3 oktober 2021

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Den bibeltext som kommit upp för mig med tanke på det här tillfället, är hämtad från Markus evangelium, kapitel 14 och vers 8 där det står så här (i den äldre bibelöversättningen): ”Vad hon kunde, det gjorde hon.”

För att ingenting ska bli fel tänkt eller sagt av mig, så vill jag börja med att be om Guds vägledning genom den Helige Ande.

”Gode Gud! Hur budskapet ska förmedlas utifrån den här bibeltexten, det vet bara du. Därför ber jag om Din direkta vägledning så att allt blir rätt i Dina ögon. Amen.”

Texten hos evangelisten Markus, anknyter till ett tillfälle när Jesus låg till bords i Betania, när Maria -Martas och Lasarus syster- kom in, bröt en oljeflaska och smorde Jesu huvud med dyrbar äkta nardusolja (Joh 12:3). Några som var med klagade då på henne, eftersom de ansåg att det var ett ’slöseri’ med olja, som var värd 300 denarer. Man kunde ju ha sålt oljan och skänkt pengarna till de fattiga – sa man... Värdet motsvarade en arbetares årslön på den tiden, och med dagens svenska förhållanden – så blir det väl ett par hundra tusen kronor.

MUSIK

Jesus försvarade kvinnans handling när hon smorde Honom med smörjelseoljan och sa till dem som var missnöjda: ”Låt henne vara! Varför oroar ni henne? Hon har gjort en god gärning mot mig. De fattiga har ni alltid hos er, och när ni vill kan ni göra gott mot dem, men mig har ni inte alltid. Hon har fullgjort sin uppgift. I förväg har hon smort min kropp till begravningen. Amen säger jag er: Överallt i världen där evangeliet predikas, skall man också berätta vad hon gjorde och komma ihåg henne” (Mark 14:6-9 SFB).

Varför var detta som Maria gjorde så viktigt, så att Jesus sa att man alltid skulle komma ihåg henne och det hon hade gjort? Det var visserligen en mycket dyrbar gåva men var det den verkliga anledningen? Nej, det fanns två andra anledningar.

1) För det första - det vi gör för oss själva blir snabbt glömt, men det vi gör för Jesus är odödligt. Ingen annan fick heller ett sådant löfte av Honom, Guds Son.

2) För det andra så bevisade Maria Jesus samma ära som man visar en död – medan Han ännu levde. Det var därför Jesus försvarade henne med orden: ”I förväg har hon smort min kropp till begravningen.”

Vanlig olivolja dög inte för Maria – bara det bästa var gott nog för Jesus.

Nardusolja, som pressades ur en planta, från Himalaya-området i Indien, var känd för sin vällukt. Oljeflaskorna hade ingen öppning, utan ofta en lång tunn hals med ett sigill som man var tvungen att bryta sönder när oljan skulle användas. Flaskan var också helgad, och fick efteråt inte användas till något annat profant ändamål.

MUSIK

Det är ju värt att lägga märke till, att Jesus fullständigt ignorerade att det låg ett ’dolt angrepp’ på Honom själv, i kommentaren att ’man kunde ju i stället sålt oljan och skänkt pengarna åt de fattiga.’

Jesus beskyddade bara Maria, som tog sitt tillfälle och gjorde vad hon kunde.

Många människor är mer upptagna med att vilja göra det de INTE kan.

När jag funderar över andra liknande tillfällen, som Bibeln lyfter fram, så är det Filippus som först träder fram på min minnestavla.

Stefanus – en församlingstjänare ”uppfylld av tro och helig Ande” (Apg 6:5) hade blivit stenad till döds och begravd. Och samma dag bröt det ut en svår förföljelse mot församlingen i Jerusalem står det, men de som blev förföljda skingrades omkring och predikade evangeliet. (Apg 8:1 ff).

Filippus, som var en annan av de sju församlingstjänarna kom då ner till staden Samaria och predikade Kristus för folket där. Många tecken och kraftgärningar blev utförda genom Filippus och det blev stor glädje i staden när de tog emot evangeliet om Guds rike och döptes i Jesu Kristi namn – både män och kvinnor.

Just när allt det här händer, uppenbarar sig en Herrens ängel för Filippus och säger till honom att han vid middagstiden skulle gå ut på vägen som leder från Jerusalem, ner till Gaza. ”Den ligger öde” sa ängeln (Apg 8:26).

Filippus stod upp och gick, och just då kommer en egyptisk hovman i en vagn. Han hade varit i Jerusalem för att tillbe och satt nu i sin vagn och läste profeten Jesaja.

MUSIK

Filippus manades av den helige Ande att närma sig vagnen och hålla sig tätt intill den och när han hörde hovmannen läsa profeten Jesaja, frågade han: ”Förstår du vad du läser?” Och hovmannen svarade: ”Hur skulle jag kunna det, om inte någon vägleder mig?” Han bad Filippus att stiga upp i vagnen, sätta sig hos honom och förklara texten för honom. Filippus gjorde det, och fick på det sättet tillfälle att predika evan-geliet om Jesus för honom. Hovmannen tog emot det i tro och lite längre fram döptes han av Filippus. När de steg upp ur vattnet, ryckte Herrens Ande bort Filippus, och hovmannen fortsatte glad sin resa, hem till Etiopien och drottning Kandace, där han hade uppsikt över hennes skattkammare.

Vad som sedan hände med hovmannen, folket vid hovet och folket i Etiopien för övrigt, säger Bibeln ingenting om. Men att döma av sena tiders uppgifter om antalet judar i Etiopien (som många generationer senare kommit tillbaka till Israel), så är det inte orimligt att tänka sig att hovmannen efter sin hemkomst kallade samman sina vänner och förtrogna och förmedlade evangeliets budskap vidare - om Jesus.

Vad hade hänt om Filippus inte hade lytt ängeln och begett sig ut på den ödsliga vägen mot Gaza?

Ja, det vet vi inte, men nu lydde Filippus och gick. Han tog vara på det tillfälle han fick. Det resulterade åtminstone, så långt vi vet, i att EN etiopisk hovman tog emot Jesus i sitt hjärta, och blev räddad till ett evigt liv i Guds himmel – och kanske många med honom.

MUSIK

När jag inom mig undrade över om det fanns fler liknande händelser i Bibeln, där någon tagit vara på det tillfälle som Gud gett honom, så visade mig Guds Ande på Simson. Därför ska jag läsa om Simson, den siste av de 12 domare över Israel som Domareboken talar om, i det 13:e och följande kapitel.

Simson var en Guds nasir (alltså avskiljd för Herren jfr 4Mos 6:2) alltifrån sin moders liv och utförde många sällsamma kraftgärningar under sin livstid, eftersom Gud hade gett honom övernaturliga kroppskrafter. Under sin 20-åriga domaretid försökte man gång på gång få honom att avslöja hur han kunde vara så oerhört stark. Men han stod emot dem som ville komma åt honom, och använde i stället sin kraft i striderna mot Israels fiender, filistéerna. Tyvärr så lät han sig -i en kvinnas famn- ändå till slut överlistas att avslöja hemligheten. Då försvann hans enorma krafter, hans motstån-dare fångade in honom, stack ut hans ögon och lät honom sedan arbeta som slav.

Men så kom då Simsons sista tillfälle.

Vid en offerfest i guden Dagons tempel hade man tänkt sig att Simson skulle förlusta deltagarna i den stora festen, och man hade därför hämtat honom från fängelset och ställt honom mellan templets pelare. På taket fanns det omkring 3000 kvinnor och män som såg på när Simson roade dem. Hur mycket folk som fanns inne i själva templet står det ingenting om.

Simson ställde sig intill de båda mittpelarna som huset vilade på, ropade till Herren och sa: ”Herre, Herre, tänk på mig styrk mig bara denna enda gång, o Gud, så att jag får hämnas på filistéerna för ett av mina båda ögon.”

Sedan tog han tag i de båda pelarna och böjde sig framåt med en sådan kraft, så att hela huset föll omkull över allt folket som fanns där. De som dog, vid det tillfället, tillsammans med honom själv, var fler än de som han hade dödat under hela sin livstid, står det (Dom 16:30 SFB).

Simson tog alltså det tillfälle Gud gav honom och segern blev stor.

MUSIK

Känner du till när ditt sista tillfälle att söka Gud är inne? Om det inte har avslöjats för dig, så finns det bara ett säkert sätt att hantera situationen – och det är att ta emot Jesus i ditt hjärta – NU! Genom att tro på Honom, och sedan leva i ständig vaksam-het så är du alltid beredd, oavsett när din sista stund än kommer.

Eftersom vi människor saknar Guds totala överblick över tiden, så finns det ingen annan helt säker möjlighet att veta var vi skall tillbringa vår evighet någonstans. Du och jag har som alla andra människor, 2 möjligheter. Himmel eller helvete. Vi får själva välja och ingen annan tar ansvar för hur vi väljer. Om du vill tillbringa evigheten i Guds himmel, så står det dig fritt att helt gratis -utan någon kostnad alls- försäkra dig om en plats där ingen sorg mer skall finnas.

Paulus brev till romarna beskriver exakt sätt hur frälsningen -räddningen- går till. Tag fram din bibel och slå upp det 10:e kapitlet och verserna 9 och 10. Där står det.

Jag läser: ” Om du med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt Honom från de döda, skall du bli frälst. Ty med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst. Skriften säger: Ingen som tror på Honom skall stå där med skam” (Rom 10:9-11 SFB).

MUSIK

Veckans andakter, v 13

  • måndag 25 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Tiden är fullbordad, och Guds rike är nära; gör bättring och tro evangelium" (Mark 1:15 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en personlig relation med Jesus Kristus, Guds Son. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp... Läs mer

  • tisdag 26 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Kom, ni min Faders välsignade, och ta i besittning det rike som stått färdigt åt er från världens begynnelse" (Matt 25:34). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om vår kristna tro i en personlig relation med Guds Son, Jesus Kristus. Jag vill berätta för dig... Läs mer

  • onsdag 27 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Hur översvinnligt stor Hans makt är på oss som tror (Ef 1:19 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro, en personlig Gudsrelation i Jesu namn - och om Guds makt på den som tror på honom. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • torsdag 28 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jerusalem, JerusalemÄhur ofta har jag inte velat samla dina barn Ä men ni ville inte" (Matt 23:37) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och en relation till Gud på ett personligt sätt. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds vägledning... Läs mer

  • fredag 29 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Herre, tillräkna dem icke denna synd." (Apg 7:6 Ä 1917). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Detta är en stund för dig som funderar över frågan om en personlig kristen tro, och som vill upptäcka och lära dig mer om Jesus Kristus, den kristna trons centralgestalt. Räck mig din... Läs mer

  • lördag 30 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Du är min Son, den Älskade. I dig har jag min glädje" (Mark 1:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är en stund som handlar om personlig kristen tro och en relation med Gud - genom Jesus Kristus. Men innan jag går vidare och tar ytterligare några steg på trons väg, så... Läs mer

  • söndag 31 mars

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    De som sår med tårar skall skörda med jubel (Ps126:5) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om personlig tro på Jesus Kristus, och en relation med Gud den Allsmäktige, himlens och jordens Skapare. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer