30 augusti 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

EN STILLA STUND                                   ESS- A 274
Serie A                              Sid 1(3)
Nr 274    ”När de berömde sig av att vara visa, blev de dårar”
 (Rom 1:22 – 1917)

Välkommen till ”En Stilla Stund” med Jan Eric Emgård. Att tro på Jesus Kristus är detsamma som att ha någon att tala med. Man är aldrig ensam om sina frågor och sin situation. Dessutom är det så att du alltid har en Hjälpare hos dig. Han heter den Helige Ande och är utsänd från himmelen. Det är Guds Ande som bor i hjärtat på den som vill tro på Jesus och ha honom inom sig som sin Frälsare och Herre.
Men innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning i bibelordet och hjälp att förmedla det på rätt sätt.

”Gode Gud! Jag tackar dig för att jag alltid får be till dig, du som ensam vet allt och kan hjälpa i alla situationer, oavsett hur tillkrånglade de ser ut för oss människor.
Jag tackar dig också för att du har sänt den Helige Ande, Hjälparen, till den som vill tro på dig och förtrösta på dig till hundra procent. Herre, jag ber om nåden att bli vägledd och rätt kunna förstå bibelordet. Jag ber också om att du undervisar mig om hur jag ska förmedla det glada budskapet vidare om förlåtelse för all synd och frälsning i ditt namn, Jesus. Tack för att du hör min enkla bön. Amen.”

Om Du varit ensam tidigare så är det slut med det från och med det ögonblick då du öppnar ditt hjärta i tro på Herren Jesus. Det finns alltid en hjälpande hand för dig och en inre frid som bär dig över alla bekymmer, all ängslan och alla djup av oro och förtvivlan. Tron på Jesus innebär INTE guld och gröna skogar, men den ger dig en frid i din själ som övergår allt mänskligt förstånd. (Fil 4:7).

MUSIK

Det beror på att Jesus själv sa, i sitt avskedstal inför sin förestående bortgång: ”Frid lämnar jag efter mig åt er. Min frid ger jag er; inte ger jag er den såsom världen ger. Era hjärtan vare icke oroliga eller försagda.” Så läser jag samma textrader ur den Levande Bibeln. Så här står det: ”Även om jag inte stannar hos er så ska ni ha frid. Jag ger er min frid, en frid som ingen annan kan ge er. Var därför inte oroliga eller rädda” (Joh 14:27 – LB).

Det här som jag nu har talat om för dig om vad Jesus lovade, det sa Han till sina lärjungar. Men det gäller dig också personligen om du vill tro på Jesus. Lite längre fram i Johannes evangelium säger Jesus nämligen så här, när Han ber för sig själv och sina lärjungar: ”Men icke för dessa allenast ber jag (alltså för sina lärjungar), utan också för dem som genom deras ord kommer till tro på mig” (Joh 17:20).

Gud som själv har skapat oss, Han vet att vi allesamman behöver hjälp. Det är därför som Han sände Hjälparen -den Helige Ande- till oss. Den Helige Ande som är den 3:e personen i gudomen. Den Gud de kristna tror på -bibelns Gud- är treenig. Med det menas Fadern, Sonen och den Helige Ande. Tre personer i ett gudomligt sam-manhang. Som en triangel med tre spetsar kan man kanske på ett förenklat sätt förklara hur TRE samtidigt kan vara EN.

MUSIK
   ESS- A 274 / Sid 2(3)
Om Du tycker att det där är svårt att förstå, så kan jag hålla med dig. Det finns många andra saker som också är svåra att förstå, men som ändå är på det sätt bibeln beskriver det. Guds Ande liknas ibland vid ‘vinden’ som Du känner när den blåser mot Din kind, trots att Du inte ser den. Att Du inte kan se vinden, betyder ju inte att den inte finns - eller hur? Så är det med många andliga förhållanden som Jesus förklarar med bilder ur vår verklighet, för att vi lättare ska förstå det. När Johannes ska förklara vad Gud är, så säger Han: ”Och detta är det budskap, som vi har hört från Honom (Jesus) och som vi förkunnar för er ”att Gud är ljus och att inget mörker finnes i Honom” (1 Joh 1:5).
Gud har aldrig begärt att vi ska förstå allting. Han begär bara av oss att vi ska TRO.

En människas kunskap om Gud inskränker sig till vad Gud själv uppenbarat för henne om sig själv. Bibeln uttrycker det så här i 1917 års översättning:
”Ty Guds vrede uppenbarar sig från himmelen över all ogudaktighet och orättfärdighet hos människor, som i orättfärdighet undertrycker sanningen. Vad man kan känna om Gud är nämligen uppenbart bland dem; Gud har ju uppenbarat det för dem. Ty Hans osynliga väsen, Hans eviga makt och gudomshärlighet har ända ifrån världens skapelse varit synliga, i det att de kan förstås genom hans verk. Så är de då utan ursäkt. Ty fastän de hade lärt känna Gud, prisade och tackade de Honom dock icke såsom Gud, utan förföll till fåfängliga tankar; och så blev deras oförståndiga hjärtan förmörkade” (Rom 1:18-21 – 1917).

MUSIK

Jag läser samma textavsnitt ur den Levande Bibeln. Den har en text som är lite lättare att förstå. Så här står det:
”Men Gud visar sin vrede från himlen mot alla ogudaktiga och onda människor, som i sin orättfärdighet avvisar sanningen, för egentligen har de redan fått kunskap om Gud. Gud har nämligen gett oss alla möjlighet att förstå sanningen om Honom. Ända sedan tidens början har människorna kunnat se jorden och himlen och allt som Gud har skapat, och de har känt till hans existens och väldiga, eviga makt. Därför finns det ingen ursäkt!
Trots att de alltså kände Gud ville de aldrig erkänna det, be till Honom eller tacka Honom för hans dagliga omvårdnad. I stället hade de egna idéer om Honom och resultatet blev att de blev alltmer förvirrade” (Rom 1:18-21 – LB).

Gud har gett sig tillkänna både i sin skapelse och i människans samvete. Om det personliga samvetet står det så här (Rom 2:11-16 – 1917): ”Ty hos Gud finns intet anseende till personen; alla de som utan lag har syndat ska också utan lag förgås, och alla de som med lag har syndat ska genom lag bli dömda. Ty icke lagens hörare är rättfärdiga inför Gud, men lagens görare ska förklaras rättfärdiga. Ty, då hedning-arna som icke har lag, av naturen gör, vad lagen innehåller, så är dessa utan att ha lag, sig själva en lag, då de ju sålunda visar, att lagens verk är skrivna i deras hjärtan. Därom utgör också deras egna samveten ett vittnesbörd, så ock, i den inbör-des umgängelsen, deras tankar, när dessa anklagar eller också försvarar dem. Ja, så ska det befinnas vara på den dag, då Gud, enligt det evangelium jag förkunnar, genom Kristus Jesus dömer över vad som är fördolt hos människorna”.

MUSIK
   ESS- A 274 / Sid 3(3)
För tydlighetens skull läser jag samma text, från Romarbrevet 2 en gång till, men nu från den Levande Bibeln: ”För Gud behandlar alla lika. Han straffar synden var den än finns. Han kommer också att straffa dem som inte är judar och alltså inte känner till Guds skrivna lag, för i sina hjärtan kan alla skilja mellan rätt och orätt. Guds lagar är skrivna i deras samveten. Och Gud kommer också att straffa judarna för deras synd, för de äger Hans skrivna lagar, men lyder dem inte. De vet vad som är rätt, men gör det inte. Vi lever inte rätt i Guds ögon bara genom att veta vad vi bör göra. Vi måste också handla! Den dagen kommer då Jesus Kristus på Guds befallning ska döma allt som rör sig inom oss, våra innersta tankar och motiv. Allt detta är en del av Guds stora plan som det har blivit min uppgift att berätta om” (Rom 2:11-16 – LB).

Vad kan det då vara som kommer att uppenbaras om dina och mina innersta tankar och motiv, när böckerna som det står om i bibeln, ska upplåtas, och bli underlag för  hur vårt liv kommer att bli bedömt? Ja, jag har inget bra svar på den frågan, men i min bibel står det så här: ”Ty Guds Ord är levande och kraftigt och skarpare än något tveeggat svärd och tränger igenom, så att det åtskiljer själ och ande, märg och ben; och det är en domare över hjärtats uppsåt och tankar. Intet skapat är fördolt för Honom (Gud), utan allt ligger blottat och uppenbart för hans ögon; och inför Honom ska vi göra räkenskap” (Hebr 4:12-13 – 1917).

MUSIK

Parallellt läser jag samma text ur den Levande Bibeln, där den uttrycks så här: ”Guds Ord är fullt av liv och kraft. Det är vassare än ett skarpslipat svärd och skär snabbt och djupt in i varje vrå av vårt innersta. Det avslöjar vad som är Guds tankar i oss och vad som är våra egna dolda motiv. Det ger oss en sann bild av vårt innersta. Gud känner var och en av oss, var vi än är. Allt i våra liv ligger vidöppet för Honom. Och inför Honom måste vi en gång stå till svars för vad vi gjort” (Hebr 4:12-13 – LB). Men som väl är slutar det inte där, utan för den som tror på Jesus blir det ingen dom. Jag läser vers 1 och 2 i Romarbrevet 8: ”Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Jesus Kristus. Ty livets Andes lag har i Kristus Jesus gjort mig fri ifrån syndens och dödens lag.” Levande Bibeln uttrycker det så här: ”Det blir alltså ingen fällande dom för dem som tillhör Kristus Jesus. Andens livgivande kraft, som är min genom Jesus Kristus, har nämligen fört mig ut ur syndens och dödens onda cirkel.”

Min käre vän! Gud har ett helt annat synsätt än du och jag, när det gäller våra hjärtans motiv. Inte ett uns av någon felaktig tanke eller dolt motiv kommer att finnas kvar i böckerna om ditt liv på den dagen. Allt sådant är borta - för evigt förlåtet, utplå-nat och glömt genom din tro och förtröstan på Jesus Kristus, som genom sitt eget blod på Golgata kors för alltid betalat det fulla priset för din och min skuld.

Alltså finns det ingen anklagelse, varken stor eller liten, som på domens dag kommer att riktas mot den som satt sin tro och sitt hopp till Jesus Kristus. Därför behöver du inte vara rädd eller plågas av någon ångest inom dig. Din tro på Jesus bär dig över allt sådant.

Dagens minnesord: ”Hos Gud finns inget anseende till personen” (Rom 2:11 – 1917).

MUSIK

Veckans andakter, v 18

  • måndag 29 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud har nu i den sista tiden talat till oss genom sin Son" (Hebr 1:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Vår vardagstro på den ende sanne Guden får ibland sina törnar. Kanske genom vår egen otro eller våra egna tvivel, och ibland kanske genom vad andra människor säger eller... Läs mer

  • tisdag 30 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Är du den som skulle kommaÄ (Matt 11:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden har alltid en klart kristen och evangelisk grundton om Jesus Kristus. Det betyder också för mig en solid grund för min vardagstro och evighetslängtan. Men innan jag går vidare ska jag... Läs mer

  • onsdag 1 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Liksom blixten går ut från öster och syns ända borta i väster, så skall Människosonens ankomst vara (Matt 24:27 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om en enkel kristen vardagstro, för oss som är ovärdiga men ändå får vara Guds barn därför att Jesus,... Läs mer

  • torsdag 2 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Om ni har tro, bara som ett senapskornÄ (Matt 17:20 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om enkel kristen vardagstro och ett evighetshopp genom Jesus Kristus som vår räddare och Frälsare. Jag sitter och tänker på oss som har en enkel barnatro i vårt... Läs mer

  • fredag 3 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    När detta börjar ske, så räta på erÄ (Luk 21:28 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en enkel och rofylld stund som handlar om kristen tro i vardagslivet och inför evigheten. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp genom den Helige Ande så allt blir... Läs mer

  • lördag 4 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Är vårt evangelium dolt, så är det dolt för dem som går förlorade (2 Kor 4:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Teologin bakom den kristna tron som den här stunden handlar om är mycket enkel. Den kan mycket enkelt uttryckas med 4 ord. JESUS DOG FÖR DIG. Innan jag går... Läs mer

  • söndag 5 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Ljus ska lysa fram ur mörkret (2 Kor 4:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Kristen vardagstro är enkel och det är det som den här stunden handlar om. Både vardagstron och tron på det eviga livet i Guds gemenskap grundar sig helt på Jesus Kristus och hans korsdöd för alla... Läs mer