4 mars 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Tacka Gud under alla livets förhållanden (1 Tess 5:18 – SFB).

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden har en bibeltext om att tacka Gud under alla livets förhållanden kommit upp för mig. Det är Paulus som skriver om det i 1 Tess 5:18 och för att allt ska bli rätt tänkt och framfört av mig ska jag börja med att be Gud om hjälp och vägledning.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med två tomma händer men med ett hjärta som längtar efter att få höra din röst. Du vet att jag behöver hjälp och vägledning om det  budskap som du vill ha framfört ska bli rätt förmedlat av mig. Tack att du hör min enkla bön. Amen.”

Den här stunden är till för dig som kanske inte tycker att du duger till någonting. Du har kanske försökt både det ena och det andra, men ingenting ser ut att lyckas för dig.
Du tycker kanske att det ibland ser ut som om det bara regnar fördelar och ‘godsaker’ över andra människor... men Dig regnar det sannerligen inte någonting över...
Du tycker att livet är orättvist !!! Ja, det har du kanske rätt i, på sätt och vis. Åtminstone om man med rättvisa menar att alla ska ha det lika bra (eller dåligt) ställt... MEN GUD ÄR GOD ÄNDÅ! Inte har väl alla svenskar det likadant bara för att de är svenskar? Och inte är det väl likadant för alla utlänningar bara för att de är utlänningar !?
MEN GUD ÄR GOD ÄNDÅ...OCH HAR ORDNAT ALLTING SÅ...ATT FÖR STORA OCH FÖR SMÅ...FINNS DET FRÄLSNING OCH NÅD ATT FÅ !!!

MUSIK

Inför Gud är vi alla lika små eller stora syndare. Gud har inga gunstlingar - tro inte det!
Men han har samma erbjudande till alla människor - eftersom han älskar alla precis lika mycket och på samma sätt.

Gud har gett oss alla ett liv att leva - ett långt liv för en del av oss, ett kort för andra.
Men jag tror att Gud är absolut rättvis och det skulle inte förvåna mig alls, om han har lite ”extra godhet”  i bakfickan - om man får uttrycka sig på det sättet - alltså lite oväntad godhet för dem som kanske bara fick ett kort jordeliv eller för sådana som kanske hade det ”extra besvärligt” under sin stund här på jorden.
Kanske tänkte Gud särskilt på dig, som inte fick vara frisk och kunde leka som andra barn... Eller kanske gäller det dig som blev sviken av dina föräldrar.. av dina vänner eller av den som du älskade…
Kanske gäller det dig som helt oförskyllt blev arbetslös, fast att du bara ville jobba... sen gick det bara utför... Alkohol och andra droger kanske blev din tröst... den enda tröst som du kände till...

För DIG har Gud någonting alldeles särskilt bra i beredskap. Prova så får du se själv !!!
SÅDAN ÄR NÄMLIGEN GUD! HAN ÄR OÄNDLIGT GOD OCH KÄRLEKSFULL!

MUSIK

Men du tycker kanske fortfarande inte att livet är rättvist.
Du är ju svensk och borde kunna få ha det bättre - tycker Du kanske! 
Har du tänkt på att du har mat att äta varje dag...? Kanske inte gåslever, oxstek eller fläskfilé, men du blir mätt ändå... varje dag... – eller hur?
När natten kommer har du en sängplats som är Din... – eller hur?
Du har kläder att sätta på dig... – eller hur?
Du har friskt vatten att dricka varje dag... – eller hur?
Du kan tvätta dig ren, varje morron och kväll, om du vill – eller hur?
Ingen jagar dig för att du har ”fel” tro, hudfärg eller ras...
Ingen skjuter på dig, när du går ut på gatan...

