30 april 2018

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Gud har nu i den sista tiden talat till oss genom sin Son” (Hebr 1:2 – SFB)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Vår vardagstro på den ende sanne Guden får ibland sina törnar. Kanske genom vår egen otro eller våra egna tvivel, och ibland kanske genom vad andra människor säger eller gör. Ändå kommer hjärtats tro oftast på rätt köl igen om och när vi låter Jesus Kristus vara vårt upprik-tiga rättesnöre och förebilden för vårt handlande. Innan jag går vidare ska jag be.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med en bön om vägledning i bibelordet och hjälp att förstå det rätt, så att jag kan förmedla det vidare till någon lyssnare. Amen.”

När jag förberedde mig för den här stunden så kom jag att tänka på vad författaren till Hebréerbrevet skrev om Guds uppenbarelse genom sin Son. Så här skriver han: ”Sedan Gud i forna tider många gånger och på många sätt hade talat till fäderna genom profeterna, har han nu i den sista tiden talat till oss genom sin Son. Honom har Han insatt till att ärva allting, och genom honom har han också skapat världen. Sonen utstrålar Guds härlighet och uppenbarar hans väsen och uppehåller allt genom sitt mäktiga ord. Och sedan han utfört en rening från synderna, sitter han nu på Majestätets högra sida i höjden. Sonen är så mycket större än änglarna som det namn han har ärvt är förmer än deras” (Hebr 1:1-4 – SFB).
Om man läser ett parallellställe i Gamla Testamentet där Gud talar om hur Han uppenbarar sig står det så här: ”Hör nu mina ord. Annars om någon är en profet bland er, ger jag, Herren, mig tillkänna för honom i syner och talar med honom i drömmar. Men så gör jag inte med min tjänare Mose. I hela mitt hus är han betrodd. Muntligen talar jag med honom, öppet och inte i förtäckta ord, och han får skåda Herrens gestalt...” (4 Mos 12:6-8 – 1917).

MUSIK

Jag vet inte om eller hur du som lyssnar just nu har upplevt Guds tilltal till dig personligen. Det enda jag vet är att Gud har oändliga variationsmöjligheter. Det innebär att om du fått höra Guds röst på ett sätt, en gång, så betyder det kanske inte att du någonsin mer får höra Gud tala på samma sätt en gång till. Vi människor vill så gärna veta hur saker sker och vad vi kan förvänta oss. Vi vill gärna ha kontroll på ett eller annat sätt över det som händer. Kanske tillhör du dem som gärna vill ha Gud som i en liten ask, så att du kan ha kontroll på Honom? Min käre vän, Gud låter sig inte kontrolleras varken av dig eller mig. Det händer att Han gör under av olika slag när vi ber Honom om det, men det är en helt annan sak. Jag tänker t ex på Josua som med Guds hjälp stred mot amoréerna, Israels fiender. När dagen började ta slut för Josua och hans folk som förföljde amoréerna, talade Josua till Herren och sa inför Israel: ”Du sol, stå stilla i Gibeon, du måne i Ajalons dal. Då stod solen stilla och månen blev stående, till dess folket hade tagit hämnd på sina fiender. Solen blev stående mitt på himlen nästan en hel dag och hastade icke att gå ned” står det.
”Aldrig har någon dag, varken förr eller senare, varit lik denna, i det att Herren då lydde en mans ord; ty Herren stred för Israel” (Jos 10:12-14 – 1917). Det här tillfället var unikt i historien och har aldrig upprepats.

MUSIK

Det enda som inte förändras utan är beständigt för evigt är den treenige Guden själv. Tre personer i en. Som en triangel med 3 hörn men fortfarande bara EN triangel.
GUD - FADERN: ”Jag är A och O -den förste och den siste- säger Herren Gud, Han som är och som var och som ska komma, den Allsmäktige” (Upp 1:8).
GUD - SONEN: Hebréerbrevets författare skriver: ”Jesus Kristus är densamme i går och i dag, så och i evighet” (Hebr 13:8).
GUD - DEN HELIGE ANDE: Som var med vid skapelsen (Guds Ande svävade över vattnet (1Mos 1:2); Den Helige Ande är verksam genom Guds kärlek (Rom 5:5) och Gud har gett oss den Helige Ande till att bo i oss (1 Tess 4:8).

