6 augusti 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Herren Gud danade människan av stoft från jorden och
inblåste livsande i hennes näsa, och så blev människan
en levande varelse (1 Mos 2:7).

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att du vill vara med mig, tillsammans med ett budskap om vardag och evighet. Kanske blir det också för dig ett tillfälle till avkoppling och ro efter dagens jäkt och stress. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds Andes hjälp och vägledning så allt blir rätt, både tänkt och sagt.

”Gode Gud! Jag tackar dig för att du genom Din Ande vakar över mig, så att det budskap som du vill ha förmedlat i dag också blir framfört på rätt sätt - trots mina brister. Tack, Herre, för att du är min vägledare i bibelordet och hjälper mig att både tänka och tala det som är rätt inför Dig. Amen.”

Min vän som lyssnar nu. Slappna av och försök att öppna ditt hjärtas dörr för den eviga klangen från den himmelska världen. Den handlar alltid om kärlek, ro, frid och barmhärtighet.
Ingen jagar dig eller tvingar dig till någonting. Det krävs inte heller någon motpresta-tion från din sida som gör dig värdig eller förtjänt på något sätt av Guds kärlek. Den är gratis och priset för dig är betalt en gång för alla. Du och jag kan inte lägga någon-ting till eller dra någonting därifrån. Kanske försöker vi ibland att göra oss själva lite bättre i egen kraft, så att vi åtminstone ’duger’ i våra egna ögon, men det har ingen betydelse, varken för Gud eller för din tro på honom.
Jesus sa:
”Kom till mig, alla ni som arbetar och är betungade, så skall jag ge er ro” (Matt 11:28)

MUSIK

Tänk att man får vila i Guds famn – både dag och natt. Mitt i vardagen får man känna den här underbara friden i sitt hjärta, trots att allting stormar runt omkring en. Då står Jesus där och säger: ”Min frid ger jag dig! Inte som världen ger…”
Och när nattens tystnad sänker sig… säger han ’var inte orolig eller försagd, bara tro på mig!’
Det står ju om Maria att hon var så ledsen för att hennes bror Lasarus hade dött. Men Jesus sa till henne: ”Sade jag dig inte att om du trodde så skulle du få se Guds härlighet.” Sedan ställde sig Jesus framför graven där Lasarus redan hade legat i 4 dagar, och sa: ”Lasarus, kom ut!” Och Lasarus kom ut med alla bindlarna som han hade blivit svept i, fortfarande omkring sig. Därför sa Jesus: ”Lös honom och låt honom gå!” (Joh 11:43-44).

Min egen far sa en gång apropå det här bibelstället, att det var tur att Jesus sa: ”Lasarus kom ut” – för annars hade hela dödsriket varit tvunget att tömmas på alla sina invånare.
Min vän – det är kraft i Jesu ord! Den kraften i det ordet -JESUS- var med när universum skapades.

MUSIK

Johannes skriver i sitt evangelium: ”I begynnelsen var ordet, och ordet var Gud, och ordet var hos Gud.” Jag tror att det ord som texten syftar på är JESUS. Han var till före världens begynnelse och han var med av evighet. Därför står det också i din bibel att ’han är likadan, i går, i dag, så ock i evighet.’
Han lever! Jesus är en levande Gud förstår du. Det är det som är skillnaden mellan kristendomen och andra trosuppfattningar – att de kristna har en levande Gud och Guds levande Son – Jesus Kristus.

Buddha och Muhammed och allt vad de andra religionernas gudar och profeter heter, är döda. Det är ju tragiskt att man ber till döda gudar som inte kan hjälpa – eller hur?

Men den Gud som lever och är i full aktivitet, Han kan hjälpa. Och det är en sådan Gud som vi har – du och jag. Han lyssnar alltid när någon söker Honom – kanske i en tyst och ordlös bön – i djupet av ett människohjärta.
Hur kan Gud klara av någonting sådant, tänker du kanske? Jo, det står i bibeln att Han har skapat människorna och lagt ner evigheten i deras hjärtan ”dock så, att de inte förmår att till fullo, ifrån begynnelsen intill änden, fatta det verk som Gud har gjort (Pred 3:11). Gud har skapat en alldeles egen kontaktpunkt med dig i Din andes djup. När du åkallar Herren i bön till Honom -den treenige Guden- så kopplas du snabbt som blixten in på en alldeles egen separat linje till Gud. Och den linjen är ALDRIG upptagen och kan ALDRIG störas av någon.

MUSIK

Kanske tycker du att det är svårt att be – och kanske är du inte heller van vid det…
Men gör då så här. Be med dina egna ord precis som när du talar med någon god vän, som du har förtroende för – som ett vanligt samtal med Gud.
Du vet ju hur man pratar med folk, eller hur? Krångla inte till det, utan gör på samma sätt när du talar med universums härskare. Han vill att du låter Honom få veta allt - både dina bekymmer och dina glädjeämnen.
Om du har barn så vet du vad jag menar… Ett litet barn vill alltid berätta för mamma och pappa, om allting som har hänt under dagen. Både sådant som var trevligt och annat som var tråkigt eller obehagligt.

SÅ, får du ha det med Gud. En innerlig kontakt, med universums Herre.

Jag kan inte förklara hur det går till när ’den himmelska sambandscentralen’ håller reda på alla miljarder människors tankar och uppriktiga böner. Men ATT det fungerar det vet jag efter många års erfarenheter. Och svar på sina böner får man också… inte alltid ögonblickligen eller så som man kanske hade önskat sig… för problemet är att det finns en ond makt också i himlarymderna, som försöker göra allt för att hindra den här direkta kommunikationen mellan himmel och jord.
Ett exempel på det kan du läsa om i Daniels bok, kapitel 10 och verserna 12 till 14. Under tre veckor blev alltså svaret på Daniels bön hindrat, men sedan fick han veta vad som skulle hända med hans folk i framtiden - som var upptecknat i sanningens bok (Dan 10:21).

