2 mars 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så skall jag ge er vila (Matt 11:29 – SFB).

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Det här är en stund för den som i sina egna ögon inte duger till varken det ena eller det andra. Vi som kanske aldrig klarat av att bli så där goda, kloka och förståndiga som vi trodde och tyckte att man skulle vara för att ’duga’ som människa. Vi som inte klarar av livet - utan Guds hjälp. Men innan jag går vidare ska jag be om hjälp genom Guds Helige Ande.

”Gode Gud! Tack för att jag alltid får komma till dig med mina svagheter och brist på egen förmåga. Jag ber om din vägledning och hjälp så att allt blir rätt. Amen.”

Kanske är du som lyssnar nu med i den här gruppen som försöker och försöker och försöker... men aldrig klarar det - utan känner oss bara mer ovärdiga för varje dag. Vi har misslyckats så många gånger att vi är beredda att ge upp !

MEN GUD TROR PÅ ALLA MÄNNISKOR - SOM VILL TRO PÅ HONOM!

För Honom är ingen oduglig - bara ovärdig! ’Värdiga’ blir vi genom tron på Guds Son, Jesus Kristus. Alltså är det här programmet för mig och kanske för dig också. Vi är absolut godkända som hjälpsökande inför Gud.

MUSIK

Jag sa innan att ”Gud tror på alla människor, som vill tro på Honom” - och om han som känner vårt innersta bättre än vi gör själva, kan tro på oss och ha förtroende för oss, då måste väl både du och jag lita på Guds omdöme och förlåtelse, eller hur?

Kära medmänniska! Gud har skapat dig och har ett fullständigt förtroende för dig! Det handlar nämligen inte om vad du kan prestera, eller hur långt du har kommit i livet. Det handlar om vad du ÄR i ditt hjärtas innersta – alltså en ärlig sökare.
I Guds ögon har du aldrig varit oduglig. Det är just för sådana som du och jag som Gud ’arrangerat’ hela sin underbara frälsningsplan och det eviga livet - genom tron på Jesus. Så enkelt är det!
Tycker du kanske att verkar alldeles för enkelt? Ja, kanske det, men det är så Gud själv har bestämt det. Kanske säger du: ”Men min tro är så svag... egentligen har jag nog ingen tro alls. Eller du kanske tänker för dig själv att ’det där är ingenting för mig, jag är inte religiöst lagd!’

GUD HAR ALDRIG FRÅGAT OM DU ÄR RELIGIÖST LAGD - för det är inte han heller!

Han vill bara veta av sådana människor som inte klarar sig själv, utan VILL ha hjälp.
”Kom till mig alla ni som är tyngda av bördor så ska jag hjälpa er” sa Jesus. Och det löftet står kvar! Är du tyngd? Är du nertyngd av oro, sorger, ångest eller ett fördömt självförtroende? Då är det Dig Gud menar och som hans Son, Jesus Kristus, talar till.

MUSIK

Gud har aldrig begärt att du ska bli något religiöst eller andligt proffs... som du inte klarar av. Den verkliga sanningen om oss allesammans är att vi knappast inte klarar av någonting - i egen kraft! Därför har Gud gett oss det också. En Hjälpare som ger oss ny kraft, precis så mycket så det räcker för en dag i taget. Varje morgon får vi börja om på nytt... och få kraft för den nya dagen. Är det inte underbart?
TA FÖR DIG BARA! Det finns hur mycket kraft som helst! Kraften är reserverad särskilt för oss vanliga eller ovanliga människor, som vet att vi behöver mer kraft och hjälp varenda sekund av vårt liv.
Ta emot Guds erbjudande till dig! Säg bara: ”Jag öppnar mitt hjärta i tro - på dig GUD och på Jesus din Son! Jag tror att Jesus har uppstått från de döda och jag bekänner att Han är min Herre.” (Rom 10:9-10).
Jag sa förut att hos Gud finns det alltid precis så mycket kraft som du behöver för varje dag. Den ligger helt enkelt reserverad för Dig - men du måste naturligtvis själv ta ut den. Ingen annan kan eller har rätt att ta ut Din kraft. Du måste själv vara på plats!
En liten solskenshistoria rinner mig i minnet när jag talar om det här. Det var så att en gång skulle jag och familjen åka med färjan mellan Helsingorg och Helsingör. Visserligen tar det inte så lång tid att förflytta sig till Danmark, men vi tänkte i alla fall äta lite grann på båten under tiden och gick därför in i restaurangen ombord.
Av någon anledning så satt det sådana där röda lappar med texten ”RESERVERAT” på alla bord i hela restaurangen. Det såg ju konstigt ut, men jag tänkte att det kanske var någon som hade abbonerat hela restaurangen eller så... Precis när vi därför vänder om och är på väg ut så kommer hovmästaren och frågar vad vi vill...! Jag förklarade att vi hade tänkt oss att äta lite men... ”vi får väl gå någon annan stans eftersom allt är reserverat” sa jag. ”Nej, nej” sa hovmästaren, och lyste med hela sitt danska smil: ”DE’ ER FOR DEM!!!”  Det glömmer jag aldrig!

MUSIK

Precis på samma sätt är det med Gud, tror jag. Han har ‘reserverat’ all kraft... men eftersom kraften är till för dig så måste DU själv vara där och ta ut den - personligen!
Hur gör man det då - frågar Du kanske. Jo, det gör man i bön till Gud.
Bön är inte bara att tala TILL Gud - bön är att SAMtala MED Gud. När jag alltså talar om att bön är det sätt som Gud själv anvisat för dig och mig att vara i kontakt med Honom på, så är vi inne på ett andligt område - eftersom Gud är ande.

Du och jag är ju fysiska personer som består av kropp, själ och ande. När jag ska meddela mig med Gud, eller Han med mig, så sker det genom att Guds Helige Ande får kontakt med min ande. Det är lika naturligt som att du och jag andas med våra lungor, som ju Gud också har skapat.
Den vägen till att kommunicera med Gud och ha kontakt med Honom, har öppnats av Jesus Guds Son. Det var det som hände på korset, när Jesus dog för mina och för Dina synder. Det var nämligen synden som skiljde oss från Gud och hindrade oss att nå fram till Honom. När Jesus dog så tog Han alla människors synder på sig själv och då försvann alltså hindret.

JESUS är alltså vägen till GUD!

MUSIK

Det finns många olika saker som jag inte förstår om bönens väsen och hur allt fungerar... så bli inte ledsen om Du inte heller tycker att allting är precis solklart. Huvudsaken är ju ATT det fungerar! Man måste ju inte tvunget förstå HUR allting fungerar - eller hur? Lår det vara Guds lilla hemlighet tills vidare. En dag uppenbarar han det kanske för både dig och för mig.

Gud hör bön och det finns förlåtelse för alla syndare! Nåden räcker också till för alla!

Det är själva kärnan i det kristna budskapet och det får vi ta till oss både Du och jag.

Vi ber tillsammans den bön som Jesus själv lärde oss att be  - ”Fader Vår”
(Matt 6:9-13):

Fader vår som är i himmelen; Helgat varde Ditt namn;
Tillkomme Ditt rike; Ske Din vilja såsom i himmelen så ock på jorden;
Vårt dagliga bröd giv oss i dag; Ock förlåt oss våra skulder,
såsom ock vi förlåta dem oss skyldiga äro.
Och inled oss icke i frestelse, utan fräls oss ifrån ondo.
Ty riket är Ditt och makten
och härligheten i evighet. AMEN.   

MUSIK

Om du inte har någonting emot det så ska jag be en frälsnings- eller omvändelsebön också, och om du vill vara med i den, så knäpp dina händer, slut dina ögon och var med i bönen som jag ber nu:

Herre Jesus Kristus. Jag är ledsen över de saker som jag har gjort fel i mitt liv.
(Ta några ögonblick för att be om förlåtelse för sådant som ditt samvete påminner dig om).
Jag ber Dig, förlåt mig.
Jag vänder mig nu bort från allt som jag vet är fel.
Tack för att du sog på korset för mig, så att jag kan bli förlåten och fri.
Tack för stt du erbjuder mig förlåtelse och din Helige Ande.
Jag ber, kom in i mitt liv genom din Helige Ande och var med mig för alltid.
Tack, Herre Jesus.

AMEN.

Om du nu har bett med ett ödmjukt och uppriktigt hjärta och sinne i tro på Jesus, Guds Son, så har Gud hört din bön och svarar dig med sin underbara frälsning. Du har tagit ett steg i tro och blir med det beslutet rättfärdig inför Gud. Enligt Rom 10:10 så ska du bekänna din tro på Jesus som din Herre och då blir du frälst. Kanske blir du sprudlande glad och lycklig i ditt innersta eller också känner du ingenting alls. Det har ingen  betydelse och Guds frälsning beror inte alls på om du känner någonting eller inte. Din tro på Jesus och bekännelse av honom som din herre är tillräckligt.
Gud välsigne dig på din vidare vandring på den kristna trons väg!

MUSIK

Veckans andakter, v 18

  • måndag 29 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud har nu i den sista tiden talat till oss genom sin Son" (Hebr 1:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Vår vardagstro på den ende sanne Guden får ibland sina törnar. Kanske genom vår egen otro eller våra egna tvivel, och ibland kanske genom vad andra människor säger eller... Läs mer

  • tisdag 30 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Är du den som skulle kommaÄ (Matt 11:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden har alltid en klart kristen och evangelisk grundton om Jesus Kristus. Det betyder också för mig en solid grund för min vardagstro och evighetslängtan. Men innan jag går vidare ska jag... Läs mer

  • onsdag 1 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Liksom blixten går ut från öster och syns ända borta i väster, så skall Människosonens ankomst vara (Matt 24:27 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om en enkel kristen vardagstro, för oss som är ovärdiga men ändå får vara Guds barn därför att Jesus,... Läs mer

  • torsdag 2 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Om ni har tro, bara som ett senapskornÄ (Matt 17:20 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om enkel kristen vardagstro och ett evighetshopp genom Jesus Kristus som vår räddare och Frälsare. Jag sitter och tänker på oss som har en enkel barnatro i vårt... Läs mer

  • fredag 3 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    När detta börjar ske, så räta på erÄ (Luk 21:28 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en enkel och rofylld stund som handlar om kristen tro i vardagslivet och inför evigheten. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp genom den Helige Ande så allt blir... Läs mer

  • lördag 4 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Är vårt evangelium dolt, så är det dolt för dem som går förlorade (2 Kor 4:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Teologin bakom den kristna tron som den här stunden handlar om är mycket enkel. Den kan mycket enkelt uttryckas med 4 ord. JESUS DOG FÖR DIG. Innan jag går... Läs mer

  • söndag 5 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Ljus ska lysa fram ur mörkret (2 Kor 4:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Kristen vardagstro är enkel och det är det som den här stunden handlar om. Både vardagstron och tron på det eviga livet i Guds gemenskap grundar sig helt på Jesus Kristus och hans korsdöd för alla... Läs mer