11 februari 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård.
Inför det här programmet bad jag som jag brukar om Andens ledning och ordet ’utväg’ kom då upp i mina tankar. Jag återkommer till det, men ska börja med att be om Guds hjälp och vägledning.

”Gode Gud! Jag kommer inför ditt ansikte med en bön om hjälp och vägledning i bibelordet genom din Ande, så att jag kan förstå det på rätt sätt, och så att de lyss-nare som jag har med mig inför dig, också kan ta emot det som du vill ha sagt till oss allesamman i dag. Amen.”

Jag är inte säker på om det är någon alldeles särskild betydelse du som lyssnar nu lägger i ordet ’utväg’ – som jag nämnde förut, men jag tror att jag ska läsa en bibel-vers och jag läser den särskilt för dig som just nu vill ta det till dig i ditt öppna hjärta så att det får bli till välsignelse och vägledning för dig. Amen.”

Så här skriver aposteln Paulus till de kristna i Korint:
”Ingen annan frestelse har drabbat er än vad människor får möta. Gud är trofast, han skall inte tillåta att ni frestas över er förmåga, utan när frestelsen kommer, skall han också bereda en utväg, så att ni kan härda ut” (1 Kor 10:13 – SFB).

MUSIK

Paulus skriver också i sitt andra brev till korintierna så här: ”Vi är på allt sätt trängda men inte utan utväg, rådvilla men inte rådlösa, förföljda men inte övergivna, nerslag-na men inte utslagna” … och lite senare i kapitlet säger han ”Därför tappar jag inte modet. Även om vår yttre människa bryts ner, förnyas vår inre människa dag för dag. Ty vår nöd, som vara ett ögonblick och väger lätt, bereder åt oss på ett oändligt rikt sätt en härlighet, som väger tungt och varar i evighet. Vi riktar inte blicken mot det synliga utan mot det osynliga. Ty det synliga är förgängligt, men det osynliga är evigt”
(2 Kor 4:8-9, 16-18 – SFB).

När jag bad och ordet ’utväg’ kom upp för mig, så tänkte jag med stor tacksamhet på mina föräldrar som en gång lärde mig att be. Bönevägen är för mig den förnämsta ’utvägen’ där jag får känna i mitt hjärtas innersta att det finns någon att tala med om det som bekymrar mig. Det finns någon som har en större vishet, ett större förstånd och hjälp till räddning än jag själv. En som kan ge mig råd om hur jag ska tänka och handla. Han heter Jesus Kristus och det står att han ”sitter på Guds högra sida och ber för oss” (Rom 8:34 – SFB).

Det här gäller alltså dig också som just nu känner dig ’trängd’ och inte ser dig någon utväg. Min vän, ta till dig bibelordet från Paulus: ”Vi är på allt sätt trängda men inte utan utväg…” (2 Kor 4:8 – SFB).

Du är ansatt från olika håll. Hur vet bara du själv och Gud. Striden är hård... jag vet det, men det finns en som vunnit seger över alla fiendens försök att tränga dig så hårt att du blir kringränd.

MUSIK

Du blir aldrig kringränd så länge du knäpper dina händer och riktar din blick uppåt - på Jesus. Han som likt kopparormen i öknen blev upphängd på en träpåle, för att den som riktade sin blick på Honom skulle förbli vid liv, bli räddad och inte gå under. Han, Jesus, som dog för dig, han avväpnade alla andemakter som kan ansätta dig. Han tog till och med nycklarna till döden och dödsriket ifrån Satan själv. Därmed var Satan en gång för alla besegrad och hans främsta vapen - hotet om en evig död som intill den dagen alltid hade spritt skräck och fruktan bland människorna - saknar idag sin udd för den som vill lämna sin sak till Jesus, han som har näpsten och hämnden i sin hand.

Ibland kan det kanske vara så att vi söker efter en annan utväg än den bönens väg som ligger framför oss. Vi vill så gärna ha någon sorts reservutgång som vi själva kan styra över och kontrollera. Jag vet inte om det gäller för dig, men det är svårt ibland att medvetet bränna alla broar bakom sig och på det sättet sätta en definitiv slutpunkt som markerar att man är villig att utan återvändo ta steget in på Guds väg utan att se sig om.

Evangelisten Lukas skriver så här om att följa Jesus - i det 9:e kapitlets slut. En man sa: ”Jag vill följa dig, Herre, men låt mig först ta farväl av min familj. Jesus svarade: Ingen som ser sig om sedan han har satt sin hand till plogen passar för Guds Rike” (Luk 9:61-62 – SFB).

Vad menade Jesus med de orden? Jag tror att han menade att den som ska arbeta i Guds rike inte kan göra det halvhjärtat.
I stället för att ha din blick riktad framåt, så ser du dig kanske tillbaka för att se hur du har lyckats hittills... för att se efter vilket resultat ditt arbete lett fram till... och kanske blir det då med en delad håg som du går vidare - på ett halvhjärtat sätt.

MUSIK

Se dig inte tillbaka min vän - se framåt och satsa allt! Den här tidens vedermödor betyder ingenting mot den härlighet som kommer att bli din den dag du är framme vid målet - din själs frälsning.
Visst är det mänskligt att vilja se resultat - det tycker jag också. Problemet är bara att ’resultat’ i Guds Rike inte är detsamma när du ser det med dina mänskliga ögon, som när Gud ser på det. Gud ser när fröet sås ut och myllas ned i hjärtats jord. I sinom tid bär det frukt... kanske när någon annan än du har fått ’vattna’ och kanske någon tredje tjänare fått rensa bort lite ogräs så att Gud kan ge den växt som Han vill ha. Själv får du kanske inte veta någonting alls - förrän på evighetens morgon - vad resultatet blev av just din insats. Därför ska du inte låta ditt mod slås ner om ditt arbetsresultat ser negativt ut i dina egna ögon. Du ska bara vara noga med att fullfölja det uppdrag som Gud har gett dig och förvalta det pund Han anförtrott dig så bra du förmår. Om andras insatser ser ut att vara mer framgångsrika än dina egna, så sörj inte för det. Gud ser ’bara’ till ditt hjärtas trohet och ingenting annat.

Det är så många olika villkor och förutsättningar i tjänsten för Guds Rike som du och jag inte kan se eller förstå med våra ögon och vårt förstånd. Men du kan vara säker på en sak... och det är att Gud håller en fullständig kontroll på alltsammans - långt mer noggrant än du kan ana.

MUSIK

Du får inte glömma att det finns en fiende som sår ut tistel och törne samtidigt som du själv sår ut det goda utsädet. I tidens längd så kommer det att ryckas bort och brännas upp genom Guds försorg... men inte för tidigt så att det skadar den goda säden. Gud kommer att stå som den slutlige segerherren - var så säker.
”Låt din nåd vara min tröst, så som du har lovat din tjänare. Låt din barmhärtighet komma över mig så att jag får leva, ty din undervisning är min glädje” skriver psalmisten (Ps 119:76-77 – SFB).

”Underbara är dina vittnesbörd, därför tar min själ dem i akt. När dina ord öppnas, ger de ljus och skänker förstånd åt de enkla människor” (Ps 119:129-130 – SFB).

Ta till dig de här bibelorden min vän och ge inte upp.
”Den som ger upp vinner aldrig seger och den som vinner seger ger aldrig upp” - sa den gamle gudsmannen och förkunnaren Mattsson-Bozée en gång.

Vi ber tillsammans:
”Gode Gud, du som ser och vet allt, tack för att vi människor får ha en öppen kanal till dig. Tack för att du bryr dig så mycket om oss så att du alltid håller en särskild kanal öppen för var och en av oss som tror på dig och på den som du har sänt till vår frälsning och räddning, din egen Son, Jesus Kristus. Tack för att du alltid är vår utväg... vad som än händer och hur livets villkor än skiftar för oss.
Du ser den som bär på en djup sorg just nu, Herre. Du som är all trösts Gud vet vad min vän som lyssnar precis nu, behöver få från dig. Du vill ta upp min vän nära ditt eget hjärta och låta din värme och godhet bara strömma fram. Din kärlek röjer bort all rädsla och fruktan för framtiden och hur den ska bli... för du har redan varit där och berett den på det sätt som bara du kan…”

