3 mars 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

I begynnelsen skapade Gud himmel och jord (1 Mos 1:1).

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Gud har skapat himlen och jorden och havet och allt som är på dem. Gud begär inte att vi ska förstå hans ska-pelse eller hur allt gick till. Han begär bara att vi ska tro och förtrösta på honom. Men för att allt ska bli rätt ska jag börja med att be om Guds hjälp och vägledning.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med en bön om hjälp och vägledning genom din Helige Ande, så att det budskap som du vill ha framfört också blir förmedlat på rätt sätt, så att det blir till välsignelse för den som lyssnar med ett öppet hjärta. Amen.”

Det här är ett program för dig som kanske känner dig misslyckad, tom, förvirrad och kraftlös. Det innebär inte alls att du är en sämre människa än någon annan - men du kanske känner det så. En del av oss är av någon anledning mer känsliga för vad som händer i vår omvärld än andra, och varför det är så vet jag inte. För oss räcker det inte heller med att någon hurtbullig typ har fått för sig att ”uppmuntra” oss på ett eller annat sätt.

Vår nedstämdhet sitter nog djupare än så - tyvärr!

Men det betyder inte alls att vi känslomänniskor inte kan förändras. Vi kan förändras blixtsnabbt. Kanske behövs det bara en blommas doft... kanske  en liten fjäril i solen, kanske något storslaget i naturen, som talar till vårt innersta... kanske vågornas skvalp mot stranden... eller kanske någon i din närhet som ser in i dig... känner med dig... Kanske är det några mjuka toner som smeker ditt öra...

MUSIK

Har Du någon gång funderat över vad som ligger bakom blommans doft... fjärilens flykt... vågornas skvalp... eller tonerna som smeker ditt öra? Kan allt det där ha kommit till alldeles av sig själv bara? Är det inte mer troligt att det finns någon bakom alltsammans?
Jag tycker att Bibeln har den bästa förklaringen. Ta fram den, slå upp första sidans första vers och läs själv de första 7 orden:

”I begynnelsen skapade GUD himmel och jord.”

Om det är sant så finns ju Gud, som ligger bakom alltsammans - eller hur?  Som skapade ljuset, vattnet, luften som du andas... alla växterna och djuren... och till slut skapade Gud människan, till sin egen avbild.

Gud skapade alltså dig till sin egen avbild, med ande, kropp och själ. Till kvinna och man skapade han oss. Olika allesamman, med allt vad det innebär av personlighet, känslor, temperament och karaktär. Gud gör aldrig kopior - utan vi är alla original.

Trots att det finns miljarder människor, så är inte två exakt lika.

MUSIK

Jag sa innan att Gud skapar bara original och gör aldrig några kopior.
Om vi alltså allesamman, både du och jag, män och kvinnor, är Guds originalverk skapade till hans avbild, så innebär det ju dels att Gud burit alla original inom sig från början, och dels att man inte kan jämföra det ena originalet med det andra - eller hur? Kopior kan man jämföra för att se om den ena eventuellt har blivit bättre än den andra - vid tillverkningen - men original är original och finns därför bara i ett enda exemplar.
Visst är det underbart att alla människor, oavsett ras, kön, personlighet, begåvning eller handikapp - alla är skapade av Gud och ingen annan. Visst ger det dig och mig en helt annan syn på våra medmänniskor. Inför Gud är vi alla lika! Ingen är bättre eller sämre - det är bara vi människor som själva har hittat på att dela in varandra i bättre och sämre, goda och dåliga. Visst är några av oss rika och andra fattiga. Några är friska och andra är sjuka osv, men det har ingenting med vårt värde inför Gud att göra. Jag önskar av hela mitt hjärta att jag kunde ingjuta nytt livsmod i din själs innersta. Men det kan jag inte. Det kan bara han som har skapat hjärta och njurar - han som sammanvävde dig i din mors liv. Han som kände till alla dina livsdagar förrän någon av dem ännu hade kommit. Jo, det står så i Psalm 139 och vers 16. Tänk att det finns någon som skapat allt och som vet allt. Han tränger sig inte på dig, men han är Gud. Han älskar dig och erbjuder dig ett evigt liv - om du vill tro på honom och på den han har sänt till din räddning - Jesus Kristus.

MUSIK

Saknar du frid och ro i ditt inre?  Kanske försöker du att bli rik och förmögen så att du kan skaffa dig allt det där som du tror ska ge dig framgång och status bland dina vänner - kanske också den ro i ditt innersta som du saknar?
Gud missunnar dig ingenting av allt det goda som finns på den jord han har skapat. Han har bara ett villkor och det är att du ska sätta honom först - före alla dina ambitioner och din karriär och din strävan efter detta livets materiella goda. 

Bibelordet säger: ”Sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så skall allt detta andra tillfalla er.”

När jag tänker på det här med att söka Guds rike först av allt... så läser jag om Job, som bibeln talar om. Job är mitt stora föredöme. Det står att han levde i Us' land... han var en ostrafflig och redlig man, som fruktade Gud och flydde det onda.
Om Job sa Herren Gud själv: ”...på jorden finns icke hans like i ostafflighet och redlighet, ingen som så fruktar Gud och flyr det onda” (Job 1:8).
När Åklagaren, som djävulen kallas i det här sammanhanget, står där inför Gud för att anklaga Job för det ena och det andra, trots hans rättfärdighet inför Gud, så får han Guds tillstånd att pröva Job med allt elände som han kunde komma på. Det enda han inte fick röra, var Jobs eget liv.
Alla Jobs barn dog. Allt vad Job ägde togs ifrån honom. När Åklagaren fått Guds tillstånd att också ta Jobs hälsa ifrån honom, slog han honom med bulnader från fötterna upp till hjässan, för att på allt sätt försöka förmå Job att lämna sin ostrafflighet och tala förgripliga ord mot Gud. Men Job sade inte ett enda anklagande ord mot Gud - och syndade icke med sina läppar står det.

