potatis så kan du inte skörda blomkål, och dels betyder det att om du sätter en viss mängd så förväntar du dig att det ska komma upp MER än du satte – eller hur? Annars är det ju ingen mening alls med att så och sätta på jorden, eller hur? Men kan du och jag göra någonting själva åt saken, mer än sköta om våra plantor så gott vi kan? Nej, vi är helt beroende av Honom, Gud själv, som har skapat alla lagar och förutsättningar för hur Hans skapelse ska fungera.

MUSIK

Visst vet vi att den potatis vi sätter, när jorden är lagom varm av solens strålar, efterhand får groddar och sedan blir till ett antal nya potatisar. Men HUR det går till det vet vi väldigt lite om. Men Han som skapat allting Han vet! Och likaväl som Han har skapat de fysiska lagarna om sådd och skörd för att vi människor ska ha någonting att äta, så har Han skapat de andliga lagarna för att vi genom tron ska få ro i våra hjärtan. Så är det. Inte alls enkelt - men Gud vet HUR!

Jag sa i början att den här stunden handlar om en enkel kristen vardagstro på Jesus Kristus och ett evighetshopp som grundar sig helt och hållet på vad Han gjorde för dig och mig när Han gav sitt liv för oss. Bibeln säger att ”detta är evigt liv att de känner dig, den ende sanne Guden, och den du har sänt, Jesus Kristus” (Joh 17:3). När Jesus talar om Människosonens dom över folken och hur Han ska skilja de goda och de onda från varandra på domens dag, så säger Han:
”Vadhelst ni icke har gjort mot en av dessa mina minsta, det har ni inte heller gjort mot mig. Och dessa ska då gå bort till evigt straff, men de rättfärdiga till evigt liv” (Matt 25:45-46 – 1917).
Jag ber dig lägga märke till att ordet ”evig” i evigt liv är detsamma som ”evig” i evigt straff. Såvitt jag förstår är ‘evig’ något som handlar om obegränsad eller gränslös tid. Låter det skoningslöst och hårt? Ja, det kan man kanske tycka. Men straffet består ju i att inte få vara tillsammans med Gud i Hans himmel. Och den som inte vill ha gemenskap med Gud slipper ju. Allting bygger på människans fria vilja. Alltså om du valt att inte tro på Jesus, Guds Son, så är det ju din ensak, men då är det kanske också din ensak att få tillbringa din evighet hos den som du valt att vara hos.

MUSIK

Du kanske undrar varför jag bryr mig om att försöka berätta för dig vad bibeln lär om vilka olika följder ditt val kan få… om himmel eller helvete.
Så här står det. Jag läser innantill: ”...om någon icke fanns skriven i Livets bok, så blev han kastad i den brinnande sjön” (Upp 20:15). Varför bryr jag mig? Jo, jag gör det för Gud har gett mig det uppdraget. Han vill att alla människor ska bli frälsta – räddade - och komma till insikt om sanningen. Han vill inte att någon enda människa ska gå förlorad, utan att alla ska bli räddade och få ett evigt liv. Det var därför Jesus kom hit till jorden en gång för att tända en eld av tro på Honom i ditt hjärta.
För att rädda det som var förlorat (Mark 8:36), förblindat (2 Kor 4:3-4) och utan hopp på grund av sin ohörsamhet (Ef 2:2, 12).

Det är ju rätt så konstigt, eller hur? Alltså att vi människor har så svårt att besluta oss för saker och ting som ska ske i framtiden. Vi ska besluta om pensioner, om valutor och om allt möjligt annat som berör vårt framtida väl och ve. Men om det absolut viktigaste, det vill säga vad som händer med vår själ efter döden, det vill vi inte veta eller tänka på. Och jag kan inte heller övertyga dig med några fantastiska visdomsord om du INTE VILL lyssna.
Men Guds Ande kan övertyga! Jesus säger att när Han kommer, den Helige Ande, människornas Hjälpare, som är Sanningens Ande, så ska Han överbevisa världen om synd (därför att ni tror inte på mig) om rättfärdighet (jag går till Fadern) och dom (denna världens furste är nu dömd).

MUSIK

När Jesus talade om hur du kan ta emot Gudsordet från bibelns blad, och vilka olika resultat det kan ge, så jämförde han med en såningsman som gick ut för att så.
Så här står det: ”Lyssna! En lantbrukare bestämde sig för att så. När han sådde föll några av sädeskornen vid vägkanten, och fåglarna kom och åt upp dem. Några korn föll där marken var stenig och där det fanns alltför lite jord. Säden växte snabbt upp, men vissnade snart i den heta solen och dog. Rötterna fick nämligen inte någon näring i den grunda jorden. Andra korn föll bland törnbuskarna som kvävde och hindrade säden från att växa upp och ge fullmogna ax. Men några korn föll i god jord och gav igen trettio gånger så mycket som såtts, och en del sextio eller hundra gånger så mycket. Hör noga på vad jag säger er! (Mark 4:3-9 – Levande Bibeln).
Jag går tillbaka och förklarar med Jesu egna ord vad Hans liknelse, om lantbrukaren och hans utsäde, betydde.
Så här förklarar Jesus själv: ”Den som ger Guds Ord vidare är som lantbrukaren som sådde sin säd. Med den hårda vägkanten där några sädeskorn föll, menas de hårdhjärtade människor som hör Guds Ord, men där djävulen genast kommer och försöker få dem att glömma det. Den steniga marken är exempel på människor som lätt blir entusiastiska och genast tar emot Guds Ord. Men de tillåter inte Ordet att tränga in i sina liv. När de för sin tros skull möter problem och svårigheter eller blir förföljda ger de upp. Marken, som är täckt med törnbuskar, är lik människor som lyssnar till Guds budskap och tar emot det, men som genast låter vardagliga bekymmer, nöjen och begär efter allt förkväva det, så att det inte bär någon frukt. Men den goda jorden, den finns hos sådana människor som lyssnar till Guds Ord och tar det till sig så att det bär frukt i deras liv, 30, 60 och till och med 100 gånger mer än vad som såddes i deras hjärtan” (Mark 4:14-20 – LB).

MUSIK

Frågan är nu vilken grupp vi tillhör? Kanske är det dags att Du frågar Dig själv:
Tillhör jag grupp 1? - Är jag som den hårda vägkanten, med ett hårt hjärta där djävulen får mig att glömma allt jag hört så fort som möjligt?
Eller tillhör du kanske nästa grupp? - Som blir entusiastisk och genast tar emot Guds Ord - men inte låter det tränga in i ditt liv?
Så har vi den 3:dje gruppen som Jesus talar om? Kanske hör du till den - som lyssnar och tar emot Guds Ord men låter dina vardagsbekymmer, nöjen och begär efter allt annat, förkväva det som du har hört?
Till sist har vi de som lyssnar till Guds Ord och tar det till sig så att det bär frukt. Är det ditt liv Jesus talar om då? Då är du välsignad. Lyssna till ditt eget samvetes röst!
Jag tror att Gud gärna vill höra ditt sanna och uppriktiga svar.
Hur kan det komma sig att Guds Ord från bibelns blad är så viktigt att ta till sig?
Den Levande Bibeln, förklarar det så här: ”Guds Ord är fullt av liv och kraft. Det är vassare än ett skarpslipat svärd och skär snabbt och djupt in i varje vrå av vårt innersta. Det avslöjar vad som är Guds tankar i oss och vad som är våra egna dolda motiv. Det ger oss en sann bild av vårt innersta. Gud känner var och en av oss, var vi än är. Allt i våra liv ligger vidöppet för Honom…” (Hebr 4:12 – LB).
 
Dagens minnesord: Inför Honom måste vi en gång stå till svars för vad vi har gjort” (Hebr 4:13 – LB)

MUSIK

Veckans andakter, v 18

  • måndag 29 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud har nu i den sista tiden talat till oss genom sin Son" (Hebr 1:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Vår vardagstro på den ende sanne Guden får ibland sina törnar. Kanske genom vår egen otro eller våra egna tvivel, och ibland kanske genom vad andra människor säger eller... Läs mer

  • tisdag 30 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Är du den som skulle kommaÄ (Matt 11:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden har alltid en klart kristen och evangelisk grundton om Jesus Kristus. Det betyder också för mig en solid grund för min vardagstro och evighetslängtan. Men innan jag går vidare ska jag... Läs mer

  • onsdag 1 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Liksom blixten går ut från öster och syns ända borta i väster, så skall Människosonens ankomst vara (Matt 24:27 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om en enkel kristen vardagstro, för oss som är ovärdiga men ändå får vara Guds barn därför att Jesus,... Läs mer

  • torsdag 2 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Om ni har tro, bara som ett senapskornÄ (Matt 17:20 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om enkel kristen vardagstro och ett evighetshopp genom Jesus Kristus som vår räddare och Frälsare. Jag sitter och tänker på oss som har en enkel barnatro i vårt... Läs mer

  • fredag 3 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    När detta börjar ske, så räta på erÄ (Luk 21:28 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en enkel och rofylld stund som handlar om kristen tro i vardagslivet och inför evigheten. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp genom den Helige Ande så allt blir... Läs mer

  • lördag 4 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Är vårt evangelium dolt, så är det dolt för dem som går förlorade (2 Kor 4:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Teologin bakom den kristna tron som den här stunden handlar om är mycket enkel. Den kan mycket enkelt uttryckas med 4 ord. JESUS DOG FÖR DIG. Innan jag går... Läs mer

  • söndag 5 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Ljus ska lysa fram ur mörkret (2 Kor 4:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Kristen vardagstro är enkel och det är det som den här stunden handlar om. Både vardagstron och tron på det eviga livet i Guds gemenskap grundar sig helt på Jesus Kristus och hans korsdöd för alla... Läs mer