Den Helige Ande är alltså med i allt som Gud gör. Han är en del av den treenige Guden men på samma gång en självständig person som vill hjälpa dig och mig. Jesus talar om Honom som ”Hjälparen” Han säger i sitt avskedstal inför sin bortgång: ”Jag ska be Fadern, att Han ska ge er en annan Hjälpare, som för alltid ska vara hos er: sanningens Ande, som världen inte kan ta emot, för hon ser Honom inte och känner Honom inte. Men ni känner Honom, för Han bor hos er och ska vara i er”
(Joh 14:16-17). ”När Hjälparen kommer... då ska Han vittna om mig” sa Jesus (Joh 15:26 – 1917).
Jag kan inte övertala eller överbevisa någon om synd och om syndens fasansfulla verklighet. Men den Helige Ande överbevisar om synd, rättfärdighet och dom står det (Joh 16:8-11). Min erfarenhet är att den Helige Ande vill undervisa dig och mig, och oss alla, om Guds vägar och påminna oss om allt som Jesus sade och lärde.

MUSIK

”Gör inte Den Helige Ande bedrövad genom det liv ni lever” skriver Paulus till försam-lingen i Efesus och fortsätter: ”Kom ihåg att det är Han som sätter sin stämpel på er för att bevara er till den dag, då frälsningen från synden ska bli fullbordad” (Ef 4:30 enligt ’Den Levande Bibeln’).
Johannes skriver i sitt första brev och det andra kapitlet: ”Detta skriver jag för att ni inte ska synda. Men OM NÅGON SYNDAR så har vi en förespråkare hos Fadern, Jesus Kristus, som är rättfärdig; och Han är försoningen för våra synder, ja inte bara för våra, utan också för hela världens” (1 Joh 2:1-2).
Den kristne trubaduren Nils F. Nygren sjöng så här i en av sina sånger som heter ”Nåd över allt förnuft”: ”Jag prövat min Herres barmhärtighet här, månghundrade gånger jag tror, och själv ska du finna när ångesten tär, och synden känns nattsvart och stor. Nåd över allt förnuft, nåd över alla gränser, allting den överglänser, nåden som Herren ger.”
Detta som Nils F. Nygren sjöng om, alltså om Guds absolut ofattbara och gränslösa Nåd, är det kristna evangeliet i ett nötskal. Evangeliet -det glada budskapet- handlar bara om Guds barmhärtighet och nåd mot varenda människa som lever på denna jord. Oavsett vad hon har tänkt, sagt eller gjort. Guds nåd gäller dig också som lyssnar precis nu. Oavsett vad du själv tycker om din situation eller vad du gjort. Guds Nåd och Guds kärlek är för dig! Jesus proklamerade själv ”ett nådens år från Herren” (Luk 4:19).  Det gäller fortfarande för dig. Ta emot den kärleksgåvan från Gud själv, genom att tro på Honom och på Jesus Kristus.

MUSIK

Varför behöver vi Gud Nåd allesamman? Jo, därför att ”alla har syndat och saknar den gudomliga härligheten” står det i bibeln (Rom 3:23 - Hedegårds översättning). Levande Bibeln uttrycker samma text så här: ”Alla har vi syndat, och saknar därför den likhet med Gud som vi är skapade att ha.” Johannes säger i sitt första brev: ”Om vi säger, att vi inte har syndat, så gör vi Honom till en lögnare, och Hans ord är inte i oss” (1 Joh 1:10 – LB). Om du har bestämt dig för att Bibeln ska vara ditt rättesnöre, då har Jesus uppstått från de döda och lever just nu. Om du försöker att argumente-ra och försvara ditt liv och ditt leverne eller din syndfrihet, så argumentera inte med mig. Tala med Honom, Jesus, som har makt här på jorden att förlåta synder. Till en lam man sa Jesus vid ett tillfälle: ”Var vid gott mod, min son, dina synder förlåtas dig” (Matt 9:2). Men de skriftlärde som satt intill och hörde vad Jesus hade sagt, tänkte att Han hädade, eftersom de menade att ingen annan än Gud själv kunde förlåta synder. Då sa Jesus till dem: ”Vilket är lättare att säga: ‘Dina synder förlåtas dig’ eller att säga: ‘Stå upp och gå’? ”Men” fortsatte Jesus ”för att ni ska veta att Människo-sonen (alltså Jesus själv) har makt här på jorden att förlåta synder, så stå upp” - sa Han nu till den lame mannen - ”och tag din säng och gå hem. Då stod han upp och gick hem. När folket såg detta, blev de häpna och prisade Gud…” (Matt 9:6-8).
Prisar du Gud för Hans välgärningar mot dig?

