23 juli 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Må vi därvid se på Jesus, trons hövding och fullkomnare… (Hebr 12:2 – 1917)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Vi ska nu ta ytterligare ett steg på den kristna trons väg, som alltså handlar om tron på Gud och vägen till honom genom Jesus Kristus, Guds Son. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning genom den Helige Ande, så att allt blir rätt – tänkt och sagt.

”Gode Gud! Du som tänker goda tankar för dina vilsna barn, låt mig få del av din vishet så att jag kan förstå ditt ord och det budskap som du vill undervisa mig om. Jag ber dig också, Herre, att du ska låta någon lyssnare som är med oss nu, få del av din välsignelse, hjälp och vägledning i sitt hjärtas innersta. Amen.”

Det centrala i hela den kristna tron uttrycks ju på ett mycket tydligt sätt i den bibel-vers som man ibland kallar för ’lilla bibeln’ - eftersom den är ett koncentrat av hela evangeliet - det glada budskapet till alla människor och till dig - om förlåtelse för all synd och skuld.

Så här står det i ’lilla bibeln’:
”Ty så älskade Gud världen, att han utgav sin enfödde Son, på det att var och en som tror på honom skall icke förgås, utan ha evigt liv.” (Joh 3:16 – 1917).

Gud sände inte sin Son till världen för att döma världen eller för att döma dig som lyssnar nu, utan för att världen skulle bli frälst - DU skulle kunna bli frälst genom att tro på Honom (Jesus).

MUSIK

Kanske har du undrat många gånger vad de kristna pratar om, och undrat över den här Jesus och Gud och så...  Ja, det finns många, många människor som inte känner till någonting om det kristna budskapet, och att det finns en Gud som älskar dem som enskilda människor - personligen.

Jesus älskar dig! Därför dog han för dig - för att du skulle kunna få evigt liv, om du vill ta emot det som Guds gåva, helt utan egen prestation.
Det låter kanske underligt att få en sådan oerhörd gåva som ett evigt liv... utan att man gjort sig förtjänt av det på något sätt... men så enkelt är det faktiskt - enligt Guds eget ord i bibeln. Ta fram din bibel och läs själv vad Gud säger i sitt ord. Börja t ex med Johannes tredje kapitel och den sextonde versen, som jag precis läste för dig.

”Ty så älskade Gud världen, att han utgav sin enfödde Son, på det att var och en som tror på honom skall icke förgås, utan ha evigt liv.”

Vad krävs det alltså av dig?  Ingenting, mer än att du tror på den uppståndne Jesus, Guds Son. Ta emot Hans förlåtelse för dina synder, och bekänn Honom som DIN Herre och Frälsare.

MUSIK

Tron är ingenting krångligt eller märkvärdigt som man inte kan begripa sig på. Nej, det är något alldeles naturligt och tillgängligt för alla människor och givetvis för dig också som lyssnar nu. Tron finns för att du ska få frid och glädje i ditt hjärta.

Sedan när du sagt ditt JA till Jesus, som förlåtit dig all din synd och förändrat ditt liv, så får du fortsätta att ta ett steg i taget på trons väg. Det finns mycket att upptäcka  i den andliga världen, när man håller Jesus i handen, så det räcker mer än väl till för ditt återstående liv. Och ändå kan du få vara med om något nytt och spännande varenda dag.
Livets högsta lycka, inser man snart, är inte att vara rik och kunna leva ett obekymrat liv, utan det är att få leva alla sina livsdagar i ett nära samarbete med Jesus - och på det sättet - med Gud själv. Tänk att få lägga av allt som tynger ner ditt hjärta och ditt sinne... och bara få uppleva en frid i sitt inre, som en balsam för djupa sår, det är Guds gåva till dig.
Jesus kom inte till jorden för att hålla räfst och rättarting med dig om allt dumt och felaktigt som du kanske gjort i ditt liv. Nej, han kom för att du skulle få NÅD för dina felsteg och kunna bli en ny människa.
Så stor är Gud - och så helt förlåter Han.
När du sedan läser din bibel får du också veta vad som ska ske i framtiden. Du blir mycket mer informerad än dina vänner och kamrater, som kanske inte ens vet var man ska läsa någonstans. Hela den här tidsåldern som du just nu lever i, är beskri-ven på ett tydligt sätt i bibeln. Från det att universum skapades och till dess att alltsamman en gång ska försvinna, och en ny jord ska bli till. Och vill du veta något om den nya jorden, så går det bra att läsa om det också. Det står till och med om det nya Jerusalem, hur stor staden är och hur den ska se ut. Ser du så mycket man kan få veta om man bara vill läsa innantill, det som står skrivet i bibeln.
Det har stått där tillgängligt för dig i hela ditt liv, men du har kanske inte varit intres-serad av att ta reda på det. Men nu har du ett nytt tillfälle.

