31 juli 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

”Omgjorda därför ert sinnes länder och var nyktra…” (1 Petr 1:13)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Det här ska vara en stillsam och rofylld stund med en evangelisk grundton av Guds kärlek till dig som ibland tycker att livets besvärligheter hotar din tro och ditt hjärtas innersta övertygelse. Men innan jag går vidare på trons väg, ska jag be om Guds hjälp och vägledning så att allt blir rätt tänkt och framfört.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med en bön och begäran om Din vägledning i bibelordet så att jag förstår det på rätt sätt. Jag behöver också Din hjälp att förmedla budskapet så att det, med den Helige Andes kraft, kan bli till välsignelse, frälsning och frid för någon lyssnare som just nu väntar på Dig med ett öppet hjärta. Amen.”

Alla kan vi ha våra höjder och dalar på trons väg genom livet. Men vad sa Jesus till oss när Han lämnade den här jorden för att gå till Fadern...? Jo, Han sa: Mig är given all makt i himmelen och på jorden. Gå för den skull ut... förkunna evangeliets under-bara sanning... och se jag är med er alla dagar intill tidens ände. (Matt 28:19-20).

Under den senaste tiden har jag och min fru kommit i kontakt med människor som har det mycket svårt. Deras sinnen är upprörda och de är djupt förbryllade över att på något sätt ha dragits in i komplicerade äktenskapliga problem, som de aldrig i sin vildaste fantasi trodde att de skulle behöva möta och tvingas ta itu med.

MUSIK

Inte nog med att man tvingas ta itu med vissa speciella problem. Man måste också ta itu med problemens orsaker, det vill säga ofta sig själv. Och det är ju ytterst obehagligt... att tvingas inse att man själv inte innerst inne är den goda, enkla och okomplicerade människa som man alltid har trott. Man tvingas också ta ställning till olika sorters problem. Känslomässiga frågor... av en blottläggande karaktär som ibland nästan medför att man tappar balansen och fotfästet.
Mycket därför att man inte är förberedd. Man har aldrig tänkt igenom sin egen situation... sina egna känslor och relationen till sin närmaste, den som man byggt upp sitt liv tillsammans med. Och det viktigaste av allt, man har kanske inte heller överlåtit sitt känsloliv åt Gud, Han som ändå har skapat alltsammans. ”Omgjorda Ditt sinnes länder” säger aposteln Petrus därför. (1 Pet 1:13 – 1917). Ditt sinne behöver också ett skydd. Sinnet har också ett immunförsvar - i Gud.

Men det är inte bara känslomässiga frågor det handlar om. Äktenskapliga problem kan också ha en andlig sida... och hur hanterar man sitt äktenskap i ett andligt perspektiv? Bibelordet talar om att man och hustru ska vara ett - inför Gud. Hur går det då ihop om var och en på sitt håll ska förverkliga sig själv och utveckla sin egen situation och sitt eget liv? Svaret är att det går inte alls ihop. Och det är en av anledningarna till att många äktenskap knakar i fogarna i dag.
Gud har sagt att vi ska vara ett - men vi vill vara två!
Är det då så underligt att det inte fungerar som det ska?

MUSIK

Till sist kommer vi till det som egentligen är minst viktigt, men som vi människor ofta behandlar som om det tvärtom vore det viktigaste av allt... exempelvis var och hur vi ska bo någonstans... särbo... delsbo... sambo, ja det finns ingen ände på alla nya begrepp som kommer upp. Vem ska ha lägenheten? Vem ska ha bilen? Osv, osv.
Det underliga är att ingen tänker på vem som ska ha själen?
Din själ? Din frus själ? Din mans själ?
Hur kan det ha gått så långt med oss, så att vi är beredda att lämna allt?
Familjen; Barnen; Vännerna... kanske till och med vår kyrka och församling? Gud?
Men där går den slutgiltiga gränsen för många. Tron på Gud säger du kanske att du inte vill lämna... därför att det priset är för högt men du är ändå beredd att lämna allt som din tro är grundad på... nämligen trohet, kärlek och barmhärtighet.

