4 oktober 2019

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Min utgångspunkt för den här stunden är bibelns text från Matteus 16:19, där Jesus säger till Petrus och försam-lingen: ”Jag skall ge dig himmelrikets nycklar…”

För att allt skall bli rätt tänkt, sagt och förstått, så som Gud avsåg att Hans ord skulle förstås, ska jag börja med att be om den Helige Andes vägledning.

”Gode Gud. Du som är den störste och ende Guden – låt mig få uppleva Din vägledning i bibelordet, så att det budskap som Du vill ha förmedlat genom det, också blir uttalat av mig, på ett sådant sätt att det kan förstås och tas emot av den som vill lyssna – till välsignelse och hjälp. Amen.”

I sammanhanget med uttrycket ’himmelrikets nycklar’ säger Jesus vidare: ”Allt vad du binder på jorden skall vara bundet i himmelen, och allt vad du löser på jorden skall vara löst i himlen.” (Matt 16:19 SFB).

I Johannes evangelium (20:23) förklarar Jesus ytterligare det här för sina lärjungar med orden: ” Om ni förlåter någon hans synder så är de förlåtna, och om ni binder någon i hans synder så är han bunden” (Joh 20:23 SFB).

MUSIK

Min uppfattning är att texten jag har läst, visar att den kristna församlingen är bärare av Guds kraft som tillförs den genom den Helige Ande. Eftersom människan, från och med syndafallets dagar, är vanmäktig och fången i Satans och de onda andarnas våld (Joh 8:43), så måste Jesus Kristus göra henne fri (jfr Luk 11:21-22, 23) - och det är bara Guds skapande kraft som kan frälsa och frigöra, genom att den människa som tror blir född på nytt.

Guds evangelium är alltså varken någon filosofi eller någon judisk undervisning i Mose lag, utan ett vittnesbörd om Guds vishet, makt och kraft genom Jesus Kristus (1 Kor 1:20-24). Evangeliets kraft är koncentrerad i ”talet om korset”, försoningens ord, (1 Kor 1:18) och är alltså inte bara en historisk återblick, på det faktum att Jesus dog på ett kors och sedan blev uppväckt av Gud på 3:e dagen.

Nej, det kristna evangeliet har i sig Guds skapande kraft, som -genom att man fäster sin tro vid det- befriar människan från syndens och mörkrets makt och ger henne en plats i Hans älskade Sons rike (Kol 1:13).

Genom evangelisten Matteus säger Jesus också: ”Vidare säger jag er: Om två av er här på jorden kommer överens om att be om något, vad det än är, så skall de få det av min Fader i himlen. Ty där två eller tre är samlade i mitt namn, där är jag mitt ibland dem” (Matt 18:19 SFB).

I församlingens kamp mot andevärldens makter, så kan de disponera Herrens mäktiga kraft, - den enda säkra förutsättningen för seger och frälsning (jfr Ef 6:10).

MUSIK

Genom församlingens livsgemenskap med Jesus, är den ett uttryck för Guds kraft i sin verksamhet, och genom vishetens och uppenbarelsens Ande kan de troende få en rätt kunskap om Gud och det hopp som Han har kallat dem till. (Ef 1:17-18 SFB).

Den makt som Petrus och församlingen fick av Jesus (enligt Matt. kap.16 och kap.18) använde Petrus sedan t. ex. när han ’låste upp hjärtana’ dels för judarnas mottagande av evangeliet genom den helige Ande på pingstdagen (Apg 2:14-41) och dels för alla hedningarna i Kornelii hus som hörde ordet. Men de troende judarna som hade följt med Petrus hade svårt för att fatta det som hände, och att den helige Andes gåva blev utgjuten över hedningarna också (Apg 10:45). ”Men mig har Gud visat” sa Petrus till de församlade ”att man inte skall kalla någon människa ohelig eller oren.” (Apg 10:28 SFB).

Om jag förstår det rätt, så är den makt att binda och lösa som Jesus talar om i

Matt 18:18 riktad till församlingen - och avser synder mot församlingen.

Aposteln Petrus fick himmelrikets nycklar som en förvaltare, men jag kan inte för den skull tänka mig att det innebar någon sorts utvidgad rätt för honom personligen, så att han kunde bestämma över vem eller vilka som skulle ha tillträde till församlingen eller till himmelen.

Genom sin bekännelse att: ”Du är Messias, den levande Gudens Son” (Matt 16:16), så representerar Petrus den klippfasta tron på Kristus, som Gud uppenbarat för honom, och som Jesus skulle bygga sin församling på. Men jag tror ändå inte att Petrus på grund av den ’bekännelsen’ fick någon särställning i lärjungakretsen.

MUSIK

Den helige Ande tillför alltså de troende i församlingen Guds kraft till deras invärtes människa (Ef 3:16-17) och de får då också möjlighet att i sina liv göra det goda och förhärliga Jesus (2 Tess 1:11-12).

