28 augusti 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

”Hör ni nu Kristus till, så är ni därmed också Abrahams säd, Arvingar enligt löftet” (Gal 3:29 – 1917).

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. När Jesus samtalar med den samaritiska kvinnan vid Sykars brunn säger Han bland annat till henne: ”Ni tillber vad ni inte känner. Vi tillber vad vi känner, eftersom frälsningen kommer från judarna. Men den tid kommer, ja den är redan här, då sanna tillbedjare ska tillbe  Fadern i ande och sanning. Ty sådana tillbedjare vill Fadern ha. Gud är ande, och de som tillber Honom måste tillbe i ande och sanning” (Joh 4:22-24 – Svenska Folkbibeln, SFB). Jesus sa alltså att frälsningen kommer från judarna. När aposteln Petrus blev kallad till Kornelius hus i Cesarea och berättade de goda nyheterna där, om Jesus och bevisade att han var Messias, så kom den Helige Ande över dem som lyssnade, står det, precis som den hade kommit över lärjungarna själva på pingstdagen. Det var bekräftelsen för Petrus på att Gud öppnat frälsningens väg också för hedningar-na, och han döpte dem därför i vatten i Jesu Kristi namn. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning i bibelordet, så allt blir rätt tänkt och sagt.

”Gode Gud! Jag tackar dig för att jag får komma inför dig och utbe mig Din vägled-ning i bibelordet, så att jag förstår det rätt och kan ta det till mig. Jag ber också om hjälp med att i den Helige Andes kraft förmedla budskapet om syndernas förlåtelse och frälsning i namnet Jesus till min samtid. Jag ber, Herre, att någon lyssnare ska ta del av det underbara glädjebudskapet till räddning undan den vredesdom som en dag ska gå över hela världen. Amen.”

MUSIK

Frågan om hedningarnas ställning och om evangeliet också var avsett för hedna-världen hade varit kontroversiell bland judarna i Jerusalem, men klarades ut när Petrus avslutade sin redogörelse och sade: ”Och eftersom det var Gud som gav dessa icke-judar samma gåva som Han gav oss, när vi trodde på Herren Jesus Kristus - kunde jag då sätta mig emot det?” (Apg 11:15-17 – Levande Bibeln, LB).

Då föll alla tidigare invändningar till marken, och man började lovprisa Gud och sa: ”Ja, Gud har också gett andra än judar förmånen att få komma till Honom och ta emot evigt liv” (Apg 11:18 – LB).

Genom Jesu död på korset hade Gud de facto eliminerat syndens och dödens makt och öppnat vägen tillbaka till en full gemenskap med sig själv för alla människor, oavsett om de var judar eller hedningar. Nu hade Gud också låtit den sanningen om det eviga livet bli fullt förklarad och förstådd av judarna själva, genom det som Petrus varit med om och redogjort för.

För oss hedningar är den här sanningen om Guds utvidgade frälsningserbjudande grundläggande för vår tro, och vi kan aldrig nog tacka och prisa Honom för Hans oerhörda Nåd mot oss. Men det betyder inte att vi har något som helst företräde framför judarna.

MUSIK

Aposteln Paulus säger i sitt brev till Galaterna:
”Alla är ni Guds barn genom tron på Kristus Jesus. Alla ni som har blivit döpta till Kristus har blivit iklädda Kristus. Här är inte jude eller grek, slav eller fri, man och kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus. Om ni nu tillhör Honom är ni Abrahams avkomlingar, arvingar enligt löftet” (Gal 3:26-29 – SFB). Vilket löfte talar Paulus om? Jo, han talar om Guds löfte till Abraham att han skulle bli en andlig fader för alla som tror UTAN att också lyda de judiska lagarna. (Rom 4:11 - LB) Så skulle rättfärdighet tillräknas dem. (Rom 4:11 - 1917).
Vi får alltså räkna oss som Abrahams avkomlingar och arvingar enligt löftet. Jag påminner mig bibelns ord till Abraham i första Mosebokens 15:e kapitel när Herren sluter förbund med honom. Det står att Gud förde ut Abraham och sade: ”Se upp mot himlen och räkna stjärnorna, om du kan räkna dem”, och Gud sade till Abraham: ”Så ska din avkomma bli.” Och Abraham trodde på Herren, och Han räknade honom det till rättfärdighet” (1 Mos 15:5-6).
Det stora antal stjärnor som Abraham måste ha sett på himlen, påminner mig om den stora vita skaran inför Guds tron, som Johannes fick se enligt Uppenbarelse-boken kapitel 7, vers 9: ”En stor skara som ingen kunde räkna, av alla folkslag och stammar och länder och språk.”
Eftersom Gud aldrig ger några tomma löften eller antyder någonting med tvetydiga ord, så betyder det här enligt min mening, att alla hedningar som kommer till tro på Jesus räknas som Abrahams avkomlingar ”enligt löftet” och rättfärdighet genom vår tro på Jesus, tillräknas oss enligt bibelns ord.

