11 januari 2019

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här handlar om vardagstro och evighetslängtan. Jag hoppas att vi ska kunna ta ett steg till på den kristna trons väg, genom att fördjupa oss i bibelordet och hitta nån av de dolda skatter som ordet talar om.

Men jag har lärt mig under åren att ska jag kunna tränga in i Guds Ord, så att det får en bestående inverkan, så måste jag ha en vägledare som hjälper mig och leder mig fram till Livets vattenkällor. Därför ska jag börja med att be om att den "Hjälparen" - Guds Helige Ande - kommer min och din svaghet till hjälp.

Vi ber:

"Gode Gud, vår Fader i himlen, jag kommer nu med mina lyssnare som vill tro på Dig, inför Ditt ansikte. Jag ber Dig att Du ville låta Ditt ansiktes ljus lysa upp bibelordet för oss och låta Den Helige Ande vägleda oss så att våra andliga ögon öppnas och vi får en ny syn på Dig, Jesus, och det underbara som Du har gjort för alla oss människor. AMEN."

Mitt ämne idag är "Guds församling på jorden". Egentligen måste jag ju erkänna att det känns alldeles för stort för en sån som jag att ta tag i och reda ut, men jag förlitar mig till 100% på Den Helige Andes hjälp och vägledning - så nu tar jag steget ut i tro.

I strikt juridisk mening har det -åtminstone här i Sverige- hittills varit så att den typ av fria församlingar som bygger på en gemenskap för kristen tro har betraktats som hörande till kategorin "ideella föreningar." Grunden för en sådan församling är alltså den gemenskap som tron på den treenige Guden innebär. Alltså tron på Gud-Fadern, Gud-Sonen och Gud-Den Helige Ande.

MUSIK

Enligt Gamla Testamentets bibeltexter uppenbarade sig Gud i folkets mitt, där Hans Härlighet visade sin närvaro som en molnstod om dagen och som en eldstod på natten, under Israels folks 40-åriga ökenvandring efter uttåget ur Egypten - när Gud kallade ut sitt egendomsfolk - som varit slavar där i 430 år.

På berget Sinai, i tabernaklet och långt senare i det permanenta templet, uppenbarade sig Herren Gud för Mose, hans bror Aron och de andra prästerna -och genom dem- uppenbarade sig alltså Gud för hela Israels folk. På det sättet meddelade Gud sin vilja och förmedlade sin nåd och välsignelse. Det som i Bibeln kallas "tabernaklet" var alltså ett flyttbart tält som var tillverkat enligt Guds exakta anvisningar och som bars av särskilt utvalda bland folket.

Gud sa till sin tjänare Mose (2 Mos 20:24) : "På varje plats där jag låter mitt namn bli nämnt ska jag komma till dig och välsigna dig."

I sina psalmer lovsjunger Israel också den nåd som folket fick erfara i Herrens boningar och säger (Ps 26:8): "Herre, jag älskar Din boning, den plats där Din härlighet bor."

MUSIK

Enligt bibelorden i Nya Testamentet har ingenting heller förändrats av Guds uppenbarelse i de troendes mitt. Men när Jesus avslutat sitt uppdrag, att samla de förlorade fåren av Israels hus, var naturligtvis bilden förändrad. Efter Jesu död och uppståndelse från de döda, var ju vägen öppen till Gud också för oss, som i judarnas ögon betraktas som "hedningar".

Evangelisten Johannes skriver om Jesus och relaterar hans samtal med en samaritisk kvinna vid Jakobs brunn, utanför staden Sykar (Joh 4:22 -SFB), där Jesus säger om judarnas särställning att: "...frälsningen kommer från judarna" och i en annan bibelvers, i ett samtal med en kananeisk kvinna, säger Jesus: "Jag är sänd endast till de förlorade fåren av Israels hus" (Matt 15:24 - SFB).

Senare, efter Jesu himmelsfärd, träffar vi på Paulus och Barnabas i synagogan. Det var sabbat och mycket folk, står det, "nästan hela staden" var samlad i synagogan för att höra Herrens ord. Av avundsjuka för att så mycket folk samlades omkring Paulus och Barnabas hånade judarna dem och sa emot Paulus när han predikade. Då svarade Paulus och Barnabas och sa: "Guds ord måste först predikas för er. Men då ni visar det ifrån er och inte anser er själva värdiga det eviga livet, se, då vänder vi oss till hedningarna." ... "När hedningarna hörde detta, blev de glada och prisade Herrens ord, och de kom till tro, så många som var bestämda till evigt liv" (Apg 13:46, 48 SFB).

MUSIK

Som din och min Frälsare säger Jesus (Joh 10:11-16, 1917): "Jag är den gode herden, och jag känner mina får, och de känner mig, liksom Fadern känner mig och jag känner Fadern. Och jag ger mitt liv för fåren. "Jag har också andra får, som inte hör till den här fållan" (här talar Jesus alltså om oss hedningar, som inte tillhör Israels folk) "också dem måste jag leda, och de ska lyssna till min röst, och det ska bli EN hjord och EN herde."

Guds närvaro är inte borta, utan högst påtaglig när vi samlas i Jesu namn.

I Matteus 18:20 säger Jesus själv: "Där två eller tre är församlade i mitt namn är jag mitt ibland dem."

När Jesus kommer tillbaka till jorden, för andra gången, så ska det enligt Skriften ske på himmelens sky, och då ska alla människor, från alla länder och folkslag, som tror på Honom, ryckas upp Honom till mötes.

Kanske frågar du dig när det kommer att ske och Bibeln är mycket klar på den punkten. Det står att det ska ske när Guds evangelium har blivit förkunnat för alla folk, länder och folkslag. När alltså budskapet om Guds nåd mot oss syndare, och den rättfärdighet och frälsning som Han har berett genom tron på Jesus, blivit förkunnad för alla folk - då är den här tidsåldern av Guds Nåd slut.

Jesus sa: "Detta evangelium om riket skall predikas i hela världen till ett vittnesbörd för ALLA FOLK, och sedan skall slutet komma" (Matt 24:14 SFB).

MUSIK

Vad betyder detta som jag har sagt nu?

Jo, det betyder att Jesus kommer tillbaka då "hedningarna i fullt antal" (Rom 11:25 SFB) - enligt Guds eget beslut - har kommit in i Guds rike, och när Israel i tidens slutskede omvänder sig. DÅ är tiden slut och Guds rike bryter igenom med kraft och i härlighet.

Sakarja profeterade Herrens ord om Israel (Sak 12:9-10 - SFB). Han sa: "På den dagen skall jag bestämma mig för att utrota alla hednafolk som kommer mot Jerusalem. Men över Davids hus och över Jerusalems invånare skall jag utgjuta nådens och bönens ande, så att de ser upp till mig som de har genomborrat. De skall sörja honom så som man sörjer ende sonen, och de skall gråta bittert över honom, så som man gråter över sin förstfödde." I den äldre (1917 års) bibelöversättningen står det: "så att de ser upp till mig och ser, vem de har stungit." Det här är alltså en veklagan över den genomstungne Jesus på korset. När Jesus var död så stack ju den romerske soldaten upp sidan på Jesus.

Men vi som lever nu ska INTE försöka fundera ut eller spekulera om NÄR den dagen kommer. Jesus sa själv (Matt 24:36 - SFB): "Om den dagen eller stunden vet ingen något, inte ens himlens änglar, inte ens Sonen, ingen utom Fadern."

Jesus förkunnade på sin tid: "Omvänd er. Himmelriket är nära" (Matt 4:17). Jag tror inte att Jesus menade att himmelriket var nära i tiden, utan i stället att Han själv, som en representant för himmelriket, var nära. Och så har det fortsatt under århundraden och årtusenden. Jesus är församlingens Herre och Han sa till Petrus (Matt 16:18-19 SFB): "Du är Petrus, på denna klippa skall jag bygga min församling, och helvetets portar skall inte få makt över den. Jag skall ge dig himmelrikets nycklar. Allt vad du binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt vad du löser på jorden skall vara löst i himlen."

MUSIK

Namnet "Petrus" betyder klippa och syftar på den tro och bekännelse som Petrus uttalade. Jesus frågade ju Petrus (i Joh 21:15-17 SFB) 3 gånger om han älskar honom - mer än de andra lärjungarna. Petrus svarar JA och Jesus säger: "För mina lamm på bete", "Var en herde för mina får" och "För mina får på bete."

Guds församling här på jorden är alltså grundlagd på kärleken till Guds Son, Jesus Kristus. Paulus säger i brevet till korintierna (1 Kor 3:11 - SFB): "Ty någon annan grund kan ingen lägga än den som är lagd, Jesus Kristus" och när Paulus skriver om den nedbrutna skiljemuren mellan Israel och hedningarna, i sitt brev till Efesierna säger han: "Ni är uppbyggda på apostlarnas och profeternas grund, där hörnstenen är Kristus Jesus själv" (Ef 2:20 - SFB).

Guds rike kan inte skiljas från de troendes församling, därför att i församlingen uppenbaras Gud och där Gud är där är Guds rike - invärtes i er - sa Jesus. I sin församling och i de troendes hjärtan är alltså Jesus, som den uppståndne – och vår rättfärdighet - verkligen närvarande, och representerar Guds egen närvaro. Herrens härlighet bor alltså inte längre i Gamla Testamentets tabernakel och tempel, utan i Kristi kropp - som är församlingen - där Jesus själv är huvudet. Låt oss aldrig glömma det!

MUSIK

Veckans andakter, v 1

  • måndag 31 december

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Guds tankar om oss männi-skor är underbara. Jag menar inte att han är glad för allt vi har för oss, men han älskar oss för att vi är hans skapade avbilder. Men innan jag går djupare in på det området ska jag be om hjälp och vägledning så allt... Läs mer

  • tisdag 1 januari

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    3 Joh – vers 7 Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. När Johannes skriver sitt tredje brev så handlar det om hur församlingen ska hjälpa och utrusta de resande bröderna som förkunnar Guds ord. Det var en kristen plikt att ta emot dem och visa dem gästfrihet. Men innan jag går... Läs mer

  • onsdag 2 januari

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Välkommen till ”Dagens Andakt.” Jag hoppas att vi tillsammans, i lugn och stillhet, kan inrikta oss på att få en sådan insikt i bibelordet som stärker vår tro på Jesus Kristus. Och en sådan insikt kan vi bara få om Den Helige Ande får lysa på Gudsordet och undervisa oss. Jag vill därför börja med... Läs mer

  • torsdag 3 januari

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Välkommen till "En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Lugn och stillhet hoppas jag att vi ska få tillsammans, när vi inriktar oss på den insikt i bibelordet som stärker vår tro på Jesus Kristus och för oss vidare steg för steg på trons väg, under Den Helige Andes vägledning. Han är den ende som... Läs mer

  • fredag 4 januari

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Idag tänkte jag fördjupa mig lite om Jesus Kristus och honom som korsfäst, och jag hoppas att du vill vara med. Under Den Helige Andes ledning inför Guds ansikte vill jag lyssna in vad Herren vill säga till dig och mig. Det bibelord som... Läs mer

  • lördag 5 januari

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Jag tänkte att vi en stund framåt skulle tala om människans synd och syndens ursprung, så som kristen tro i Bibeln visar oss den - i all sin ohyggliga verklighet. Låt oss först som sist klara ut att ’synd’ inte är detsamma som att göra eller... Läs mer

  • söndag 6 januari

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Välkommen till ”En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Idag tänkte jag tala om Den Helige Ande, alltså den tredje personen i Gudomen, med utgångspunkt från Bibelns budskap om vad som hände på pingstdagen i Jerusalem och som beskrivs i Apostlagärningarna (Apg 2 - SFB). Guds Ande fanns ju med... Läs mer