18 mars 2020

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Jesus Kristus är densamme… (Hebr 13:8)

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. De här andaktsstunderna handlar om kristen tro, som har sin grund i Jesus Kristus, det är ju därför det heter ’kristen’... Men innan jag går vidare med budskapet på trons väg, så ska jag be om Guds hjälp och vägledning så allt blir rätt

”Gode Gud! Jag kommer inför dig med en bön om vägledning i ditt ord, så att jag kan förstå det rätt och se det som du genom din Ande vill belysa på ett säskilt sätt. Jag ber också om din hjälp så att jag kan förmedla budskapet om din frälsning på rätt sätt, till välsignelse för den som lyssnar och vill ta till sig ditt ord. Amen.”

JESUS ÄR SVARET!  säger vi på svenska.
JESUS IS THE ANSWER!  säger man i engelsktalande länder.
JESUS IST DIE ANTWORT! säger man i Tyskland och andra tysktalande länder.

Man talar ju om olika politiska och handelspolitiska grupperingar i olika delar av världen. Men tänk att JESUS KRISTUS är densamme överallt i alla tider!

Hur kan man säga så där utan vidare att ”Jesus är svaret...”?
Jo, det kan man faktiskt eftersom det står så i bibeln. Vår tro är ju baserad på Guds Ord så som du själv kan ta del av det i Bibeln. Jag läser vad Paulus skriver till församlingen i Kolosse. Så här står det: ”Jag önskar att... de... kommer till en full förståndsvisshets hela rikedom, till en rätt kunskap om Guds hemlighet, vilken är Kristus; ty i honom finns visdomens och kunskapens alla skatter fördolda” (Kol 2:2-3 – 1917).

MUSIK

Den Levande Bibeln uttrycker texten om visheten och kunskapen i Jesus Kristus så här. Det är alltså Paulus som skriver, samma text som jag läste innan: ”Detta är vad jag har bett till Gud om: att ni ska bli uppmuntrade och förenade av starka kärleksband och att ni ska få göra den rika upplevelsen av att lära känna Kristus med verklig visshet och fullt förstånd. För Guds hemliga plan, som nu till slut har blivit känd, är Kristus själv.
I honom ligger alla de väldiga, outnyttjade skatterna av visdom och kunskap gömda”
(Kol 2:2-3 – LB).

DÄRFÖR ÄR JESUS SVARET!

Den stora frågan är varför vi inte söker våra svar i Jesus Kristus, när kunskapen ligger där fullt uppenbarad. Gud har inte gömt den kunskapen och visdomen på något sätt!
Det enda svar jag kan komma på är att människorna inte vill ha med Gud att göra, utan vill försöka klara sig utan honom, i egen kraft och kunskap. Så har det alltid varit, och så fortsätter det tyvärr att vara... hur otroligt det än kan låta.

Det är ju inte underligt alls att vår värld ser ut som den gör! Snarare är det väl konstigt att det inte är värre...
Man tycker att kloka och förståndiga människor skulle inse att något gått snett... eller åtminstone håller på att gå snett.

MUSIK

Det måste väl vara någonting som är fel... med vårt sätt att leva... med det ständiga penningbegäret... med våldet, kärlekslösheten, laglösheten... miljöförstöringen osv.
Människorna håller ju på att förgöra sig själva och sina livsbetingelser!

Räddningen finns inom räckhåll - visdomen och kunskapen finns i Jesus Kristus... lika nära som luften vi andas. Gud säger själv: ”Är inte jag den som uppfyller himmel och jord?”

VARFÖR FINNS DET DÅ INGEN KLOK SOM BER GUD OM RÅD?

Varför vill ingen gå Guds väg? Är det bara för den mänskliga stolthetens och högfärdens skull?
Vårt land skulle på kort tid blomstra som paradiset självt, om vi bara gick Guds väg, ödmjukade oss inför honom... och sökte hans rike och hans rättfärdighet först av allt.

I stället för att alla våra politiker ödmjukar sig och ber Gud om hjälp med ekonomin, med arbetslösheten och alla andra problem som ett land kan drabbas av... så avskaffas kristendomsundervisningen i skolorna... 10 Guds bud ses över axeln som någonting föråldrat och omodernt... och moral och etik blir satta på undantag osv.
ÄR DET UNDERLIGT DÅ OM DET GÅR UTFÖR MED VÅRT LAND OCH VÅRT FOLK?

MUSIK

Tänk om våra politiker och alla andra som har någon makt i Sverige kunde enas om att söka GUDS LÖSNING åtminstone så länge vi inte har någon annan lösning på våra problem. Gud är så stor så jag tror inte att Han skulle ta illa upp! Tvärtom tror jag att Gud bara längtar efter att hjälpa oss OM och NÄR vi söker hans ansikte.

Om vi nu under många år har försökt att pröva alla andra lösningar... men ändå misslyckats med att skapa ett lyckoland... varför då inte pröva med Guds ’lösning’ i Jesus Kristus?

Vi i Sverige brukar ju vara mästare på att tillsätta ’utredningar’ när vi är osäkra på hur vi ska förfara med det ena eller andra. En sådan ’utredning’ finns redan i Bibeln. Den är mer än tillräcklig och absolut vägledande i allt om vi bara vill använda den.

Sverige skulle utan minsta tvivel vara en tillflykt på jorden - ett paradis av frid, fred och välstånd om vi bara ville låta Guds principer om visdom och kunskap i Jesus Kristus få råda. Guds Ande har riktat sitt skarpa strålkastarljus på Jesus Kristus, för dig som lyssnar just nu. Låt inte din blick eller ditt förstånd fördunklas av motståndet runtomkring dig. Ha bara siktet inställt på Jesus och vik inte ett ögonblick ifrån honom.

ÄR DU EN POLITIKER SOM KANSKE ALDRIG NÅGONSIN HAR TÄNKT SÅ HÄR?
Bry dig inte om att lita på vad jag säger! Jag är bara rösten av en som ropar i öknen.
Tag fram din bibel och läs själv i ödmjuk uppriktighet! Bed Jesus om förlåtelse för dina synder! Bed sedan Gud om vägledning och hjälp med hur vårt land ska styras! Det är allt som behövs! Allt annat är redan gjort - det fullbordades på ett kors för 2000 år sedan.

MUSIK

Om du vill så ber vi tillsammans nu. Vill du knäppa dina händer och stänga dina ögon för att inte bli distraherad, så gör det!

”Helige Fader! Jag kommer inför din tron just nu. Jag ber precis som din profet Daniel bad en gång: 'Inte i förlitande på vad rättfärdigt vi har gjort bönfaller vi inför Dig, utan i förlitande på Din stora barmhärtighet. Herre hör, o Herre förlåt; o Herre, akta härpå och utför Ditt verk utan att dröja - för Din egen skull, min Gud, för Din stad och Ditt folk är uppkallade efter Ditt namn.'
Jag vill inför Dig Jesus, bekänna mina egna synder och be Dig om förlåtelse för dem.
Jag vill också som en del av mitt svenska folk göra mig till tolk för oss alla och bekänna våra synder inför Dig Jesus och be Dig om förlåtelse för dem. Jag ber att Du ska rena oss från all vår egenkärlek, kärlekslöshet, girighet och vårt penningbegär. Du vet att vi också bär på många andra synder i vårt land och bland vårt folk. Jag ber Dig Jesus om förlåtelse för allt!
I Ditt eget ord talar psalmisten om Dig Herre och säger: ”Han som förlåter dig alla dina missgärningar och helar alla dina brister.”

Nu söker vi Dig Jesus Kristus. Jag ber av uppriktigt hjärta att Du ska förlåta oss alla våra missgärningar och hela alla våra brister. Vi vill tro på Dig som bärare av all visdom och all kunskap. Hjälp oss att förstå hur detta land ska styras efter Dina principer.
Tack Jesus Kristus för att Du hört min enkla bön. AMEN!”

MUSIK

Tycker Du att min bön är barnslig och naiv? Javisst, men Jesus sa själv: ”Om ni inte omvänder er och blir som barn, så ska ni inte komma in i himmelriket.” Vad menade Jesus med det? Ja, han menade inte att vi skulle bli barnsliga igen och på något sätt förneka att vi vuxit upp... nej, det han menade var att om vi inte blir, eller låter oss vara, lika beroende av vår himmelske fader - som barn vanligen är av sin jordiske far - då går det aldrig!

Det handlar alltså om en barnslig förtröstan ingenting annat! GUD VILL NÄMLIGEN INGET HELLRE ÄN ATT VI SKA VARA BEROENDE AV HONOM!

Han vill att vi ska vara nära honom både dag och natt. På ett ställe i Bibeln finns den kortaste versen av dem alla. Där står det: ”BED OAVLÅTLIGEN!” (1 Tess 5:17 – 1917). Alltså bed utan uppehåll! Oavbrutet! Alltid!
Varför det då? Jo, därför att Gud alltid vill stå i kontakt med oss. Och det finns inget annat sätt som han själv har ordnat med än bönen... det är vårt hjärtas samtal med Gud.

Gud välsigne dig som lyssnar! Försök ta till dig och begrunda vad jag har försökt säga. Vårt land befinner sig inte alls i något hopplöst läge... inte om vi vill gå Guds väg!
Jesus sa: ”Kom till mig alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så skall jag ge er vila” (Matt 11:28 – SFB).

Dagens minnesord:
Herren Gud säger: ”Är inte Jag den som uppfyller himmel och jord?” (Jer 23:24)

MUSIK

Veckans andakter, v 16

  • måndag 15 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Rättfärdighet kommer att tillräknas oss som tror på Honom" Ä Jesus (Rom 4:24) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet. När jag bad, läste min bibel och funderade på den kristna trons verkliga innehåll, så kom jag att tänka på... Läs mer

  • tisdag 16 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka ger han nåd (1 Petr 5:5 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet och den frihet du är kallad till i Jesus Kristus. Men innan jag går vidare på de tankebanorna i trons värld ska jag... Läs mer

  • onsdag 17 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bedröva inte Guds Helige Ande (Ef 4:30) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och tvivel i vardagslivet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så att allt blir rätt, både tänkt och sagt. "Gode Gud! Jag kommer... Läs mer

  • torsdag 18 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bekänn era synder för varandra och bed för varandra (Jak 5:16) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att tala ut om sina bekymmer med en medmänniska som man har förtroende för verkar vara en gudomlig lösning. Men innan jag går vidare in på det området ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • fredag 19 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Du skall inga andra gudar hava jämte mig (5 Mos 5:7 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den senaste tiden har jag fått vara med om att mina ögon öppnats så att jag steg för steg börjar inse något lite av Guds storhet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds... Läs mer

  • lördag 20 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bed oavbrutet och tacka Gud under alla livets förhållanden (1 Tess 5:17-18 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro för vardag och evighet. Att tro på Gud och på Guds Son, Jesus Kristus är ingenting som man bara tänker på och sysslar... Läs mer

  • söndag 21 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var och en som tror på Honom (Jesus) får syndernas förlåtelse genom Hans namn (Apg 10:43 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden innehåller tankar och funderingar om kristen tro både ur ett vardagsperspektiv och från evighetssynpunkt. Men innan jag går vidare... Läs mer