Ska jag räkna upp fler fördelar som DU har - eller räcker det nu - i jämförelse med alla de som flyr för sina liv... i olika krigshärjade länder ???
Tror Du att de tycker att livet är rättvist, när du har allt och de ingenting?
I min bibel så står det att vi, du och jag, ska tacka Gud alltid och i livets alla förhållanden. Vi behöver inte tacka för alla förhållanden, men i. Varför det då?  Jo, därför att det neutraliserar ilskan och bitterheten och ger utrymme för Guds kärlek, kraft och välsignelse.
Försök så får du se att det fungerar precis som jag säger! Det är inget försök till manipulering, om du tror det... det är Gud som griper in i ditt liv och leverne, och rättar till det som är trasigt eller fel. Han som själv har skapat oss, ser ju direkt - så fort vi tar kontakt med honom - vad som eventuellt blivit ”felkopplat” i oss. Kanske inte fel från födseln, men av livets hårda skola och omständigheterna som vi har utsatts för. Antingen vi själva gjort eller valt fel... eller om det beror på någon annan.

MUSIK

Livet är inte rättvist - men Gud är god ändå, och älskar DIG. Han vill ditt bästa och det vill jag också. Gud erbjuder dig ett evigt liv - om du vill tro på Jesus. Men det är upp till dig själv att ta emot eller förkasta den hjälp som finns att få.
Säg: ”JESUS, JAG TROR PÅ DIG OCH BEKÄNNER DIG SOM HERRE ! Det räcker.

Man behöver inte vara oduglig för att få komma till Jesus. Det går väldigt bra för Dig också som är frisk och stark, förmögen och intelligent... Men villkoren är desamma för oss alla. Utan tro blir ingen rättfärdig!
Alla människor - med eller utan handikapp - är lika älskade och välkomna till Jesus.
”Kom till mig alla ni som arbetar och är betungade, så ska jag ge er ro”, sa Jesus. ”Tag på er mitt ok och lär av mig, för jag är saktmodig och ödmjuk i hjärtat, så ska ni finna ro för era själar. För mitt ok är milt och min börda är lätt” (Matt. 11:28-30 – 1917).
Jag läser samma bibelställe ur den Levande Bibeln. Det står då så här: ”Kom till mig så ska jag ge vila åt alla er, som arbetar hårt och dignar under tunga ok. Tag på er mitt ok - det passar precis - och låt mig undervisa er! Jag är mild och ödmjuk, och ni ska finna vila för era själar, för jag ger er bara lätta bördor” (LB).

MUSIK

Min käre vän som lyssnar just nu. Jag kan inte lätta Din börda - men Jesus kan göra det. Hur kan det komma sig? Jo, det beror på att Gud har givit Jesus all makt i himlen och på jorden. Jesus är alltså mäktig och kan göra allt vad han vill.
Jag är bara en röst som ropar: "Se på Jesus, trons hövding och fullkomnare!"
Jesus har all makt och all kraft som behövs för att Du ska bli fri från ALLT som binder Dig. Allt som kan nämnas – alltså allt som har ett namn – oavsett vad det är.
Det kan vara saker i det förflutna som du själv menar inte går att göra någonting åt...
Du skulle kanske gärna ha velat be om förlåtelse men den person det gäller kanske inte finns i livet längre eller är otillgänglig av någon annan anledning.

Min vän, det är inget problem för Jesus. Han är inte beroende av tid och rum - han är Gud. För honom lever alla, står det i min bibel.
Det är underbart att veta att för Gud är ingenting så underbart att HAN inte skulle förmå det. Hela bibeln är alldeles full med beskrivningar av vilka underbara gärningar Gud gör, har gjort och kommer att göra.
När man talar om Jesus och om Guds kraft så tror en del människor att man berättar någon sorts sagor för dem. På bibelns tid var det likadant, så det är inget nytt.
Aposteln Petrus skriver t.o.m. om det så här: ”För det var inte några slugt uttänkta fabler vi följde, när vi kungjorde för er vår Herres, Jesu Kristi, makt och hans tillkommelse, utan vi hade själva skådat hans härlighet” (2 Petr 1:16 – 1917).

MUSIK

Samma text i den Levande Bibeln uttrycks så här: ”För det var inga sagor vi berättade när vi talade med er om Herrens, Jesu Kristi, kraft och att han ska komma tillbaka. Jag har med egna ögon sett hans glans och härlighet. Jag var där, på det heliga berget, när han strålade av den härlighet som han fick från Gud, sin Fader. Jag hörde den under-bara majestätiska röst som talade från himlen och sa: ”Detta är min högt älskade Son, Han är min stora glädje” (2 Petr. 1:16-18 – LB).
Jag har en längtan i mitt innersta om att få vara så ETT med Jesus - genom tron - så att Guds Helige Ande ALLTID har kontroll över mig och korrigerar mina vägar så att jag gör det som är rätt och inte tvärtom. Hur ska det gå till då ? Jag vet inte, men Paulus skriver till efesierna ”…bed alltid i Anden” (Ef 6:18 – SFB).

Till sina trosfränder i Korint skriver Paulus: ”Vet ni inte att ni är ett Guds tempel och att Guds Ande bor i er? Om någon fördärvar Guds tempel, skall Gud fördärva honom. Ty Guds tempel är heligt, och det templet är ni” (1 Kor 3:16-17 – SFB). Längre fram i det 6:e kapitlet skriver han: ”Eller vet ni inte att er kropp är ett tempel åt den Helige Ande, som bor i er och som ni har fått av Gud, och att ni inte tillhör er själva? Ni har blivit köpta och priset är betalt. Så förhärliga då Gud i er kropp!” (1 Kor 6:19-20 – SFB).

Dagens minnesord: ”Låt oss därför rena oss från allt som befläckar kropp och ande –  och i gudsfruktan nå fram till helighet” (2 Kor 7:1 – Bibel 2000).

MUSIK

Veckans andakter, v 18

  • måndag 29 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud har nu i den sista tiden talat till oss genom sin Son" (Hebr 1:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Vår vardagstro på den ende sanne Guden får ibland sina törnar. Kanske genom vår egen otro eller våra egna tvivel, och ibland kanske genom vad andra människor säger eller... Läs mer

  • tisdag 30 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Är du den som skulle kommaÄ (Matt 11:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden har alltid en klart kristen och evangelisk grundton om Jesus Kristus. Det betyder också för mig en solid grund för min vardagstro och evighetslängtan. Men innan jag går vidare ska jag... Läs mer

  • onsdag 1 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Liksom blixten går ut från öster och syns ända borta i väster, så skall Människosonens ankomst vara (Matt 24:27 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om en enkel kristen vardagstro, för oss som är ovärdiga men ändå får vara Guds barn därför att Jesus,... Läs mer

  • torsdag 2 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Om ni har tro, bara som ett senapskornÄ (Matt 17:20 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om enkel kristen vardagstro och ett evighetshopp genom Jesus Kristus som vår räddare och Frälsare. Jag sitter och tänker på oss som har en enkel barnatro i vårt... Läs mer

  • fredag 3 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    När detta börjar ske, så räta på erÄ (Luk 21:28 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en enkel och rofylld stund som handlar om kristen tro i vardagslivet och inför evigheten. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp genom den Helige Ande så allt blir... Läs mer

  • lördag 4 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Är vårt evangelium dolt, så är det dolt för dem som går förlorade (2 Kor 4:3 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Teologin bakom den kristna tron som den här stunden handlar om är mycket enkel. Den kan mycket enkelt uttryckas med 4 ord. JESUS DOG FÖR DIG. Innan jag går... Läs mer

  • söndag 5 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Ljus ska lysa fram ur mörkret (2 Kor 4:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Kristen vardagstro är enkel och det är det som den här stunden handlar om. Både vardagstron och tron på det eviga livet i Guds gemenskap grundar sig helt på Jesus Kristus och hans korsdöd för alla... Läs mer