28 maj 2022

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Om det vittnar också deras samvete och deras tankar… (Rom 2:15 – Bibel 2000)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Under några dagars ledighet läste jag vid ett tillfälle en bok av Robert Schuller som heter ”Livet är inte rättvist - men Gud är god.” Boken handlar om Guds godhet mitt i alla prövningar, besvärligheter och vidrigheter som kan komma i vår väg - under vår stund här på jorden. Det är en lättläst bok som jag kan rekommendera. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så allt blir rätt – både tänkt och sagt.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig och utber mig nåd och hjälp, så att jag under den här stunden på ett rätt sätt kan framföra det budskap som du vill ha förmedlat. Amen.”

Det finns ett antal ’pärlor’ att hämta ur den här boken som jag nämnde, och jag tänkte att nämna en sådan pärla - som åtminstone för mig personligen, har fastnat i minnet.

Som jag sa tidigare har jag under några dagars ledighet läst en bok skriven av Robert Schuller... som  heter "."

Och det är en enda rad med 10 ord ur boken ”Livet är inte rättvist - men Gud är god” som fångade min uppmärksamhet på ett särskilt sätt. Det är en uppmaning som jag tog till mig... och som kanske du också tycker kan vara värd att ta vara på.

Så här skriver Robert Schuller:
”LEV SÅ ATT DU SLIPPER SKÄMMAS FÖR VAD DU GÖR.”

MUSIK

Kanske har du som jag ibland undrat för dig själv...hur ska jag leva? Vad är rätt och vad är fel? Ibland tycker jag att det finns en sorts grå-zon som man inte är riktigt säker på... hur ska man göra då? Det är precis i sådana sammanhang som jag tycker att Robert Schullers ord ger den vägledning som -åtminstone jag- behöver ibland.

Fundera själv över de 10 orden:
”LEV SÅ ATT DU SLIPPER SKÄMMAS FÖR VAD DU GÖR!”
Jag vill på inget sätt omvärdera din uppfattning om det absolut rätta och riktiga i 10 Guds bud och det 11:e budet som Jesus senare lade till som en sorts ”samlingsbud” om jag får uttrycka mig så.
Jesus sa: ”Ett nytt bud ger jag er, att ni ska älska varandra; ja såsom jag har älskat er, så ska ni också älska varandra” (Joh 13:34 – 1917).

Det som Robert Schuller skriver, är ju inget nytt bud... men man kanske skulle kunna kalla det ’en god levnadsregel’. ”Lev så att du slipper skämmas för vad du gör”.

MUSIK

Naturligtvis är det så att vi är olika du och jag. På många sätt... och bland annat på det sättet att våra samveten reagerar på olika saker. Men vad det än är som får våra samvetens klockor att börja ringa eller röda lampor att börja blinka inom oss, så är det viktigt att vi noterar det och observerar oss själva... och ändrar oss så att det vi kanske håller på att göra fel, istället blir gjort på ett rätt sätt. Då slipper vi skämmas efteråt.

Det står en vers i bibeln, som jag har funderat över många gånger. Det är aposteln Paulus som skriver i sitt brev till Filipperna i det 2:a kapitlets 12:e vers så här. Jag läser ur 1917 års översättning:

”Därför mina älskade, såsom ni alltid har varit lydiga, så må ni också nu med fruktan och bävan arbeta på er frälsning...” Och vidare från den 13:e versen: ”Ty Gud är den som verkar i er både vilja och gärning, för att Hans goda vilja ska ske.”

”Gör bättring, ty himmelriket är nära” sa evangelisten Johannes. Och vidare: ”Bär då och sådan frukt som tillhör bättringen” (Matt 3:2, 8).

Jesus sa: ”... de som har gjort vad gott är, ska uppstå till liv, och de som har gjort vad ont är, ska uppstå till dom” (Joh 5:29 – 1917).

De här bibelställena som jag nu har påmint om, visar allesammans att det inte alls är oväsentligt hur du och jag lever. Våra gärningar kommer att följa oss. Det du sår, det får du också skörda.

MUSIK

Visst har Jesus dött för våra synder, och frälsningen är därför klar till 100% om vi tror, men mitt och ditt liv och leverne kanske kommer att avspegla sig i den lön vi kommer att få. Och den är så viktig, så Jesus har lönen med sig när han kommer tillbaka hit till jorden för att hämta hem de sina.
Vad lönen består i vet jag inte, men Paulus säger i sitt brev till Korintierna att ”var och en ska få sin särskilda lön efter sitt särskilda arbete” (1 Kor 3:8 – 1917).

Och Jesus säger själv, i samband med bibelns slutord från Uppenbarelseboken 22:12 ”Se, jag kommer snart och har med mig min lön för att vedergälla var och en efter som hans gärningar är.”

Bibelns ord stödjer alltså på alla sätt betydelsen och vikten av att dels ta emot Jesus Kristus genom tron, och på så sätt bli frälst och räddad till ett evigt liv, men också dels betydelsen och vikten av hur vi lever. Våra gärningar följer oss.

Enligt min mening har Robert Schullers ord därför full täckning: ”Lev så att du slipper skämmas för vad du gör.”

MUSIK

Kommer du ihåg bibelns ord om Abraham, trons fader. Jag tänker på det som står om Abrahams tro... och hur den växte... ”ty han ärade Gud” står det.
Jag sitter inte alls inne med någon särskild uppenbarelse eller patentmedicin då det gäller frågan om hur din tro ska kunna växa, men personligen har jag med åren blivit mer och mer övertygad om att det finns ett garanterat sätt att få se sin tro växa... och det är att ära Gud.

Vad menas då med att ära Gud?
Jo, redan i bibelns början, (i Femte Mosebokens 32:a kapitel, verserna 3 och 4, står det om att förkunna Herrens namn... att prisa Hans gärningar och vägar... och att lova Hans trofasthet och rättfärdighet.
Min vän som lyssnar nu: Ära Gud och din tro kommer att växa. Vill du veta mer om Abrahams tro och hur den växte, så kan du läsa Romarbrevets 4:e kapitel där det står om Abraham att han ”blev starkare i sin tro; ty han ärade Gud...”

Till slut skulle jag vilja påminna dig om Jesu ord från Uppenbarelsebokens 3:e kapitel, vers 10 till 11 där det står så här:
”Eftersom du har tagit vara på mitt bud om ståndaktighet, skall och jag taga vara på dig och frälsa dig ut ur den prövningens stund, som skall komma över hela världen för att sätta jordens inbyggare på prov.” De här orden säger Jesus till Filadelfias församlings ängel... ”Jag kommer snart; håll fast det du har, så att ingen tager din krona.”

MUSIK

”Den som vinner seger, honom skall jag göra till en pelare i min Guds tempel, och han skall aldrig mer lämna det; och jag skall skriva på honom min Guds namn och namnet på min Guds stad, det nya Jerusalem, som kommer ner från himmelen, från min Gud, så och mitt eget nya namn. Den som har öra, han höre, vad Anden säger till försam-lingarna” (Upp 3:12-13 – 1917).

Och om du och jag vill höra vad Guds Ande säger till församlingen så måste vi ju vara i församlingen och lyssna - eller hur?
Min vän! Ta vara på bibelordet och förkasta inte honom (Jesus) som talar.

”Ty nu är tiden inne för domen, och den börjar med Guds hus. Men om den börjar med oss, hur blir då slutet för dem som inte vill tro på Guds evangelium?”
(1 Petr 4:18 – Bibel 2000).
Ja, den frågan besvaras av Johannes i Uppenbarelsebokens 20:e kapitel och den 15:e versen där det står så här: ”VAR OCH EN SOM INTE FANNS UPPSKRIVEN I LIVETS BOK KASTADES I DEN BRINNANDE SJÖN.” Bara den som tror på Jesus och bekän-ner honom som sin Herre är uppskriven i Livets Bok.

Dagens minnesord: ”Därför, mina kära, ni som alltid har varit lydiga: arbeta med fruktan och bävan på er frälsning…” (Fil 2:12 – Bibel 2000)

MUSIK

Veckans andakter, v 27

  • måndag 4 juli

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Frid lämnar jag efter mig åt er, min frid ger jag erÄ" (Joh 14:27) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag hoppas att vi ska få en lugn och fridfull atmosfär av Guds närvaro när jag nu lyfter fram Guds oerhörda generositet mot oss människor. Hans kärlek mot oss, genom hans Son... Läs mer

  • tisdag 5 juli

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Han var sargad för våra överträdelsers skull och slagen för vår missgärningars skull. Näpsten var lagd på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår blir vi helade (Jes 53:5 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden vill jag tala om vardagen och... Läs mer

  • onsdag 6 juli

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Så lärde han, fastän han var "Son", lydnad genom sitt lidande; och när han hade blivit fullkomnad, blev han, för alla dem som är honom lydiga, upphovet till evig frälsning (Hebr 5:8-9 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag ska, som många gånger tidigare, tala om den... Läs mer

  • torsdag 7 juli

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Ty domen skall utan barmhärtighet drabba den som icke har visat barmhärtighetÄ (Jak 2:13 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Eftersom jag vill att den här stunden ska vila på det kristna budskapet om frälsning och förlåtelse, brukar jag tala om sådant som möter oss vanliga... Läs mer

  • fredag 8 juli

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Äalla mina dagar blev uppskrivna i Din bok, de var bestämda förrän någon av dem hade kommit" (Ps 139:16 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag vill alltid att det kristna budskapet ska lysa igenom på alla sätt och jag hoppas att du också ska känna hur den kristna... Läs mer

  • lördag 9 juli

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Äden som kommer till mig, honom skall jag (Jesus) sannerligen icke kasta ut" (Joh 6:37 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den handlar om sådant som kan beröra oss alla.... från vardagsliv till evighetsperspektiv... En dag omkring adventstid såg jag en liten... Läs mer

  • söndag 10 juli

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det är människorna förelagt att en gång dö och sedan dömas (Hebr 9:27 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Eftersom den här stunden har en klar kristen profil, så brukar jag tala om olika trosfrågor som kan beröra oss var och en på vår väg genom livet. Och en sådan viktig... Läs mer