18 december 2018

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden är det Jesu ord i Matt 9:12 som har dragit till sig mitt intresse. Det kan ju verka självklart att det är de sjuka som behöver läkare och inte de friska, men det behövdes tydligen en sådan förklaring när fariséerna undrade över hur Jesus kunde umgås med syndare. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så allt blir rätt.

”Gode Gud! Du som ensam råder över allt och har en oinskränkt makt över oss alla. Jag kommer inför ditt ansikte med en bön om att få del av den kunskap och det för-stånd som jag behöver för att i tro kunna förmedla Din Sanning – i Jesus Kristus.
Jag ber att någon lyssnare i dag, av nåd, ska bli välsignad i ditt namn. Amen.”

Jag läser för dig bibelns ord från 1:a Johannes brev, kapitel 5 och vers 11 (SFB):
”Detta är vittnesbördet: Gud har skänkt oss evigt liv, och det livet är i hans Son.”
Det här är det viktigaste av alla budskap som du kan få lyssna till under hela ditt liv här på jorden. Gud har gett dig evigt liv och det livet är i hans Son!
Detta är vad Gud redan gjort. Det enda som du måste göra själv är att ta emot och acceptera Guds gåva till dig. Och det gör du genom att tro på JESUS – Han som är både Vägvisaren och Vägen till det eviga livet. Ingen kommer till Fadern utan genom mig, sa Jesus. Därför att Jesus är den försoning som behövdes för att du och jag skulle få förlåtelse för våra synder och bli försonade med Gud. Alltså är det sant när Jesus säger: Jag är vägen, sanningen och livet.

MUSIK

Det finns ingen annan väg till Gud -än den jag nu förklarat- med stöd av bibelns ord.
Om du inte vill tro på det jag säger utan insisterar på att försöka finna en annan väg, så står det dig naturligtvis fritt att göra det, men du ödslar bara din tid i onödan, utan att det ger dig någonting mer än oro, stress och förvirring i ditt hjärtas innersta.

Först när du sagt ditt ja till Jesus och accepterar att söka den verkligt djupa glädjen hos honom, där den finns att få, kommer du att uppleva sanningen i den kristna tron, att Jesus lever och att han bryr sig om dig precis som du är. Du behöver inte försöka att i din egen kraft bli ’bättre’ först, så att du duger inför Gud. Du duger precis som du är - precis nu. Det står i min bibel att ”Om era synder än är blodröda, skall de bli snövita, om de än är röda som scharlakan, skall de bli vita som ull” (Jes 1:18 – SFB).

Förlåtelsen från Gud är bara till för syndare - sådana som du och jag. Den är inte till för den som själv tycker sig vara rättfärdig och inte behöver göra någon bättring.
Det var ju därför Jesus sa: ”Det är inte de friska som behöver läkare utan de sjuka.”

Jag lyssnade en gång till den norske predikanten Egil Svartdal som sa att ”ovanför ingången till varenda kyrka borde det finnas en skylt och på den skulle det stå:
INGÅNG ENDAST FÖR SYNDARE”.
Javisst, så är det! Guds underbara budskap om förlåtelse för synd är ju till för oss som har syndat. Vem skulle förlåtelsen annars vara till för?

MUSIK

Det står i min bibel att till och med änglarna åstundar att blicka in i den frälsning som Gud har berett för människorna - alltså för oss syndare. Änglarna förstår ju att det är någonting fantastiskt och underbart, men eftersom de inte har syndat själva så kan de omöjligen uppleva vad det innebär när man -av nåd- får sin synd förlåten och frid med Gud i sitt hjärta. Jesus förlåter dina synder när du tror på honom och ber honom om förlåtelse. Det är det enda du behöver veta. Du kanske tror, som många andra människor, att det är tillräckligt att vara den goda, ärliga och trevliga människa som du redan är eller försöker bli, för att komma in i Guds himmel - men så är det inte. Bibeln talar ingenstans om någon sådan väg till Gud som heter ’egen godhet’ eller ’egen rättfärdighet’.

Det beror inte på att Gud inte skulle uppskatta din godhet - nej inte alls - men en människas godhet - hur stor den än är, räcker tyvärr inte till för att övervinna syndens makt. Den makten har bara Jesus brutit och övervunnit - genom sin död på ett kors - för din och min skull. Jesus är därför starkare än djävulen och har övervunnit honom och tagit all hans makt ifrån honom en gång för alla.

Det som finns kvar av djävulens agerande är lögnen. Han vill få dig att tro att det där med Jesus är hopplöst ute och helt fel. Han försöker påverka dig att tänka så, trots att han själv vet hur fel han har och att det bara är lögn alltsammans.

Ett exempel: När du läser horoskop så försöker han få dig att tro på det, för att du ska anpassa ditt liv efter det, i stället för att tro på Jesus som är den ende som verkli-gen kan förändra ditt liv till det bättre.

MUSIK

Ett annat område är reklamens förföriska budskap. Nästan all reklam går ut på att locka dig att köpa någonting för att tillfredsställa din lust eller längtan. Det kan vara cigarretter, öl, sex eller någonting annat som ditt inre kan falla för, för att du ska känna inom dig att det där måste jag bara köpa eller det där måste jag också göra och pröva på. Filmstjärnorna gör ju det - så står det åtminstone i tidningarna - så då kan väl jag också göra det, tänker du kanske.

Du tänker fel, men det är så lätt att bli manipulerad av sensuella bilder och texter. Det är ju det som är meningen med reklambudskapet - varför tror du annars att företagen betalar miljoner och åter miljoner kronor för sina kampanjer.

Min vän, vänd dig bort ifrån allt det här och börja i stället att tjäna den levande Guden. Då ska du få se att ditt liv blir förändrat - inte till det yttre kanhända, men från insidan. Och det är väl på insidan din lycka och glädje sitter - eller hur? Tacka Gud för varje ny dag som han har lagt i dina händer och försök att förvalta din stund på jorden på bästa sätt. Försök på allt sätt att göra det som är rätt i Guds ögon. Visst går det kanske snett ibland trots att du ville väl, men tappa inte modet för det utan kom igen. Det är mänskligt att falla, men gudomligt att resa sig igen. Och du står aldrig ensam. Du har alltid Jesus med dig. Glöm inte det hur ditt liv än ser ut.

I min bibel (1 Joh 4:10 – SFB) står det så här om kärleken: ”Kärleken består inte i att vi har älskat Gud utan i att han har älskat oss och sänt sin Son till försoning för våra synder”. Det är ju det som skiljer kristendomen från alla andra religioner. Att vår Gud först har älskat oss och försonat oss med sig själv genom det offer som hans Son, Jesus Kristus, gav en gång för alla på sitt kors.

MUSIK

Andra religioner kräver att människan ska prestera det ena och det andra för att hon ska bli god eller bra tillräckligt. Kristendomen kräver ingenting sådant. Jesus sa: Kom till mig alla ni som är trötta och nertyngda, så ska jag ge er ro. Det betyder att du är kvalificerad precis som du är - just nu! Tro på Jesus och du blir fri! Det är nämligen det enda namnet som det finns frigörelse i. I inget annat namn finns det frälsning. Under himmelen finns det inget annat namn än JESUS som kan ge dig en full och ögonblicklig frälsning - genom Guds Nåd. (Apg 4:12).

Psalmisten skriver: ”Tacka Herren Gud, för Han är god, och Hans nåd varar evinnerligen” och vidare ”Det är bättre att ta sin tillflykt till Herren Gud än att förlita sig på människor” (Ps 118:1; 8).

Kanske du vill pröva om det jag säger verkligen är sant. Kanske du undrar inom dig om man kan veta någonting om Gud egentligen. Ja, det enda jag kan svara på det är: Be Gud att uppenbara för dig, på något sätt som bara du förstår, att Han är en verklighet och att Han bryr sig om dig.

Gud är ingen gammal snäll farbror som bara försöker hålla koll på dig och se hur du klarar av att leva... och om det inte går så särskilt bra säger: Aja, baja, så där kan du ju inte bära dig åt!!!
Nej, den kristnes Gud, är en Gud som verkligen bryr sig om varenda människa som vill ha med Honom att göra, på ett alldeles personligt sätt. Eftersom Gud själv har skapat dig, så vet Han också exakt hur du mår och hur just du har det och vad du behöver för att allt ska bli bättre. Testa så får du själv se hur det är. Gud är så stor så han låter sig finnas av den som uppriktigt söker honom av hela sitt hjärta. Det står i bibeln, och Gud sviker aldrig sitt eget ord!

MUSIK

Det finns så många underbara sammanhang som du kan läsa i bibeln så jag önskar att du skulle sätta dig ner i lugn och ro och bara låta bibeltexterna tala till dig. Ta t ex psalm 8, som handlar om Gud och människan.
Psalmisten, alltså kung David, skriver där:
”När jag ser din himmel, dina fingrars verk, månen och stjärnorna, som du har skapat, vad är då en människa, eftersom du tänker på henne, en människoson eftersom du tar dig an honom? En liten tid lät du honom vara ringare än Gud, med ära och härlighet krönte du honom. Du satte honom till Herre över dina händers verk, allt har du lagt under hans fötter” (Ps 8:4-7 – SFB).

Ett annat exempel är den 139:e psalmen, som handlar om Herren Gud, den allvetande och överallt närvarande. Så här står det: ”Herre, du utrannsakar mig och känner mig. Om jag sitter eller står, vet du det, du förstår mina tankar fjärran ifrån. Om jag går eller ligger, utforskar du det, med alla mina vägar är du förtrogen. Innan ett ord är på min tunga, vet du, Herre, allt om det. Du omsluter mig på alla sidor och håller mig i din hand” (Ps 139:1-5 – SFB).

Sedan fortsätter psalmisten med att säga att vart han är tar vägen, så finner Gud honom.
Dagens minnesvers: ”Tacka Herren, ty Han är god, ty Hans nåd varar evinnerligen”
(Ps 118:1 – 1917).

MUSIK

Veckans andakter, v 13

  • måndag 25 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Apg 27:36 Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Dagens text handlar om Paulus resa till Rom och det skeppsbrott som man råkade ut för i Adriatiska havet vid en ö som heter Melite (Apg 27:14-44). Men innan jag går vidare ska jag be till Gud om hjälp och vägledning så att allt blir... Läs mer

  • tisdag 26 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jer 6:16 Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Den bibeltext som kommit upp för mig inför den här stunden är hämtad från profeten Jeremia kapitel 6 och vers 16, där han förmedlar budskapet så här: ”Så säger Herren: ’Ställ er vid vägarna och spana, fråga efter de urgamla stigarna.... Läs mer

  • onsdag 27 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Rom 2:29 ---Påsignatur--- Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Den bibeltext som kommit upp från Rom 2:29 handlar om att alla -både judar och greker- står under Guds rättvisa dom. Avgörandet sker därför genom Guds Ande och inte genom Lagens bokstav. Aposteln Paulus gör klart... Läs mer

  • torsdag 28 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jer 50:34 Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Bibeltexten som bildar bak-grund till den här stundens vidare vandring på den kristna trons väg, är hämtad från Jeremia, Guds profet, kapitel 50 och vers 34. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds Andes hjälp och vägledning så... Läs mer

  • fredag 29 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Apg 28:28 Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. När Paulus kom till Rom på sin missionsresa samlades hans judiska landsmän för att lyssna till vad han hade att säga, och han förklarade dels varför han hade kommit till Rom och dels förkunnade han evangeliet om Jesus för dem. (Apg... Läs mer

  • lördag 30 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Rom 2:15 Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Paulus brev till romarna och det andra kapitlet handlar om Guds rättvisa dom över alla. Bibelordet säger ju att ”det är bestämt om människan att hon en gång skall dö och sedan dömas…” (Hebr 9:27). Men efter vilka regler ska hon... Läs mer

  • söndag 31 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Apg 11:23 Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Bibeltexten för den här stun-den är hämtad från Apg 11 och handlar dels om Petrus rapport i Jerusalem om hedningarnas ställning och dels om Barnabas i Antiokia, som blev glad när han såg vad Guds nåd hade uträttat och uppmanade de... Läs mer