Hur kan du säga till dig själv, och så kapitalt försöka lura dig själv, med att vilja ha kvar din kristna tro... och samtidigt lämna allt det åt sidan som det innerligaste i tron vilar på... nämligen den djupaste troheten?
Svaret är att det går inte alls ihop! Man är grundlurad helt enkelt av lögnaren i livet... djävulen själv. Som bara är ute för att locka dig i sin fälla... där bara djup förtvivlan och ångest vill gastkrama din arma själ. Vakna upp och se sanningen själv, som den är. Och vänd om!
Om detta gäller DIG - Så vakna upp över din farliga situation, min vän.
Och tro för all del inte att det bara är du och din man eller hustru som har det besvär-ligt. Nej, tyvärr är det många, många fler än du anar. Och varför är det så i vår tid?

MUSIK

I bibelns ljus, ser man det tydligt, och jag tror att svaret är ganska enkelt.
Tiden som är kvar till Jesu andra återkomst är mycket kort. Och Gud vill utgjuta av sin Ande i denna yttersta tid, för att rädda så många människor som möjligt. Miljoner människor ska räddas och vända sig till sin Frälsare, Jesus, som förlåter deras synder, innan tiden är slut.
Men Guds fiende, som bara vill motverka allt vad tro och frälsning heter, han som till varje pris vill hindra Guds-rikets framgång... djävulen, den gamle ormen... han vet också att hans tid snart är till ända. Och därför sätter han in alla sina krafter och resurser för att hindra dig att behålla Guds Nåd inom dig, eller hindra dig från att nå fram till en frälsningsupplevelse som radikalt kommer att förändra ditt liv.
Antingen du vill hålla med mig eller inte, så ser du ju själv hur familjer i din närhet splittras upp och går sönder... som om det vore rena farsoten. Man kan inte fatta det med sitt förstånd. Men ändå är det sant.
Vad kan då du och jag göra för att gardera oss eller skydda oss? Kan vi göra någon-ting överhuvudtaget? Ja, det kan vi. Vi kan läsa bibelordet alldeles ordagrant och följa det. Observera vad det står i Petrus 1:a brev, kapitel 1 och den 13:e versen: ”Omgjorda därför ert sinnes länder och var nyktra; och sätt med full tillit ert hopp till den nåd som bjuds er i och med Jesu Kristi uppenbarelse.” Vad betyder då det? Jo, det betyder att du ska vara extra vaksam inför allt som du vet kan påverka ditt sinne. Och förtrösta till 100% på att Gud genom tron på Jesus kan och vill hjälpa dig och ditt äktenskap på alla sätt. Bed till Gud tillsammans.

MUSIK
 
Ge er själva, båda två, tid att studera bibeln tillsammans. Inte var för sig. Bed till-sammans och lägg fram inför varandra och inför Gud, allt det som du vet med dig är ett hinder för frid och lycka i ert äktenskap. Jag vet att det kan vara mycket svårt, men det är verkligen värt priset.
Hur ofta ser jag inte eller hör hur män som verkligen tar sin kristna tro på allvar, talar om hur mycket arbete de har i kyrkan och i församlingen. Och de sätter en ära i att sköta sina sysslor så bra som möjligt. De arbetar för Guds rike och menar då att inga uppoffringar är för stora. Men jag tror att de har fel, Fel, FEL! Jag menar naturligtvis inte alls att det är fel att tjäna Gud eller att arbeta för Guds rikes framgång på alla möjliga sätt... men det som är fel, det är när hustrun, barnen och familjen får sitta emellan till den grad att själva grundvalen som Gud själv har lagt… äktenskapet och familjen… darrar. Det är inte Guds vilja!
Gud instiftade äktenskapet och de äktenskapliga relationerna mellan man och hustru, och omsorgen om familjen, långt, långt innan ens begreppet kyrka eller församling existerade.
Och det var inte enbart för samhällets fortbestånd i form av att nya barn skulle komma till och befolka jorden. Nej, det var också för att hela samhället skulle grundas på familje-enheterna som en lugn och trygg oas, där man kunde hämta vila och känslomässig värme för det hårda livet som väntade utanför hemmet.
Om vi då tar bort den enda rekreationen som Gud verkligen värnar om och gjort allt för att skapa... i familjens hägn... är det då så underligt att människor idag är stressade, känslokalla, oroliga, otrygga och förvirrade?

MUSIK

Min käre vän! Om du själv är medveten om att ditt äktenskap inte alls är den oas av frid som du skulle vilja att den vore... då är det mycket hög tid för dig att försöka tala med din make eller maka. Därför att i ett ostabilt förhållande behövs det så oerhört lite för att balansen ska rubbas, så den risk du tar är oerhört stor... och är aldrig värd priset du får betala för den frihet du ser så lockande framför dig. Din egen själs eviga väl kan mycket väl vara det pris som du tvingas betala... i stället för att ödmjuka dig. Nej! Visst! Jag hör Din invändning... felet var kanske inte ditt... än sen då? Ska det få spoliera din evighet? Ska ett slarvigt eller illa valt förfluget ord... sagt i ilskan... få, för evigt, skilja dig från den du älskar? Kanske har du halvt retat ihjäl dig på att gå och plocka upp smutsiga strumpor och annat som du verkligen inte tänker finna dig i längre... Men är några slarvigt slängda klädesplagg verkligen värda din själs eviga välfärd? Din fru eller man förstår dig inte heller, tycker du, och känner inte som du. Du får ingen respons på dina kärleksfulla insatser. Du tycker kanske inte att dina återstående år i livet ska få bli lika tråkiga som de redan har varit. Jag vet en som kan förändra allt! Hans namn är JESUS och Hans makt att förändra ALLA förhållan-den är absolut gränslös. Vad sa Jesus? Jo, Han sa: ”Mig är given ALL MAKT i himlen och på jorden!”  Lita på det! Gör ingenting förhastat förrän du verkligen gett Jesus en rättvis chans att visa vad Han kan göra, när allt du redan själv försökt göra, slagit fel. Tro aldrig att det är för sent... Det lönar sig alltid att söka Gud och förlåtelse i Jesu namn. Nåden är alltid större än synden. ALLTID !

Dagens minnesord: Sök först Guds rike och Hans rättfärdighet (Matt 6:33 – SFB).

MUSIK

Veckans andakter, v 32

  • måndag 3 augusti

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Fråga vilken väg som är den goda vägen, och vandra på den (Jer 6:16 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. I dag vill jag betona evangeliet om Jesus, Guds Son, och den stora hjälp som det kan vara för oss människor, dig och mig, att ha en sådan fast tro och övertygelse i... Läs mer

  • tisdag 4 augusti

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag är med er alla dagar intill tidens ände (Matt 28:20 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden är till för dig som vill ha ro och stillhet, lyssna och minnas. Kanske minns du någon av de gamla sångerna från din barndoms besök i kyrka, kapell eller bönehus, och... Läs mer

  • onsdag 5 augusti

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Detta har jag talat till er, för att ni skall ha frid i mig" (Joh 16:33-1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. I dag tänker jag särskilt på dig som känner oro i ditt hjärta. Kanske oro inför livets allvarÄ hur det ska bli i framtiden eller hur du ska orka med ditt stressade... Läs mer

  • torsdag 6 augusti

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Herren Gud danade människan av stoft från jorden och inblåste livsande i hennes näsa, och så blev människan en levande varelse (1 Mos 2:7). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att du vill vara med mig, tillsammans med ett budskap om vardag och evighet. Kanske blir det... Läs mer

  • fredag 7 augusti

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Vaka och bed att ni inte kommer i frestelse. Anden är villig men köttet är svagt (Matt 26:41) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att den här stunden ska ge dig stillhet och ro med frid och tröst till ditt hjärta. Även om allting runt omkring dig skulle vara oro och... Läs mer

  • lördag 8 augusti

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Så tänk då på din Skapare i din ungdomstid, förrän de onda dagarna kommerÄ (Pred 12:1). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Trots att den här stunden är stilla och rofylld så ska jag tala om den kraft som frigörs vid en explosion. Men det handlar inte om bomber som bara förstör,... Läs mer

  • söndag 9 augusti

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bed oavlåtligen! (1 Tess 5:17 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Om du vill vara med mig en liten stund så hoppas jag att ditt sinne är öppet mot evighetens värld och mot det ljus som strålar ut från evangeliet om Jesus Kristus. Det är det enda ljus som kan lysa upp din... Läs mer