MUSIK

I morgon börjar resten av Ditt liv.

Kanske skulle du kunna ta tillvara dina återstående livsdagar på ett bättre sätt än vad du gjort hitintills? Ja, bara du själv vet det. Varje dag av ditt liv rinner bort... och kom-mer aldrig mer tillbaka. Den enda tid som du är riktigt säker på att få disponera är NU – i dag. Ta vara på den tid som din Skapare har lagt i din hand!

Om det skulle vara så att du känner dig tveksam inför det jag har försökt tala med dig om, så tänk så här: ‘Jag ska inte göra som han säger, bara för hans skull, utan jag ska göra det för min egen skull. För att jag en gång för alla vill vara ärlig mot mig själv och verkligen ta reda på sanningen om hur det förhåller sig med det där som de kristna talar om.’

Du vill vara ärlig mot dig själv och ta reda på om bibeln är sann... och om Gud verkli-gen finns... och om evangeliet om synd och nåd verkligen är rätt - och inte bara en stor bluff. Det är rätt! ”Kör hårt”, som man säger i de tuffa gängen.

MUSIK

Ta reda på allt och bedöm sedan själv! Läs din bibel! Inte bara en gång - utan läs så att du verkligen får ett sammanhang i det du läser. Och läs kritiskt men med ett öppet och ärligt sinne. Gud låter sig inte gömmas bakom din fasad av negativa omdömen, om du bara använder dem som slagträ för att skydda din egen tveksamhet, om det nu ändå skulle vara så att det var sant... att Gud finns och det här med att tro, verkli-gen är en grund för en människa att bygga sitt liv på. Gud är så stor så han låter dig gärna testa för att se om Hans ord är rätt eller fel. Han har haft miljoner människor av samma tveksamma sort som du förut. Och alla, varenda en som sökt Gud av ett uppriktigt hjärta, har funnit Honom.
Hur går det sedan då, tänker du kanske? Hur ska livet bli sedan, när jag genom att tro på Jesus har tagit  emot Honom och fått förlåtelse för mina synder och snedsteg? Jag lever ju ändå kvar i den här ‘jämmerdalen’. Javisst, gör du det, men det är ett nytt sorts liv som du då kommit in i. Hurdå? Jo, du får tillgång till en underbar hjälp att leva och klara av ditt liv, som du aldrig haft tidigare. Du har en hel änglavärld till din hjälp. Du har den store Hjälparen själv, som Jesus lovade att sända - nämligen den Helige Ande. Och Jesus som sitter på Gud Faderns högra sida, Han ber för dig och manar gott för dig.
Skulle inte ditt liv då bli annorlunda mot vad det har varit tidigare?
Och hjälpen handlar inte bara om andliga frågor, utan om alla livets frågor som en människa kan komma i kontakt med under sina livsdagar. Jesus var ju själv en människa och därför vet Han precis vad det innebär att leva här på jorden. Han frestades t ex i alla sorters frestelser, därför vet Han hur det är att frestas. Men Han föll inte för någon frestelse, och därför vann Han en seger som gäller än idag för dig också.

