20 maj 2021

Lyssna på andakten

Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

Loading the player...

Upp 12:11

Välkommen till ”En stilla stund” med Jan Eric Emgård. Bibeltexten bakom mina tankar, är hämtad från Upp 12:11 och handlar om striden i himlen mellan ärkeängeln Mikael och Satan. Mikael och hans änglar ”övervann honom genom Lammets blod och genom sitt vittnesbörds ord” står det. Men innan jag går vidare vill jag be om Guds hjälp och vägledning genom den Helige Ande.

”Gode Gud! Jag tackar dig för att jag får utbe mig hjälp och vägledning av dig. Du vet vilka brister jag har, särskilt när det gäller insikten i ditt ord. Upplys mig, Herre, om de samband som ditt ord innehåller, men som jag inte känner till. Visa den som lyssnar och läser med ett öppet sinne - väglett av den Helige Ande. Jag är övertygad om att du vill förmedla någonting speciellt om ditt ords sanning. Amen.”

I Johannes evangelium profeterar Jesus och lovar att sända Hjälparen, den Helige Ande (Joh 14:15-26), och om honom, säger han: ”Men när han kommer sanningens Ande, då skall han föra er in i hela sanningen. Ty han skall inte tala av sig själv, utan allt det han hör skall han tala, och han skall förkunna för er vad som kommer att ske” (Joh 16:13 – SFB). Världen kan aldrig bli delaktig av sanningens Ande, därför att den inte känner eller erkänner honom som är vägen, sanningen och livet. Sanning är Guds väsen, och det är nödvändigt att lära känna Gud för att veta vad sanning är.

MUSIK

De tre grunderna i den judiska religionen, vägen, sanningen och livet, är knutna till Messias, Jesus Kristus, och blir ett i honom. Aposteln Petrus säger i sin pingst-predikan, efter det att Den Helige Ande blivit utgjuten: ” Därför skall hela Israels folk veta att denne Jesus som ni korsfäste, honom har Gud gjort både till Herre (JAHVE) och Messias” (Apg 2:36 – SFB). Johannes sa om Anden att ’han skall förkunna för er vad som kommer att ske.’ Inget område av sanningen är okänt för honom, Hjälparen, och Andens källa är samma källa som Jesus öste ur – alltså Faderns tal och gärning-ar. Jesus är den ende Frälsaren, både för judarna och för oss hedningar (Apg 4:12).

Som Jesus kom i sin Faders namn, så skulle Anden komma i Jesu namn.

Jesu uppgift var att uppenbara Fadern och Andens uppgift var att uppenbara Kristus.

De ord som jag talar till er, talar jag inte av mig själv” sa Jesus ” och gärningarna är hans verk” (Joh 14:10 - SFB). Och om den helige Ande sa Jesus: ” Han skall inte tala av sig själv, utan allt det han hör skall han tala…” (Joh 16:13 – SFB).

Om du vill komma till Fadern, så är du välkommen. Vägen går genom Jesus – alltså genom tron på Jesus. Det finns ingen annan väg och inget annat namn bland männi-skor givet genom vilket vi kan bli frälsta och räddade undan den eviga förgängelsen. Det var ju därför Jesus föddes in i vår värld – för att rädda oss undan den eviga döden, en situation av fördömelse, som vi genom synden själva hade försatt oss i, men inte kunde ta oss ur, eftersom vår ande dog när synden kom in i mänskligheten.

MUSIK

O, att jag kunde som Jesus och den Helige Ande ösa ur samma källa – alltså Guds tal och gärningar, till välsignelse och hjälp för dig som lyssnar, läser och vill ta till dig Gudsordet.

Jag vet att den förnämsta uppgiften som den Helige Ande har, är att på alla sätt leda dig och mig till Jesus – Livets Furste. Han som är livets friska källa, Jesus Kristus, har gett sitt eget liv för oss. Hans ursprung är före tiden, från evighetens dagar och han är värdig allt lov, allt pris och all ära.

Därför vill den Helige Ande, undervisa och ledsaga oss med sin milda kraft, så att den fulla kunskapen och sanningen om Jesus når fram till våra hjärtan, och så att vårt innersta blir fyllt av Honom - Vägvisaren till Livet - han som ensam kan tillfreds-ställa alla våra begär och vår innersta längtan efter ro och harmoni.

Det är om Honom jag talar: ” Han som förlåter dig alla dina synder och botar alla dina sjukdomar, Han som återlöser ditt liv från förgängelsen och kröner dig med nåd och barmhärtighet, Han som mättar ditt begär med sitt goda, så att du blir ung på nytt som en örn” (Ps 103:3-5 – SFB).

Tänk att du genom din tro får ha del i honom, Människosonen, och i hans rättfärdig-het. För utan den rättfärdigheten kan ingen komma in i Guds närhet. Det var ju därför Jesus förklarade vägen till Gud med orden: ” Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig” (Joh 14:6 – SFB).

MUSIK

Jag tänker på det tillfälle, efter Jesu uppståndelse från de döda, när Jesus visade sig för Emmausvandrarna och under vandringen samtalade med dem.

Han började med Mose och alla profeterna och förklarade för dem vad som var sagt om honom i alla Skrifterna” (Luk 24:27).

För mig betyder det att Jesus förklarade vad som var sagt om honom dels i Mose-böckerna och dels hos profeterna. Den som av någon anledning inte vill ta till sig något annat än Gamla Testamentet och vad som är skrivet där om Jesus, kan ju göra det, men kan ändå aldrig räkna med att bli ursäktad för att INTE känna till vad som är skrivet och vad som var förutsagt om Jesus Kristus.

Om du som lyssnar nu tillhör dem som först och främst vill läsa texterna om Jesus i Gamla Testamentet, så ska jag räkna upp de ställen som jag känner till:

Det är 1 Mos 3:15; 22:18 och 49:10.

Sedan har vi 5 Mos 18:15 och vers 18.

Då lämnar vi Moseböckerna, går vidare till profeterna och börjar med Samuel som var Israels siste domare och förste profet.

I den Andra Samuelsboken, kapitel 7, vers 12 och följande verser kan vi i texten se den avkomling till David som Herren Gud talar om (2 Sam 7:12 ff). Sedan kommer profeten Jesaja 7:14; 9:6; 53:1 ff (och 61:1-2), profeten Jeremia 23:5 ff; profeten Hesekiel 34:23 och till sist profeten Mika kapitel 5 och vers 2.

Det är alltså sammanlagt 13 ställen i Gamla Testamentet som innehåller utsagor om Jesus, den kommande Frälsaren, Människosonen före tiden, från evighetens dagar…

MUSIK

Om jag har förstått något av judendomen och synsättet när det gäller lagen, Toran, så är den för fariséerna i sig den gudomliga uppenbarelsen, Guds skrivna vilja. Fariséerna var reservationslöst trogna mot Lagen och de äldstes stadgar, som Jesus kallade ”människors stadgar”. De var också trogna mot den muntliga traditionen av kunskapen om principerna för hur Skrifterna skulle tolkas. Men deras stränga lagtro-het och minutiösa bundenhet vid de religiösa plikterna, gjorde att de kom på konflikt-kurs både med judarna och med de som anslöt sig till ”den vägen” som man kallade kristendomen - och rättfärdigheten av tro - i motsats till gärningsläran i Mose lag.

Ett exempel på det är det Jesus säger när han varnar för fariséerna och de skriftlär-das hyckleri med orden: ”Ve er, skriftlärda och fariséer, ni hycklare! Ni ger tionde av mynta, dill och kummin men försummar det som är viktigast i lagen: rätten, barmhär-tigheten och troheten.

Det ena borde ni göra utan att försumma det andra” (Matt 23:23 – SFB).

När Jesus säger att ”det ena borde ni göra” så kopplar han troligen samman det påbjudna tiondegivandet av dillens frö, blad och stjälk enligt rabbi Eliezer (i Talmud), med fariséernas försummelse av det som egentligen var lagens viktigaste innehåll.

