5 oktober 2019

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. De bibelord som jag vill lyfta fram är hämtade från den uppenbarelse som aposteln Paulus fick vara med om, för att inte bli högmodig. Det står så här: ”Min nåd är nog för dig, ty kraften fullkomnas i svaghet” (2 Kor 12:9 SFB).

För att allt ska bli rätt tänkt och förmedlat så vill jag börja med att be om Guds Andes ledning.

”Gode Gud. Jag kommer inför Ditt ansikte ännu en gång, för att be om vägledning så att jag kan förstå Ditt ord på rätt sätt - genom Din helige Ande. Hjälp mig Herre, så att Ditt budskap bli rätt förmedlat till den som vill lyssna, så att Ditt ord får den framgång och genomslagskraft som Du avsåg när Du sände ut det. Låt mig själv träda åt sidan så att jag på inget sätt skymmer det som Du vill ha sagt. Amen.”

Guds Nåd och Kärlek är någonting för oss människor obegripligt och underbart.

Sångaren sjunger: ”Nåd över allt förnuft, nåd över alla gränser. Allting den överglänser, Nåden som Herren ger.”

Ja, det finns ingenting mänskligt som kan jämföras med Guds Nåd, Kärlek och Godhet.

MUSIK

I Matteus 19:e kapitel läser jag följande om Jesus och den rike unge mannen:

’En man kom fram till Jesus och frågade: ”Mästare, vad skall jag göra för gott för att få evigt liv?” (Markus 10:17 samt Luk 18:18 uttrycker mannens fråga på ett annat sätt, nämligen: ”Vad skall jag göra för att få evigt liv till arvedel?” Man kan undra över varför de olika evangelierna använder olika uttryckssätt, eftersom ’en arvedel’ arbetar man ju inte för – den tillfaller en om man är arvinge.) Men i Matteus 19 frågar mannen alltså om vad HAN skall göra för gott…?

Jesus svarar därför: ”Varför frågar du Mig om det goda? EN ÄR DEN GODE, och vill du gå in i livet, så håll buden” (Matt 19:16-17 SFB). ---

Några verser längre fram i samma kapitel säger Jesus: ” Vill du vara fullkomlig, gå och sälj vad du äger och ge åt de fattiga. Då skall du få en skatt i himlen. Och kom sedan och följ mig. När den unge mannen hörde detta, gick han bedrövad sin väg, ty han ägde mycket” (Matt 19:21-22 SFB).

Vad är det som man bör observera i den här texten?

Jo, att den unge mannen hade i sin fariséiska uppfostran lärt sig att HAN SJÄLV kunde göra något gott för att få evigt liv. Och det var INTE fel, eftersom Mose lag faktiskt utgick ifrån att den som höll alla buden skulle få leva genom dem (3 Mos 18:5). Det är ju därför Jesus svarade: ”Håll buden”. Att ingen sedan (utom Jesus själv) kunde hålla alla buden var ju ’lagens förbannelse’ (Gal 3:13). Men det var förstås ett annat problem – och det var ju inte det som saken gällde.

MUSIK

Jesus sa också till den unge mannen: ”Vill du vara fullkomlig så gå och sälj vad du äger och ge åt de fattiga. Då skall du få en skatt i himlen.”

Jesus menade nog inte här, att mannen skulle kunna bli ”fullkomlig” -i betydelsen ’bättre än andra’ - utan i betydelsen att han kunde nå det mål som han hade satt upp för sig, alltså det eviga livet, om han avstod sin rikedom till förmån för de fattiga.

Varför försatte mannen sitt tillfälle att bli en Jesu efterföljare? Vad var det för fel? Varför gick han bedrövad bort? Var det bara för att Jesus sa till honom att han skulle gå bort och sälja det han ägde och ge åt de fattiga?

Ja, det var förstås EN anledning, för han var ett offer för sitt begär efter det jordiska, men det fanns fler anledningar. En annan anledning var nog den egenrättfärdighet som lyser igenom i hans självsäkra kommentar: ”Allt detta har jag hållit. Vad är det mer som fattas?” - när Jesus säger till honom att han skulle hålla buden. Det var alltså girighet och egenrättfärdighet -kanske också stolthet- som hindrade honom.

I sin bergspredikan säger Jesus (Matt 6:21): ”Där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara.” För att gå tillbaka till den rike unge mannen ytterligare ett ögonblick, så var det alltså inte så, att han skulle ge allt åt de fattiga och på det sättet göra sig av med allt vad han ägde, utan att få någonting i utbyte. Nej, inte alls! Han skulle få en skatt i himlen, sa Jesus, där varken rost eller mal förstör och ingen tjuv bryter sig in och stjäl. Tänk om den unge mannen hade gjort som Jesus sa, Vilken framtid han skulle haft. I stället gick han bedrövad bort…

MUSIK

Vad gör du när Jesus knackar på ditt hjärtas dörr? Lyssnar du, och ber om förlåtelse för din synd, eller går du bedrövad bort, eftersom du kanske tycker att priset för det eviga livet i Jesu sällskap är för högt? Beror det i så fall på att du sitter fast i ditt materiella liv och dina ägodelar? Eller går det din egen ära och stolthet förnär kanske, att få något av nåd, som du inte förtjänat? Eller beror det på att du kanske aldrig förstått de fruktansvärda konsekvenser det för med sig att INTE tro på den uppståndne Jesus, och bekänna Honom, Jesus, som Gud har sänt till din räddning?

Om du inte vill missa det eviga livet i Guds himmel, så måste du acceptera och följa Jesus. Annars hamnar du i det ’pinorum’ som omtalas i berättelsen om den rike mannen och Lasarus (Luk 16:28 SFB) och senare -efter den slutliga domen- hamnar du i Gehenna eller helvetet - en sjö av eld - det eviga straffet (Luk 12:5 SFB).

Jag har personligen ingen särskild kunskap om hur ’pinorummet’ ser ut. Bara att det är den ena ’avdelningen’ i dödsriket – där den andra ’avdelningen’ är ’paradiset’. Dödsriket är alltså ett mellantillstånd där alla döda får vänta tills tiden är inne och Jesus kommer tillbaka på himlens sky för att hämta de sina.

Eftersom det står att Gud har berett helvetet för djävulen och hans änglar, där de skall pinas i en sjö av eld som aldrig släcks, så förstår jag att det är någonting fasansfullt. Men eftersom den frälsning och räddning som Gud har berett, genom tron på Jesus, är till för ALLA människor, så har Gud aldrig ens tänkt sig att en enda människa skulle hamna i helvetet. Men alla har ju sin fria vilja att välja vilken herre man vill tillhöra, och den viljan respekterar Gud alltid till 100%. Antingen väljer vi alltså själva att vara Guds barn eller djävulens barn. Något annat alternativ finns inte.

MUSIK

”Min nåd är nog för dig” sa Herren, till Paulus när aposteln 3 gånger bett om att få slippa den ängel som slog honom i ansiktet, för att han inte skulle förhäva sig över sina höga uppenbarelser. Jag tror inte det är fel att säga att detta var en ’preventiv’ eller förebyggande åtgärd, från Guds sida. Alltså en åtgärd som skulle förhindra ett syndafall på grund av högmod i apostelns inre.

Varför talar jag om alla de här 4 olika situationerna på samma gång?

Alltså den rike mannens situation i det pinorum han ville att fader Abraham skulle varna hans bröder för; den unge mannen som gick bedrövad bort; frälsningens villkor för oss alla och till sist Paulus som fick höra orden ”Min nåd är dig nog”?

Jo, det gör jag därför att det ALLTID ligger en risk på lur för oss, att förhäva oss, oavsett om vi är rika eller fattiga, apostlar eller lekmän. Stolthet, högmod och egenrättfärdighet har alltid varit en oändligt stor -men dold- fara, för Guds skapade varelser – antingen det handlar om änglar och andefurstar eller mänskligheten.

”För att jag inte ska bli högmodig … har jag fått en törntagg i köttet … en Satans ängel, som slår mig i ansiktet – för att jag inte ska förhäva mig” säger Paulus.

Vad det är för slags ’törntagg’ som han talar om här, vet jag inte. Kanske är det sjukdom av något slag… kanske frestelser… eller kanske förföljelser av mänskliga motståndare när han arbetade med att sprida evangeliets budskap bland hedning-arna, på sina olika missionsresor. Men Gud bevisar Sin kraft genom att låta Paulus gå segrande igenom allt motstånd. Ju större vår egen svaghet är, ju större utrymme får Guds kraft, som då fostrar vår karaktär som kristna, fördjupar vårt böneliv och får oss att se med andliga ögon på att lösningen ligger hos Gud och inte hos oss själva.

MUSIK

Det är ju så, att på områden där vi själva är kunniga och av Gud fått insikt och färdig-heter av olika slag, är det lätt gjort att vi frestas göra arbetet för Gud, på egen hand. Resultatet blir stolthet eller högmod över vår egen förmåga. Vi måste lita på Gud i stället för på vår egen energi, uthållighet eller begåvning. Men om vi i stället inser vår egen svaghet, skänker Gud oss Sin styrka, och då blir vi starkare än vi nånsin kunnat bli annars. Utan Guds kraft genom den helige Ande, blir det varken ett effektivt arbete eller något bestående andligt ’resultat’, eftersom det är en andlig strid vi håller på med och andliga fiender vi har att kämpa emot, när vi ger oss in i arbetet med att vinna människor för Guds rike.

Ingenstans uttrycks det tydligare än i Paulus brev till efesierna, där han skriver så här om våra fiender och om den andliga vapenrustningen:

”Till sist, bli starka i Herren och i Hans väldiga kraft. Tag på er hela Guds vapenrustning, så att ni kan stå emot djävulens listiga angrepp. Ty vi strider inte mot kött och blod utan mot furstar och väldigheter och världshärskare här i mörkret, mot ondskans andemakter i himlarna” (Ef 6:10-12 SFB).

Paulus avslutar sina förmaningar till de kristna i Efesus med orden (vers 18):

”Gör detta under ständig åkallan och bön och BED ALLTID I ANDEN. Vaka därför och håll ut i bön för alla de heliga.”

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer