24 maj 2019

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Upp 14:13

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Från bibelns sista bok har jag hämtat den text som den här stunden ska handla om. ”Ja, säger Anden, de skall vila sig från sitt arbete, ty deras gärningar följer dem” står det (Upp 14:13 – SFB). Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så att allt blir rätt.

”Gode Gud! Jag kommer inför dig, du som vet allt om alla texter, alla detaljer och alla sammanhang. Du vet också, Herre, vad jag har i mina tankar, och jag ber dig att du genom den Helige Ande tar en total kontroll över mig. Jag ber också om att du ger mig den insikt som du vet att jag behöver för att kunna förmedla ditt ord och budskap på rätt sätt, till välsignelse, hjälp och vägledning för den som med ett öppet hjärta vänder sig till dig. Amen.”

Johannes skriver i Uppenbarelseboken 14:

”Och jag hörde en röst från himlen säga: ’Skriv! Saliga är de döda som härefter dör i Herren. Ja, säger Anden, de skall vila sig från sitt arbete, ty deras gärningar följer dem” (Upp 14:13). Om jag förstår texten rätt, så handlar den om 2 saker. Dels om de troende som dör saliga -som martyrer- eftersom de uthålligt trotsat Antikrist och vägrat tillbe vilddjuret och dess bild och inte heller tagit hans märke på pannan eller på handen (Upp 14:12) och dels talar Anden här om den vila som de i Herren döda får från sitt arbete och att de gärningar som de gjorde i levande livet följer dem.

MUSIK

Jag ska läsa 2 parallellställen som förtydligar det jag läste förut lite grann.

Det första stället är Paulus brev till församlingen i Tessalonika, där det står: ”Eftersom vi tror att Jesus har dött och uppstått, så tror vi också att Gud skall föra fram dem som insomnat i Jesus tillsammans med honom” (1 Tess 4:14 – SFB).

Det andra parallellstället står i Hebréerbrevet, där författaren skriver: ”Den som har kommit in i hans vila får vila sig från sina gärningar, liksom Gud vilade från sina” (Hebr 4:10 – SFB).

Två bibelställen till vill jag lyfta fram, som jag tycker passar in här.

Det första är från Upp 6 där det står: ”När Lammet bröt det femte sigillet, såg jag under altaret deras själar som hade blivit slaktade för Guds ords skull och för det vittnesbörd som de hade” (Upp 6:9) – alltså martyrerna.

I det andra bibelstället säger Johannes: ”Och jag såg deras själar som hade hals-huggits därför att de hade vittnat om Jesus och förkunnat Guds ord och inte hade tillbett vilddjuret och dess bild och inte hade tagit emot dess märke på pannan eller handen. De levde och regerade med Kristus i 1000 år. Men de andra döda levde inte förrän de tusen åren hade gått. Detta är den första uppståndelsen. Salig och helig är den som har del i den första uppståndelsen. Över dem har den andra döden ingen makt.” (Upp 20:4 – SFB).

MUSIK

Det är inte lätt för oss människor att placera alla bibliska tider och händelser i rätt ordning vid tidens slut. Och jag vet inte heller om det är så viktigt. Det viktigaste är att vara ett Guds barn och tillhöra honom genom tron på Guds Son - Jesus Kristus - och ha sitt namn skrivet i Livets Bok (Gal 3:26-27 – SFB). Hur det ena sedan griper in i det andra när våra dagar är slut och vi går genom dödsskuggans dal, till paradiset och in i evigheten, det överlåter jag med varm hand och full förtröstan på Gud själv som håller hela den komplicerade och absolut exakta tidplanen i sin hand.

Vi människor behöver inte alls försöka förstå hur allt hänger ihop. Hur vi än vänder och vrider på våra hjärnvindlingar så svindlar tankarna ändå inför allt i kosmos som på ett mirakulöst sätt fungerar enligt de lagar som Gud -Skaparen- en gång bestämt, från det största till det minsta.

Jag upphör t ex aldrig att förvåna mig över hur alla himlakropparna, på Guds befall-ning, hålls på sina platser av de enorma gravitationskrafterna i rymdens oändlighet. Lika lite förstår jag hur Gud skapat förutsättningarna för varenda växt som utnyttjar den elektro-osmos som vi kallar kapillärkraft för att kunna dra upp vattenmolekyler i ett elektriskt spänningsfält från plus vid jordytan till minus i den lilla snödroppens eller det jättestora eukalyptusträdets topp.

Jag instämmer med Davids ord i den 139:e psalmen: ”En sådan kunskap är mig allt-för underbar, den är så hög att jag ej kan förstå den” (Ps 139:6 – SFB). Min enda tröst är att Gud heller aldrig har begärt att jag ska förstå…

MUSIK

”Lova Herren, min själ, ja, hela mitt inre skall prisa hans heliga namn! Lova Herren, min själ, och glöm inte alla hans välgärningar, han som förlåter dig alla dina synder och botar alla dina sjukdomar, han som återlöser ditt liv från förgängelsen och kröner dig med nåd och barmhärtighet, han som mättar ditt begär med sitt goda, så att du blir ung på nytt som en örn./…/ Ty så hög som himlen är över jorden, så väldig är hans nåd över dem som fruktar honom./…/ Ty han vet hur vi är skapade, han tänker på att vi är stoft./…/ Lova Herren, ni alla hans verk, överallt där hans välde är.

Min själ lova Herren!” (Ps 103:1-5; 11; 14; 22 – SFB).

Paulus var fundersam över om galaterna höll på att vända tillbaka från Herren Gud, till ”dessa svaga och ynkliga människostadgar” (Gal 4:9 – SFB). Därför frågar han längre fram i texten: ”När hör man er nu prisa er saliga?” (Gal 4:15 – 1917).