Det är om Honom, Jesus, jag talar. Han som med iver förkunnade Guds vilja och sanning. Psalmisten skriver: ”Jag förtärs av brinnande nit, därför att mina ovänner glömmer dina ord” (Ps 119:139 – SFB).

MUSIK

Egentligen tror jag att evangeliet är mycket enklare att förstå och ta till sig genom tron på Jesus som är centralgestalten i det, än vad många mer eller mindre detaljerat och hycklande framställer det. Jag kommer att tänka på en förkunnare -jag minns inte hans namn- som på sitt yttersta blev tillfrågad om vilken teologi han anslöt sig till, sa: ”Min teologi består bara av fyra ord: JESUS DOG FÖR MIG.”

Jag tror personligen också att den enkla teologin räcker att leva på både här i tiden och är det själens ankare som till och med når innanför förlåten i vårt eviga hem, det himmelska Jerusalem.

”Tvivla inte utan tro” sa Jesus till Thomas, den lärjunge som tvivlade på Jesu upp-

ståndelse från de döda. ”Saliga är de som tror, fastän de inte ser” (Joh 20:29 – SFB).

Det är just det som är så många ärliga och sanningssökande människors ’problem.’ Människans förnuft säger henne att hon ska förstå först, och tro sedan, medan evangeliet säger tvärtom att man måste TRO FÖRST och sedan eventuellt förstå. Men att förstå är inte alls något krav för att tron ska fungera. Tvärtom, tron börjar där förståndet tar slut. Den vise Salomo skriver: ” Förtrösta på Herren av hela ditt hjärta, förlita dig INTE på ditt förstånd. Räkna med honom på alla dina vägar, så skall han göra dina stigar jämna” (Ords 3:5-6 – SFB).

Tänk när du och jag tar till oss de visa orden av Salomo, den visaste människa som någonsin levt på jorden (1 Kung 3:12 – SFB). Då kommer vi ett stycke till framåt - på trons väg - och kan övervinna den Onde, genom vårt vittnesbörds ord. Amen.

MUSIK

Veckans andakter, v 17

  • måndag 22 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Under den här stunden ska vi vandra vidare på den kristna trons väg, och jag tänkte att vi -lite extra- skulle ge oss in på frågan om Guds existens och hur skapelsen har kommit... Läs mer

  • tisdag 23 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HerrenÄ (Jer 29:11) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Att Gud har fridens tankar för oss och inte ofärdens, för att ge oss en framtid och ett hopp är underbart. Tänk att du och jag -vanliga människor- har en Gud som älskar oss så... Läs mer

  • onsdag 24 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen (Ps 8:6 Ä 1917) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Det här är inget för... Läs mer

  • torsdag 25 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Då började han omÄoch gjorde ett annat kärlÄ (Jer18:4 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden handlar om kristen tro både för vardagslivet och evigheten. I namnet Jesus är alla välkomna till Gud och ingen enda är oduglig, men i vår egen kraft är vi alla... Läs mer

  • fredag 26 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Det finns ingen Gud som kan hjälpa så som Han (Dan 3:29 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Inför den här stunden bad jag om Guds ledning som jag brukar göra och slog upp min bibel. Jag hamnade då på ett ställe i Daniels bok där står det så här: "Men Daniel gjorde sig... Läs mer

  • lördag 27 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast (Hebr 10:23 Ä SFB). Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Den här stunden gäller oss som själva känner oss ovärdiga Guds nåd och inte -i våra egna ögon- tycker att vi duger. Inför en helig... Läs mer

  • söndag 28 april

    Lyssna på andakten

    Om du vill kan du lyssna på denna andakt, klicka på play i spelaren nedan för att starta ljudet.

    Loading the player...

    Tvivla inte utan tro! (Joh 20:27 Ä SFB) Välkommen till "En stilla stund" med Jan Eric Emgård. Tomas, en av de tolv lärjungar-na, hade svårt för att tro på att Jesus verkligen var uppstånden. Men Jesus kritiserade honom inte, och sa inte att han var ovärdig att vara en lärjunge. I Tomas hjärta fanns... Läs mer