MUSIK

Jesus var både sann människa och sann Gud på samma gång. Därför förstår Han jordelivets villkor och kunde också dö för din synd. Sedan uppstod Han igen genom Guds kraft, och lever idag och i all evighet för att du och alla vi andra som vill tro på Honom ska få ett evigt liv.
Är du intresserad av världshändelserna som pågår just nu då ska du verkligen passa på att läsa din bibel nu. Därför att i bibeln hittar du profetior - alltså förutsägelser om vad som ska hända i framtiden och i avslutningen av den här tidsåldern. Hela bibeln är en beskrivning av hur den här världen kom till och hur den en gång kommer att försvinna och sedan ersättas av en ny himmel och en ny jord. Tidsperioden mellan början och slutet, som vi lever i nu, beskrivs i Gamla och Nya testamentet. En stor del handlar om vilka riken och kungadömen som har varit och som ska komma, och vilka personer som varit anknutna till dem och vilka tidsepoker som de avser.
Men det viktigaste av allt som bibeln handlar om, både i Gamla och Nya testamentet, är hur Gud planerade att syndens och dödens makt skulle övervinnas och göras om intet. Det skedde i och med att Jesus Kristus, Guds Son, blev människa och försonade dig med Gud genom att själv ta dina synder på sig och dö för dem i ditt ställe. Så din synd är redan utplånad av Jesus, bara du vill tro på Honom som redan gjort allt.

Dagens minnesord: ”Så säger den Helige Ande: I dag, om ni får höra Hans röst, må ni icke förhärda era hjärtan…” (Hebr 3:7 – 1917).

MUSIK

Veckans andakter, v 32

  • måndag 3 augusti

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Fråga vilken väg som är den goda vägen, och vandra på den (Jer 6:16 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. I dag vill jag betona evangeliet om Jesus, Guds Son, och den stora hjälp som det kan vara för oss människor, dig och mig, att ha en sådan fast tro och övertygelse i... Läs mer

  • tisdag 4 augusti

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag är med er alla dagar intill tidens ände (Matt 28:20 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden är till för dig som vill ha ro och stillhet, lyssna och minnas. Kanske minns du någon av de gamla sångerna från din barndoms besök i kyrka, kapell eller bönehus, och... Läs mer

  • onsdag 5 augusti

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Detta har jag talat till er, för att ni skall ha frid i mig" (Joh 16:33-1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. I dag tänker jag särskilt på dig som känner oro i ditt hjärta. Kanske oro inför livets allvarÄ hur det ska bli i framtiden eller hur du ska orka med ditt stressade... Läs mer

  • torsdag 6 augusti

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Herren Gud danade människan av stoft från jorden och inblåste livsande i hennes näsa, och så blev människan en levande varelse (1 Mos 2:7). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att du vill vara med mig, tillsammans med ett budskap om vardag och evighet. Kanske blir det... Läs mer

  • fredag 7 augusti

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Vaka och bed att ni inte kommer i frestelse. Anden är villig men köttet är svagt (Matt 26:41) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att den här stunden ska ge dig stillhet och ro med frid och tröst till ditt hjärta. Även om allting runt omkring dig skulle vara oro och... Läs mer

  • lördag 8 augusti

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Så tänk då på din Skapare i din ungdomstid, förrän de onda dagarna kommerÄ (Pred 12:1). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Trots att den här stunden är stilla och rofylld så ska jag tala om den kraft som frigörs vid en explosion. Men det handlar inte om bomber som bara förstör,... Läs mer

  • söndag 9 augusti

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bed oavlåtligen! (1 Tess 5:17 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Om du vill vara med mig en liten stund så hoppas jag att ditt sinne är öppet mot evighetens värld och mot det ljus som strålar ut från evangeliet om Jesus Kristus. Det är det enda ljus som kan lysa upp din... Läs mer