Den där frågan från Paulus väckte min tanke över det här med lovprisningens hem-lighet. Jag tror att ju mer du och jag prisar Herren Gud, ju mer välsignelse och nåd låter Han flyta in i vår egen själ och ande. Alltså ger riklig lovprisning och tacksägelse också riklig välsignelse tillbaka.

Om Guds uppenbarelse i den skapade världen och i ordet skriver kung David så här:

Himlarna förtälja Guds ära, och fästet förkunnar hans händers verk” (Ps 19:2 -1917).

MUSIK

Jag vet inte om det är förmätet av mig att försöka räkna upp allt som förtjänar vår Guds lovprisning och tacksägelse. Här följer i alla fall 10 sådana anledningar (saxade ur ’illustr. bibellexikon’):

1) Hans Majestät (Ps 96:1) ”Sjung för Herren en ny sång, sjung för Herren, hela jorden.”

2) Hans ära (Ps 138:5) ”De skall sjunga om Herrens vägar, ty Herrens härlighet är stor.”

3) Hans höghet (2 Mos 15:1) ”Jag vill lovsjunga Herren, ty högt är han upphöjd.”

4) Hans storhet (1 Krön 16:25) ”Ty stor är Herren och högt prisad, värd att

frukta mer än alla gudar.”

5) Hans helighet (2 Mos 15:11) ”Vem är som du bland gudarna, Herre? Vem är

som du, härlig i helighet, värdig förundran under

lovsång, du som gör under.”

6) Hans vishet (Dan 2:20) ”Lovat vare Guds namn från evighet till evighet.

Ty vishet och makt tillhör honom.”

7) Hans makt (Ps 21:14) ”Res dig, Herre, i din makt, vi vill spela och

sjunga om dina väldiga gärningar.”

8) Hans godhet (Ps 107:1, 9) ”Tacka Herren, ty han är god, ty hans nåd varar

i evighet.”

9) Hans nåd (Ps 118:1, 4) ”Tacka Herren, ty han är god, ty hans nåd varar

i evighet. De som fruktar Herren må säga så, ty

hans nåd varar i evighet.”

10) Hans barmhärtighet (1 Petr 1:3) ”Välsignad är vår Herre Jesu Kristi Gud och

Fader. I sin stora barmhärtighet har han genom

Jesu Kristi uppståndelse från de döda fött oss

på nytt till ett levande hopp…”

MUSIK

Jag är mycket medveten om att min uppräkning av de anledningar till lovprisning och tacksägelse som tillkommer den Gud som jag har gett mitt liv, aldrig kan göras komplett men här är ändå några till som jag hoppas du vill slå upp i din bibel:

11) Hans sanning (Ps 138:2); 12) Hans underverk (2 Mos 15:11);

13)Hans rätt (Ps 101:1); 14) Hans råd (Jer 32:19); 15) Hans löften (1 Kon 8:56);

16)Hans syndaförlåtelse (Ps 103:1-3); 17) Hans helande (Ps 103:3);

18)Hans befrielse (Ps 40:2-4); 19) Hans beskydd (Ps 28:7);

20)Hans bönhörelse (Ps 28:6); 21) Hans välsignelse, andlig (Ef 1:3) och timlig

(Ps 104:14).

Utan att försöka rangordna bibelhänvisningarna på något sätt, måste jag ändå erkänna att för mig personligen är Ps 103 den mest betydelsefulla. Jag läser:

”Lova Herren, min själ, ja, hela mitt inre skall prisa hans heliga namn! Lova Herren, min själ, och glöm inte alla hans välgärningar, han som förlåter dig alla dina synder och botar alla dina sjukdomar…” (Ps 103:1-3). Det här gäller oss alla. Amen.

MUSIK

Veckans andakter, v 16

  • måndag 15 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    "Rättfärdighet kommer att tillräknas oss som tror på Honom" Ä Jesus (Rom 4:24) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet. När jag bad, läste min bibel och funderade på den kristna trons verkliga innehåll, så kom jag att tänka på... Läs mer

  • tisdag 16 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka ger han nåd (1 Petr 5:5 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro i vardagslivet och den frihet du är kallad till i Jesus Kristus. Men innan jag går vidare på de tankebanorna i trons värld ska jag... Läs mer

  • onsdag 17 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bedröva inte Guds Helige Ande (Ef 4:30) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro och tvivel i vardagslivet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds hjälp och vägledning så att allt blir rätt, både tänkt och sagt. "Gode Gud! Jag kommer... Läs mer

  • torsdag 18 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bekänn era synder för varandra och bed för varandra (Jak 5:16) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att tala ut om sina bekymmer med en medmänniska som man har förtroende för verkar vara en gudomlig lösning. Men innan jag går vidare in på det området ska jag be om Guds hjälp och... Läs mer

  • fredag 19 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Du skall inga andra gudar hava jämte mig (5 Mos 5:7 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den senaste tiden har jag fått vara med om att mina ögon öppnats så att jag steg för steg börjar inse något lite av Guds storhet. Men innan jag går vidare ska jag be om Guds... Läs mer

  • lördag 20 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Bed oavbrutet och tacka Gud under alla livets förhållanden (1 Tess 5:17-18 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden ska handla om kristen tro för vardag och evighet. Att tro på Gud och på Guds Son, Jesus Kristus är ingenting som man bara tänker på och sysslar... Läs mer

  • söndag 21 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Var och en som tror på Honom (Jesus) får syndernas förlåtelse genom Hans namn (Apg 10:43 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden innehåller tankar och funderingar om kristen tro både ur ett vardagsperspektiv och från evighetssynpunkt. Men innan jag går vidare... Läs mer