Det blir också möjligt för den troende att i Andens kraft besegra köttets makt och begärelser, göra det som är rätt i Guds ögon och vandra på Guds vägar i enlighet med Hans vilja. (Rom 6:8-11; Gal 5:16).

I vår livsgemenskap med Jesus får vi också del av Hans uppståndelsekraft och därför är det mycket viktigt för oss allesammans, att stadigt tränga oss fram mer och mer, steg för steg, dag för dag, närmare Jesus -genom bibelläsning och bön- för att, som Paulus säger till Filipperna ”bli funnen i Honom” (Fil 3:8-9) till dess att vi alla blir ett, som Jesus ber i sin översteprästerliga förbön: ” såsom Du, Fader, är i mig och jag i Dig, också de skall vara i oss” (Joh 17:21 SFB).

Guds församling är alltså utrustad med himmelrikets nycklar, genom Guds kraft, som är överlägsen all ondskans makt (Luk 10:19) både till att lösa och binda.

Guds kraft är också verksam och tillgänglig, då det gäller att föra ut vittnesbördet till världens ändar (Apg 1:8), och till att göra olika kraftgärningar, som att resa upp sjuka (Apg 3:7) uppväcka döda, driva ut onda andar osv.

När vi som Paulus, förkunnar Kristus som korsfäst, då blir följden också övernaturliga resultat (1 Kor 2:1-5). Din och min svaghet är ingenting som vi behöver skämmas över, utan kan tvärtom berömma oss av den, eftersom Guds kraft (inte vår egen kraft eller förmåga) DÅ kan bo i oss och uppenbaras till hjälp och välsignelse för våra medmänniskor.

MUSIK

Vår skatt är förvarad i lerkärl, står det i 2 Kor. ”för att den översvinnliga kraften skall befinnas vara Guds” (2 Kor 4:7).

Om inte Gud ger oss kraft för att uträtta Hans verk på jorden, så är vår egen förmåga NOLL och INTET. Det är då visst och sant, och står nog helt klart för varenda en som någon gång försökt att sätta ner sin fot i andliga sammanhang.

Jesus sa: ”Jag är vinstocken, ni är grenarna. Om någon förblir i mig och jag i honom, bär han rik frukt, ty UTAN MIG KAN NI INGENTING GÖRA” (Joh 15:5 SFB).

Det är en andlig strid mellan det onda och det goda, mellan Gud och Djävulen, som vi ger oss in i om vi vill bli sådana människofiskare, som Jesus talade om (Matt 4:19). Att vinna människor för Guds rike, är ett andligt uppdrag, helt i enlighet med det som Jesus gav sina lärjungar, när Han sa: ” Jag har fått all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns, Sonens och den helige Andes namn och lär dem att hålla allt vad jag har befallt er. Och se, Jag är med er alla dagar intill tidens ände” (Matt 28:18-20 SFB).

MUSIK

Att vi människor, som fysiska varelser och i vår egen kraft, inte har någon som helst förmåga eller möjlighet att ge oss in i en andlig kamp och strid, med de onda ande-makterna, om en annan människas själ, är helt klart.

Det är ju därför Jesus talar om SIN makt över himlen och jorden, som Han har fått av Fadern. Med den makten och kraften -i namnet Jesus- och när vi går ut på Hans uppdrag, är situationen och styrkeförhållandena helt annorlunda.

Hur kan det komma sig?

Jo, det kommer sig av att Jesus, på Golgata kors, en gång för alla besegrade syndens och dödens herre - djävulen. Han, Jesus, -den absolut syndfrie- blev gjord till synd och blev så, i sig själv, det skuldebrev som anklagade oss för VÅR synd mot Gud. När det ’skuldebrevet’ spikades upp på korset och Jesus gav sitt liv och dog för dig och mig, DÅ blev vår synd och skuld utplånad.

På det sättet gjorde Jesus alltså ”den maktlös som hade döden i sitt våld, dvs djävulen, och befriade alla dem som av fruktan för döden hade levt i slaveri hela sitt liv” (Hebr 2:14-15 SFB).

Gud hade ett ’problem’. Han kunde ju inte bara låta sin vilja eller önskan om att bli av med synden, korsfästas för att skuldebrevet skulle bli utplånat. Nej, det krävdes ett verkligt offer och DÄRFÖR BLEV JESUS FÖRST GJORD TILL SYND, och blev bärare av mänsklighetens alla synder under alla tider.

Gud gör ingenting halvdant. Därför är det heller ingen ’halvdan’ frälsning som Jesu offerdöd åstadkom. DEN ÄR HUNDRAPROCENTIG OCH EVIGT GILTIG, inför alla andevärldens makter och väldigheter som därmed kom på skam!

Varför kom de på skam? Jo, därför att de blev avslöjade som lögnens förespråkare, och inte som sanningens. Ära vare vår Gud i höjden och frid på jorden! Amen.

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer