29 maj 2022

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric.

Jag hoppas att vi ska få en stund tillsammans som du sent ska glömma.Vi tre...!!!??? Javisst! Du och jag och Jesus. Det står ju så i bibeln...att där två eller tre är församlade i mitt namn, där är jag mitt ibland dem, säger Jesus.

Och du och jag är ju tillsammans i Jesu namn, eller hur? Hela det här programmet är grundat och framvuxet ur och omkring evangeliet, det glada budskapet, om Jesus Kristus. Utan honom - inget program! Alltså är vi tillsammans i Jesu namn och han är hos oss, dig och mig, som han själv har sagt.
Under den här stunden vill jag försöka tala om Gud för dig. Min högsta önskan är egentligen att försöka beskriva Gud för dig. Och anledningen till att jag vill göra det, är att jag tror att både du och jag behöver få en mer inträngande bild av och kunskap om Gud - Din och min skapare - universums härskare och upprätthållare. Han som är av evighet. Han som älskar dig!

Visst vill du också veta mer om Gud... Han som älskar Dig mer än någon annan.

MUSIK:

I min iver att försöka beskriva Gud för dig, så går jag förstås till "källskriften" Bibeln, för att se vad jag kan hitta där.
Måste man läsa Bibeln för att kunna förstå nånting om Gud?
Ja, egentligen vet jag inte det heller. För Gud uppenbarar sig ju på ett oerhört sätt i och genom sin skapelse. Och för att vara helt ärlig mot dig som lyssnar, så vill jag tala om för dig att själva upprinnelsen till det här programmets idé om att beskriva Guds storhet och väldighet och skaparkraft, kom när jag såg en liten del av ett TV-program häromdagen. Det handlade om en fågel  -jag tror att den hette "silvertärna"- som födde sina ungar uppe vid nordpolen, där det är ljust 24 timmar om dygnet under sommaren. På det sättet är det möjligt för silvertärnan att skaffa föda hela tiden till sina ungar, så att de kan växa så snabbt, att när mörkret och kylan börjar komma är ungarna så färdiga att de kan följa med på en flygtur som varar i två månader och över 1900 mil... ända ner till antarktis där solen då också lyser 24 timmar om dygnet. Tänk dig, en flygfärd över halva jordklotet. Och när fågeln kommer fram så bygger den sitt bo ibland mindre än en decimeter från den plats där det förra boet låg. Kan du och jag förstå någonting om Guds verk och hans storhet som skapare?

MUSIK

Så slår jag upp min bibel, i alla fall, och hamnar i Predikaren, det 11:e kapitlet och den 5.e versen där står det så här:
"Lika lite som du vet, vart vinden far eller hur benen bildas i den havandes liv, lika litet förstår du Guds verk, hans som verkar alltsammans."

Ja, det är då visst och sant...lika litet förstår jag Guds verk. Det enda som jag därför kan tala om, det är de erfarenheter som jag själv har av Gud. Hans nåd, hans kärlek och barmhärtighet... mot mig och mot min familj.

Guds godhet den är obegriplig. Obegripligt stor.. obegripligt intensiv... och obegriplig till sin positiva natur. GUD BARA ÄR GOD! Det är det enda jag vet.

MUSIK:

Det står i min bibel att Gud kan förstås genom sina verk. Det är svårt för en mänsklig hjärna att kunna förstå eller ens omfatta en bråkdel av Guds verk, men det står så.
Kanske kan det ändå tillåtas mig att göra ett litet tafatt försök. Jag tänker ibland på Guds storhet... i den form man menar när man talar om variationsrikedom.

Två exempel ur Guds skapelse:
När det snöar på vintern så faller det väl ett antal miljoner eller miljarder snöflingor... hur många vet väl ingen utom Gud själv. Men tänk att varenda snöflinga är unik. Ingen enda flinga är den andra exakt lik. Det är ju näst intill otroligt. Javisst!

Tänk på sommarens grönska då. Titta t ex på en jättestor ek, med myllret av blad. Inget enda är det andra likt. Men ändå är alla skapade av Guds hand. Varenda snöflinga... vartenda litet blad i naturen...

Och detta med VARIATION är bara en enda egenskap hos Gud. Gud gör aldrig kopior.
Tänk på oss människor. Miljarder individer... men finns det två som är lika? Nej, vi är alla original.
Hur är detta möjligt? ja, jag vet inte hur; bara att det är möjligt... för Gud.

Till slut kommer jag fram till att Gud inte kan beskrivas... av mig, en liten människa som han själv har skapat.
Men att Gud inte kan "beskrivas" betyder ju fördenskull inte att han inte kan "upplevas". På många sätt kan man uppleva Guds nåd, Guds omsorg, Guds barmhärtighet och Guds kärlek.

Trots att Guds tankar är så mycket högre än människors tankar, som himlen är hög över jorden, så bryr Gud sig ändå om dig och mig. Han älskar oss.

MUSIK:

Hur kan jag säga så... att Gud älskar oss, dig och mig? Jo, det kan jag göra eftersom det största beviset för Guds kärlek till människosläktet, består i att han sände sin egen Son, Jesus Kristus, till vår hjälp och räddning.
Och din egen tro är den länk som förenar dig med Gud. Men inte vilken tro som helst... utan tron på Hans Son, Jesus Kristus, som dog på ett kors, för våra synders skull. För att du och jag skulle kunna få ett evigt liv, istället för att dö en evig död.
Vem vill ge oss ett evigt liv? Jo, det är Gud som i sin oändliga nåd och kärlek vill oss det allra bästa, som bara går att tänka ut.
Det står så här: "Vad intet öga har sett och vad inget öra har hört, det har han (Gud) berett åt dem som älska honom."
"Tro på Gud, tro och på mig" sa Jesus. "I min Faders hus finns många boningar. Om så icke vore, säger jag er, att jag går bort för att bereda er rum. För där jag är, där vill jag också att ni ska vara, hos mig." Är det inte fantastiskt? Underbart!

MUSIK:

Vi ber tillsammans:
"Tack Herre för att vi enkla människor får tala med dig och att du bryr dig om oss, fast att vi inte alls förtjänar det. Tvärtom är det ju så att du först har älskat oss... innan vi ens visste om att du fanns till.
Men nu förstår vi att Du finns till och vill uppenbara Dig för den som söker Dig. Du har själv sagt att den som söker  han finner; för den som bultar ska det öppnas; Den som söker Ditt ansiktes ljus ska finna Din kärlek i all sin underbara strålglans.
Hjälp oss Herre att steg för steg, komma närmare Dig. Kunna förstå Dig bättre och bättre, och dela med oss av den underbara och dyrbara kunskapen om Dig och Din kärlek till alla människor.

Men hjälp oss också att inte bara förstå Dig, utan också att omvända oss i våra hjärtan, till att följa Dig, på Din väg... den eviga vägen, hem till ditt eviga rike. Vaka över oss Herre och omgjorda oss på alla sidor med Din nåd.
Tack för att Du hör oss och hjälper oss , när vi sträcker oss mot Dig i tron på den som Du har sänt till vår frälsning och räddning - Jesus Kristus. AMEN!"

Veckans andakter, v 25

  • måndag 20 juni

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    En tillflykt är Han, urtidens Gud, och här nere råder Hans eviga armar (5 Mos 33:27 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Vi har ju alla ett vardagsliv, även om det ser olika ut för oss. Och alla får vi ha Jesus med oss i vardagslivet, även om våra förhållanden skiftar och... Läs mer

  • tisdag 21 juni

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    I dag, om ni får höra hans röst, må ni icke förhärda era hjärtan (Hebr 4:7 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden tänkte jag uppehålla mig lite vid de skillnader som människor kan uppleva när man presenterar olika budskap för dem, och varför man hellre... Läs mer

  • onsdag 22 juni

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud älskar en glad givare (2 Kor 9:7 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden som har en klart kristen och evangelisk profil handlar om vardag och evighet. I dag koncentrerar jag mig särskilt på den stora händelse som i dag ligger närmare dig än någonsin förut Ä... Läs mer

  • torsdag 23 juni

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jesus är vägen och sanningen och livet (Joh 14:6) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Innehållet i den här stunden vilar på den kristna trons grundval, att Jesus Kristus har försonat hela mänskligheten med Gud. Därför handlar stunden om den kristna trons väg för oss människor i... Läs mer

  • fredag 24 juni

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Om någon lyssnar till min röstÄ (Upp 3:20 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Eftersom den här stunden ska handla om den kristna tron och vår dagliga vandring på trons väg, så hoppas jag att du ska finna någonting av värde för din inre människa, dels genom bibelordet och... Läs mer

  • lördag 25 juni

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Ni skall vara heliga, ty jag (er Gud) är helig (1 Petr 1:16 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Som vanligt kommer den här stunden att röra sig om vår vardag och evighet, med det perspektiv som den kristna tron ger på livet. Men innan jag går vidare med de tankar på Guds... Läs mer

  • söndag 26 juni

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Han (Gud) har älskat oss och sänt sin Son till försoning för våra synder (1 Joh 4:10 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden tänker jag koncentrera mig på det faktum att Jesus älskar dig oavsett om dina gärningar är onda eller goda, därför att han älskar... Läs mer