MUSIK

Jag har inte mer kunskap om Guds skapelse, och Hans tider och stunder, än vad du själv på samma sätt kan läsa dig till i bibeln, men jag har ibland undrat om ALLT som har med Guds skapelse att göra är nedtecknat och bestämt på förhand – kanske i någon sådan ’SANNINGENS BOK’ som ängeln talade med Daniel om.

Det kan inte vara möjligt, tänker du kanske, eftersom människan har en fri vilja att välja sin livsväg, och då kan ju Gud inte veta den i förväg… eller hur?
Ja, säg inte det. Här har du nämligen att göra med en Gud som är absolut gränslös i allt – och ’för Gud kan ingenting vara omöjligt’ sa Jesus själv vid ett tillfälle (Luk 1:37).
Jag vet inte om jag gör mig skyldig till ett tankefel, men för en gränslös Gud kan det väl inte vara omöjligt att hålla ett antal olika tänkbara ’framtider’ öppna – där alla är beroende på hur människornas fria vilja varierar. Givetvis blir det ett nästan omätligt antal samband och variationer, men jag tror faktiskt att Gud är ännu mycket större i sin variationsrikedom än du och jag ens kan tänka eller föreställa oss.

Jesus är också i någon mån inne på det här, när han talar om att vi inte ska frukta dem som ’bara’ kan dräpa kroppen men inget mer. ”På er är till och med huvudhåren allesammans räknade…” säger han (Luk 12:4-7).
För mig betyder den texten att Gud är ABSOLUT ALLVETANDE – hur svårt det än är för en enkel människa att ta till sig en sådan insikt – begränsade som vi är.

MUSIK

Egentligen är det ju smått löjligt att jag sitter här och försöker sätta mig in i vilken kapacitet Gud har, på det ena eller det andra området.
Jag tänker därför på när Gud undervisar Job, svarar honom ur stormvinden och säger: ”Vem är du som stämplar vishet såsom mörker, i det du talar så utan insikt? ---

Var var du, när jag lade jordens grund? Säg det, om du har ett så stort förstånd. Vem har fastställt hennes mått – du vet ju det? Och vem spände sitt mätsnöre ut över henne? Var fick hennes pelare sina fästen, och vem var det som lade hennes hörnsten, medan morgonstjärnorna tillsammans jublade och alla Guds söner höjde glädjerop? Och vem satte dörrar för havet, när det föddes och kom ut ur moderlivet, när jag gav det moln till beklädnad och lät töcken bli dess linda, när jag åt det utstakade min gräns och satte bom och dörrar därför, och sa: Härintill skall du komma, men ej vidare, här skall dina stolta böljor lägga sig” (Job 38:2, 4-11).

I Jobs kapitel 39 fortsätter Herren sitt tal om Guds godhet, vishet och makt genom olika exempel från djurens värld, och manar Job ytterligare till ödmjukhet. Till slut förstod han att det var Gud som hade rätt och inte Job själv. Han svarade Herren Gud och sa: ”Ja, jag vet att du förmår allt, och att intet som du beslutar är dig för svårt. Vem var då jag som i oförstånd gav vishet namn av mörker? Jag ordade ju om vad jag inte begrep, om det som var mig för underbart och det jag inte kunde förstå”
(Job 42:2-3).

Dagens minnesord: Många som är de första skall bli de sista, medan de sista blir de första (Mark 10:31)

MUSIK

Veckans andakter, v 34

  • måndag 17 augusti

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Detta är evigt liv, att de känner dig, den ende sanne Guden, och den du har sänt, Jesus Kristus" (Joh 17:3 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag vill så gärna att du ska få känna frid, vila och ro i ditt hjärta. Var stillaÄ och lyssna till det underbara evangeliet om... Läs mer

  • tisdag 18 augusti

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då vi nu har blivit rättfärdiggjorda av tro, har vi frid med Gud genom vår Herre Jesus KristusÄ (Rom 5:1 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Min högsta önskan är inte att den här andakten ska vara mysig eller känslosamt innerlig, utan att du under stilla eftertanke ska ge... Läs mer

  • onsdag 19 augusti

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "När dina ord upplåtas, ger de ljus och skänker förstånd åt de enfaldiga" (Ps 119:130 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är ett andaktsprogram om det kristna evangeliets befriande kraft i namnet Jesus, som betyder att han lever och är verksam i går, i dag och i... Läs mer

  • torsdag 20 augusti

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Era hjärtan vare icke oroligaÄ" (Joh 14:1 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska jag tala om vardagen och om det eviga livet som ligger bortom den här tidens horisont, men som alla människor omfattas av, både du och jag. Bibeln säger oss att vi... Läs mer

  • fredag 21 augusti

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Herrens nåd varar från evighet till evighet över dem som fruktar HonomÄ" (Ps 103:17 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag ska tala om vardagen och evigheten, precis så som de hänger samman med varandra. Det är ju i skärnings-punkten mellan dem som du och jag lever i... Läs mer

  • lördag 22 augusti

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "I honom (Jesus) finns visdomens och kunskapens alla skatter fördolda" (Kol 2:3 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Eftersom den här andakten vilar på en kristen grund, som utgår från en personlig tro på Jesus Kristus, som Försonaren för all synd, så handlar det också... Läs mer

  • söndag 23 augusti

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Frid lämnar jag efter mig åt er. Min frid ger jag erÄ (Joh 14:27) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att du vill öppna ditt hjärta och sinne mot himmelens Gud, för det är från Honom, som kallas Frids-fursten, som all verklig hjärtefrid kommer. Och tänk att DU kan få... Läs mer