MUSIK

Jag fortsätter att be: ”Du, Herre, som håller all tid i din hand... både den som har förgått... den som är just nu och den som ska komma... låt oss, som du har skapat till din avbild, få vara nära dig och känna den atmosfär av helighet som utgår från dig. Tack för att du älskar oss människor utan någon motprestation från vår sida. Vi förstår det inte men får ändå glädjas åt det varenda morron som vi slår upp våra ögon och varenda kväll som vi somnar in i din närhet och harmoni som ger lugn och ro i vårt hjärtas innersta, därför att du är där. Du sitter på vårt hjärtas tron därför att du är Herre och håller vårt liv i dina händer. Vi tackar dig för att vi får vara dina barn och att du alltid omsluter oss med DIN NÅD - AMEN.”

”Herre, din orubbliga kärlek är lika stor som himlen. Din trofasthet sträcker sig bortom molnen. Din rättvisa står lika fast som Guds berg. Dina beslut är lika fyllda av vishet som havet med vatten. Du bryr dig lika mycket om både människor och djur. Vad dyrbar din aldrig sinande kärlek är, Gud! Hela mänskligheten får skydd i dina vingars skugga. Du matar alla med välsignelser från ditt eget bord och låter dem dricka ur dina glädjekällor. Du är livets källa. Vårt ljus kommer från ditt ljus. Ge oss din kärlek som aldrig sviker dem som känner dig! Sluta aldrig att ge din frälsning till dem som längtar efter att göra din vilja” (Ps 36:6-11 ur Levande Bibeln).

Dagens minnesord: ”Ty Gud som sade: Ljus skall lysa fram ur mörkret”, han har låtit ljus lysa upp våra hjärtan…” (2 Kor 4:6 – SFB).

MUSIK

Veckans andakter, v 7

  • måndag 10 februari

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden föll mina ögon på en bibelvers från profeten Hesekiel. I det 18:e kapitlet och den 20:e versen står det så här: "Den som syndar skall dö. En son skall inte bära sin fars missgärning, och en far skall inte bära sin sons... Läs mer

  • tisdag 11 februari

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför det här programmet bad jag som jag brukar om Andens ledning och ordet ,utväg, kom då upp i mina tankar. Jag återkommer till det, men ska börja med att be om Guds hjälp och vägledning. "Gode Gud! Jag kommer inför ditt ansikte med en bön om... Läs mer

  • onsdag 12 februari

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag tänker tala om Jesus och hans 12 lärjungar som han skickade ut bland folket som tillhörde Israels hus. För att de skulle kunna hjälpa människorna ute i byar och städer, så delade han med sig av den makt han själv hade fått. Men innan jag går... Läs mer

  • torsdag 13 februari

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden så har bibelns berättelse om den ofärdige mannen som blev botad i Jesu namn kommit upp för mig. Apostlarna som var med blev misstrodda och till slut fängslade av de avund-sjuka översteprästerna. Men innan jag går vidare ska... Läs mer

  • fredag 14 februari

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    I honom är vishetens och kunskapens alla skatter gömda. (Kol 2:3) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden har tanken på kristendomens värde kommit upp för mig. Inte som en trosuppfattning utan som en relation med Guds Son, Jesus Kristus. Många har varit inne på... Läs mer

  • lördag 15 februari

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Människan förklaras rättfärdig genom tro, utan laggärningar. (Rom 3:28) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det är förunderligt hur många människor det är som tror att goda gärningar här på jorden kan ge ingång i himlen när det här livet är slut. Man tror alltså att det eviga... Läs mer

  • söndag 16 februari

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Jag har kommit för att tända en eld på jordenÄ" (Luk 12:49) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Om inte Jesus hade kommit till jorden, så hade inte frälsningens eld genom tron kunnat börja brinna i människor-nas hjärtan. Och ingen mer än Gud själv kunde genomföra en sådan... Läs mer