MUSIK

Aposteln Paulus skriver till galaterna: ”Alltså blir de som tror välsignade tillsammans med Abraham som trodde” (Gal 3:6-9 - SFB). Lite längre fram i Galaterbrevet 3 säger Paulus vidare: ”Vi friköptes, för att den välsignelse Abraham fått skulle i Jesus Kristus komma till hedningarna och för att vi genom tron skulle få den utlovade Anden” (Gal 3:14 - SFB).
Och Paulus avslutar med följande ord: ”Men när tiden var fullbordad sände Gud sin Son, född av kvinna och ställd under lagen, för att Han skulle friköpa dem som stod under lagen, så att vi skulle få söners rätt. Och eftersom ni är söner, har Gud sänt i våra hjärtan sin Sons Ande som ropar: ”Abba Fader!” Så är du inte längre slav utan son, och är du son är du också arvinge, insatt av Gud” (Gal 4:4-7 - SFB).
”Abraham hade två söner. En med sin slavkvinna Hagar och en med sin hustru Sara. Det var inget anmärkningsvärt med Hagars barn. Det kom till eftersom Abraham längtade efter en son. Men barnet till den fria hustrun Sara, som ju egentligen var alldeles för gammal för att föda barn, kom till världen som en följd av Guds löfte. Det finns en djupare mening i det. De två kvinnorna representerar två olika förbund. Hagar, Abrahams slavkvinna, som föder sitt barn som slav, är en bild av lagen som Gud gav till Mose på berget Sinai. Det kallas förresten ”Hagars berg” av araberna. Det är också en bild av det nuvarande Jerusalem, judarnas huvudstad, och centrum för det religiösa system som går ut på att behaga Gud genom att göra det lagen kräver.
Judarna, som försöker följa det systemet, är förslavade under lagen precis som Hagars barn var slavar.

MUSIK

Men vår mor är den fria kvinnan Sara, och vår stad är det himmelska Jerusalem, som är fritt och inte står under judisk lag. Det var detta som Jesaja menade när han profeterade och sade: ”Nu kan du vara glad, du barnlösa kvinna. Du kan ropa av glädje trots att du aldrig förr har fått barn, för jag ska ge dig många barn, fler än kvinnan som har man” (Jes 54:1 - SFB).
”Alltså kära bröder”, sa Paulus, ”är både ni och jag bland de barn som Gud lovade Abraham, precis som Isak var det. Och därför får vi som är födda av den Helige Ande nu uppleva förföljelser av dem som vill att vi ska hålla de judiska lagarna, precis som löftesbarnet Isak förföljdes av slavkvinnans son Ismael.” --- Paulus avslutar så sina ord till galaterna i det 4:e kapitlet med orden: ”Kära bröder, vi är inte barn till en slavkvinna med förpliktelser mot de judiska lagarna, utan vi är barn till den fria kvinnan och accepterade av Gud på grund av vår tro” (Gal 4:22-31 - SFB).
”Kristus har alltså befriat oss”  (Gal 5:1 - SFB).