MUSIK

När absolut allt, utom Jobs eget liv, hade tagits ifrån honom, så sitter han där, mitt i en askhög, och skrapar sin kropp med en lerskärva. När han då blir provocerad, till och med av sin egen hustru, som säger: ”Håller Du ännu fast vid Din ostrafflighet? Tala fritt ut om Gud och dö.”...
...så säger Job: ”Om vi tar emot det goda av Gud, ska vi då inte också ta emot det onda?”
Den Levande Bibeln uttrycker Jobs ord så här: ”Skulle vi bara ta emot det som är gott från Guds hand och aldrig något som är obehagligt?”

Och trots allt som hade hänt sa Job aldrig något ont... men han ansåg sig orättvist behandlad av Gud. Job visste att han var rättfärdig, och kunde inte förstå varför Gud tillät allt detta som riktades mot honom.
Job visste ju inte vilken kamp som pågick i himlarymden, när Åklagaren försökte uppegga Gud mot Job utan sak, och bevisa för Gud att Job bara var gudfruktig så länge som allt gick bra för honom med tanke på hans hälsa, hans ägodelar, hans familj osv. Job sitter där och önskar sig döden under Guds hand, men mitt i allt eländet utbrister Job ändå som en segersång:

”Dock, jag vet, att min förlossare lever och att han till slut ska stå fram över stoftet. Och sedan denna min sargade hud är borta, ska jag fri från mitt kött få skåda Gud.”

MUSIK

En av Jobs vänner, som sitter och sörjer tillsammans med honom, säger: ”Skulle väl Gud kunna kränka rätten? Kan den Allsmäktige kränka rättfärdigheten?”

Det kunde inte Gud för Han sviker aldrig i evighet sitt ord eller sina löften. ”Sök först Guds rike och hans rättfärdighet, sedan ska också allt detta andra tillfalla er” står det. Job hade alltså inte syndat eller gjort något fel, men tänk att det ändå fanns en anledning för Gud att pröva Job. Gud ville nämligen bevisa för djävulen, vår åklagare och avsvurne fiende, att Job var ostrafflig och redlig oavsett omständigheterna.
OCH GUD FICK RÄTT !

Min käre vän som lyssnar (eller läser) just nu, jag vet inte under vilka omständigheter du lever. Det enda jag vet är att Gud i himlen känner till din situation och har inte glömt dig på något sätt. Han vakar över dig och ditt liv... och Han älskar dig och vill bara ditt allra bästa.
Låt inte ditt mod slås ned... Ge inte upp!
Den som ger upp vinner aldrig seger och den som vinner seger ger aldrig upp!

Gud är på tronen ännu och han kastar inte ut den som söker honom med ett upprik-tigt hjärta.

Dagens minnesord: Sök först Guds rike och Hans rättfärdighet så skall allt detta andra tillfalla er (Matt 6:33)
   
MUSIK

Veckans andakter, v 18

  • måndag 29 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud har nu i den sista tiden talat till oss genom sin Son" (Hebr 1:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Vår vardagstro på den ende sanne Guden får ibland sina törnar. Kanske genom vår egen otro eller våra egna tvivel, och ibland kanske genom vad andra människor säger eller... Läs mer

  • tisdag 30 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Är du den som skulle kommaÄ (Matt 11:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden har alltid en klart kristen och evangelisk grundton om Jesus Kristus. Det betyder också för mig en solid grund för min vardagstro och evighetslängtan. Men innan jag går vidare ska jag... Läs mer

  • onsdag 1 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Liksom blixten går ut från öster och syns ända borta i väster, så skall Människosonens ankomst vara (Matt 24:27 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om en enkel kristen vardagstro, för oss som är ovärdiga men ändå får vara Guds barn därför att Jesus,... Läs mer

  • torsdag 2 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Om ni har tro, bara som ett senapskornÄ (Matt 17:20 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om enkel kristen vardagstro och ett evighetshopp genom Jesus Kristus som vår räddare och Frälsare. Jag sitter och tänker på oss som har en enkel barnatro i vårt... Läs mer

  • fredag 3 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    När detta börjar ske, så räta på erÄ (Luk 21:28 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en enkel och rofylld stund som handlar om kristen tro i vardagslivet och inför evigheten. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp genom den Helige Ande så allt blir... Läs mer

  • lördag 4 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Är vårt evangelium dolt, så är det dolt för dem som går förlorade (2 Kor 4:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Teologin bakom den kristna tron som den här stunden handlar om är mycket enkel. Den kan mycket enkelt uttryckas med 4 ord. JESUS DOG FÖR DIG. Innan jag går... Läs mer

  • söndag 5 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Ljus ska lysa fram ur mörkret (2 Kor 4:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Kristen vardagstro är enkel och det är det som den här stunden handlar om. Både vardagstron och tron på det eviga livet i Guds gemenskap grundar sig helt på Jesus Kristus och hans korsdöd för alla... Läs mer