MUSIK

Vi ber tillsammans.
”Fader i himmelen, jag tackar dig för att du hör varje människas enkla bön om nåd och hjälp. Du lyssnar inte därför att vi har förtjänat det på något sätt, utan för att du älskar varenda en och vill att ”alla människor ska bli frälsta och komma till kunskap om sanningen” (1 Tim 2:4). Du vill inte någon enda syndares död utan din vilja är att alla ska tro på dig och på din Son Jesus Kristus, som Du har sänt till oss för att vi genom tron på Honom ska få ett evigt liv. Tack Herre för att Du omsluter oss på alla sidor med Din nåd och att vi får vila ut i Din famn.
Herre Du känner i detalj situationen för den människa som just nu söker Ditt ansikte.
Du ensam vet också exakt vad som ska göras och kan göras för att reda ut allt som verkar hopplöst och tilltrasslat. Gode Gud, Du som har all makt och vishet och kunskap, jag tackar Dig för att Du är så kärleksfull, barmhärtig och full av nåd. Nåd över allt förnuft och över alla gränser. Tack för att Du tar emot varenda människa som vill komma till Dig och bli Ditt barn. Tack för att Du låter Din Helige Ande styra och vägleda oss på Dina vägar efter Din vilja. AMEN.”

Kanske var det länge sedan du bad till din barndoms Gud. En gång var det helt naturligt för dig att knäppa dina händer innan du somnade på kvällen och be:
‘Gud som haver, barnen kär. Se till mig som liten är. Vart jag mig i världen vänder. Står min lycka i Guds händer’. Har du glömt den enkla barnabönen? Börja igen då! Det är aldrig försent. Kanske bad du en gång hemma vid köksbordet när du skulle äta: ‘Gode Gud välsigna maten. Amen’. Har du glömt det? Och att tacka Gud för maten när du ätit färdigt? Börja igen då! På det sättet kan du närma dig Gud som älskar alla.

Dagens minnesord: ”Var glada, be oavbrutet och tacka Gud…” (1 Tess 5:16-18 SFB)

MUSIK

Veckans andakter, v 18

  • måndag 29 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud har nu i den sista tiden talat till oss genom sin Son" (Hebr 1:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Vår vardagstro på den ende sanne Guden får ibland sina törnar. Kanske genom vår egen otro eller våra egna tvivel, och ibland kanske genom vad andra människor säger eller... Läs mer

  • tisdag 30 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Är du den som skulle kommaÄ (Matt 11:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden har alltid en klart kristen och evangelisk grundton om Jesus Kristus. Det betyder också för mig en solid grund för min vardagstro och evighetslängtan. Men innan jag går vidare ska jag... Läs mer

  • onsdag 1 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Liksom blixten går ut från öster och syns ända borta i väster, så skall Människosonens ankomst vara (Matt 24:27 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om en enkel kristen vardagstro, för oss som är ovärdiga men ändå får vara Guds barn därför att Jesus,... Läs mer

  • torsdag 2 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Om ni har tro, bara som ett senapskornÄ (Matt 17:20 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om enkel kristen vardagstro och ett evighetshopp genom Jesus Kristus som vår räddare och Frälsare. Jag sitter och tänker på oss som har en enkel barnatro i vårt... Läs mer

  • fredag 3 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    När detta börjar ske, så räta på erÄ (Luk 21:28 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en enkel och rofylld stund som handlar om kristen tro i vardagslivet och inför evigheten. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp genom den Helige Ande så allt blir... Läs mer

  • lördag 4 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Är vårt evangelium dolt, så är det dolt för dem som går förlorade (2 Kor 4:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Teologin bakom den kristna tron som den här stunden handlar om är mycket enkel. Den kan mycket enkelt uttryckas med 4 ord. JESUS DOG FÖR DIG. Innan jag går... Läs mer

  • söndag 5 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Ljus ska lysa fram ur mörkret (2 Kor 4:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Kristen vardagstro är enkel och det är det som den här stunden handlar om. Både vardagstron och tron på det eviga livet i Guds gemenskap grundar sig helt på Jesus Kristus och hans korsdöd för alla... Läs mer