Oavsett om du som lyssnar just nu är jude eller ‘hedning’ så behöver du inte leva i något som helst religiöst slaveri under lagen. Men eftersom Jesus Kristus har köpt oss alla fria från lagens förbannelse, så måste vi givetvis tro att Han finns till och att Han också verkligen har befriat oss.
Vill vi inte tro, så finns det ingen annan väg till det eviga livet, för någon enda av oss. ”Att ingen förklaras rättfärdig inför Gud genom lagen är uppenbart, eftersom det står att ”den rättfärdige ska leva av tro” (Hab 2:4 - SFB). Men lagen säger inte ”av tro”, utan ”den som håller dessa bud ska leva genom dem” (3 Mos 18:5 - SFB) Ingen kunde leva upp till lagens alla krav, mer än Jesus Kristus själv, och det var Han som friköpte oss från lagens förbannelse, när Han blev en förbannelse i vårt ställe. Det står skrivet: ”Förbannad är var och en som är upphängd på trä” (5 Mos 21:23 - SFB). Vilken förbannelse är det Paulus talar om? Jo, förbannelsen att tvingas leva upp till lagens krav men sakna förmågan att göra det.

Lagens vanmakt att framkalla det goda lyser fram så tydligt i Paulus brev till romarna. Du ser vad jag menar om du läser det 7:e och 8:e kapitlet.

”Ty livets andes lag har i Kristus Jesus gjort mig fri från syndens och dödens lag.” skriver Paulus i Romarbrevets 8:e kapitel. ”Det som var omöjligt för lagen, svag som den var genom den syndiga naturen (hos människan), det gjorde Gud genom att sända sin egen Son som syndoffer, Han som till det yttre var lik en syndig människa, och i Hans kropp fördömde Gud synden. Så skulle lagens krav uppfyllas i oss som inte lever efter köttet utan efter Anden” (Rom 8:2-4 - SFB).

Den som tror på Jesus är alltså friköpt från lagens förbannelse och kallad till frihet med Gud. Därför kommer den som är i Jesus Kristus aldrig under något krav eller någon negativ dom enligt lagen.
Guds erbjudande står öppet för alla människor! För Dig också! Välkommen!

Dagens minnesord: ”Ty så älskade Gud världen, att Han utgav sin enfödde Son, på det att var och en som tror på Honom skall icke förgås, utan ha evigt liv” (Joh 3:16 – 1917).

MUSIK

Veckans andakter, v 18

  • måndag 29 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud har nu i den sista tiden talat till oss genom sin Son" (Hebr 1:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Vår vardagstro på den ende sanne Guden får ibland sina törnar. Kanske genom vår egen otro eller våra egna tvivel, och ibland kanske genom vad andra människor säger eller... Läs mer

  • tisdag 30 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Är du den som skulle kommaÄ (Matt 11:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden har alltid en klart kristen och evangelisk grundton om Jesus Kristus. Det betyder också för mig en solid grund för min vardagstro och evighetslängtan. Men innan jag går vidare ska jag... Läs mer

  • onsdag 1 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Liksom blixten går ut från öster och syns ända borta i väster, så skall Människosonens ankomst vara (Matt 24:27 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om en enkel kristen vardagstro, för oss som är ovärdiga men ändå får vara Guds barn därför att Jesus,... Läs mer

  • torsdag 2 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Om ni har tro, bara som ett senapskornÄ (Matt 17:20 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om enkel kristen vardagstro och ett evighetshopp genom Jesus Kristus som vår räddare och Frälsare. Jag sitter och tänker på oss som har en enkel barnatro i vårt... Läs mer

  • fredag 3 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    När detta börjar ske, så räta på erÄ (Luk 21:28 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en enkel och rofylld stund som handlar om kristen tro i vardagslivet och inför evigheten. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp genom den Helige Ande så allt blir... Läs mer

  • lördag 4 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Är vårt evangelium dolt, så är det dolt för dem som går förlorade (2 Kor 4:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Teologin bakom den kristna tron som den här stunden handlar om är mycket enkel. Den kan mycket enkelt uttryckas med 4 ord. JESUS DOG FÖR DIG. Innan jag går... Läs mer

  • söndag 5 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Ljus ska lysa fram ur mörkret (2 Kor 4:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Kristen vardagstro är enkel och det är det som den här stunden handlar om. Både vardagstron och tron på det eviga livet i Guds gemenskap grundar sig helt på Jesus Kristus och hans korsdöd för alla... Läs mer