12 maj 2021

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

1 Krön 12:32

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Från Gamla Testamentets texter om David har jag valt att koncentrera mig på 1 Krön. 12 och vers 32, som handlar om de stridsmän som anslöt sig till David för att efter Herrens befallning flytta över kungamakten från Saul. Det var ”män som väl förstod tidstecknen och insåg vad Israel borde göra…” står det. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig och ber om din direkta styrning och vägledning av mina tankar så att jag på ett rätt sätt och med rätt insikt kan förmedla ditt ord. Amen.”

Det här med att ’rätt förstå tidstecknen’ upplever jag som en mer och mer allvarlig maning till oss allesamman.

Jesus sa: ”Himlens utseende förstår ni att tyda, men tidernas tecken kan ni inte tyda” (Matt 16:3 – SFB). Till detta har en kommentator noterat att: ”Ni har verkligen förstå-else baserad på erfarenhet … men med hänsyn till de under som stadfäster de epok-danande, strategiska tidsperioderna…” (Underförstått: av detta förstår ni ingenting).

Handbok för Livet ger den här kompletteringen till Jesu ord i vers 3: ” Det som i dag sker framför ögonen på er kan ni inte bedöma” (Matt 16:3 – HfL).

MUSIK

Fariséerna och saducéerna hade ju helt motsatta uppfattningar i judarnas religiösa liv, men de hade ett gemensamt: De var förenade i sitt hat och motstånd till Jesus. Därför begär de i det här sammanhanget, att Jesus ska låta dem få se något tecken ”från himlen.” Det gjorde de för att de ville se Jesus försöka göra ett sådant tecken och - misslyckas. Enligt judisk tro så kunde demoner och falska gudar nämligen göra tecken på jorden, men bara den sanne Guden kunde göra ’tecken från himlen’.

Givetvis skulle Jesus lätt ha kunnat imponera på dem, men han avstod från det, eftersom han visste att det inte skulle hjälpa.

De hade redan bestämt sig för att inte tro på honom som Messias, och ingenting skulle kunna få dem att ändra sig.

Om Jesus hade gått med på deras begäran så skulle de ändå inte ha trott mer på det än vad Farao trodde på de tecken som Mose gjorde i Egypten innan han till sist släppte Israels folk ur deras slaveri.

Men, man ska vara klar över att det inte är alltid som under och tecken öppnar hjärtan för sanningen.

Jesus talar om det här i samband med berättelsen om ’Den rike mannen och Lasarus.’ Den rike mannen ville ju att någon skulle skickas för att varna hans fem bröder för den pina i helvetet som han själv befann sig i, men Abraham sade: ”Lyssnar de inte till Mose och profeterna, kommer de inte heller att bli övertygade ens om någon uppstår från de döda” (Luk 16:31 – SFB).

MUSIK

Vilka är då de ”tidstecken” som Jesus talar om? Han nämner till exempel fikonträdet

-som ibland används som ett tecken på Israels folk och deras utveckling- och säger: ” Lär av en jämförelse med fikonträdet. Redan när kvisten blir mjuk och bladen spricker ut, vet ni att sommaren är nära” (Matt 24:32 – SFB).

Alltså behövs det ingen kalender för att förstå när det börjar bli sommar. Det märker man väldigt lätt om man är lite uppmärksam. Och kanske kan man dra samma enkla slutsats av att studera hur det ’knoppas och våras’ för nationen Israel, när den börjar utvecklas på olika områden. I Matteus 24:e kapitel talar Jesus också om andra tydliga tecken som ska föregå hans tillkommelse, t.ex. sol- och månförmörkelsen och stjärnor som faller ner från himlen (Matt 24:15-29).

Men ” när ni ser allt detta” säger Jesus ” vet ni på samma sätt att han (alltså Jesus) är nära och står vid dörren (Matt 24:32-33 – SFB). (Jfr Mark 13:5-10, 14-25, 28-30).

Eftersom ingen mer än Gud själv, vet när allt det här ska ske, så säger Jesus: ”Var vaksamma. Ty ni vet inte vilken dag er Herre kommer” (Matt 24:42).

Att väl förstå tidstecknen betyder inte bara att ge akt på och förstå det som händer just nu, baserat på de erfarenheter som vi redan har, utan också för att förstå vad som ska ske i framtiden. Alltså att vara så lyhörda för Guds röst genom den Helige Ande, så att ingenting går oss förbi, utan att vi profetiskt kan avgöra och får profetera om vad som ska göras, mot bakgrund av den insikt vi fått del av från Herren.

MUSIK

Att vara efter-klok som man säger ibland, det är ju ganska lätt, för då ser man ju vad eller hur man BORDE ha gjort, men att vara framtids-klok, profet eller ’siare’ som det hette i gamla tider, är ju någonting helt annat. Eftersom Gud håller all tid i sin hand – för Honom lever alla – som Jesus sa i anknytning till den brinnande törnbusken som Mose fick se (Luk 20:38), så känner han till allt om alla tider, både de som redan har passerat, den som är just nu och den som kommer i framtiden. Om man vill veta vad som kommer att hända i framtiden så är det ju därför klokt att fråga honom, Gud själv som håller framtiden i sina händer, och läser den som en öppen bok.

Eftersom vi inte, som Gud, har en likadan kunskap om framtiden, så måste vi -om vi vill utforska framtiden på något sätt- antingen som alternativ 1, låta den Helige Ande förmedla den kunskap som vi behöver nu, för att rätt förstå dagens tidstecken - inför framtiden. Vi kan också som alternativ 2, försöka tillägna oss, utforska och rannsaka de profetiska skrifterna, eller som ett 3:e alternativ, lära oss att tolka och försöka förstå de tydliga tecknen och händelser som sker i vår tid och verklighet, med hjälp av det förstånd och den erfarenhet som vi har.

Om vi vill förstå den profetiska historien, så måste vi studera de profetiska utsagorna i de gamla Skrifterna och jämföra dem med vad som faktiskt hände. Men vi kan ju inte göra på samma sätt med den tid som ligger framför, eftersom vi är fysiska människor, bundna dels till den tid som passerat och dels till den som är just nu, men inte når fram till framtiden. Men det är ju precis det Jesus säger till sina lärjungar att de ska kunna – på samma sätt – alltså se in i framtiden. Inte själva, men med den Helige Andes hjälp. Det står ju att ” Han ska förkunna för er vad som kommer att ske” (Joh 16:13 – SFB).

MUSIK

Vi måste ha klart för oss en sak allesamman, och det är att Gud avslöjar inte vad som ska ske i framtiden för oss, bara för att stilla vår nyfikenhet. Nej, men OM han gör det så är det dels för att vi ska förändra vår uppfattning och dels förändra vårt liv och leverne, så att det stämmer överens med den plan som han själv har för oss.

Framtiden börjar ju NU och om vi har, eller får, någon kunskap om vad som kommer att hända i framtiden, så hoppas jag att det sporrar oss till en ännu mer trofast tjänst för Jesus, vår Frälsare och Herre - han som har ögon som eldslågor och vet ALLT.

Jag vet inte om du har samma uppfattning som jag, men jag tror att det som står högst, eller i alla fall väldigt högt upp, hos oss svenskar, på vår privata lista över det som är viktigt i livet, är TRYGGHETEN. Problemet med det, är att vi kanske sätter det där med tryggheten lite för högt. Det finns alltid en risk för att man låter sig invaggas i en sorts lättsinnig trygghet – som kanske leder till att uppmärksamheten och vaksamheten på annat som är väsentligt, inte är lika skärpt som tidigare. Visst får du och jag vila tryggt i Herrens armar när Han omsluter oss på alla sidor och håller oss i sin hand, som Psalmisten skriver (Ps 139:5), men vi måste ändå vara vaksamma på tidstecknen runt omkring oss, så att vi inte blir överraskade när Herren kommer – oväntat som en tjuv om natten. Jag har ingen större insikt i allt det här än vad du själv kan få, genom att studera din egen bibel, men på något sätt som jag inte kan förklara riktigt, så känns det som om tiden för ett avgörande nalkas. Jag upplever att ondskans mörker brer ut sig mer och mer över vårt land, samtidigt som kampen mellan det onda och det goda blir mer och mer intensiv. Om det är en uppmarsch och förberedelse inför den slutliga andliga striden som pågår, vet jag inte riktigt, men jag tycker mig på något sätt förnimma en tilltagande oro i andevärlden.

MUSIK

Jesus sa: ”Håll er vakna och be, så att ni inte kommer i frestelse. Anden är villig men köttet är svagt” (Matt 26:41 – SFB). Jag tror att de här orden är mycket allvarligare än vi kanske tänker på. Det är så lätt att tro att ’jag kan väl inte komma i frestelse’ – ’jag är väl vaken och medveten om saker och ting som händer runtomkring mig...’

Det är just det som är problemet. De flesta av oss är INTE medvetna om våra svaga punkter – även om vi borde vara det. Och frestelserna angriper oss alltid där vi är svagast. Djävulen är mycket väl medveten om var de där svaga punkterna finns, och hans angrepp är mycket listigt planerade. Ibland märker vi det inte ens själva förrän det har gått en tid och vi börjar undra över vad det är som pågår... Den som dels är medveten om sina egna svaga punkter och dels att frestelser kan dyka upp när som helst, är ju på sin vakt, andligt rustad och beredd på det oväntade. Just därför börjar djävulen ofta med att gå runt själva frestelse-frågan för att invagga oss i en falsk trygghet. Och utan Guds hjälp i bönen klarar vi absolut inte av att se klart, hur starka vi än tror oss vara i oss själva. Bön är livsviktigt eftersom den ger oss kraft att stå emot djävulens list och anfall mot oss. Efteråt, när det hela är över, undrar man hur man kunde vara så lättlurad. Tänk på Eva som blev förvirrad av ormen i lustgården.

Jesus sa: ”Den som håller ut intill slutet skall bli frälst” (Matt 24:13). ”Var på er vakt och håll er vakna, ty ni vet inte när tiden är inne” (Mark13:33 – SFB). Håll ut min vän, det kommer en dag när frestelserna och attackerna mot dig tar slut och risken att svika Jesus, din Herre och Frälsare, är över. Var vaksam på tidens tecken! Amen.

MUSIK

Veckans andakter, v 18

  • måndag 3 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    2 Joh 1:7 Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden har bibelns text från 2 Joh 1:7 kommit upp för mig. Det är indirekt en uppmaning för den troende till bekännelse av Jesus Kristus, Guds Son, kommen i köttet. Många bedra-gare har gått ut i världen, som inte... Läs mer

  • tisdag 4 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jes 63:9 Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. För den här stunden har en text från bibelns blad kommit upp för mig. Det är profeten Jesaja som i kapitel 63 och vers 9 säger: ”I all deras nöd var ingen verklig nöd, ty hans ansiktes ängel frälste dem…” Det här kapitlet handlar... Läs mer

  • onsdag 5 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    1 Krön 12:22 Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden har en bibeltext från 1 Krön 12:22 kommit upp för mig. Den handlar om hur hundratusentals beväpnade stridsmän dag efter dag samlades hos David för att efter Herrens befallning strida för honom och... Läs mer

  • torsdag 6 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    2 Tim 2:7 Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden har en bibeltext från 2 Tim 2:7 kommit upp för mig. Det är Paulus som talar med sin andlige son Timoteus och säger till honom: ”Förstå rätt vad jag säger. Herren skall ge dig insikt i allt.” Men för att jag ska... Läs mer

  • fredag 7 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Upp 3:10 Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Från bibelns sista bok har texten från kapitel 3 och vers 10 kommit upp för mig. Den handlar om ”prövningens stund” som ska komma över hela världen. Men innan jag går vidare och med Guds hjälp ska försöka ta några steg till på trons... Läs mer

  • lördag 8 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Apg 12:5 Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Från den bibelbok som heter Apostlagärningarna ska jag lyfta fram en vers som jag funderat på. Men innan jag fördjupar mig inom det området, vill jag be om Guds Andes direkta vägledning och styrning så att allt blir rätt. ”Gode... Läs mer

  • söndag 9 maj

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Upp 14:3 Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. När Johannes i sin uppenba-relse får se de 144000 som hade Lammets och hans Faders namn skrivet på sina pannor, så får han höra en röst som stora vatten och dånet av en stark åska, skriver han i det 14:e kapitlets 3:e vers. Det är... Läs mer